پایان روزهای خوش اپل و سامسونگ

smartphones2

بر‌‌اساس تحقیقات شرکت IDC رشد روز‌افزون و اشباع بیش از‌حد بازار گوشی‌های هوشمند، عواقب وخیمی برای آی‌فون و گوشی‌های گران قیمت اندروید خواهد داشت.

صنعت گوشی‌های هوشمند در حالی رشد 2 رقمی خود را در سال 2015 پشت سر گذاشته که احتمال تکرار مجدد این رشد در‌سال 2016 بسیار کم است و این موضوع چالشی برای اپل و سازندگان گوشی‌های رده‌ بالای اندروید خواهد‌ بود. بر‌طبق گزارش منتشر شده سال قبل IDC، سال گذشته شاهد رشد 10.4 درصدی فروش گوشی‌های هوشمند بودیم اما در گزارشی که IDC روز‌ پنجشنبه منتشر کرده است تنها 5.7‌ درصد رشد نسبت به سال‌ 2015 را شاهد هستیم. در‌حال‌ حاضر بازار‌های اشباع شده، از جمله ایالات متحده، چین و اروپا، در رشد تک رقمی فروش گوشی‌های هوشمند به‌ سر‌می‌برند، این در حالی است که بازارهایی مانند هند، اندونزی، خاورمیانه و آفریقا، رشد بالاتر و ثبات بیشتری داشته است.

رایان ریس مدیر برنامه فصل‌نامه جهانی تلفن همراه IDC، در بیانیه‌ای اظهار داشت: “اشباع بازار عواقب وخیمی برای اپل و گوشی‌های رده‌بالای اندروید خواهد داشت، همانطور که بازار در این 5‌سال گذشته مجذوب این گوشی‌های پریمیوم و باکیفیت شده است. “

در این سال‌ها صنعت گوشی‌های هوشمند توسط یک بیماری به نام “phone fatigue” (خستگی از تلفن) بسیار موفق بوده است اما بازارهای اشباع با فقدان ویژگی‌های هیجان انگیز در گوشی‌های جدید باعث شده است، مصرف‌کنندگان با گوشی‌های هوشمند فعلی خود سر کنند. همزمان، دارندگان تلفن همراه به مدل‌های پایین رده و باصرفه‌تر روی آورده‌اند که این خود تعدیل کننده حراج‌های گوشی‌های گران قیمت است.

برخی نقاط روشن پیش‌بینی شده در گزارش IDC از این قبیل هستند:

اپل در ماه گذشته از فروش به صورت قسطی خبر داده است. خبری که دور از انتظار نبود، تا شاید تمایل مشتریان برای ارتقاء دستگاه خود را افزایش دهد. این طرح به شما اجازه می‌دهد تا آی‌فون قدیمی یا گوشی هوشمند خود را بسته به ارزش آن با آی‌فون جدید مبادله کنید و طی 24 ماه اقساط آن را بپردازید و تسویه کنید. با ورود به این فضا اپل محکم‌تر از سال گذشته قدم برمی‌دارد و احتمالا با درآمدی کمتر شوکی به بازار تقاضا وارد می‌کند.

با توجه به گفته آنتونی اسکارسلا، مدیر پژوهش فصلنامه جهانی تلفن همراه IDC، مصرف کنندگان نیز به طلب گوشی‌های هوشمند با صفحه نمایش بزرگ ادامه خواهند داد. از‌جمله تلفن‌هایی با نام مستعار فبلت، که 20‌درصد از معاملات گوشی‌های هوشمند در سال گذشته شمرده می‌شوند. تا سال 2020 انتظار می‌رود این عدد از 20درصد به 32‌درصد برای فبلت‌های اندرویدی و از 26درصد در سال 2015 به 31‌درصد برای آی‌فون‌هایی با نمایشگر بزرگ افزایش‌یابد.

سازندگان اندروید می‌توانند فرصت‌های بزرگ‌تری برای فروش گوشی‌های ارزان قیمت پیدا کنند. در سال 2015، تنها 14درصد از گوشی‌های اندرویدی 400‌دلار یا بیشتر قیمت داشتند. حاشیه حراجی‌ها نیز متعلق به گوشی‌های سبک و ارزان قیمت است. با‌این‌حال، انتظار می‌رود سهم اندروید از بازار گوشی‌های هوشمند در سال 2016، 81‌درصد و در سال 2020 به 85‌درصد برسد. طبق پیش‌بینی IDC، بطورکلی انتظار می‌رود معاملات گوشی‌های هوشمند از 1.44‌میلیارد در سال گذشته به 1.5‌میلیارد در سال آینده و 1.9‌میلیارد در سال 2020 برسد.

1 در مورد “پایان روزهای خوش اپل و سامسونگ”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH