۵ کاری که سونی باید در سال ۲۰۱۶ انجام دهد

sony-building

سونی می‌تواند از پس ساخت دستگاه‌های واقعا عالی بربیاید، اما هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن دارد.

در سال‌های گذشته و البته کماکان، خط گوشی‌های گران‌قیمت اندرویدی سونی اکسپریا Z به هدف نهایی گجت‌ها تبدیل‌شده است. اگر به دنبال دستگاه‌های آخرین‌مدل هستید، شانس زیادی وجود دارد که آرم SONY را روی آن‌ها پیدا کنید.

مشکل این است که احساس می‌شود این غول ژاپنی به‌کندی عمل می‌کند. به‌روزرسانی‌ها منظم اما تدریجی بوده‌اند و تغییرات چشم‌گیری برای تمایز مدل‌های جدید با همزادهای قدیمی آن‌ها مشاهده نشده است.

در ادامه آنچه را که فکر می‌کنیم سونی باید در سال ۲۰۱۶ انجام دهد، بیان می‌کنیم:

۱- عرضه بهترین دوربین اسمارت فونی جهان

1

به‌عنوان بخش بزرگی از بازاریابی تحریک تقاضا، سونی ادعا می‌کند که دارنده بهترین دوربین اسمارت‌فونی جهان است. اما ما می‌خواهیم این ادعا را زیر سوال ببریم. این دوربین خوب است، اما بهترین نیست. سامسونگ و ال‌جی هر دو از این نظر می‌توانند داعیه‌ای بزرگ در برابر سونی داشته باشند و آیفون ۶S نیز از آن چیزی کم ندارد.

آخرین اکسپریا یعنی Z5 از بهترین دوربین برخوردار است. یک سنسور ۲۳ مگاپیکسلی EXMOR RS که تصاویر زیبایی را با وضوح کامل و یا به صورت اورسمپل ۸ مگاپیکسلی در اختیار می‌گذارد.

سونی برای مدت زمان زیادی روی دوربین‌های خود متمرکز بوده است. اما چرا انتظار ما بیشتر است؟ به این دلیل که سونی شماری از بهترین دوربین‌های فاقد آینه جهان را تولید می‌کند و سنسورهای خود را به دیگر شرکت‌ها می‌فروشد. این شرکت از یک بخش دوربین بسیار موفق برخوردار است، پس چرا تابه‌حال، سونی بیش‌ از اندازه ما را شگفت‌زده نکرده است؟!

۲- کاهش قیمت

2

سبد گوشی‌های سونی برای قدرت خریدهای مختلف کامل است، اما در حال حاضر قیمت‌های این شرکت در بالای لیست گران‌ترین‌ها هستند. این ممکن است برای سامسونگ سودمند باشد چراکه توانسته است حضور مقتدرانه خود را در دنیای گوشی‌های هوشمند، حفظ کند. اما شما نمی‌توانید به دلیل قیمت بیشتر، دیگران را از خرید گوشی‌هایی مانند گلکسی S یا گلکسی نوت، بازدارید.

گوشی اکسپریا Z5 کامپکت، توصیه فعلی ما برای خرید است؛ البته درصورتی‌که به دنبال گوشی‌های سونی هستید. این کوچک‌ترین گوشی و در خانواده خود، ارزان‌ترین است اما به صورت کلی هنوز هم ارزان تلقی نمی‌شود. همچنان که گوشی‌ها کمی کهنه‌تر می‌شوند، قیمت‌های درخواستی نیز افت پیدا می‌کنند. اما وقتی که شما می‌توانید با یک قیمت مناسب و کمتر از اکسپریا Z5 یک گوشی ال‌جی G4  بخرید، چرا نباید این کار را بکنید؟!

طبیعتا سونی به دنبال افزایش درآمد خود است، اما درعین‌ حال قیمت‌های خود را بالاتر از حد انتظار بازار تعیین می‌کند. به طور واقعی هیچ چیز خاصی روی گوشی‌های سونی برای تضمین پرداخت پول بیشتر توسط خریداران در مقایسه با سایر محصولات بازار، وجود ندارد.

۳- بازگشت به مسابقه ساعت‌های هوشمند

3

سونی در واقع پیشگام عرصه ساعت‌های هوشمند بود و کار خود را در این زمینه پیش از آنکه Android Wear مطرح شود، آغاز کرده بود. مطمئنا، تلاش‌های اولیه این شرکت قابل‌توجه بودند و آخرین محصول آن یعنی اسمارت‌واچ ۳ نیز معجونی از فناوری‌های پوشیدنی بود. برخی به آن علاقه‌مند بودند و برخی هم از آن تنفر داشتند، اما این ساعت از یک سیستم‌عامل اندروید Wear برخوردار بود و شماری از ویژگی‌هایی را ارایه می‌داد که سایر ساعت‌های هوشمند رقیب روی پلتفرم گوگل در آن زمان از آن بی‌بهره بودند.

اما گذشته از عرضه ساعت با یک بند فلزی، سونی در سایر موارد سکوت اختیار کرده است. اسمارت‌واچ ۳ نمایش بزرگ خود را در نمایشگاه IFA 2014 برپا کرد اما دورنمای این فناوری درطول سال گذشته به‌کلی تغییر کرده است. تنها راه برای ادامه حیات این اکوسیستم، رشد تنوع در میان ساعت‌های هوشمند است.

سونی ثابت کرده که از پس این کار برمی‌آید پس باید منتظر اتفاقات بعدی باشیم.

۴- افزایش فروش گوشی در آمریکا

4

آیا به خاطر دارید که شرکت مخابراتی Verizon به عنوان اپراتور اکسپریا Z4v پیشنهاد شد؟ این یک نمونه از تلاش‌های بی‌ثمر سونی در آمریکا بود که یک بازار بزرگ برای فروش گوشی‌های اکسپریا به شمار می‌رود. آنچه ما مشاهده می‌کنیم این است که هیچ کاهش تمایلی برای خرید و انتخاب گوشی‌های اکسپریای سونی در ایالات‌متحده وجود ندارد.

این بدان معنا نیست که سونی کاری انجام نداده است چون شرایط نیز به اندازه امروز نامطلوب نبوده‌اند. چه اینکه سونی روابط بهتری با اپراتورها برقرار کند و یا از طریق فروشگاه رسمی به صورت آنلاک شده و یا حتی از طریق سایر فروشندگان مانند آمازون یا بست‌بای، اقدام به فروش کند، آنچه خواسته ماست رخ خواهد داد.

۵- افزایش سرعت به‌روزرسانی

5

سونی در این مورد بد عمل نکرده است اما هنوز جای زیادی برای پیشرفت دارد. در حال حاضر، نسخه ۶ اندروید مارشمالو در مرحله آزمایش توسط سونی قرار دارد، اما هیچ چارچوب زمانی مشخصی برای آپدیت گوشی‌های موجود به این نسخه توسط سونی ارایه نشده است. علاوه بر این، اطلاعات کافی در مورد نکات امنیتی ماهانه هم منتشر نشده‌ است.

اما در اینجا نکته‌ای وجود دارد. پذیرش اندروید توسط سونی چندان سفارشی نیست، اگرچه اکثر بخش‌های نسخه‌های اندروید به چند ترفند بصری متکی هستند، درحالی‌که بیشتر UIها و UXها به نسخه استوک نزدیک‌اند. دلایل معدودی برای صرف زمان زیاد به منظور آماده شدن و تحویل یک آپدیت وجود دارد. سونی وقتی در مورد اینکه کدام دستگاه، آپدیت‌ها را دریافت خواهد کرد صحبت می‌کند، به اندازه کافی شفاف است اما در مورد اینکه این اتفاق کی رخ خواهد داد به اندازه کافی سریع نیست.

3 در مورد “۵ کاری که سونی باید در سال ۲۰۱۶ انجام دهد”

  1. ممنون از مقاله اما چند تا نکته

    1. سونی در حال حاضر ( حتی در گذشه ) بهترین دوربین ها رو دارن و با سامسونگ و الجی همیشه رقابت داشتند اما در حال حاضر میشه گفت زد5 بهترین دوربین جهان و بالاتر از بقیه برندها هست
    اما اینو فراموش نکنیم که الان همه برندها به بلوغ کافی رسیدن و همه ی برندها توانایی بالایی در زمینه عکاسی دارن .
    تنها ایراد سونی در بخش دوربین فقط نرم افزار هست که اگه حل بشه عالی خواهد شد .

    2.در مورد کاهش قیمت تا حدودی موافقم و زد5 پریمیو میتونست کمی پایین تر از قیمت حال باشه اما اینکه جی4 رو مثال زدید ، من به جای شما زد3 پلاس رو پیشنهاد میکنم . چرا نباید این کار رو بکنید ؟!

    اما با بقیه موارد موافقم و با فروش در آمریکا میشه سهم بازار رو بیشتر کرد

    اما در زمینه ی بروز رسانی سونی واقعا خیلی خوب داره کار میکنه و انتظارهای بیا نباید ازش داشت .

    یک مشکل بزرگی که سونی نسبت به رقبا داره زمان ورود به بازار هست که واقعا آزاردهنده هستش
    با اینکه زمان زیادی از معرفی خانواده زد 5 میگذره اما باز میبینیم که مدل پریمیوم همچنان نایاب و تهیه ی اون سخت از رقبا هست !

  2. طراحیش هم را تغییر بده.البته منظورم این نیست که طراحیش بده اگه بد بود همه همون جوری به گلکسی اس5 تیکه می نداختند به این هم می نداختند.ولی بیاد کلا طراحی را عوض کنه چیز بهتر و زیبا تر ا قبل بسازه.همه را شگفت زده کند!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH