شیلی انرژی خورشیدی را به صورت رایگان در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد!

صنعت انرژی خورشیدی شیلی به حدی پیشرفت کرده است که الکتریسیته را به طور مجانی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد!

تا ماه آوریل، در مجموع ۱۱۳ روز برق در نقاط مختلف رایگان بوده است و اگر بقیه سال نیز به همین منوال باشد، حتی ممکن است رکورد پارسال که ۱۹۲ روز برق مجانی بود، شکسته شود. در حالیکه ممکن است که این خبر برای مصرف‌کنندگان خوب باشد، اما برای تولیدکنندگان انرژی خورشیدی چندان خوشایند نخواهد بود. این تولیدکنندگان همین الان نیز در کسب درآمد و پیداکردن منابع مالی برای نیروگاه‌های جدید مشکل دارند.

افزایش میزان مصرف انرژی در شیلی به دلیل رشد اقتصادی و افزایش صنایع معدنی بوده است. در این کشور، اکنون ۲۹ نیروگاه خورشیدی وجود دارد و ۱۵ نیروگاه دیگر نیز در مرحله طراحی به‌سر می‌برند. در شمال کشور که صنایع معدنی فعالند، انرژی خورشیدی کاربرد بیشتری دارد. حال که قیمت جهانی مس افت پیدا کرده، این نیروگاه‌های خورشیدی، ظرفیت زیادی دارند و به دلیل نبود خطوط انتقال، الکتریسیته را رایگان در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند. رافائل ماتئو، سرمایه‌گذار یکی از نیروگاه‌ها می‌گوید:

سرمایه‌گذاران در حال از دست دادن سرمایه هستند. رشد مختل شده است. شما نمی‌توانید این تعداد توسعه‌دهنده در یکجا داشته باشید.

مسئله اصلی در شیلی، وجود دو شبکه انتقال برق در شمال و مرکز کشور است که به یکدیگر متصل نیستند. در برخی از نقاط، خطوط انتقال اصلا وجود ندارند. این بدین معناست که برخی از مناطق دارای برق بیش از حد هستند و به دلیل نبود خطوط انتقال،‌ نمی‌توان آن را انتقال داد. کارلوس فینات، رییس اتحادیه انرژی خورشیدی شیلی می‌گوید:

دولت میشل باشلت، بخش انرژی را در اولویت قرار داده است. اما برنامه‌ریزی بیشتر کوتاه‌مدت بوده است. حل اینگونه مشکلات نیاز به برنامه‌ریزی بلندمدت دارد.

دولت در حال حل این مشکل است. دولت قصد دارد که با ایجاد خطوط انتقال ۳۰۰۰ کیلومتری دو شبکه را به هم متصل کند. همچنین، در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد خطوط انتقال ۷۵۳ کیلومتری در شمال کشور است تا از اشباع شبکه جلوگیری کند.

ظرفیت تولید الکتریسیته از انرژی خورشیدی در شبکه مرکزی برق شیلی از سال ۲۰۱۳ تا به‌حال، با افزایش ۴ برابری به ۷۷۰ مگاوات رسیده است. بیشتر این رشد ناشی از قسمت شمالی کشور است. رشد کلی این صنعت در سال گذشته، ۵ درصد بوده است. شیلی قصد دارد که امسال ۱.۴ گیگاوات الکتریسته از انرژی خورشیدی تولید کند که نسبت به سال گذشته با ۳۷۱ مگاوات افزایش زیادی را نشان می‌دهد.

زمانی که نیروگاه‌ها انرژی را می‌فروشند، قیمت چندانی ندارد. قیمت به ازای هر وات-ساعت، ۶۰ دلار است. قراردادهایی که این شرکت‌ها برای فروش با دولت شیلی بسته‌اند، ۷۰ دلار به ازای هر وات-ساعت بوده است. این توسعه نیروگاه‌های جدید را با مشکل مواجه می‌کند، چون بانک‌ها حاضر به تامین منابع مالی این پروژه‌ها نیستند.

2 در مورد “شیلی انرژی خورشیدی را به صورت رایگان در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH