احتمال ارایه قابلیت اجرای اپ‌ها در پنجره‌های جداگانه توسط گوگل در اندروید N

remix_os_story

گوگل با ارایه زود هنگام و در سکوت اندروید N سروصدای زیادی را در دنیای فناوری برپا کرده است. این در حالیست که حدودا دو ماه دیگر تا مراسم سالانه Google I/O فاصله داریم و همانطور که احتمالا می‌دانید این رویداد یک کنفرانس برای توسعه دهندگان گوگل است. در بین ویژگی‌های جدیدی که در این نسخه اضافه شده، احتمالا یکی از بهترین آن‌ها قابلیت مالتی‌تسکینگ و چند پنجره‌ای است.

آنچه تاکنون در مورد اندروید N مشخص شده در واقع حاصل مطالعه اسناد مرتبط به این ورژن است. در هر صورت برخی از ویژگی‌ها وجود دارند که غول دنیای جستجوگرهای وب می‌خواهد پیش از رویداد رسمی‌ در مورد آن‌ها بیشتر بدانیم.

آنطور که از شواهد پیداست ظاهرا یکی از این قابلیت‌ها قابلیت تقسیم صفحه به چند بخش و مالتی تسکینگ (چند وظیفگی) است. در اسناد مرتبط با اندروید N درباره حالتی به نام Freeform بحث شده که این مورد شامل اجرای اپلیکیشن‌ها در پنجره‌های جداگانه می‌شود.

با قرار دادن یک خصیصه در فایل manifest اپلیکیشن خود می‌توانید قابلیت نمایش به صورت چند پنجره‌ای را فعال یا غیرفعال نمایید. کد یاد شده به صورت زیر است:

android:resizeableActivity=[“true” | “false”]

هنوز مشخص نشده که حالت Freeform فقط مختص به تبلت‌ها است یا در گوشی‌های هوشمند نیز به همین صورت پشتیبانی می‌شود. نکته جالب توجه اما آنجاست که می‌بینیم گوگل تصمیم گرفته پشتیبانی از قابلیت تقسیم صفحه را به تلفن‌های هوشمند بیاورد زیرا در iOS و ویندوز این ویژگی پشتیبانی می‌شود.

گوگل همچنین می‌خواهد رقیبی برای کوانتینیوم مایکروسافت داشته باشد. جای هیچ تعجبی نیست که گوگل می‌خواهد در استفاده گوشی‌های هوشمند به عنوان یک رایانه رقیبی سرسخت در بازار سیستم عامل‌ها باشد. چراکه شرکتی مانند مایکروسافت پیش از این با ارایه محصولی به نام سرفیس و سرفیس پرو، عبارت تبلتی که می‌تواند جایگزین لپ‌تاپ شما شود را به معنای واقعی به اثبات رساند.

اگر اینچنین شود پس قابلیت چند پنجره‌ای در گوشی‌های هوشمند را بزودی در اندروید خواهیم داشت و این حس خوبی به طرفدارن این اکوسیستم خواهد داد. البته هنوز در این مورد اطمینان کافی وجود ندارد و برای مطمئن شدن باید تا مراسم Google I/O صبر کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH