نقدانه: آیا خرید سامسونگ گلکسی نوت4 منطقی است؟

Note-4

چندی پیش نخستین صفحه از کتاب بی سر و تهی با نام “نقدانه” را منتشر کردیم و از آنجایی که در نخستین گام به سراغ کمپانی محبوب سونی رفته بودیم، سیل انتقادات به ما وارد شد. طرفداران سامسونگ از خواندن چنین مقاله‌ای در پوست خود نمی‌گنجیدند، اما غافل از اینکه این قصه سر دراز دارد. این بار به صورت خیلی اتفاقی قرعه به نام گلکسی نوت4 افتاد و دومین صفحه از کتاب نقادانه مربوط به این فبلت (بخوانید اسمارت فون) محبوب و کهکشانی سامسونگ ورق خورده است. البته خواندن چنین کتاب پر باری تنها با رعایت شرط خاصی امکان پذیر است و آن چیزی نیست جز شستن چشم‌هایتان! (همون قضیه سهراب، چشم‌ها را باید شست و این صحبت‌ها!) شما تاکنون مقالات متعددی را در رابطه با این محصول خوانده‌اید اما برخی نکات ریز و درشت هستند که تاکنون بازگو نشده‌اند! اگر می‌خواهید ناگفته‌های گلکسی نوت4 را بدانید، چشمان‌تان را بشویید و با ما همراه شوید.

کابوسی با نام پلاستیک

به طور معمول طراحی‌های سامسونگ چنگی به دل نمی‌زند. همه محصولات شبیه به هم هستند و جنس بدنه همه آن‌ها از پلاستیک است. بیش از 90 درصد افراد گمان می‌کنند که سامسونگ با معرفی گلکسی آلفا یک مدل تمام فلزی را روانه بازار کرده و بالاخره دست از سر این پلاستیک لامصب برداشته است (!) اما غافل از اینکه تنها نواری خیلی نازک در اطراف دستگاه دیده می‌شود که از فلز ساخته شده و قاب پشتی همچنان پلاستیکی است! گلکسی نوت4 نیز چنین موجودی است یعنی با نواری فلزی و قابی پلاستیکی! برخی نیز گمان می‌کنند قاب پشتی از چرم ساخته شده در حالیکه پلاستیکی است با خطوطی ساده که از آن به عنوان طرح چرم یاد می‌کنند. یک فرضیه در رابطه با این طرح چرم بیان شده و آن این است که هنگام طراحی این محصول توسط طراح، گودزیلای آن شخص (همان فرزند کوچکش) در یک فرصت مناسب مداد به دست وارد اتاق شده و طراحی پدر را به خطوطی نامشخص مزین کرده است و پدر بی خبر از همه جا این خطوط را آسمانی پنداشته و از آن به عنوان طرح چرم یاد کرده است! ناگفته نماند که گاهی اوقات با برداشتن قاب پشتی دستگاه یاد و خاطره گوشی‌های فیک و چینی در دلتان زنده خواهد شد.

Galaxy Note 4 Review (20)

از جنس بدنه که بگذریم به طراحی تکراری آن می‌رسیم. طرفداران متعصب این کمپانی کره‌ای، معتقدند که همه کمپانی‌ها از یک زبان طراحی خاص استفاده می‌کنند و به همین دلیل محصولات‌شان شبیه به هم است. البته راست هم می‌گویند، سری Z سونی و یا آیفون‌های اپل شباهت زیادی به یکدیگر دارند اما ما هر ساله محصولی شیک، جوان پسند و باکیفیت همچون یکی از سری‌های Z سونی و یک گجت دوست داشتنی و استایلیش از اپل را می‌بینیم در حالیکه برای سامسونگ قضیه متفاوت است و محصولی نچسب با طراحی بی ذوق هر سال از جلوی چشم‌مان می‌گذرد. راستی، صحبت از اپل شد! سامسونگ که دست از این طراحی تکراری بر نمی‌دارد، نمی‌دانم چرا بی‌خیال آن دکمه عریض هوم در زیر صفحه نمی‌شود؟! شاید منتظر است تا ابتدا اپل دست به کار شود و سپس…!

دوربینی به ظاهر با کیفیت

گلکسی نوت 4 یک دوربین 16 مگاپیکسلی و به ظاهر با کیفیت به همراه دارد اما طبق نظرسنجی اخیر آی‌تی‌رسان در رابطه با دوربین گوشی‌ها، نوت4 از سامسونگ مدلی پایین‌تر از سایر رقبا شناخته شد! باز خدا پدر و مادر پیمان گل‌کار را بیامرزد که در آن نظر سنجی ابتدا نام گوشی‌ها را مشخص نکرده بود و به همین دلیل افراد بدون اطلاع از نام گوشی، به عکسی که به نظرشان باکیفیت‌تر بود رای دادند و پس از مشخص شدن نام گوشی‌ها دریافتیم که کهکشانی سامسونگ در میان ۶ شرکت کننده جز ۳ مدل برتر هم نیست! کسی منکر کیفیت بالای تصاویر ثبت شده توسط این گوشی نیست، اما تصاویر تنها زمانی باکیفیت به نظر می‌رسد که در کنار مدلی معمولی باشد و اگر پای یک پرچمدار به میان آید، گلکسی نوت4 در افق محو خواهد شد.

از طرفی برخی برنامه‌های در نظر گرفته شده برای دوربین اصلا در حد و اندازه‌های نامی بزرگ چون گلکسی نوت4 نیستند. به‌عنوان مثال در رابط کاربری دوربین در بخشی با نام Selective Focus می‌توانید پس از ثبت عکس نیز فوکوس را تغییر دهید. اما این قابلیت اصلا قابل مقایسه با ReFocus نوکیا و یا Background DeFocus سونی که کارایی تقریبا مشابهی دارند، نیست. مورد داشتیم که 7 بار پشت سر هم از یک سوژه با این روش توسط نوت4 عکاسی کردیم و در هیچ کدام از آن‌ها نتوانستیم فوکوس را تغییر دهیم. سامسونگ از همین آپشن‌های بی‌خود و اضافی استفاده کرده که از 32 گیگابایت حافظه داخلی تنها 24 گیگابایت آن را در نوت4 در اختیارتان می‌گذارد.

Galaxy Note 4 Review (43)

صدایش از ته چاه می‌آید

وقتی مدلی را برای نخستین بار در دست می‌گیرید، ابتدا ظاهر آن را می‌نگرید (که چنگی به دل نمی‌زند) سپس از کیفیت دوربین آن به به و چه چه می‌کنید و پس از آن یک موزیک را پخش کرده تا بلندی و کیفیت صدای آن را بسنجید. نوت4 از لحاظ کیفیت صدا بدک نیست؛ اما بلندی آن اصلا چنگی به دل نمی‌زند! البته توقع‌مان هم کمی بالاست چون بیچاره تنها یک اسپیکر دارد که آن هم استریو نیست. پس بنده خدا حق دارد که صدایش از ته چاه بیاید و ترجیح دهید که بیخیال گوش دادن به موزیک با آن شوید. این بیخیال شدن زمانی به اوج می‌رسد که یک مدل از اچ‌تی‌سی در آن حوالی در حال پرسه زدن باشد.

Galaxy Note 4 Review (29)

برداشتن گام به عقب

گلکسی اس5 را به خاطر دارید؟ مدلی از سامسونگ که ضد آب و گرد و غبار بود و گمان می‌کردیم نوت 4 نیز چنین قابلیتی داشته باشد اما گویا در امتحان IP68ها مردود شده! حتی در آن نخستین روزهای معرفیش خیلی‌ها گمان می‌کردند که نوت4 هم ضد آب است اما این‌گونه نبود. گلکسی اس 4 را چه؟ آن را به خاطر دارید؟ بازهم مدلی پر سر و صدا و انقلابی از سامسونگ که قابلیت‌های خاصی همچون توقف هوشمند ویدیو و یا Smart Scroll (حرکت صفحه با حرکت چشم) را در دل خود گنجانده بود اما نوت4 فاقد آن‌هاست. همین نسل سوم سری نوت از نسخه سوم Micro USB پشتیبانی می‌کرد اما خبری از آن در نوت 4 نیست. گویا سامسونگ ملت را موش آزمایشگاهی فرض کرده و مدام در حال آزمون و خطاست! در اینجا دو سوال مطرح می‌شود؛ نخست اینکه اگر آن قابلیت‌ها کاربردی بودند، پس چرا در سایر محصولات از آن بهره گرفت و نوت4 بیچاره را از آن محروم کرد؟ دوم اینکه اگر در حال آزمایش آن‌ها بود و خودش هم در آن زمان نمی‌دانست خوب هست یا نه، پس چرا این همه تبلیغ در رابطه با آن‌ها انجام داد و ضد آب بودن و یا همان توقف هوشمند ویدیو در S4 را در بوق و کرنا کرد؟

اصلا فرض می‌کنیم  که یک سری قابلیت را ندارد اما در عوض سنسور ضربان قلب به آن اضافه شده است. خب با یک برنامه خیلی ساده می‌توانید کارایی مشابه این سنسور را به گجت خود بی افزاید پس چه دلیلی دارد پول اضافی بابت چنین آپشنی بدهید؟

Galaxy Note 4 Review (34)

بخریم یا نه؟

هواداران سامسونگ تا حد زیادی به هواداران تیم محبوب و آبی پوش پایتخت شبیه هستند. آن‌ها کج بودن زمین را عامل اصلی باخت‌های پیاپی تیم‌شان می‌دانند و سامسونگی‌ها، فروش بالای نوت4 را دلیل برتری آن بر دیگر مدل‌ها! غافل از اینکه اگر فروش بیشتر دلیل بر برتری است، پس پراید از لامبورگینی سرتر خواهد بود! چرا؟ شما بگویید. خود سامسونگ هم معتقد است که دنیا قلمرو نوت ۴ هست، اما کسی نیست به او بگوید که چقدر دنیایش کوچک است!

note4-seminar-8

دیدید که طراحی نوت4 با نوت3 تفاوت محسوسی ندارد، از لحاظ بلندی صدا چنگی به دل نمی‌زند و حتی برخی قابلیت‌های نوت3 را هم در خود نگنجانده است. پس با این حساب آیا  خرید نوت 3 با قیمتی در حدود 700 هزار تومان کمتر نسبت به نوت4 (در حال حاضر) منطقی‌تر نیست؟

حال شما در نظرسنجی زیر، بگویید که خرید Note 4 را چگونه ارزیابی می‌کنید و اگر صحبت دیگری هم دارید، در بخش نظرات با ما و دوستان‌تان مطرح کنید و این را هم بدانید که نقادانه کتابی است بی سرو ته! پس اگر طرفدار برند خاصی هستید، مراقب صحبت‌هایتان باشید چرا که دیر یا زود گجت محبوب شما نیز گرفتار این بلا می‌شود!

 [polldaddy poll=8489236]

105 در مورد “نقدانه: آیا خرید سامسونگ گلکسی نوت4 منطقی است؟”

  1. با سلام
    به گفته بعضی کاربران عزیز شما با تعصب و کمی توند روانه برخورد کردین و ابروی هرچی نقد کننده هست رو بردین.
    به نظر من سامسونگ کمپانی نیست که شما اونو مسخره بگیرید چون کمپانی با عضمت و قدرت مثل سامسونگ از اون کمپانی هایی نیس که شما بهش توهین کنین .
    ناراحت نشین ولی شما در حد چنین انتقاد مفتضحانع نیستید در مقابل کمپانی با عضمت سامسونگ .
    دوما گوشی مثل نوت 4 کم پیدا میشه که چند سال برات کار کنه لدون این که اخ بگه و توش کالاف دیوتی بازی کنی و چند بارم بکویش به درو دیوار از حرص باختن تو بازی و بازم برات کار کنه(تجربیات برادرم که قبلا این گوشی رو داش و بازم رفته سامسونگ نوت 8 رو خریده چون واقعا گوشی عالی هس)
    پس لطفا این کمپانی و گوشی هاشو مسخره نکنین و درضمن ..
    شما واقعا چیزی نمیدونید .
    ببخشید شرمنده ولی همش راسه .
    لطفا دفعه بعد نقد بهتری رو داشته باشید

  2. سلام در مورد صدا حرف شما درسته و به پای اچ تی سی نمیرسه.نوت ۴ از نظر کیفیت تصویر از گوشیهدی سال ۲۰۱۷ تمام برند هدی دیگه هم کاملا سر هست.از نظر ضد اب با ریختن یک لیوان اب یا نوشابه با افتادن ناگهانی توی ضرف اب هیچ مشکلی واسش پیش نمیاد اما تحمل ۱۰ دیقه زیر اب بودنو نداره که لازمم نیست البته مقاومت عادیو کاملا داره.و میرسیم به بحث دوربین که هیچ مشکلی نداره و این حرف شما در مورد پرچمدارای دیگه کاملا بیربطه من خودم نوت ۵ دارم ولی عکسای نوت ۴ هم عالیه.و در مورد رابط کاربری زوان و فوق العاده سامسونگم نیاز به حرف زدن نیست چون مثلا امکاناتای که سامسونگ روی اندروید ۴ داره بقیه برندا روی اندروید ۵ تازه بهش میرسن از جگله وایفای دایرکت و کلی چیزای دیگه که فرصت توضیحش در این مطلب نیست

  3. مدیر عامل شرکت سامسونگ در ایران

    ادبیات نوشتاری و نگاه مقرضانه شما کاملا بیانگر میزان صحت و درستی مطالبتون هست

  4. عزیز من بررسی بلد نیستی نکن مجبوری.کی گفته دوربین نوت با سنسور ایزوسل یا با لنز سونی بده؟تنها ایرادش بدنه پلاستیکیشه که اونم قابل تعویض بودن باتریش ارزششو داره

  5. حسین علایی

    بهتره خودتون هم دیدگاهتون رو عوض کنید کار شما نقد نیست بلکه تخریب یه برند معتبر و یه پرچمدار پر طرفداره که احتیاجی به تعریف نداره .چشمها را باید شست

  6. سلام دوست عزیزی این مطالبی که گذاشتی خیلی چرت و پرت هست مخصوصا تو بخش دوربین خیلی ضایع هست که ایفون تو شرایط نوری ضعیف نمیتونه عک س خیلی با جزییات بندازه ولی نوت 4 و زد3 به راحتی میتونن این کارو انجام بدن یا نوت 4 تو hdr با ویفیت میتونه باشه و … اون کسی هم اون ازمایش میکرده به نفع فقط ایفون کرده تو عکسایی که توشب گرفته شده note4و z3 برندن ن اپل

  7. با سلام و ممنون از راهنماییتون ولی این نظرات واسه خریدن نوت4 منو دلسرد کرده الان دودل شدم واسه خریدش اگه میتونین راهنماییم کنین بخرمش یا ن؟مدله s یاfتو بازار نیس چیکار کننم بینه زد3 با اس 6 و نوت4 موندم

  8. با سلام
    من معمولا در سایت ها نظر نمیدم و بیشتر مطالب رو میخونم
    ولی خب این نقد باعث شد بیام به این بخش تا نظرمو بگم

    از همون اول کار که داشتم میخوندم فهمیدم قضیه چیه وسطاش که رسیدم فکر کردم نویسنده کنترلش رو از دست داده و قسمت های پایانی نقد(الکی مثلا نقد) برام عادی بود اگه نویسنده بیاد به هرچی سامسونگ و سامسونگیه ف.ح.ش بده

    1 شما دارین تو این مطلب میگین که یه فرضیه وجود داره که طراح قسمت پشتی نوت 4 بچش یهویی اومده تو اتاقش و طرح باباشو خط خطی کرده( از حق نگذریم این فرضیه واقعا وجود داشته؟یا خودتون نوشتین؟که دو دلیل عمده میتونه داشته باشه
    یکی اینکه از سامسونگ متنفرید یا اینکه خواستی شیرین زبونی کنی که مثلا مطلبت باحال بنظر برسه)

    2 شما میگید که طراحی سامسونگ بی ذوق و نچسب هست
    (اولا طراحی یه بحث سلیقه ای هست و صرفا اینکه شما ازش بدت میاد دلیل بر زشت بودنش نیست.درضمن خیلی افراد این طراحی باب میلشون هست. دوما گیریم که طراحی بد باشه،شما در جایگاه یک نقد کننده نمیتونی توهین کنی به طراحی یک کمپانی(منظورم کلمه های بی ذوق و نچسب هست که کاملا سلیقه ای هست)

    3 شما تکرار دکمه هوم رو یه نقطه ضعف میبینی و میگی چرا برداشته نمیشه و در ادامه میگی دلیل این تکرار تقلید از اپل هست(که بنظر من بطور غیر مستقیم به تاچ ایدی اپل اشاره کردید)
    (اولا خیلی از کاربران سامسونگ از این دکمه هوم کاملا راضی هستند.من همیشه شاهد طرفداری از اون بودم و امروز هم چند مورد دیگم دیدم در همین بخش،دوما این دور از ذهنه که سامسونگ دکمه هوم رو برای تقلید از اپل گذاشته که بنظرم نیازی به توضیح نیست)

    4 دوربین نوت4 همیشه از بهترین ها بوده و رقیب سرسختش فقط لومیا 1530 هست(البته بقیه برندها نیز کیفیت بالایی دارند ولی اینجا بحث بر سر بهترین هاست)

    5 شما میگید نوت4 در مقایسه با یه دوربین معمولی خیلی خوبه ولی وقتی با یه پرچمدار مقایسه بشه در افق محو میشه
    (همین نوت4(از نظر شما دوربین معمولی) با پرچمدارا هم مقایسه شد و یا اول شد یا دوم)

    6 شما امکانات دوربین رو مورد انتقاد قرار میدید(شاید حرف شما درست باشه ولی استفاده از کلمات بی خود و اضافی شایسته ی سایت نیست)

    7 صدایش از ته چاه در می آید (لطفا ادبیات خودتون رو اصلاح کنید)

    8 درمورد استقلال حرفی ندارم به هر حال مجبور نبودید این تشبیه رو بکار ببرید ولی در مورد پراید و لامبورگینی(دقت داشته باشید پراید تو ایران به دلیل وضهیت اقتصادی مردم پر فروش هست،درضمن پراید در مقیاس کشور(ایران) و لامبورگینی در مقیاس جهانی عرضه میشه،حالا اگه مقیاس جهانی رو در نظر بگیری متوجه میشی کدوم پرفروشتر و بهتره)

    9 چون قیمت نوت4 تغییر میکنه پس نباید اختلاف قیمت با نوت3 رو ذکر میکردید

    شما گفتین این بخش یه کتاب بی سر و ته هست من بعنوان یک کاربر خواهش میکنم این کتاب بی سر و ته رو دیگه ننویسید یا اگر میخواید بنویسید نقادانه(دور از تعصب) بنویسید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH