زیر دریایی‌های هسته‌ای ارتش بریتانیا هنوز از ویندوز XP استفاده می‌کنند!

landscape-1453330292-141892301زیر دریایی‌های پر سرعت ارتش بریتانیا به نام‌های HMS Vanguard ،Victorious ،Vigilant و Vengeance چهار نمونه از مرگ‌بارترین جنگنده‌های دریایی هستند که قابلیت حمل موشک‌های هسته‌ای را هم دارند. این زیر دریایی‌های گروه Vanguard به گشت زنی در اقیانوس‌ها مشغول هستند تا در صورت حمله هسته‌ای احتمالی به کشورشان، واکنش سریع نشان دهند!

این چهار زیر دریایی با قابلیت حمل موشک‌های بالستیک، قدرت بازدارندگی هسته‌ای بریتانیا را کامل می‌کند. هر کدام از این شناورها می‌تواند تا هشت موشک Trident II و ۴۰ کلاهک هسته‌ای را حمل کند. نیرویی که برای تخریب تمام کشورها کافی است! این یک مسئولیت دشوار است که ارتش سلطنتی به این چهار زیر دریایی داده است. راکتورهای هسته‌ای انرژی لازم برای شناور ماندن این جنگنده‌ها را به طور نامحدود تامین می‌کنند  و امنیت آن‌ها هم بر عهده موشک‌های اژدر Spearfish است.

اما بر اساس اعلام Guardian، این چهار زیر دریایی یک مشکل بزرگ دارند: استفده از ویندوز XP به عنوان سیستم عامل!

مایکروسافت در سال ۲۰۱۴ به ارایه به‌روز رسانی‌های امنیتی برای این نسخه از ویندوز پایان داد. بنابراین زیر دریایی‌های Vanguard ممکن است به راحتی در مقابل ویروس، بدافزارها و حملات سایبری آسیب پذیر باشند. ردموندی‌ها در سال ۲۰۱۴ به دارندگان ویندوز XP به طور جدی هشدار داده بودند که:

تمام رایانه‌هایی که پس از هشتم آوریل ۲۰۱۴ همچنان ویندوز XP را اجرا می‌کنند، نباید آن‌ها را امن و محافظت شده در نظر گرفت، زیرا از این تاریخ هیچ به‌روز رسانی امنیتی برای این نسخه از سیستم عامل ما عرضه نخواهد شد.

البته ارتش ایالات متحده آمریکا هم هنوز از ویندوز XP استفاده می‌کند اما همچنان که در حال رفتن به سراغ نسخه‌های جدیدتر این سیستم عامل است، برای دریافت به روز رسانی‌های امنیتی هزینه می‌پردازد. در یک قرارداد ۹ میلیون دلاری با مایکروسافت، قرار است این شرکت تا جولای ۲۰۱۶ آپدیت‌ها را برای ارتش آمریکا در دسترس قرار دهد، البته ممکن است برای یک‌ سال دیگر هم این قرارداد را با هزینه ۳۱ میلیون دلار تمدید کنند.

در مقاله‌ای که گاردین منتشر کرده به این موضوع اشاره نشده که آیا ارتش سلطنتی هم چنین قراردادی را با مایکروسافت بسته یا نه. به هر حال وزارت دفاع بریتانیا اصرار دارد که زیر دریایی‌هایش امن و محافظت شده‌ هستند.

نیروی دریایی این کشور در حال طراحی نسل جدید زیر دریایی‌های با قابلیت حمل موشک بالستیک است که جانشین شناورهای Vanguard خواهند شد، این جنگنده‌ها اولین بار در سال ۲۰۲۸ به آب انداخته می‌شوند، یعنی بیش از 10 سال دیگر. پس ممکن است در آن زمان شاهد استفاده از ویندوز ۱۰ در زیر دریایی‌های بریتانیایی باشیم!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH