با ده میلیاردر برتر دنیای فناوری آشنا شوید

در بین ثروت‌مندترین افراد دنیا و مشهورترین افراد ثروت‌مند همیشه نام برخی از بزرگان دنیای فناوری هم به چشم می‌خورد که البته هوش و درایت خاص‌شان آن‌ها را به این جایگاه رسانده است. اما نکته جالب این است که در جدیدترین فهرستی که از ۱۰ میلیاردر برتر دنیای تکنولوژی منتشر شده، نام افرادی وجود دارد که روزی دانشگاه را ترک کرده و به دنبال علاقه و استعدادشان رفتند و نکته دیگر این که تمام این افراد مرد بوده، از کشورهای آمریکا و چین هستند و در حال حاضر مدیریت کمپانی‌هایشان را بر عهده دارند یا در گذشته این سمت را داشته‌اند.

ثروت این افراد واقعا زیاد است به طوری که میزان پایه آن (با احتساب پول نقد، سهام و شرکت‌های زیر مجموعه) برابر با ۱۸.۲ میلیارد دلار در نظر گرفته شده است. بنابراین اگر بخواهند می‌توانند با ثروت خود به قدرت‌های بزرگی در کنترل دنیا تبدیل شوند، با این حال برخی از این افراد به دنبال ایجاد تغییرات مثبت در جهان، با استفاده از دارایی‌هایشان هستند، برخی به دنبال تصاحب تیم‌های ورزشی هستند و بعضی هم ادامه فعالیت کمپانی‌هایی که سرمایه‌شان از آن طریق به دست آمده. از دهمین فرد این لیست شروع می‌کنیم تا به نفر اول برسیم:

۱۰. پانی ما

۹b76daa0-061b-11e6-99cd-3469e7fd8aa2_1280x720

دارایی اصلی: ۱۸.۲ میلیارد دلار

سن:  ۴۴ سال

کشور: چین

صنعت: فناوری

منبع سرمایه: هولدینگ Tencent

ما هائوتنگ (پانی ما) خیلی زود به دنبال کسب ثروت از طریق بازار سهام رفت و با دوستان کالج خود Tencent را راه انداخت. اولین محصول عمده این کمپانی یک سرویس پیام رسانی در چین بود که QQ نامیده می‌شد و با وجود این که هزینه‌ای نداشت در دوران اولیه پیام رسانی آنلاین در چین، به یک استاندارد تبدیل شد. از آن زمان تا به حال Tencent به طور شگفت انگیزی توسعه یافته و در کسب و کارهای بسیاری سرمایه گذاری می‌کند، مانند توزیع موسیقی و استودیوهای بزرگ بازی‌های ویدیویی مانند Riot Game توسعه دهنده بازی محبوب League of Legends.

۹. مایکل دل

۹-michael-dell

دارایی اصلی: ۱۸.۹ میلیارد دلار

سن: ۵۱ سال

کشور: آمریکا

صنعت: فناوری

منبع سرمایه: خود ساخته؛ شرکت Dell

هنگامی که مایکل دل یک دانشجو مقدماتی دوره پزشکی در دانشگاه تگزاس در Austin در سال ۱۹۸۴ بود، شرکتی را با نام PC ltd تاسیس کرد که بعدا تبدیل به کمپانی دل شد. او خیلی زود از دانشگاه انصراف داد و به طور تمام وقت به کمپانی خود پرداخت که یکی از سریع‌ترین نرخ‌های رشد در بین کمپانی‌های آمریکایی را دارد.

هنگامی که به ۲۳ سالگی رسید، شرکتش به محبوبیت رسید و ۳۰ میلیون درآمدزایی کرد که ۱۸ میلیون آن به خود مایکل دل می‌رسید. پس از مدت کوتاهی، دل کمپانی همنام خود را توسعه داد و بیش از ۱۰۰ هزار نفر را در کشورهای مختلف به استخدام درآورد. هنوز مقر اصلی شرکت دل در تگزاس است و پس از اپراتور AT&T، دومین شرکت بزرگ غیر نفتی تگزاس نام می‌گیرد.

۸. استیو بالمر

۸-steve-ballmer

دارایی اصلی: ۲۵.۹ میلیارد دلار

سن: ۵۹ سال

کشور: آمریکا

صنعت: فناوری

منبع سرمایه: خود ساخته؛ مایکروسافت

استیو بالمر مدرسه تجارت در استندفورد را در ۱۹۸۰ ترک کرد و به دوست خود بیل گیتس که دانشجوی هاروارد بود پیوست و تبدیل به اولین مدیر تجاری مایکروسافت شد که حقوق ۵۰ هزار دلاری و سهمی از کمپانی را به دست آورد. در طول فعالیت خود در مایکروسافت تا سمت مدیر عاملی هم پیش رفت و مدتی در این مقام بود و آن سهم اولیه در مایکروسافت برای او ثروت زیادی به هم زد. او دومین فرد دنیاست که تنها از طریق سهام کارمندی (نه بنیان گذاری و سرمایه خانوادگی) به میلیاردر تبدیل شد.

این روزها و پس از جایگزینی ساتیا نادلا با او، به عنوان مدیر عامل مایکروسافت، او سمتی در این شرکت ندارد. او در سال ۲۰۱۴ مبلغ دو میلیارد دلار را صرف خرید تیم لوس آنجلس کلیپرز کرد. همچنین او علاقه شدیدی به بسکتبال و ضربات اسلم دارد.

۷. جک‌ما

۷-jack-ma

دارایی اصلی: ۲۶.۳ میلیون دلار

سن: ۵۱ سال

کشور: چین

صنعت: فناوری

منبع سرمایه: خود ساخته؛ کمپانی علی‌بابا

جک‌ما را به عنوان جف بزوس (موسس آمازون) چینی می‌شناسند. او کمپانی علی‌بابا را در چین تاسیس کرد و حالا هم مدیر و مالک آن است. این کمپانی را معادل چینی فروشگاه آنلاین آمازون می‌دانند. در سال ۲۰۱۴ علی‌بابا در بین عموم به شهرت رسید و بیشترین سهام را در بین شرکت‌ها در طول تاریخ عرضه کرد: ۲۵ میلیارد دلار. بر خلاف تشابه اسمی، جک‌ما و پانی‌ما هیچ نسبتی با هم ندارند.

۶. سرگی برین

۶-sergey-brin

دارایی اصلی: ۳۶.۲ میلیارد دلار

سن: ۴۲ سال

کشور: آمریکا

صنعت: تکنولوژی

منبع سرمایه: خود ساخته؛ گوگل

سرگی برین و لری پیچ در ۱۹۹۵ در استندفورد با هم ملاقات کردند و با همکاری یکدیگر در سال ۱۹۹۸ گوگل را بنیان گذاری کردند. با وجود تغییرات زیادی که گوگل در این چند سال به خود دید، اما همچنان بسیاری از محصولات و خدماتش بر پایه همان چیزی است که برین و پیج در دهه ۹۰ میلادی ایجاد کردند، یعنی موتور جستجو گوگل.

این روزها برین در هولدینگ آلفابت که گوگل هم زیر مجموعه‌ای از آن است، فعالیت دارد و به دنبال تحقق ایده‌های بلند پروازانه در سطح جهانی است، مانند پروژه Loon که به وسیله بالون‌هایی برای مناطق مختلف که دسترسی آن‌ها به اینترنت محدود است یا دسترسی ندارند، اینترنت رایگان فراهم می‌کند.

۵. لری پیج

۵-larry-page

دارایی اصلی: ۳۷.۸ میلیارد دلار

سن: ۴۲ سال

کشور: آمریکا

صنعت: فناوری

منبع سرمایه: خود ساخته؛ گوگل

لری پیج کمی ثروتمندتر از شریک خود است و در حال حاضر به عنوان مدیرعامل آلفابت مشغول به کار است که برین هم به عنوان رییس آن مشغول است و ریاست گوگل در حال حاضر بر عهده ساندار پیچای است. لری پیج خالق الگوریتمی است که در قلب موتور جستجوی گوگل فعال است، الگوریتمی که نتایج را با رده بندی خاص ارایه می‌کند.

پیج در ۳۰ سالگی یک میلیاردر شد و کسی بود که اندروید را به تملک گوگل درآورد. پس از آن برای یک دهه از مدیریت گوگل کناره‌گیری کرد و در سال ۲۰۱۱ دوباره مدیر عامل این غول بزرگ دنیای اینترنت شد.

۴. لری الی‌سن

۴-larry-ellison

دارایی اصلی: ۴۶.۱ میلیارد دلار

سن: ۷۱ سال

کشور: آمریکا

صنعت: فناوری

منبع سرمایه: خود ساخته؛ کمپانی اوراکل

لری الی‌سن یکی از موسسین شرکت اوراکل، از بزرگ‌ترین شرکت‌های نرم‌ افزاری جهان است. شاید شما تا به حال نام اوراکل را نشنیده باشید، این شرکت به تجارت نرم‌ افزارهایی می‌پردازد که ما کاربران معمولی از آن استفاده نمی‌کنیم. نرم افزارهای پایگاه داده برای تجارت و دولت‌ها را که به اصطلاح میان‌ افراز نامیده می‌شوند و به توسعه دهندگان نرم افزارها کمک می‌کنند تا برنامه خود را بنویسند و نرم افزارهای متناسب با محیط کاری تولید کنند. این کمپانی پس از مایکروسافت دومین شرکت نرم افزاری بزرگ دنیاست.

ال‌سن زمانی بیشترین حقوق را در بین مدیر عامل‌ها در دنیا دریافت می‌کرد. او مالک یک جزیره در هاوایی به نام لانای هست و با استیو جابز هم رفاقت داشته.

۳. مارک زاکربرگ

۳-mark-zuckerberg

دارایی خالص: ۴۶.۲ میلیارد دلار

سن: ۳۱ سال

کشور: آمریکا

صنعت: فناوری

منبع سرمایه: خود ساخته؛ فیس‌بوک

حتما شما هم زاکربرگ و فیس‌بوک را می‌شناسید. او کسی است که هنگام تحصیل در هاروارد فیس‌بوک را توسعه داد و پس از مدتی دانشگاه را ترک کرد و دیگر سراغ آن نرفت.

مارک اکنون ۳۱ سال دارد و علاوه بر مدیریت کمپانی و پروژه‌هایش، به وظایف همسری و پدری هم مشغول است. با وجود این سن کم، ثروت زیادی به هم زده. او و همسرش متعهد شده‌اند که ۹۹ درصد از سرمایه خود را در طول زندگی وقف کنند و گاهی هم پول خود و یا سهام فیس‌بوک را برای اموری مانند مبارزه با بیماری ابولا یا امور آموزشی مانند هزینه در مدرسه دولتی نیوجرسی صرف می‌کنند.

۲. جف بزوس

۱۵۱۳۶۷۱۴۰-۲۰۹۸

دارایی خالص: ۵۱.۲ میلیارد دلار

سن: ۵۲ سال

کشور: آمریکا

صنعت: فناوری

منبع سرمایه: خود ساخته؛ فروشگاه اینترنتی آمازون

مثل بسیاری از کمپانی‌های بزرگ دنیای فناوری، همه چیز از یک گاراژ شروع شد و تا میلیاردر شدن جف بزوس ادامه یافت. در ابتدای کار آمازون تنها کتاب می‌فروخت، اما حالا همه چیز در آن یافت می‌شود. این شرکت حالا مالک روزنامه بزرگ و معتبر آمریکایی، واشنگتن پست است و به وسیله کمپانی دیگرش، بلو اوریجین، موشک‌ به فضا می‌فرستد.

آمازون علاوه بر مالکیت شرکت‌های بزرگ و فروشگاه اینترنتی‌اش، به استریم محتوای رسانه‌ای و سرگرمی در Amazon Prime، تامین سرویس‌های مورد نیاز سایر وب‌سایت‌ها توسط Amazon Web Services و عرضه خوار و بار در بخش AmazonFresh مشغول است. در آینده نزدیک این شرکت قصد ایجاد یک انقلاب در بخش ارسال کالا را هم دارد و به زودی از درون‌ها و پهپادها برای تحویل کالا به مشتریان استفاده خواهد کرد.

۱. بیل گیتس

۱-bill-gates

دارایی خالص: ۸۹.۴ میلیارد دلار

سن: ۶۰ سال

کشور: آمریکا

صنعت: فناوری

منبع سرمایه: خود ساخته؛ مایکروسافت

بیل گیتس را همه می‌شناسیم. او ثروتمندترین فرد در این لیست و همچنین ثروتمندترین فرد در کره زمین است. او خیلی زود توانست به سرمایه‌ای هنگفت دست یابد؛ در ۳۰ سالگی و زمانی که مایکروسافت به شهرت رسید و عرضه سهام را آغاز کرد، بیل گیتس هم به یک میلیاردر تبدیل شد. او علاوه بر این که یکی از موسسین مایکروسافت است، مدتی هم هدایت این مجموعه را بر عهده داشت و در سال ۲۰۰۰ از مدیر عاملی کنار کشید ولی همچنان در هیئت مدیره شرکت هم حضور دارد. اما اکنون بیشتر وقت خود را صرف کارهای بشر دوستانه می‌کند.

او و همسرش ملیندا گیتس، بنیاد خیریه بیل و ملیندا گیتس را تاسیس کرده و در حال اداره آن هستند. او در یکی از جدیدترین مصاحبه‌هایش درباره کارهای این بنیاد بر ضرورت اکتشافات جدید و تولید و مصرف انرژی تاکید داشته است؛ انرژی‌های قابل اطمینان، ارزان و تجدیدپذیر نسبت به سوخت‌های فسیلی و ذغال سنگ. او برای ۱۵ سال آینده در حوزه سوخت معجزه‌ای می‌بیند که می‌تواند مشکلات و اثرات مخرب سوخت ذغال سنگ و فسیلی را برطرف کند.

2 در مورد “با ده میلیاردر برتر دنیای فناوری آشنا شوید”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH