رم‌های DDR5: آیا ارزش ارتقاء دارد؟ مقایسه با DDR4

هنگام خرید کامپیوتر و لپ تاپ یکی از بخش‌هایی که حتما باید به آن توجه کنید، میزان ظرفیت رم و نوع و مدل آن است. اگر تا به حال برای خرید کامپیوتر در صفحه‌های مختلف سایت‌های فروشگاهی اقدام کرده باشید یا حتی جعبه محصول را از نزدیک دیده باشید، حتما تا به امروز با عبارتی به نام «نوع حافظه RAM» آشنا شده‌اید که در مقابل آن نوع رم می‌تواند DDR4 ،DDR5 یا مدل‌های دیگر باشد.

رم چیست؟

رم (RAM) که مخفف «random access memory» است، به صورت لغوی معنای حافظه دسترسی تصادفی دارد. رم که حافظه‌ای موقت دارد، وظیفه ذخیره موقت داده‌ها را برای انتقال سریع آن در کامپیوتر را به عهده دارد.  در این حافظه امکان نوشتن و خواندن داده‌ها در مدت زمان خیلی کوتاه وجود دارد. رم کامپیوتر به سیستم این امکان را می‌دهد تا با سرعت بالا به داده‌های مورد نیاز دسترسی پیدا کنید؛ در واقع شما می‌توانید تاثیر قابل توجه رم را بر سرعت عملکرد سیستم مشاهده کنید؛ نکته‌ای که حتما باید به آن توجه داشته باشید این است که حافظه RAM یک حافظه موقتی است و پس از هر بار روشن و خاموش کردن سیستم تمامی داده‌های ذخیره شده در آن پاک می‌شوند.

چگونه متوجه تفاوت رم DDR5 با DDR4 شوید؟ اولین مرحله آشنایی

اگر خوره کامپیوتر و سیستم باشید، می‌توان گفت که امکان ندارد تا به حال تفاوت رم DDR5 با DDR4 برای شما سوال نشده باشد. پس بهتر است پیش از آن که تصمیم نهایی خود را برای خرید رم کامپیوتر بگیرید، ابتدا با هر کدام از مدل‌ها به تنهایی آشنا شوید تا در ادامه توانایی پذیرش تفاوت‌های آن‌ها را داشته باشید.

رم DDR4 چیست؟

رم DDR4 مخفف «Double Data Rate 4» و به معنای « نرخ داده دو برابر نسل چهارم» است. این رم از نوع SDRAM است که به شما دسترسی با سرعت بالا را ارائه می‌دهد. رم دی دی آر4 رم جدید‌تری نسبت به نسل‌های قبلی یعنی ddr3 و ddr2 به حساب می‌آید و از جمله مزیت‌های آن می‌توان به سرعت بالاتر انتقال داده و کاهش ولتاژ اشاره کرد، بنابراین شاید در روزهای اول به چشم نیاید، اما استفاده از لپ تاپ و کامپیوتر با رم ddr4 به شما کمک می‌کند تا در طولانی مدت، مصرف برق کم‌تری داشته باشید. همچنین این رم میزان پهنای باند را هم تا 50 درصد نسبت به DDR3 افزایش می‌دهد. در مجموع می‌توان گفت که رم دی دی آر 4 که در سال 2014 معرفی شده است، دارای پایداری سیستمی بیشتری نسبت به DDR3 و DDR2 است؛ خوشبختانه رم DDR4 می‌تواند پاسخگو اجرا انواع برنامه‌های مهندسی و بازی‌های نصب شده و آنلاین روی سیستم باشد و کار شما را تا حد کاملا خوبی جلو ببرد.

رم DDR5 چیست؟

رم DDR5 جدیدترین نسل از رم‌های به بازار آمده است که در زمان خرید قطعات کامپیوتر می‌توانید با انتخاب آن، قدرت خوبی را به سیستم خود اعطا کنید.

این رم که مخفف حروف لاتین انگلیسی Double Data Rate 5 Synchronous Dynamic Random-Access Memory است، در سال 2021 برای اولین بار به لپ تاپ‌ها اضافه شد. قاعدتا طبیعی است که رم دی دی آر 5 نسل جدیدتر و بهتری از رم DDR4 باشد و امکانات و در مجموع عملکرد بهتر و رده بالاتری را داشته باشد. در حقیقت سرعت عملکرد هر رم تنها به یک مولفه بستگی ندارد، بلکه به بخش‌هایی مانند فرکانس، پهنای باند و تعداد کل کانال‌ها مربوط می‌شود. فرکانس رم همان سرعت انتقال داده رم نیست؛ اما یکی از عوامل تاثیرگذار روی سرعت است که به طور کلی فرکانس رم DDR5 نسبت به تمامی رم‌هایی تا به امروز برای انواع کامپیوتر و لپ تاپ ارائه شده، فرکانسی بالاتر و بهتر است. در ادامه هنگام خرید رم DDR5 متوجه می‌شوید که این مدل محصول سرعت پاسخگویی بالاتر و تاخیر پایین‌تری دارد، بنابراین رم بهتری برای بازی کردن و اجرای برنامه‌های مهندسی به شمار می‌رود.

مقایسه و بررسی تفاوت های رم DDR5 با رم DDR4، آیا حتما باید رم DDR4 را به رم DDR5 ارتقا داد؟

در این بخش از مقاله قصد داریم تا  رم DDR4 را با رم DDR5 مقایسه کنیم.

  • سازگاری با سیستم

اگر برنامه‌ای برای خرید کامپیوتر و لپ تاپ جدید ندارید؛ اما به فکر ارتقا سطح رم هستید و سیستم فعلی شما به DDR4 مجهز شده است، به طور قطع تعویض رم با رم جدیدتر DDR5 اولین فکری است که به فکرتان خطور می‌کند؛ اما در حقیقت پیش از خرید و نهایی کردن هرکاری حتما باید بررسی کنید که آیا سیستم شما می‌تواند پذیرای مهمان جدید باشد یا خیر؟ بنابراین سازگاری کامپیوتر با رم اولین مرحله‌ای است که باید به آن توجه کنید.

  • عملکردی بهتر در دنیای گیمینگ

رم DDR5 با سرعت بالاتری داده‌ها را در سیستم جابه‌جا می‌کند و هنگام پردازش کارت گرافیک برای مواقع گیمینگ می‌تواند امکان سرعت بالاتری برای بازی کردن را به گیمر نسبت به رم DDR4 بدهد، البته این موضوع اصلا به این معنا نیست که اگر لپ تاپ گیمینگی با رم DDR4 دارید، حتما برای بازی کردن باید رم آن را ارتقا دهید؛ اما اگر سیستم کشش رم بالاتر را دارد، ارتقا آن در پایان کار به نفع شما خواهد بود.

  • مقایسه سرعت رم‌ها

رم DDR5 فرکانس بالاتری نسبت به رم DDR4 بر حسب مگاهرتز دارد. رم DDR4 با فرکانس کاری 3600 مگاهرتز می تواند 3 میلیارد و 600 میلیون سیکل داده را در هر ثانیه جابه‌جا کند در صورتی که این میزان داده برای رم DDR5 برابر با 8400 مگاهرتز یعنی این مقدار را تا 84 میلیارد سیکل در ثانیه جابه‌جا کند.

  • تفاوت ولتاژ

در رم DDR4 ولتاژ به 1.2 تا 1.3 ولت می‌رسد؛ اما ولتاژ رم DDR5 تا 1.1 کاهش پیدا کرده است و این کاهش نشان دهنده بهبود 20 درصدی در مصرف انرژی برق است.

  • تفاوت ظرفیت

حداکثر رم DDR4 برابر با 32 گیگابایت است که با استفاده از 4 اسلات DIMM رم DDR4 می‌تواند رم کامپیوتری را به 128 گیگابایت ارتقا دهد. رم DDR5 ظرفیت‌هایی بالاتر دارد و سیستم مجهز به 4 اسلات DIMM رم DDR5 را به ظرفیت 512 گیگابایت می‌رساند، بنابراین رم DDR5 رم بهتری به حساب می‌‎آید.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH