آیا قیمت گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار از ارزش واقعی آن‌ها بیشتر است؟

مدتی است که طرح فروش دو ساله گوشی‌های پرچم‌دار تحت قرارداد با اپراتورها در حال تعطیل شدن است، حداقل در ایالات متحده این اتفاق بسیار کمرنگ‌تر از گذشته شده است. با این اتفاق، مشتریان تازه به قیمت‌های واقعی گوشی‌های که می‌خرند، پی خواهند برد.

در خرید قراردادی، اکثر گوشی‌های هوشمند حدود ۲۰۰ دلار یا کمتر به فروش می‌رسیدند، بر این اساس بسیاری از مردم نمی‌توانستند تا یک بازه ۱۸ الی ۲۴ ماهه گوشی خود را با مدل جدیدتر تعویض کنند. اغلب مشتریان نمی‌دانستند تلفنی که تحت قرارداد با قیمت ۱۹۹ دلار خریده‌ اند، در واقع حدود ۷۰۰-۶۰۰ دلار قیمت دارد. با کنار گذاشتن فروش قراردادی، مسئله هزینه برای گوشی هوشمند به موضوع مهمی تبدیل شده است و کاربران از قیمت‌ها ناراضی هستند. از زمانی که گوشی‌های هوشمند به یک استاندارد در زندگی روزانه تبدیل شدند، رشد قیمت آن‌ها هم سرعت بیشتری گرفته است.

برای مثال قیمت گلکسی نوت ۵ در حدود ۷۰۰ دلار است که نسبت به نسل اول گلکسی نوت با قیمت ۵۵۰ دلار، حدود ۱۵۰ دلار افزایش قیمت داشته است و بسیاری معتقدند با وجود کاربردی بودن این خانواده، قیمت آن‌ها بیش از چیزی است که باید باشد.galaxy-note-5-27

چند وقتی است شرکت‌های سازنده گوشی هوشمند در حال کاهش قیمت‌ها و رقابتی کردن بازار هستند. به عنوان مثال گوشی موتو ایکس استایل ساخت موتورولا که با قیمت ۳۹۹ دلار به فروش می‌رسد، یا نکسوس 6P که با قیمت ۴۹۹ دلار فروخته می‌شود. این مطلب در ذهن ما این پرسش را ایجاد کرد که آیا شرکت‌ها به دنبال رقابت با یکدیگرند؟ بله، این یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی است که شرکت‌ها می‌توانند محصول خود را از دیگران متمایز کنند، به ویژه این که امروزه اکثر قابلیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری گوشی‌های هوشمند مشابه با یکدیگرند.Moto_X_Style-release-date-price-specs

Nexus-6Pرقابت بر سر قیمت یکی از چیزهایی است که اخیرا شرکت‌هایی مانند موتورولا به آن روی آورده اند، در حالی که شرکت‌های کوچک‌تر مانند وان پلاس حدود دو سال است این کار را انجام می‌دهند. البته پرچم‌دار امسال هر دو این شرکت‌ها از بهترین‌ها بین پرچم‌داران هستند اما زیر ۴۰۰ دلار قیمت دارند. با دیدن این قیمت، برق شادی در چشمان بسیاری از مشتریان (البته در خارج از ایران که نرخ ارز مشکل آفرین نیست) درخشید و به سمت این گوشی‌ها متمایل شدند.

از طرفی کنگره جهانی موبایل هر ساله میزبان گوشی‌های شرکت‌های بزرگی است که امسال ستاره‌های درخشان این رویداد گلکسی S7 و S7 Edge و ال‌جی G5 بودند. قیمت G5 برابر با ۵۹۹ دلار، S7 برابر با ۶۹۹ دلار و S7 Edge برابر با ۷۹۹ دلار است. همان‌طور که می‌بینید، باز هم این قیمت‌ها زیاد است و نسبت به نسل قبل افزایش قیمت زیادی داشته اند. برای مثال، G4 با قیمت اولیه ۴۹۹ دلار معرفی شده بود و حالا می‌بینیم که نسل جدید افزایشی ۱۰۰ دلاری داشته است.

در این بین تنها قیمت پرچم‌دار اچ‌تی‌سی که با نام اچ‌تی‌سی 10 شناخته می‌شود، نامعلوم است و طبق شایعات باید تا پایان فروردین منتظر معرفی آن باشیم. البته اچ‌تی‌سی امسال گوشی One A9 را در ماه اکتبر معرفی کرد که ۳۹۹ دلار قیمت داشت، اما بعد از حدود یک ماه قیمت آن تبدیل به ۴۹۹ دلار شد!

HTC One A9

با توجه به مشخصاتی که طبق شایعات از اچ‌تی‌سی 10 انتظار داریم، به نظر می‌رسد قیمت این گوشی بسیار بیشتر از قیمت One A9 باشد.

سوال دیگر ما این است که آیا سازندگان نمی‌توانند بیشتر سعی کنند تا قیمت‌ها را کاهش دهند؟ البته که می‌توانند، اما آیا می‌خواهند؟ مسلما پاسخ منفی است. سود حاصل از فروش محصول و ارزش سهام شرکت برای تولید کنندگان بسیار با ارزش است. برای مثال اگر به قیمت محصولات اپل نگاه کنید، می‌فهمید که سود بسیار بالایی از مشتری می‌گیرد. ساخت هر آیفون 5s برای اپل کمتر از ۲۰۰ دلار هزینه داشت، در حالی که این گوشی با قیمت ۶۴۹ دلار به فروش می‌رسید، یعنی اهالی کوپرتینو سودی بیش از دو سوم برای فروش هر آیفون 5s به جیب زده اند! حال دلیل واقعی رشد سهام و ارزش این شرکت و موفقیت آن را درک کردید؟! این موضوع برای سایر سازندگان مانند سامسونگ، ال‌جی، اچ‌تی‌سی و … هم صدق می‌کند، اگر چه ممکن است سود آن‌ها به مبلغی که اپل کسب می‌کند، نرسد. البته باید به این موضوع هم اشاره کرد که تولید کنندگان اندرویدی بر خلاف سود بالا،‌ درآمد بسیار زیادی از بخش موبایل نخواهند داشت. بخش اعظمی از تولید آن‌ها به فروش نمی‌رسد و تحقیق و توسعه هم بخش دیگری است که برای‌شان هزینه دارد.AH-Amazon-Fire-HD-10-16-710x473

اما در طرف دیگر آمازون را می‌بینیم که تولیدات سخت‌افزاری خود را با قیمت مناسب به فروش می‌رساند، یا حتی در برخی موارد برای فروش تبلت‌های فایر خود ضرر می‌کند. این‌ها همه دلایل بزرگی برای درک این ماجراست که چرا گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های اقتصادی روز به روز در حال محبوب‌تر شدن هستند. چند تبلت وجود دارد که بدون قرارداد با هیچ اپراتور و شرکتی به فروش می‌رسد؟ تقریبا به غیر از تبلت‌های آمازون می‌توان گفت هیچ!

سامسونگ، ال‌جی، اچ‌تی‌سی، موتورولا و سونی هم اگر قیمت گوشی و تبلت‌های خود را کاهش دهند مطمئنا فروش بیشتری خواهند داشت و به سود آن‌ها هم لطمه‌ای نخواهد خورد. با کمتر شدن شوق مردم برای خرید اسمارت فون‌ها و راکد شدن این بازار در چند مدت اخیر، سازندگان باید به فکر راه حلی برای این مشکل باشند. سونی و اچ‌تی‌سی دو شرکت خوش‌نام و بزرگی هستند که زودتر از بقیه با این مشکل دست به گریبان شده اند و سود و ارزش سهام آن‌ها با کاهش مواجه شد.

افزایش تولید محصولات مقرون به صرفه و با امکانات عالی از سوی شرکت‌هایی مانند آلکاتل، وان پلاس، موتورولا، شیائومی، میزو، هوآوی و چند تولید کننده نو ظهور که قیمت آن‌ها کمتر از ۵۰۰ دلار است، تاثیر بسیار مثبتی بر ایجاد بازار رقابتی و همین‌طور ایجاد انگیزه در شرکت‌های بزرگ‌تر برای کاهش قیمت داشته است. به علاوه این امر دلیلی است که سازنده بزرگی همچون سامسونگ در بازارهای چین، ژاپن و هندوستان برای بقا تلاش می‌کند. در چین و هند که بخش بزرگی از بازار موبایل دنیا را به خود اختصاص داده اند، کاربران به دنبال دستگاه‌های ارزان قیمت هستند و پس از مدتی با آمدن مدل‌های جدیدتر که اختلاف قیمت اندکی با گوشی فعلی‌شان دارد، به فکر تعویض آن می‌افتند. در هندوستان اکثر مردم به دنبال دستگاه‌هایی با قیمت ۱۰ هزار روپیه (حدود ۱۵۰ دلار آمریکا) هستند، در چین هم چندان تفاوت قیمتی وجود ندارد. دو شرکت نوپای شیائومی و میزو هم پیشرفت چشمگیر و توسعه سریع کسب و کار خود را مدیون بازار چین و هند هستند.Xiaomi-Redmi-Note3-3alcatel-one-touch-idol-x-plus

در پایان باید به این موضوع اشاره کنیم که قیمت گوشی‌های هوشمند، به ویژه گوشی‌های پرچم‌دار باید کاهش یابد، در غیر این‌صورت سازندگان آن‌ها مجبور به دست و پا زدن برای بقا خواهند بود. مسلما کاربران حاضر هستند تا برخی امکانات جنبی و گاهی تبلیغاتی را نادیده بگیرند و به جای خرید یک گوشی ۶۰۰ دلاری،‌ یک گوشی ارزان‌تر بخرند که می‌تواند همان کار را با هزینه‌ای حدود یک سوم برای‌شان انجام دهد.

7 در مورد “آیا قیمت گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار از ارزش واقعی آن‌ها بیشتر است؟”

  1. الان s7 رو تو اصفهان با قیمت ۱.۷۵۰.۰۰۰ هم میشه خرید کرد s7 edge رو با قیمت ۲.۰۷۰.۰۰۰
    هم چنین lg g5 رو با قیمت ۱.۷۵۰.۰۰۰
    بنظر میرسه قیمت ها برای فروشگاه های اینترنتی هستن نه بازار توی بازار همین گوشی هارو با قیمت بس مناسب تری میشه خریداری کرد

  2. بنظرم الان خوش قیمت ترین گوشی جهان z3+ هست با قیمت 1200 و z5 هم که 1500 هست بنظرم ارزش خربدشون بیش از گوشیهای دیگه هست. سامسونگم که کلا رقیبی برای این دوتا نداره

    1. آره محصولات سامسونگ اگر قیمت میلیاری هم داشته باشن ارزش بالایی دارند و باید آنها را خرید . حتما بخر چون اگر نخری نصف عمرت بر فناست البته اگر نظر من رو بخوای S6 Edge plus بهتر هست.

      1. مشاهده می نماییم یک عدد پلاستیک فن از دنیا عقب را ..
        همین الان کلی گزینه با حتی 2 میلیون هست که کارایی و کیفیت بهتری نسبت به گوشی های سامسونگ دارن

        #تعصبی_نباشیم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH