بررسی اکسپریا XA1‌ پلاس

بررسی اکسپریا XA1 پلاس سونی: مستر پرحاشیه!

بررسی اکسپریا XA1 پلاس سونی، میان‌رده‌ای که آمده تا بلکه بتواند سهمی از این بازار درهم و برهم را از آن خود کند.

سونی علاوه بر معرفی پرچمداران جدید خود در نمایشگاه IFA امسال، از سری محصولات میان‌رده جدیدی نیز پرده برداشت. این گوشی‌ها با ظاهری همچون پرچمداران و ویژگی‌های خوبی نظیر بهره‌مندی از سنسور اثر انگشت و دوربین باکیفیت راهی بازار شده‌اند تا شاید بتوانند آب رفته را به جوی بازگردانند و دوباره این کمپانی با اصالت ژاپنی خودی نشان دهد.

چند روزی می‌شود که اکسپریا XA1 پلاس مهمان آزمایشگاه آی‌تی‌رسان شده و به ما فرصتی دست داده تا با آن از نزدیک کار کنیم. اگر می‌خواهید بدانید که جدیدترین گوشی میان‌رده سونی چه حرف‌هایی برای گفتن دارد، با ما و بررسی اکسپریا XA1 پلاس همراه باشید…


طراحی

مدت‌هاست که محصولات سونی تغییر خاصی را در بخش طراحی به خود ندیده‌اند. همچنان شاهد یک گوشی با حاشیه‌های زیاد و همان طراحی همیشگی هستیم تا رسما آه از نهاد کوچک و بزرگ، پیر و جوان، زن و مرد و خلاصه همه درآید! حاشیه‌های بالا و پایین نمایشگر نخستین چیزی است که در ذوق‌تان خواهد زد؛ نسبت نمایشگر به بدنه کمی بیش‌تر از 71 درصد که البته برای یک دستگاه میان‌رده چندان بد نیست اما خب با معرفی محصولات جدید و به‌خصوص پرچمدارانی با نسبت‌های بالای 80، طبیعتا چشم علاقه‌مندان به چنین مدل‌هایی عادت کرده تا جایی که محصولی همچون اکسپریا XA1 پلاس، یک گوشی پرحاشیه لقب گیرد.

در بالای نمایشگر لوگوی سونی، دوربین سلفی و سنسورهای همیشه همراه آن ‌را شاهد هستیم اما بخش پایینی نمایشگر میزبان چیز خاصی نیست و خیلی صاف و یک‌دست دیده می‌شود. با توجه به شیارهایی که در دو لبه بالا و پایین گوشی قرار گرفته، ابتدا گمان کردیم که با اسپیکرهای استریو طرف هستیم و حداقل قراردادن چنین ویژگی‌ را به عنوان بهانه به سونی دادیم تا حاشیه‌های زیاد بالا و پایین نمایشگر توجیه شود اما ای دل غافل! این دو شیار تنها جنبه تزئینی داشته و اصلا هیچ صدایی از آن‌ها نخواهید شنید! در واقع این گوشی به یک اسپیکر خشک و خالی در زیر خود مجهز است تا یک علامت سوال بزرگ در ذهن‌تان ایجاد شود!

اگر اکسپریا XA1 پلاس را به پشت برگردانید، باز هم طراحی جدید و متفاوتی را نخواهید دید و همه چیز دقیقا شبیه به سایر اکسپریاهای سونی است. یک دوربین نسبتا بزرگ در گوشه بالا و سمت چپ گوشی دیده می‌شود که در زیر خود تک فلاش LED دستگاه را قرار داده، لوگو NFC که این روزها تنها در محصولات سونی دیده می‌شود و نهایتا لوگو اکسپریا که در مرکز جا خوش کرده است.

در لبه سمت راست، کلید عریض پاور را شاهد هستیم که میزبان سنسور اثر انگشت هم هست و بالای آن کلیدهای یکپارچه صدا دیده می‌شوند. کمی پایین‌تر کلیدی اختصاصی برای استفاده به‌‌عنوان شاتر دوربین به چشم می‌خورد که این مورد را هم فقط در گوشی‌های سونی می‌بینیم و باقی کمپانی‌ها خیلی وقت‌ است که قیدش را زده‌اند!

در لبه سمت چپ تنها درگاه سیم‌کارت و کارت حافظه قرار گرفته که برای دسترسی به آن‌ها نیازی به سوزن‌های مخصوص نیست و به راحتی می‌توان با گوشه ناخن به این‌ها دسترسی داشت. ورودی کارت حافظه در خود بدنه جای گرفته اما برای قرار دادن سیم‌کارت‌ها می‌بایست خشاب مخصوص را از جایش درآورید که البته پلاستیکی است و کیفیت چندان خوبی هم ندارد!

در لبه پایینی و درست در مرکز، پورت USB C را می‌بینیم که در کنار خود تک اسپیکر جنجالی اکسپریا XA1 پلاس را جا داده است. بالای گوشی هم این جک استاندارد صداست که خودنمایی می‌کند و حداقل هنوز هم در گوشی‌های سونی دست نخورده باقی مانده است.

فریم گوشی فلزی بوده اما در ساخت قاب پشتی آن از پلاستیک بهره گرفته شده تا شاهد یک ترکیب متفاوت باشیم. البته شاید در نگاه نخست متوجه پلاستیکی بودن گوشی نشوید اما پس از کمی بررسی به این موضوع پی خواهید برد. چهار گوشه اکسپریا XA1 پلاس همچون اکثر گوشی‌های سونی کمی تیز بوده و همین موضوع موجب شده تا کارکردن با آن خیلی راحت نباشد. البته انحنای فریم دستگاه کمک شایانی به خوش‌دستی آن کرده اما با دیدن وزن 189 گرمی و ضخامتی نزدیک به 9 میلی‌متر، آن‌ هم برای یک گوشی با نمایشگر 5.5 اینچ پلاستیکی واقعا نمی‌توان لقب خوش دست بودن را به اکسپریای جدید سونی داد!

به صورت کلی اکسپریا XA1 پلاس از لحاظ طراحی نمره قابل قبولی را نخواهد گرفت. ظاهر یک گوشی با تمام احترام نسبت به طرفداران این برند، اصلا تعریفی ندارد و آن‌ قدر در این چند سال آن را دیده‌ایم که دیگر کسی با دیدن گوشی‌های سونی لبخند بر لبانش نقش نمی‌بندد!


نمایشگر

اکسپریا XA1 پلاس سونی به یک نمایشگر 5.5 اینچی فول‌ اچ‌دی مجهز است و در هر اینچ آن می‌توانیم در حدود 400 پیکسل را مشاهده کنیم. در ساخت این نمایشگر از فناوری IPS LCD بهره گرفته شده و گوریلاگلس 4 محافظ آن است. حداکثر میزان روشنایی نمایشگر به 600 نیت می‌رسد که میزان قابل قبولی برای چنین اسمارت فونی است. کنتراست صفحه نیز در میان محصولات مجهز به نمایشگرهای LCD عالی‌ست اما به پای امولدها نمی‌رسد.

میزان رفلکس نمایشگر چندان بالا نیست و با توجه به روشنایی خوب آن، می‌توانید با اکسپریا XA1 پلاس در زیر نور آفتاب تقریبا بدون مشکل کار کنید.

در این مدل رنگ سفید تا حدی درخشان به نظر می‌رسد اما سایر رنگ‌ها خیلی جذاب و دل‌ربا به نمایش در نمی‌آیند و یک تم سرد و بی روح بر روی گوشی کشیده شده تا حداقل از این لحاظ در برابر نمونه‌های موجود در بازار در رده پایین‌تری قرار گیرد. البته در بخش تنظیمات نمایشگر می‌توانید تا از طریق گزینه Image Enhancement حالت نمایشگر را برروی Super-Vivid قرار دهید تا تصاویر زیباتر به نمایش در آیند. ناگفته نماند که این ویژگی تنها بر روی محتواهای تصویری اعمال شده و در سایر بخش‌های رابط کاربری خبری از آن نیست. برای اعمال شدنش نیز باید در حدود 3 ثانیه صبر کنید!!

در ادامه می‌توانید تصاویر مقایسه‌ای این گوشی با آنر 9 هواوی را مشاهده کنید (سمت راست مربوط به اکسپریاست):


سخت‌افزار

اکسپریا XA1 پلاس سونی به چیپست 16نانومتری Helio P20 مدیاتک مجهز است که شامل 8 هسته Cortex-A53 می‌شود؛ با این تفاوت که چهارتای آن‌ها با فرکانس 1.6 گیگاهرتز و چهارتای دیگر با فرکانس 2.3 گیگاهرتز فعالیت می‌کنند.
Mali-T880MP2 عهده‌دار کارهای گرافیکی است. به این مجموعه سخت‌افزاری 32 گیگابایت حافظه داخلی قابل ارتقا از طریق کارت حافظه و 4 گیگابایت رم را نیز اضافه کنید تا روی کاغذ با یک میان‌رده خوب و نسبتا قدرتمند طرف باشیم.

برای سنجیدن میزان قدرت این گوشی، آن را وارد آزمایشگاه خودمان کردیم.

در مرحله نخست از بنچمارک AnTuTu‌ بهره گرفتیم. پس از کش و قوس‌های فراوان سرانجام امتیاز 54899 به این گوشی داده شد که خب آن را در رده بالایی قرار نمی‌دهد.

سپس از GeekBench استفاده کردیم تا هسته‌ها را به صورت اختصاصی بسنجیم. حاصل کار این گوشی را در ادامه شاهد هستید.

هنگام اجرای اپلیکیشن‌ها، انجام کارهای روز‌مره و گشت و گذار در بین منوها، به ندرت پیش می‌آید که شاهد لگ و یا کندی باشید و با توجه به میزان بالای رمی که سونی برای اکسپریا XA1 پلاس در نظر گرفته از لحاظ مالتی تسکینگ می‌توان به آن امیدوار بود. با این حال اگر گیمر حرفه‌ای هستید بهتر است که به سمت چنین دستگاهی نروید چراکه اجرای بازی در آن چندان لذت بخش نخواهد بود. در تست‌هایی که ما گرفتیم این گوشی هنگام اجرای بازی‌های فکری و سبک مشکل ندارد اما اگر بخواهید به سراغ نمونه‌‌های گرافیکی و حرفه‌ای بازار بروید قطعا ناامید خواهید شد.


دوربین

چیپست Helip P20 مدیاتک می‌تواند تا حداکثر از دوربین‌های 24 مگاپیکسلی پشتیبانی کند و همین موضوع موجب شده تا سونی از یک نمونه 23 مگاپیکسلی برای گوشی جدیدش بهره بگیرد. این دوربین به سنسور IMX300  ساخته خود سونی مجهز بوده و با F2/0 در دنیای میان‌رده‌ها جایگاه نسبتا خوبی دارد. همچنین با توجه به حضور یک فلاش LED می‌توانید در محیط‌های کم‌نور تصاویر قابلی قبولی را به ثبت برسانید. البته بازهم سونی از لرزش‌گیر اپتیکال برای این مدل استفاده نکرده تا همچنان مجبور باشید با مشکلات همیشگی‌ دوربین‌های سونی دست و پنجه نرم کنید.

سونی هنوز واکنش خاصی به دوربین‌های دوگانه نشان نداده است. برخی همچون هواوی و اخیرا سامسونگ بر روی میان‌رده‌های خود نیز از دوربین‌های دوگانه استفاده می‌کنند اما سونی فعلا قید چنین ویژی خاصی را زده و در اکسپریا XA1‌ پلاس نیز تنها به یک دوربین نسبتا بزرگ اکتفا کرده است.

سرعت فوکوس برای یک محصول میان‌رده قابل قبول است اما دقت آن چندان بالا نیست. خصوصا اگر قصد عکاسی به صورت ماکرو را داشته باشید، شاید این مدل ناامیدتان کند. به طور کلی دوربین‌های سونی با فوکوس بر روی اجسام نزدیک مشکل دارند و ظاهرا هنوز هم سونی راه‌حل خاصی برای آن پیدا نکرده است.

رابط کاربری دوربین شبیه به همان چیزی است که در گذشته دیده‌ بودیم و همه چیز خیلی ساده و منظم طراحی شده و شاهد پیچیدگی خاصی در آن نیستیم. همچنان شما می‌توانید با استفاده از ویژگی AR Effect کلی جک و جانور را به تصویر اضافه کنید و عکس‌های خلاقانه بگیرید. سونی برای این مدل تنظیمات دستی را هم در نظر گرفته تا بتوانید برخی پارامترهای مهم در عکاسی را خودتان به صورت دستی تغییر دهید.

این مدل همچنین توانایی ردیابی سوژه، عکاسی HDR و ثبت عکس با خندیدن را نیز دارد تا با قابلیت‌های نسبتا کاملی طرف باشیم.

در روشنایی روز تصاویر گرفته شده با اکسپریا XA1‌ پلاس فراتر از یک میان‌رده است و عکس‌ها از داینامیک رنج خوبی برخوردارند. جزئیات زیادی را شاهد هستیم و رنگ‌های ثبت شده تا حد زیادی به واقعیت نزدیک هستند. اما در شب کمی نویز در بخش‌های تاریک تصویر دیده می‌شود که چندان خوش‌آیند نیست. در ادامه می‌توانید نمونه تصاویر گرفته شده توسط دوربین این گوشی با اصالت را در شرایط متفاوت ببینید:

از لحاظ فیلم‌برداری شما می‌توانید با این مدل به صورت 1080p و با نرخ 30 فریم فیلم‌برداری کنید و با توجه به سخت‌افزار موجود این مدل توانایی فیلم‌برداری 4K ندارد. کیفیت ویدئوهای گرفته شده با اکسپریا XA1 پلاس در حد مطلوبی است، صدا خیلی خوب ضبط شده و در صورتی که در نور کافی فیلم‌برداری کنید بجز لرزش‌های جزئی همه چیز برای یک میان‌رده قابل قبول است اما در محیط‌های کم‌نور شاهد نویز نسبتا زیادی هستیم.

گل تازه شکفته سونی به یک دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی مجهز شده که دارای F/2.0 بوده و توانایی ثبت ویدئو به صورت 1080p را هم دارد. عکس‌های ثبت شده با این دوربین سلفی بر خلاف دوربین اصلی جزئیات چندانی را شامل نمی‌شود و کیفیت آن‌ها به مراتب کمتر است. با این حال شاهد سلفی‌های بدی نیستیم و در نور کافی می‌توانید یک سلفی قابل قبول را به ثبت برسانید. البته دوربین سلفی واید بوده و زاویه نسبتا زیادی را پوشش می‌دهد. شما می‌توانید از طریق بالا آوردن دست نیز عکاسی کنید تا دیگر نیازی به فشردن کلید شاتر نباشد.


رابط کاربری

اکسپریا XA1 پلاس به صورت پیش‌فرض با اندروید 7 وارد بازار شد. با اینکه نسخه هشتم از این سیستم عامل محبوب معرفی شده اما سونی ترجیح داد تا فعلا از نسخه قدیمی اندروید بهره بگیرد. البته این قول را داده که به‌زودی و در طی یک بروزرسانی اندروید اوریو را برای میان رده جدیدش عرضه کند.

رابط کاربری همچون سایر بخش‌های گوشی دقیقا همان چیزی است که پیش‌تر نیز دیده بودیم. سونی حتی طراحی آیکون‌ها را هم تغییر نداده است. این رابط شباهت بسیار زیادی به اندروید خام دارد و حتی منو نوتیفیکیشن‌ها نیز در سبک این نسخه طراحی گشته تا رسما با یک رابط سبک رو‌به‌رو باشیم. اپ‌دراور ویژگی‌های خاص و جذابی را شامل نمی‌شود و برخی برنامه‌های از پیش نصب شده نیز در آن به چشم می‌خورد که جز اشغال کردن بخشی از حافظه کار دیگری ندارند!

صفحه اصلی ویجت‌های متفاوتی (نسبت به سایر رابط‌های کاربری) شامل می‌شود و در صورتی که به سمت پایین سوایپ کنید می‌توانید میان برنامه‌ها به جستجو بپردازید. البته می‌توانید از طریق فروشگاه نرم‌افزاری موجود تم‌های بیشتری را امتحان کنید اما اگر قصد دارید کلا ظاهر رابط کاربری دستگاه را تغییر دهید، پیشنهاد می‌کنیم که پس از خرید دستگاه یک لانچر خوب برای گوشی خود انتخاب کنید.


پخش چندرسانه‌ای

همانطور که گفتیم در این گوشی خبری از اسپیکر استریو نیست و تنها یک نمونه مونو در زیر بدنه جای خوش کرده است. بلندی صدای اسپیکر قابل قبول است و توجه اطرافیان را به خودش جلب می‌کند اما کیفیت آن تعریفی ندارد. صدا خیلی تیز بوده و حتی هنگام گوش دادن به برخی موزیک‌ها، آزاردهنده هم می‌شود. از لحاظ بیس نیز آن طور که باید و شاید راضی‌تان نخواهد کرد.

متاسفانه سونی همراه این مدل هدفونی را برای ما ارسال نکرده بود و بنابراین نمی‌توانیم در رابطه با آن نظر خاصی بدهیم اما با هدفون AKG و به لطف حضور جک استاندارد صدا توانستیم خروجی صدای این مدل را تست کنیم. در هدفون صداها نسبتا با کیفیت هستند و بلندی بسیار خوبی نیز دارند تا حداقل اگر اسپیکر راضی‌کننده نبود، بتوانید بر روی گوش دادن به موسیقی با هدفون حساب کنید.


سایر قابلیت‌ها

اکسپریا XA1 پلاس به سنسور اثر انگشتی مجهز شده که در لبه سمت راست و بر روی کلید پاور قرار گرفته است. پروسه شناساندن اثر انگشت به سنسور نسبت به سایر گوشی‌های میان‌رده کمی طولانی‌تر است اما دقت آن قابل قبول بوده و از این لحاظ ایراد خاصی به گوشی وارد نیست.

این سنسور بر خلاف اکثر مدل‌های موجود در بازار همیشه فعال نیست و برای استفاده از آن می‌بایست حتما یک بار کلید پاور را فشار دهید، سپس سنسور فعال شده و عمل شناسایی به سرعت انجام می‌گیرد.

XA1‌ پلاس به رادیو و NFC مجهز است تا نسبت به برخی رقبای خودش در رده بالاتری قرار بگیرد. با این حال و بر خلاف سایر اکسپریاهای سونی این گوشی دربرابر آب و گرد و غبار مقاوم نیست. از دیگر ویژگی‌های این دستگاه می‌توان به بلوتوث نسخه 4.2 اشاره کرد که با توجه به معرفی نسل پنجم کمی قدیمی و از مد افتاده به نظر می‌رسد. از 32 گیگابایت حافظه داخلی که سونی برای این گوشی در نظر گرفته بیش از 10 گیگابایت آن توسط خود دستگاه اشغال شده است؛ البته جای نگرانی نیست و می‌توانید از طریق کارت حافظه تا 256 گیگابایت دیگر به آن بیفزایید.

سونی اکسپریا XA1‌ پلاس را در 4 رنگ مشکی، طلایی، صورتی و آبی راهی بازار کرده تا بتواند نظر افراد با سلایق متفاوت را به خود جلب کند.


باتری

این مدل به یک باتری 3430 میلی‌آمپر ساعتی مجهز است که توسط کاربر قابل تعویض نیست. در یک استفاده معمولی می‌توانید تا دو روز با این گوشی کار کنید و از این لحاظ اکسپریا XA1 پلاس نسبت به رقبای خودش در رده بالاتری جا می‌گیرد. این گوشی به سیستم شارژ سریع نیز مجهز است و تقریبا می‌‌توانید باتری آن را در 2 ساعت به صورت کامل شارژ کنید.


کلام آخر در بررسی سونی اکسپریا XA1 پلاس

میان‌رده جدید سونی یک محصول قابل قبول است اما شاهد تغییر خاصی نسبت به گذشته در آن نیستیم. XA1 پلاس به یک دوربین خوب مجهز است، سخت‌افزار آن در حد خودش کافی به نظر می‌رسد، سنسور اثر انگشت دارد و یک باتری غول‌آسا! در واقع همه چیز برای این گوشی در حد اعلاست اما ویژگی خاص و متمایز کننده‌ای در آن دیده نمی‌شود. نه طراحی متفاوتی، نه رابط کاربری جذابی و نه ویژگی خاصی که دلمان را به آن خوش کنیم…

این مدل هنوز آن‌طور که باید و شاید وارد بازار کشور نشده و اطلاعی از قیمت دقیق آن نداریم اما ظاهرا برچسب قیمتی در حدود یک میلیون و 500 هزار تومان را به خود خواهد دید.

8 در مورد “بررسی اکسپریا XA1 پلاس سونی: مستر پرحاشیه!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH