تکنولوژی اندازه‌گیری جاذبه گوشی‌های هوشمند شاید شما را از آتش‌فشان نجات دهد

smartphone-gravimeter-1اگرچه شاید شما از گرانی‌سنج برای اندازه‌گیری تغییرات ریز جاذبه زمین استفاده نکنید، اینها دستگاه های معمول در زمینه‌هایی همچون اکتشاف نفت و کارهای زیست‌محیطی هستند. گرانی‌سنج ها می‌توانستند کاربردهای بیشتری داشته باشند اگر کوچکتر بودند و قیمت ارزانتری داشتند. محققان دانشگاه گلاسکو بر این محدودیت‌ها فائق آمده‌اند و گرانی‌سنج فشرده‌ای ساخته‌اند که از تکنولوژی گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کند. این دستگاه Wee-g نام دارد و از همان سیستم‌های میکروالکترومکانیکی استفاده می‌کند که برای ساخت شتاب‌سنج‌های گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شود.

درحالیکه سیستم‌های گوشی‌ها از فنرهای تقریبا سخت و غیرحساس برای حفظ جهت استفاده می‌کنند، فنرهایی که در Wee-g استفاده شده فنرهای سیلیکونی است که ده بار از موی انسان باریکتر است. اگر این را با سنسور 12 میلی‌مترمربعی جمع کنیم، این حساسیت به Wee-g این اجازه را می‌دهد تا حتی کوچکترین تغییرات را در میدان جاذبه زمین آشکار کند.

برای آزمایش دستگاه، محققان آن را در زیرزمین قرار دادند و برای اندازه گیری «جزر و مد زمین» از آن استفاده کردند (این جزر و مد، برای قسمت سخت زمین است و در اثر جاذبه ماه و خورشید ایجاد می‌شود و با جزر و مد آبها یکی در نظر گرفته نشود). داده‌هایی که از Wee-g بدست آمد با نتایج مدل‌های ریاضی تطابق داشت و نشان از اندازه‌گیری دقیق جزر و مد می‌داد.

ریچارد میدلمیس میگوید: «کاربردهای صنعتی زیادی برای گرانی‌سنج‌ها وجود دارد، اما هزینه و حجیم‌بودن آنها، باعث غیرکاربردی‌شدن آنها شده است. Wee-g درهای زیادی برای کاربرد گرانی‌سنج‌ها در صنایع مختلف باز می‌کند: اکتشافات ژئوفیزیکی به جای اینکه در هواپیما‌های عادی انجام شود، میتواند در هواپیماهای بدون سرنشین انجام شود. می‌توان شبکه‌ای از گرانی‌سنج‌های میکروالکترومکانیکی را در دهانه آتشفشان‌ها قرار داد و از آنها به عنوان سیستم هشدار برای وقوع آتش‌فشان استفاده کرد.

محققان در حال کار برروی کوچکتر کردن دستگاه و همزمان نیز به دنبال شریک برای تجاری‌کردن آن هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH