آیا ظهور هوش مصنوعی تهدیدی جدی برای شغل برنامه‌نویسان است؟

طبق اعلام رسمی گارتنر 80 درصد مهندسان نرم‌افزار به دلیل پیشرفت سریع هوش مصنوعی مولد نیازمند ارتقای مهارت‌ها هستند.

در تحولی بزرگ در صنعت فناوری، گزارش جدید شرکت تحقیقاتی گارتنر نشان می‌دهد که هوش مصنوعی مولد به زودی تغییری اساسی در چشم‌انداز مهندسی نرم‌افزار ایجاد خواهد کرد. براساس این گزارش، طی سه سال آینده، حدود 80 درصد از مهندسان نرم‌افزار در سراسر جهان مجبور خواهند بود تا مهارت‌های خود را ارتقا دهند تا بتوانند با این فناوری نوظهور همگام شوند.

فیلیپ والش»، تحلیلگر ارشد گارتنر، در این خصوص می‌گوید: «هوش مصنوعی نقش آینده مهندسان نرم‌افزار را به طور کامل متحول خواهد کرد. با این حال، تخصص و خلاقیت انسانی همچنان برای توسعه نرم‌افزارهای پیچیده و نوآورانه ضروری است. ظهور هوش مصنوعی مولد، نیاز به مهارت‌های جدیدی را ایجاد کرده است که مهندسی هوش مصنوعی (AI Engineer) از جمله آن‌هاست.»

آینده‌ای روشن یا تهدیدی جدی؟

گارتنر تأثیر هوش مصنوعی بر مهندسی نرم‌افزار را در سه مرحله کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت بررسی کرده است:

  • کوتاه‌ مدت: در این مرحله، ابزارهای هوش مصنوعی به مهندسان کمک خواهند کرد تا کارهای خود را به صورت کارآمدتری انجام دهند. این ابزارها به ویژه برای توسعه‌دهندگان ارشد که با روش‌های مهندسی پیشرفته آشنا هستند، بسیار مفید خواهد بود.
  • میان‌ مدت: در این مرحله، پیش‌بینی می‌شود هوش مصنوعی بهره‌وری را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و طیف وسیعی از وظایف توسعه‌دهندگان را به صورت خودکار انجام دهد. در این دوره، نقش اصلی مهندسان انسانی دیگر کدنویسی نخواهد بود، بلکه هدایت هوش مصنوعی خواهد بود. به عبارت دیگر، مهارت «مهندسی پرامپت» به یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها تبدیل خواهد شد.
  • بلند‌ مدت: در این مرحله، شغل جدیدی به نام «مهندسی هوش مصنوعی» ایجاد خواهد شد که ترکیبی از مهارت‌های مهندسی نرم‌افزار، علم داده، یادگیری ماشین و سایر موارد مرتبط خواهد بود.

رشد سریع تقاضا برای مهندسان هوش مصنوعی

در حال حاضر، صدها شرکت در سراسر جهان به دنبال استخدام مهندسان پرامپت هستند. همچنین، نظرسنجی گارتنر نشان می‌دهد که بیش از نیمی از سازمان‌های مورد بررسی در ایالات متحده و بریتانیا، مهندسان هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی را پرتقاضاترین موقعیت شغلی خود در سال 2024 می‌دانند.

با توجه به پیشرفت‌های سریع هوش مصنوعی مولد، مهندسان نرم‌افزار ناگزیر به تغییر رویکرد خود هستند. افرادی که بتوانند خود را با این تغییرات وفق دهند و مهارت‌های جدیدی را فرا بگیرند، فرصت‌های شغلی بسیار خوبی در آینده خواهند داشت. با این حال، برای بسیاری از مهندسان نرم‌افزار، این تغییرات ممکن است به معنای یادگیری مجدد و گذراندن دوره‌های آموزشی جدید باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH