هواوی به اتهام نقض حق ثبت اختراع از مدیاتک شکایت می‌کند

بر اساس گزارش جدید نشریه DigiTimes، نبرد حقوقی میان شرکت‌های هواوی و مدیاتک بر سر نقض حق ثبت اختراع تا روز 25 اکتبر (4 آبان ماه) وارد مرحله جدیدی خواهد شد. این تقابل پس از پایان تعطیلات هفته طلایی چین و عرضه محصولات بزرگ تشدید می‌شود.

رویارویی شرکت‌های هواوی و مدیاتک به‌دلیل نقض حق ثبت اختراع مربوط به فناوری‌های شبکه تلفن همراه از جمله 5G، 4G و LTE از ماه جولای آغاز شده است. هر دو شرکت هواوی و مدیاتک شکایت‌هایی را علیه یکدیگر مطرح نموده‌اند. هواوی شکایت خود را در دادگاه چین مطرح نموده و مدیاتک نیز به دادگاه عالی بریتانیا شکایت کرده است.

جزئیات مربوط به شکایت‌ها و تاریخ برگزاری دادگاه‌ها هنوز به‌طور رسمی اعلام نشده است؛ اما اکنون وبسایت DigiTimes مدعی شده که روند رسیدگی به شکایات احتمالا پس از روز 25 اکتبر (4 آبان ماه) آغاز خواهد شد. بر اساس گزارش‌ها اصل اختلاف از یک توافقنامه مجوز شکست‌خورده ناشی می‌شود. غول فناوری چینی دارای مجموعه قابل‌توجهی از پتنت‌های ضروری استاندارد (SEP) است. این پتنت‌ها برای ارتباطات بی‌سیم بسیار مهم هستند.

در حال حاضر هواوی مالکیت حدودا 20 درصد پتنت‌های 5G جهان را در اختیار دارد. هم‌اکنون این شرکت چینی هزینه ثبت اختراع را از تولیدکنندگان دستگاه‌های ترمینال دریافت می‌کند. این شرکت‌ها دستگاه‌های کامل را طراحی، مونتاژ و به بازار عرضه می‌کنند. شرکت‌های اوپو، شیائومی و سامسونگ نمونه‌هایی از شرکت‌های تولیدکننده دستگاه‌های ترمینال در دنیای گوشی‌های هوشمند به‌شمار می‌روند.

هواوی با شکایت خود به‌دنبال تغییر مدل کنونی بوده و مایل است تا به‌جای شرکت‌های سازنده دستگاه‌های ترمینال، تامین‌کنندگان قطعات نظیر مدیاتک را وادار به پرداخت هزینه‌های مجوز نماید. با این‌حال مدیاتک معتقد است که هزینه‌های دریافت مجوز بر اساس قیمت دستگاه‌های ترمینال بسیار زیاد بوده و همین موضوع موجب بروز اختلاف میان دو شرکت شده است.

هواوی در صورت موفقیت استراتژی خود می‌تواند چشم‌انداز صدور مجوز پتنت در دنیای فناوری را تغییر دهد. بدین‌ترتیب شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند نظیر اپل، سامسونگ، شیائومی، اوپو و ویوو احتمالا شاهد کاهش هزینه‌های دریافت مجوز خواهند بود؛ چرا که بار مالی آن به شرکت‌های تامین‌کننده تراشه نظیر مدیاتک و کوالکام منتقل خواهد شد. این وضعیت به لحاظ تئوری امکان کاهش قیمت دستگاه‌ها از سوی شرکت‌های تولیدکننده را فراهم می‌کند.

بدیهی است که هر دو شرکت در تدارک آغاز یک مبارزه قانونی طولانی و پیچیده هستند؛ اما نتیجه چنین نبردی به هیچ وجه قابل پیش‌بینی نیست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH