بررسی آنر 9 هواوی: جادویِ شیشه‌ای!

بررسی آنر 9 هواوی، پرچمداری بی‌حاشیه از برندی متفاوت که زیر مجموعه این کمپانی موفق چینی است.

هواوی محصولاتش را در چند سری مختلف راهی بازار می‌کند. میان‌رده‌ها که معمولا با حرف Y و G شناخته می‌شوند و پرچمدارانی که با P شروع می‌شوند. در این بین برخی گوشی‌های خاص نیز با برند آنر به عنوان یکی از سازندگان زیر مجموعه این کمپانی معرفی می‌شوند که قابلیت‌های‌شان خیلی متفاوت نیست اما نام و نشان جدیدی دارند و سعی می‌کنند خودشان را در دل مردم به‌خصوص جوانان بگنجانند.

آنر 9 یکی از قدرتمندترین گوشی‌های سری دوست‌داشتنی آنر است که مدتی می‌شود مهمان آزمایشگاه ما شده و قصد داریم تا گپ و گفتی صمیمانه با آن داشته باشیم. اگر می‌خواهید بدانید که قدرتمندترین گوشی سری آنر چه چیزی در چنته دارد، با ما و بررسی آنر 9 هواوی همراه باشید…


طراحی

چینی‌ها در ساخت آنر 9 از فلز و شیشه کمک گرفته‌اند. ترکیبی که این‌ روزها از محبوبیت بالایی برخوردار است و اکثر پرچمداران از آن استفاده می‌کنند. فریم دستگاه فلزی بوده اما سایر بخش‌های آن از شیشه ساخته شده تا شاهد یک گوشی زیبا باشیم.

در نگاه از رو‌‌به‌رو نخستین موردی که توجه شما را جلب می‌کند، حاشیه‌های زیاد در بالا و پایین نمایشگر است که در دنیای امروزی خیلی قابل قبول نیست. با نگاهی به نسبت نمایشگر به بدنه در آنر 9 و مقایسه آن با سایر گوشی‌های بازار می‌توان به این موضوع پی برد. این میزان برای محصول آنر 70 درصد بوده در حالی که گوشی‌های هوشمند از برندهای رقیب به عددی بیش از 80 دست یافته‌اند. حتی آنر 9 نسبت به P10 هواوی نیز از حاشیه‌های بیشتری برخوردار است.

کلید هوم دومین موردی خواهد بود که به چشم می‌آید. پیش‌تر هواوی اعتقادی به این دکمه نداشت اما مدتی می‌شود که در زیر نمایشگر کلید هوم را می‌بینیم، درحالی که پرچم‌داران سامسونگ و اپل بعد از مدت‌ها استفاده از آن، چنین ویژگی را از گوشی‌های جدیدشان حذف کرده‌اند اما بایستی پذیرفت که همچنان کاربردی بوده و بسیاری آن را دوست دارند.

پشت آنر 9 دوربین دوگانه به چشم می‌خورد و به‌جز فلاش و برخی نوشته‌های همیشه ثابت، این برند آنر است که در مرکز صفحه چشمک می‌زند. خوشخبتانه خبری از بیرون زدگی دوربین در این گوشی نیست؛ در ساخت قاب پشتی از چندلایه متفاوت استفاده شده تا هنگامی که گوشی در معرض نور قرار می‌گیرد، درخشان‌تر به‌نظر برسد. این مسئله کمک شایانی به زیبایی آنر 9 کرده و به عقیده بسیاری از دوستان این گوشی یکی از زیباترین محصولات هواوی است.

قاب شیشه‌ای موجود در پشت گوشی به سمت فریم فلزی در دو طرف خمیده شده تا دستگاه از ارگونومی بسیار خوبی بهره‌مند باشد. به این مدل از لحاظ خوش دستی نمی‌توان ایراد گرفت (وزن 155 گرمی و ضخامت 7.5 میلی‌متری) اما بدنه آن به‌شدت لیز است و می‌بایست هنگام کار کردن با آن دقت بیشتری به‌خرج دهید. ضمن اینکه تا حد زیادی نیز در جذب چربی انگشتان موفق عمل می‌کند و خیلی زود با یک گوشی زیبا ولی کثیف رو‌به‌رو می‌شوید!

کلید پاور در سمت راست به چشم می‌خورد و کلیدهای یکپارچه صدا را در بالای آن می‌بینیم. در زیر گوشی علاوه بر اسپیکر و پورت USB Type C، جک استاندارد و پرحاشیه این روزهای بازار را هم شاهد هستیم. همه این موارد یعنی اینکه سمت چپ میزبان سیم‌کارت‌ها و کارت حافظه است که البته برای دسترسی به خشاب آن، باید از سوزن استفاده کنید.

هواوی آنر 9 را با رنگ‌های متعددی راهی بازار کرده تا نظر افراد با سلایق مختلف را به اسمارت فونش جلب کند. البته این دستگاه یک سالی می‌شود که معرفی شده و گوشی چندان جدیدی نیست اما از طراحی به‌روزی بهره می‌برد، خوش دست بوده و زیبایی آن مثال زدنی است.


نمایشگر

آنر 9 هواوی به یک نمایشگر 5.15 اینچی مجهز است. هواوی تصمیم‌ گرفته تا برای پرچمدار سری آنر خودش نیز از پنل LTPS IPS LCD استفاده کند و قید AMOLED، مصرف کمتر و رنگ مشکی عمیق‌تر آن را زده تا نسبت به رقبای خود (خصوصا گلکسی‌های سامسونگ) از لحاظ نمایشگر در رده متفاوتی قرار گیرد.

آنر 9 برخلاف ترند این روزهای بازار از نسبت تصویر 16 به 9 بهره می‌برد و رزولوشن آن فول‌اچ‌دی‌ است. با یک ضرب و تقسیم ساده می‌توان به عدد 428 برای چگالی پیکسلی آن دست یافت که رقم معقولی برای یک گوشی رده بالا به‌حساب می‌آید. گرچه در استفاده روزمره مشکلی با تعداد پیکسل‌ها نداشتیم اما چنین میزانی برای استفاده از گوشی در هدست‌های واقعیت مجازی کمی مشکل ساز خواهد بود. به‌طور کلی اکثر المان‌های مربوط به نمایشگر آنر 9 به P10 شبیه است.

گوریلاگلس 3 وظیفه محافظت از این نمایشگر را برعهده دارد که با وجود معرفی نسخه چهارم و پنجم،‌ خیلی نمی‌توان به آن افتخار کرد. البته با توجه به استفاده از نسخه پنجم در P10،‌ عدم بهره‌گیری از آن در پرچمدار سری آنر کمی عجیب به‌نظر می‌رسد.

روشنایی نمایشگر در بیشترین مقدار خودش به 522 نیت می‌رسد و میزان حداقلی آن 3 نیت اندازه‌گیری شده تا آنر 9 گزینه مناسبی برای استفاده زیر نور آفتاب (البته اگر رفلکس صفحه را فاکتور بگیریم) و همچنین محیط‌های تاریک باشد.

در بخش تنظیمات گزینه‌های متعددی برای شخصی‌سازی نمایشگر در نظر گرفته شده تا بتوانید متناسب با سلیقه خود نحوه به‌نمایش درآمدن رنگ‌ها را تغییر دهید. امکان فیلترکردن رنگ آبی نیز برای نمایشگر در دسترس است.

به‌طور کلی رنگ مشکی در آنر 9 به سبب پنل مورد استفاده در گوشی مثل مدل‌های AMOLED خیلی عمیق نیست اما کیفیت قابل قبولی دارد و سایر رنگ‌ها و به‌خصوص رنگ سفید خوب به نمایش درآمده و در نگاه از زوایا نیز دچار رنگ‌پریدگی خاصی نمی‌شود. در ادامه می‌توانید نمایشگر این مدل را با میت 10 لایت هواوی مقایسه کنید (سمت راست نمایشگر آنر است):


سخت‌افزار

هواوی تصمیم گرفته تا در آنر 9 از همان چیپست موجود در پرچمدار سری P خود استفاده کند و بنابراین این گوشی به چیپست خانگی کایرین 960 مجهز شده است. این چیپ 64 بیتی با لیتوگرافی 16 نانومتری تولید شده و شامل 8 هسته پردازشی می‌شود. 4 هسته Cortex-A73 با فرکانس 2.4 گیگاهرتز (افزایش 30 درصدی قدرت نسبت به نسل قبل) و 4 هسته Cortex-A53 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز در این چیپ مشغول فعالیت هستند.

Mali-G71MP8 عهده‌دار کارهای گرافیکی بوده و در مقایسه با رقبای خود در دنیای کوالکام قدرت مناسبی دارد. آنر 9 در دو نسخه سخت‌افزاری متفاوت راهی بازار شده که دارای حافظه داخلی 64 و 128 گیگابایتی با رم 4 یا 6 گیگابایت است.

برای سنجش عیار آنر 9، آن را وارد آزمایشگاه خودمان کردیم.

ابتدا از بنچمارک محبوب AnTuTu‌ بهره گرفتیم. پس از کش و قوس‌های فراوان سرانجام امتیاز 142986 به این گوشی داده شد.

برای سنجش قدرت هسته‌ها در دو حالت تک و چند هسته‌ای از GeekBench استفاده کردیم که حاصل کار آنر 9 را در ادامه شاهد هستید.

در استفاده معمولی مشکل خاصی با این گوشی نخواهید داشت. به‌راحتی و بدون لگ می‌توان در منوها گشت، میان برنامه‌ها سوییچ کرد و مشغول بازی شد. هنگام اجرای بازی نیز همه چیز ایده‌آل است. دستگاه تا حد زیادی از پس اجرای بدون نقص یک بازی گرافیکی همچون سری NFS‌ و آسفالت بر می‌آید و می‌تواند دما را هم کنترل کند تا شاهد داغ شدن آن نباشیم.


دوربین

هواوی برای آنر 9 تصمیم گرفته تا از دوربین دوگانه استفاده کند. نمونه اصلی 12 مگاپیکسلی بوده و دوربین دوم 20 مگاپیکسلی است. این دو دوربین از اندازه یکسان و گشودگی دیافراگم f/2.2 بهره گرفته‌اند و تفاوت آن‌ها در مونوکروم بودن دوربین دوم است. یعنی دوربین اصلی به‌صورت رنگی عکاسی کرده و نمونه دوم دنیا را سیاه و سفید می‌بیند.

هواوی همراه با این دو دوربین از فلاش LED دو رنگ هم استفاده کرده تا بتوانند در تاریکی تصاویر بهتری را ثبت کنند. البته یکی از مشکلات همیشگی هواوی یعنی عدم بهره‌گیری از لرزش‌گیر اپتیکال در این گوشی نیز دیده می‌شود. با همه این‌ها خبری از همکاری با لایکا و افکت‌هایی همچون Vivid در آنر 9 نیست.

رابط کاربری دوربین تفاوت خاصی با محصولات پیشین این برند ندارد. همه چیز به‌سادگی در دسترس است و قابلیت‌های متعددی نیز در دل آن گنجانده شده که آنر 9 را خواستنی‌ می‌کند. مثلا می‌توانید متن‌ها را اسکن کنید، بر روی تصاویر صدا ذخیره کنید، عکس‌های زنده بگیرید و یا با استفاده از حالت Pro، تصاویر شخصی‌سازی شده‌ای را به ثبت رسانید.

دوربین دوم علاوه بر ثبت تصاویر سیاه و سفید و کمک به درج جزئیات بیشتر، کاری کرده تا بتوانید با اعمال افکت بوکه عکس‌های پرتره بگیرید و یا از زوم دوبرابری بدون افت کیفیت بهره‌مند شوید. حالت پرتره در این گوشی عملکرد مطلوبی داشته و می‌توان توسط آن تصاویری خاص همچون دوربین‌های DSLR گرفت. البته گاهی اوقات مرز بین سوژه و محیط خیلی خوب تشخیص داده نمی‌شود که ظاهرا مشکل اصلی حالت پرتره در گوشی‌های امروزی است.

تصاویر گرفته شده با این مدل از کیفیت بالایی برخوردار بوده و در مجموع راضی‌کننده است! البته این‌ها برای زمانی‌ست که در نور کافی مشغول عکاسی شده باشید و در صورت استفاده از دوربین در محیط‌های کم‌نور، مقداری نویز هم نصیب‌تان خواهد شد. در ادامه می‌توانید تصاویر گرفته شده با این گوشی در شرایط مختلف را ببینید:

این گوشی به لطف سخت‌افزار خوبش می‌تواند به‌صورت 4K و با نرخ 30 فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند. کیفیت تصویر در این حالت بد نیست اما تحمل لرزش‌های دست کمی سخت و دشوار است! بنابراین نمی‌توانید هنگام حرکت فیلم‌های خوبی را ثبت کنید. این مشکل حتی هنگام فیلم‌برداری به‌صورت FHD نیز پابرجاست. البته در این حالت لرزش‌گیر دیجیتالی فعال می‌شود و تاحدی لرزش‌ها کنترل می‌شوند.

دوربین سلفی آنر 9 یک نمونه 8 مگاپیکسلی با f/2.0 بوده که مطابق معمول فاقد فوکوس به‌صورت دستی است. کیفیت تصاویر سلفی ثبت شده قابل قبول است و می‌توانید عکس‌های نسبتا آبرومندی را توسط آن در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. قابلیت‌های زیادی هم برایش در نظر گرفته شده تا شاهد مجموعه کاملی باشیم. به‌عنوان مثال می‌توانید با استفاده از حالت Beauty چین و چروک‌های صورت را پاک کنید و یک عکس خاص بیندازید و یا عکس‌های پرتره بگیرید (به‌صورت نرم‌افزاری).

البته عکاسی پرتره با دوربین سلفی همچون دوربین اصلی نیست! هواوی برای آنر 9 حتی به‌صورت نرم‌افزاری از فلاش نیز بهره گرفته تا بتوانید در محیط‌های کم‌نور تا حدی روی ثبت تصاویر باکیفیت‌تر حساب باز کنید.


رابط کاربری

هواوی، آنر 9 را با سیستم عامل اندروید نوقا راهی بازار کرده است. مطابق معمول سازندگان اندرویدی، این کمپانی چینی نیز از رابط شخصی‌سازی شده خود با نام EMUI 5.1 برای گوشی‌اش بهره گرفته است. آنر 9 استفاده از اپ‌دراور را به صورت آپشن در اختیار شما قرار می‌دهد. بدین ترتیب می‌توانید خودتان انتخاب کنید که به اپ‌دراور دسترسی داشته باشید یا خیر. مشابه چیزی که در پرچم‌داران ال‌جی دیده بودیم. البته گشت و گذار در اپ‌دراور به صورت عمودی خواهد بود.

شکل آیکون‌ها و ظاهر کلی رابط کاربری تغییر خاصی نسبت به گذشته نداشته و منوی دو مرحله‌ای نوتیفیکیشن‌ها نیز شباهت زیادی به اندروید دارد. در این قسمت تقریبا میانبر تمام تنظیمات گوشی در اختیار شماست و ترکیب رنگ مشکی با آبی هم زیبایی آن را دو چندان کرده است.

برخی ویژگی‌های پرکاربرد نسخه قبلی این رابط کاربری همچنان حفظ شده؛ به‌عنوان مثال اگر با پشت دست، دو بار بر روی صفحه ضربه بزنید، آنر 9 یک اسکرین شات زیبا را تقدیم‌تان می‌کند و اگر همین کار را با دو انگشت انجام دهید، از نمایشگر فیلم می‌گیرد و در گالری ذخیره می‌کند. یا اینکه شما می‌توانید با پشت دست بر روی صفحه برخی حروف از پیش تعیین شده را بکشید تا یک اپلیکیشن خاص اجرا شود. به عنوان مثال با کشیدن حرف M به سرعت وارد موزیک پلیر می‌شوید.

یکی از ویژگی‌های خوب رابط کاربری این گوشی هواوی App Twin نام دارد. توسط این قابلیت می‌توانید از یک اپلیکیشن، دو نسخه داشته باشید! به‌عنوان مثال می‌توانید از دو تلگرام با دو شماره متفاوت در گوشی خود استفاده کنید که در نوع خود جالب است.

به واسطه قابلیت Split-Screen در اندروید ۷، حالا شما می‌توانید از دو اپلیکیشن به صورت هم‌زمان در کنار هم استفاده کنید. البته تعداد برنامه‌هایی که از این ویژگی بهره‌ می‌برند، محدود است و با توجه به نسبت تصویر 16 به 9 کار با این قابلیت خیلی لذت بخش نیست.

اگر در لاک اسکرین انگشت خود را از پایین به سمت بالا بکشید، با یک منو کوچک روبه‌رو می‌شوید و بدون آنکه نیازی به باز کردن قفل دستگاه باشد، می‌توانید از ماشین حساب و یا تایمر استفاده کنید، وارد رکوردر شوید و صدایی را ضبط کنید، از چراغ قوه بهره بگیرید و یا اینکه توسط دوربین یک QR Code را اسکن کنید.

در سراسر رابط کاربری افکت‌های زیبایی استفاده شده که دل هر شخصی را می‌رباید. گزینه‌ای با نام Floating  dock در این گوشی دیده می‌شود که اگر فعالش کنید یک دایره کوچک در همه‌جای سیستم عامل همراه شما خواهد بود تا میانبرهای خوبی را در اختیارتان قرار دهد.

با توجه به حضور کلید هوم در زیر نمایشگر، هواوی استفاده از 3 کلید معروف اندروید را توسط جسچرهای حرکتی برای این دکمه در نظر گرفته است؛ مشابه با چیزی که در P10 دیده بودیم. در ابتدا کار کردن با آن را کمی مشکل به‌نظر می‌رسد اما خیلی زود به این روش جدید عادت می‌کنید.


اسپیکر

آنر 9 به یک اسپیکر در بخش زیرین خودش مجهز بوده و خبری از نمونه‌های استریو نیست. حتی اسپیکر مکالمه نیز هنگام پخش موسیقی به کمک اسپیکر اصلی نمی‌آید و شبیه به سایر محصولات هواوی نیست. با این حال کیفیت آن خوب ارزیابی شده و از بلندی نسبتا قابل قبولی نیز برخوردار است. اگر صدا را تا انتها بالا ببرید، کمی زیرتر به گوش می‌رسد.

همراه با این گوشی هدفونی عرضه نمی‌شود و بنابراین ما نمی‌توانیم در رابطه با آن نظر خاصی بدهیم. اما توانستیم با هدفون AKG خودمان خروجی صدا را تست کنیم.

خروجی صدا در این گوشی قابل قبول بوده و از کیفیت بالا و بلندی نسبتا مناسبی بهره‌مند است. هرچند که از داک صوتی در این گوشی خبری نیست اما هواوی با قرار دادن ویژگی Histen کاری کرده تا بتوانید با تغییر آیتم‌های خاصی، صدا را برای خودتان شخصی‌سازی کنید.


سایر قابلیت‌ها

آنر 9 هواوی به یک سنسور تشخیص اثر انگشت بسیار دقیق و سریع مجهز است. این سنسور برروی کلید هوم و در زیر نمایشگر به چشم می‌خورد. تا پیش از این هواوی عادت داشت که از سنسور در پشت گوشی بهره بگیرد اما ظاهرا با حذف کلید هوم از گلکسی‌های سامسونگ، هواوی تصمیم گرفته این ویژگی را به گوشی‌هایش اضافه کند!

به‌شخصه قرار گرفتن سنسور در پشت را بیشتر می‌پسندم؛ با اینکه گاهی اوقات عملا در دسترس نیست (زمانی که روی میز قرار دارد) اما باز هم دسترسی به آن در حالت‌های عادی راحت‌تر بوده و حتی می‌توان کارهایی فراتر از انتظار انجام داد؛ مثلا توسط سنسور عکاسی کرد، میان عکس‌ها گشت و یا به منو نوتیفیکیشن دسترسی داشت. مواردی که پیش‌تر در گوشی‌های هواوی دیده بودیم اما حالا آنر 9 فاقد آنهاست!

اما باید به این نکته هم توجه داشت که این کلید نسبتا بزرگ، فقط نقش سنسور اثر انگشت را بازی نمی‌کند و می‌توانید با لمس آن، عمل برگشت یا همان Back را انجام دهید و با کشیدن انگشت به سمت راست یا چپ، کار مالتی تسکینگ را صورت دهید. همچنین نگاه داشتن طولانی‌تر دست بر روی آن، شما را یک راست به صفحه اصلی منتقل می‌کند تا با وجود این کلید، از وجود دکمه‌های مجازی هم خلاص شده و فضای مفید بیشتری در نمایشگر داشته باشید.

این گوشی نتوانسته تا گواهینامه‌های IP را دریافت کند و این یعنی ضد‌آب نیست. با این حال به اینفرارد مجهز بوده و می‌توان توسط آن لوازم دیجیتالی اطراف را کنترل کرد. هواوی هنوز به بلوتوث 5 اعتقادی ندارد و برای آنر 9 از نسخه 4.2 استفاده کرده و حتی در گوشی‌های جدید سری میت 10 نیز از آن بهره نگرفته است. این گوشی دوسیم کارته‌ است و از کارت حافظه تا 256 گیگابایت پشتیبانی می‌کند، البته برای استفاده از آن می‌بایست قید سیم کارت دوم را بزنید.


باتری

هواوی برای پرچم‌دار آنر از یک باتری 3200 میلی‌آمپر ساعتی سود برده که خوشخبتانه از شارژ سریع نیز پشتیبانی می‌کند. یعنی شما می‌توانید در نیم ساعت باتری آن را در حدود 40 درصد شارژ کنید. فول شارژ شدن گوشی هم تقریبا 100 دقیقه به زمان نیاز دارد که برای محصولات امروزی میزان قابل قبولی است. شارژر با قابلیت پشتیبانی از فست شارژ نیز همراه با گوشی عرضه می‌شود و نیازی نیست که همچون پرچمداران اپل آن را از بازار بخرید!

در یک استفاده معمولی می‌توان تا یک روز با این گوشی کار کرد و در مجموع از لحاظ شارژدهی می‌توان آنر 9 را یک گوشی خوب و مناسب نامید. ضمن اینکه با وجود شیشه‌ای بودن گوشی اما آنر 9 از شارژ بی‌سیم پشتیبانی نمی‌کند!


کلام آخر در بررسی آنر 9 هواوی

آنر یکی از زیر مجموعه‌های هواوی است و گوشی‌های بسیار خوبی را با قیمت مناسب راهی بازار می‌کند. آنر 9 که البته چند ماهی از معرفی‌اش می‌گذرد، در مجموع پکیج قابل قبولی را در اختیار شما می‌گذارد. دوربین دوگانه، سخت‌افزار قدرتمند، طراحی زیبا با رنگ‌بندی جذاب و قابلیت‌های نرم‌افزاری متعدد از جمله ویژگی‌های مثبت این گوشی هوشمند است. در حال حاضر می‌توانید آنر 9 هواوی را با قیمتی در حدود یک میلیون و 700 هزار تومان (آذر 96) از بازار بخرید.

در پایان از شما دعوت می‌کنیم تا ویدیوی اختصاصی آی‌تی‌رسان از بررسی گوشی آنر 9 را تماشا بفرمایید.

—————————————————————————————————-

7 در مورد “بررسی آنر 9 هواوی: جادویِ شیشه‌ای!”

  1. آغا عجیب تو ذوقم خورد
    آنر 9 که نمیتونم بخرم منتظر بودم HONOR 9 LITE بیاد -احمق ها برداشتن 4 تا دوربین گذاشتن روش -2 تا جلو 2 تا عقب -قیمت هم میره بالا
    یکی نیست بگه وقتی تک دوربین آنر 8 لایت دوربین دوگانه 6X و 7X و حتی P10 LITE و MATE 10 LITE رو شکست میده آنر 9 لایت روهم مثل 8 لایت میزدی دیگه
    هوواوی هم یواش یواش به قشر ضعیف کم توجهی میکنه

  2. دوستان باید بهتون بگم این دستگاه یک میانرده نیست و همونطور که در مقاله ذکر شد،این گوشى بالارده محسوب میشه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH