هر آنچه باید هنگام خرید یک مانیتور بدانید(راهنمای خرید)

monitor-lineup-625x350-c

اگر طرفدار دسکتاپ‌ها باشید، قطعا به یک مانیتور خوب نیاز دارید، اما خرید یک مانیتور خوب که با کار شما جور در بیاید، کاریست پیچیده و دشوار که درست به مانند دیگر خریدهای تکنولوژیکی به تحقیق و زمان زیادی نیاز دارد.

با مقاله زیر همراه ما باشید تا شاید بتوانیم شما را در خرید آینده‌تان راهنمایی کرده باشیم.

3 اصل در خرید مانیتور

1: نیازتان را بشناسید

پرسشهای زیادی وجود دارند که پیش از خرید یک مانیتور باید از خود بپرسید، اما درست به مانند دیگر راهنماهای خرید مهمترین مساله آگاهی از نیازتان است، اینکه از خود بپرسید چرا قرار است مانیتور بخرید و این دستگاه جدید را برای انجام چه کاری نیاز دارید؟

آیا تنها یک پنجره می‌خواهید که رو به دنیای وب باز شود؟ ویژگی ارگونومیک بودن چقدر برایتان اهمیت دارد؟ OSD(تنظیمات روی صفحه‌ای) چطور؟ چقدر می‌خواهید این تظیمات کامل باشند؟ به دنبال چه اندازه‌ای هستید؟ آیا به دنبال مانیتوری هستید که بتوانید در آن چند پنجره باز را مشاهده کنید؟ از نظر اتصالات چه می‌خواهید؟

2: به گارانتی و پشتیبانی توجه کنید

حتما سازنده‌ای را انتخاب کنید که پشتیبانی و ضمانت خوبی از محصولات خود داشته باشد. بسیار اتفاق افتاده است که یک دستگاه درست پس از بیرون آمدن از جعبه یا حتی تنها پس از مدت کمی استفاده از کار افتاده یا با مشکل برخورد کرده است. البته یک مانیتور شاید نیاز چندانی به پشتیبانی فنی نداشته باشد(آنقدر که دیگر وسایل نیازمندند)، اما چه بهتر که مدلی را انتخاب کنید که اگر به مشکل برخورد اطمینان داشته باشید که جایی هست که بتواند مشکل شما را حل کند. پس از به راه انداختن مانیتورتان، تمام وسایل درون جعبه را نگه دارید و تا مطین نشدن از سالم بودن دستگاهتان آنها را دور نیندازید.

3: کارایی مهمترین مساله است

مانیتور وسیله‌ای است که با مهمترین و باهوشترین عضو صورتتان یعنی چشم از آن استفاده می‌کنید، پس بهتر است به این جفت دریچه اعتماد کنید و کارایی مدل مورد نظر خودتان را پیش از خرید حتما در فروشگاه‌های مرتبط امتحان کنید. بررسی‌ها همیشه مفید بوده‌اند، اما شنیدن کی بود مانند دیدن؟

پس از پرداختن به این سه اصل مهم دیگر نوبت آن می‌رسد که کمی از نظر سخت افزاری به مانیتورها بپردازیم و از این جهت آنها را مورد بررسی قرا دهیم.

اندازه صفحه نمایش

17 تا 20 اینچ

بیشتر مانیتورهای 17 اینچی نسبت ابعاد 4:3 دارند که ممکن است مناسب نیاز اکثر افراد نباشد. 19 اینچی‌ها با نسبت ابعاد  16:10

 وایدتر هستند، اما روزولوشن آنها اغلب از 768×1366 پیکسل بالاتر نمی‌رود، اما 20 اینچی‌ها به نسبت ابعاد 16:9 و رزولوشن 900×1600 پیکسل، با اینکه بهترین کیفیت ممکن را ارایه نمی‌دهند، برای پخش ویدیوهای اچ دی در اندازه واقعی‌اشان مناسبند.

21.5 تا 23 اینچ

35404261-3_610x435

مانیتورهایی با اندازه 21.5 تا 22 اینچ، کوچکترین مانیتورهایی هستند که با روزولوشن 1080×1920 پیکسل عرضه می‌شوند. در این مانیتورها درگاه‌های کاربردی مثل HDMI و DisplayPort وجود دارند.

24 اینچ

مانیتورهای این اندازه‌ای تنها مدلهایی هستند که در هر دو رزولوشن 1080×1920 پیکسل و 1200×1920 ارایه می‌شوند. بهترین‌های این گروه مجهز فن آوری IPS نیز هستند.

27 تا 30 اینچ

samsung-8456_610x488

مانیتورهای 27 اینچی با رزولوشن‌های 1080×1920 پیکسل و 1440×2560 پیکسل عرضه می‌شوند و گرانترین آنها تا 1000 دلار نیز قیمت خواهد داشت. 30 اینچی‌ها نیز با رزولوشن 1600×2560 پیکسل هستند و در بالاترین حد ممکن تا 3000 دلار نیز خواهند رسید.

موارد مهمی که باید در نظر داشته باشید

نوع پنل

در میان ال سی دی‌ها، چند انتخاب وجود دارد که باید از میان آنها، آنچه را که بریتان مناسب است بیابید.

TN(Twisted Nematic)

اصلی‌ترین مزیت پنل‌های تی ان، سرعت پاسخگویی بالای آنها(2ms) است و بزرگترین عیب آنها کم بودن زاویه دیدشان، روشنایی نسبتا کم و تولید ناصحیح رنگها است.

VA(Vertical Alignment)

VAها از نظر زاویه دید بهتر از TNها هستند، رنگهای بهتری تولید می‌کنند و بیشترین میزان روشنایی را دارند. بعلاوه در میان پنلهای اصلی موجود، کمترین میزان سیاهی را دارند، ولی متاسفانه از نظر سرعت پاسخگویی به پای TNها نمی‌رسند. VAها وایدتر از TNها هستند.

IPS(In-panel Switching)

مانیتورهای این مدل اغلب گرانترین مانیتورها هستند و با ترکیب با PLSها بهترین زوایای دید ممکن و دقیق‌ترین رنگها را دارند. از نظر عمق سیاهی از VAها پایینتر قرار می‌گیرند و از نظر سرعت پاسخگویی، کم سرعت‌ترین هستند.

PLS(Plane-line Switching)

PLs یک فن آوری جدید از سامسونگ است که با تبلت 10.1 این کمپانی آغاز به کار کرد و اولین مانیتوری که از آن بهره می‌برد  Samsung SyncMaster S27A850D است. PLS‌ها در زوایای دید مثل IPSها هستند، اما با مصرف کمتر روشنایی بیشتر ارایه می‌دهند. سامسونگ می‌گوید که هزینه تولید PLSها 15٪ کمتر از IPSها است.

نور پس‌زمینه

35374637-5_610x435

بله درست همان نکته‌ای که باعث تفاوت در LCDها و LEDها می‌شود. LEDها نیز درست به مانند ال سی دی‌ها از کریستال مایع برای نمایش تصاویر استفاده می‌کنند، اما آنچه تفاوت دارد این است که نوری که ال ای دی‌ها استفاده می‌کنند با نور بکار رفته در ال سی دی‌ها متفاوت است. بیشتر مانیتورهای تولید شده در چند سال اخیر از CCFL برای ایجاد نور پس زمینه بهره برده‌اند.

انواع مختلف نورپس‌زمینه‌های ال ای دی

WLED

امروزه و در بیشتر ال ای دی‌ها بازار این نور پس زمینه به کار می‌رود و درآن از لامپهای سفید در کناره‌های ماتریس مانیتور درست پشت آرایه کریستالهای مایع استفاده می‌شود.

EL-WLED

ارازنترین و کوچکترین در بین سه فن آوری دیگر هستند و به همین خاطر است که به طور گسترده‌ای استفاده می‌شوند. WLEDها انرژی کمتری نسبت به دیگر تکنولوژی‌های تولید نور پسزمینه مصرف می‌کنند.

RGB LED

در این نوع، به جای آنکه از لامپهای سفید در کناره‌های صفحه استفاده شود، هر لامپ قادر به تولید سه رنگ قرمز، سبز و آبی است. این فن آوری به تولید رنگهای دقیقتر و با وسعت رنگی بیشتر نسبت به WLEDها می‌انجامد. این فن آوری گران است و نمی‌توان در مانیتورهای باریک از آن استفاده کرد.

اتصالات

35374637-7_610x435

یکی از مهمترین بخشهایی که هنگام خرید باید به آن توجه کنید بخش اتصالات است. خوشبختانه اکثر مدلهای جدید هر گونه اتصالی را که بخواهید در اختیارتان قرار می‌دهند و از این بابت جای نگرانی وجود ندارد.

DisplayPort

جایگزین مدرن‌تر پورت‌های DVI و HDMI بوده و با ارایه اتصالی با پهنای باند بیشتر، باعث باریکتر شدن و سبکتر شدن مانیتورهای جدیدتر می‌شود، زیرا به مدار خاصی برای دریافت سیگنالهای ویدیویی نیاز ندارد.

DVI

در برخی از مانیتورهای جدید به دلیل وجود پورت HDMI از تعبیه پورت DVI صرف نظر شده است. زمان خرید، توجه کنید که دستگاه شما کابل DVI-to-HDMI را داشته باشد یا ویدیو کارت شما از اتصال HDMI پشتیبانی کند. ترجیحا مدلی را انتخاب کنید که حداقل یک پورت DVI داشته باشد.

HDMI

با HDMI می‌توانید به دستگاه‌های اچ دی مثل بلو ری پلیر، کنسول بازی و یا رسیور اچ دی متصل شوید. اتصال HDMI در حال حاضر بسیار پر طرفدار است و کمتر اتفاق می‌افتد که مانیتوری 22 اینچی یا بالاتر این پورت را نداشته باشد. اگر می‌خواهید از مانیتورتان به عنوان یک تلویزیون استفاده کنید، پورت HDMI یک ضرورت است.

چند توصیه برای یافتن آنچه می‌خواهید

زاویه دید

زمان خرید مانیتور حتما به صفحه آن از زوایای گوناگون نگاه کنید و از تغییر رنگها با تغییر زاویه دید مطلع شوید. رنگها و میزان روشنایی نباید با تغییر زاویه دید دگرگون شود.

خوانایی متن

زمان تست مانیتور خود حتما به وب سایتی بروید و میزان خوانایی متون را از نزدیک مشاهده کنید. در ضمن حتما توجه داشته باشید که متون سیاه رنگ شما روی زمینه سفید سایه ایجاد نکرده باشند.

رنگهای دقیق

عکسی با کیفیت را که همیشه به آن نگاه می‌کنید انتخاب کنید و در مانیتور جدید آن را به نمایش بگذارید، اینگونه است که می‌توانید تفاوت رنگهای به نمایش در آمده را بفهمید.

صفحه براق

صفحات براق کنتراست محتوای به نمایش آمده در مانیتورتان را بالا می‌برند. هر دو نوع صفحات مات و براق را ببینید و خود تصمیم بگیرید که با کدام راحت ترید.

سطح سیاهی کم

هرچه مانیتور در نمایش رنگ سیاه دقیق تر باشد، آن مانیتور بهتر است. رنگ سیاه واقعی در مانیتورها کمتر اتفاق می‌افتد. بهترین حالت تیره‌ترین خاکستری است. به تماشای تکه‌ای از یک فیلم بنشینید و به قسمت‌های سیاه آن توجه کنید.

یک کارت گرافیک خوب، لازم است

قطعا داشتن یک کارت گرافیک خوب تاثیر زیادی بر روی آنچه درمانیتور شما به نمایش در می‌آید دارد. اگر یک مانیتور جدید دارید، حتما کارت گرافیک خود را نیز آپگرید کنید. کارت گرافیک شما باید از اتصالات مانیتور شما و البته رزولوشن آن پشتیبانی کند. گاهی اوقات برای آپگرید کردن کارت گرافیک خود،  تنها لازم است جدیدترین درایور آنرا از سایت سازنده نصب کنید.

 

7 در مورد “هر آنچه باید هنگام خرید یک مانیتور بدانید(راهنمای خرید)”

  1. سلام.متاسفانه دیده شده منیوتورفروشگاهی رو اکبندمیکنن و میفروشن. آیا منوی خاصی وجود داره که باهاش بشه فهمیداین مونیتور چندساعت کارکرده؟

  2. مصطفی برکچی

    سلام یک مانیتور از برند سامسونگ با رزولیشن 2560 در 1600 با بهترین نسبت کنتراست معرفی کنید

  3. سلام یه راهنمایی می خواستم من بین خرید مانیتور و تلوزیون موندم می خوام بدونم ایا میشه هم pc و هم کنسول ps4 به مانیتور وصل کرد مانیتور هخا اکثرا دوتا پورت dvi و hdmi دارن اما نمیدونم میشه یا نه

    1. پیمان گل‌کار

      شما مانیتوری بخرید که تیونر تی‌وی هم داره! در بازار زیاد است. این کار رو هم می‌شه انجام داد اما تصویر را به صورت هم زمان مشاهده نمی‌کنید ولی با سوئیچ کردن امکانش وجود داره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH