آیا بلک‌بری راه نجات خود را با اندروید خواهد یافت؟

BlackBerry

سال گذشته بود که کمپانی کانادایی بلک‌بری آخرین راه نجات خود را در ارایه تلفن‌همراهی مبتنی بر اندروید دید، Priv حاصل تلاش مهندسان این کمپانی و به نوعی اولین قدم این شرکت برای خروج از باتلاق بلک‌بری OS و ورود به گلستان اندروید بود. پریو از نظر ساخت در سطح خوبی قرار می‌گرفت و مشخصاتی در حد سایر پرچم‌داران اندرویدی داشت، هرچند این محصول مطابق نظر کمپانی موفق نام گرفته اما بعید به‌نظر برسد این کمپانی بتواند با پریو خود را نجات دهد.

Priv از نظر مشخصات در سطح خوبی قرار دارد و این به معنی قابل رقابت بودن با دیگر پرچم‌داران است اما واقعا گران به‌نظر می‌رسد! بلک‌بری، Priv را با قیمت 690 دلار عرضه‌ کرد، این محصول در کشور ما با قیمتی در حدود سه میلیون تومان عرضه می‌شود، بهایی که از سایر پرچم‌داران کمپانی‌هایی هم‌چون ال‌جی، سامسونگ و حتی اپل بالاتر است، بنابراین واقعا خرید محصولی هم‌چون پریو که به عنوان اولین اسمارت‌فون اندرویدی این کمپانی شناخته می‌شود و مطمئنا خالی از اشکال نیست، به هیچ عنوان قابل توجیه نخواهد بود!

سیاست‌های قیمت‌گذاری بلک‌بری این کمپانی را به وضعیت کنونی کشانده است، اما  جان سی کوهن مدیرعامل بلک‌بری درست برخلاف سیاست‌ کمپانی‌های کشور مادری‌اش چین، سیاست قیمت بیش‌تر بر مبنای کیفیت بالاتر را در نظر گرفته است، سیاستی که به‌جز اپل گویا برای هیچ کمپانی دیگری پاسخ‌گو نبوده اما واقعا چرا بلک‌بری هنوز دست از این باور غلط بر نمی‌دارد و محصولاتی را در طیف تنوعی وسیع و با قیمت‌هایی پایین‌تر عرضه نمی‌کند؟! مطمئنا بلک‌بری به‌وسیله پریو و حتی ده‌ها مدل اندرویدی دیگر با این قیمت به موفقیت نخواهد رسید؛ تنها راه نجات بلک‌بری و حتی اچ‌تی‌سی از رکود فعلی تولید محصولاتی ارزان و با مشخصات قابل قبول است تا بتوانند نیاز جامعه جوان خصوصا در کشورهای درحال توسعه که معمولا بیش‌تر افراد از نظر مالی در سطح خوبی قرار ندارند، برطرف کند.

قدم دوم بلک‌بری برای خروج از بحران کنونی گسترش عرصه فعالیت و تبلیغات به کشورهای دیگر است، بلک‌بری در کشور خود و همین‌طور ایالات متحده شانس چندانی برای موفقیت ندارد خصوصا تا زمانی که سایه رقبای قدرت‌مندی هم‌چون اپل و مایکروسافت را بر روی سر خود حس می‌کند؛ این کمپانی در کشورهایی هم‌چون چین هم نمی‌تواند به موفقیت دست پیدا کند زیرا رقیبانی هم‌چون شیائومی و هواوی روزبه‌روز سلطه خود را بر بازار بیش‌تر می‌کنند، در جایی خواندم که به شوخی نوشته بود هم‌اکنون در چین از هر ده تلفن‌همراه 9تای آن شیائومی است و یکی از آن‌ها سامسونگ گلکسی نوت 2! بنابراین ظهور و حضور بلک‌بری در چین نمی‌تواند باعث نجات این کمپانی شود.

از نظر تئوری بازارهایی هم‌چون هند و دیگر کشورهای جهان سوم خصوصا کشورهایی هم‌چون ایران و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس که دید عمومی نسبت به این برند در سطح خوبی است، می‌تواند برای بلک‌بری مناسب باشد. مطمئنا ارایه محصولی به گرانی پرایو برای حضور در این مناطق مناسب نخواهد بود و بلک‌بری می‌بایست در ابتدا چند مدل مختلف از اسمارت‌فون‌های اندرویدی را در رده‌های مختلف و با قیمتی متناسب ارایه دهد تا شاید بتواند امیدی برای بازگشت به اوج داشته باشد، هرچند دیگر نمی‌توانیم شاهد سلطه این کمپانی بر دنیای اسمارت‌فون باشیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH