فروشگاه‌های اپل سهم کمتری از فروش آیفون را به خود اختصاص داده‌اند

BN-MQ804_0217_c_M_20160217174629بنابر گزارشات جدید، تعداد بیشتری از مشتریان آمریکایی آیفون این گوشی را از طرف سوم خریداری می‌کنند که ممکن است که حاشیه سود اپل را تحت تاثیر قرار دهد. موسسه تحقیقاتی Consumer Intelligence Research Partners در گزارش خود اعلام کرده است که 11 درصد خریداران آیفون در سال 2015 در ایالات متحده این گوشی را از فروشگاه‌های اپل تهیه می‌کنند، که کمتر از 16 درصد دو سال پیش است. در همین بازه زمانی، سهم آیفون‌هایی که از فروشگاه‌های دیگر و اپراتورها خریداری شده است، از 65 درصد به 76 درصد افزایش یافته است. بقیه خریدها مربوط به فروشگاه‌های زنجیره‌ای بوده است.

این تغییر، خبر بدی برای اپل است. جان داوسون تحلیل‌گر تکنولوژی و موسس Jackdaw Research LLC می‌گوید:

حاشیه سود زیاد اپل از فروش مستقیم آیفون حاصل می‌شود، در حالیکه اگر بخواهد از طرف سوم بفروشد، باید سهمی نیز به آنها بدهد.

اپل در فروشگاه‌های خود می‌تواند کنترل بیشتری بر روی مشتریان داشته باشد. آقای داوسون می‌گوید:

در فروشگاه‌هایی که گوشی هوشمند می‌فروشند، ممکن است کسی به قصد خرید آیفون وارد شود و با گوشی دیگری از فروشگاه خارج شود.

البته تحلیلگران معتقدند که این روند بر سود اپل اثر کمی دارد. اپل نسبت به سال 2013 تقریبا 50 درصد آیفون بیشتری را در سطح دنیا فروخته است که تعداد آیفون‌های خریداری‌شده از اپل را افزایش داده! گرچه این افزایش به اندازه افزایش خرید از سوم شخص نبوده است. بعلاوه، تحلیلگران معتقدند که اپل از توزیع گسترده آیفون سود می‌برد. ابهی لامبا، تحلیلگر Mizuho Securities Co، می‌گوید:

بطور کلی این برای اپل خوب است. اگر از نظر تاریخی نگاه کنیم، فروشندگان بزرگ عملکرد خوبی دارند، اما اکوسیستم‌ها اینگونه نیست.

خریداران آیفون دلایلی دارند که گوشی‌های خود را از اپراتورها بخرند. اپراتورها به طور روزافزون گزینه‌های بیشتری مانند آپدیت سریع‌تر و لیزینگ در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند. به عنوان مثال، شرکت Sprint، یک آیفون 6S را با یک دلار در ماه لیز می‌کند اگر آیفون 6 خود را تحویل این شرکت دهید. T-Mobile نیز طرح مشابهی با 5 دلار دارد. اپل نیز لیزینگ گوشی را در سپتامبر آغاز کرد که برای مدل 16 گیگابایتی آیفون 6S، در ماه 32 دلار هزینه خواهد داشت و دارای سرویس AppleCare+ protection نیز  هست.

اپراتورها همچنین محلی محبوب برای خرید آیپد نیز شده‌اند. سهم اپراتورها از خرید آیپد، به 18 درصد رسیده است که دو سال پیش این میزان 6 درصد بود. سهم اپل در این مدت ثابت مانده است و همان 23 درصد است. این نشان می‌دهد که اپراتورها، سهم آمازون و Best Buy را کاهش داده‌اند.

در حوزه فروش مک، اپل هنوز با 44 درصد حرف اول را می‌زند و Best Buy با 20 درصد در جایگاه دوم قرار دارد.

تحلیلگران می‌گویند که تعداد کم فروشگاه‌های اپل در آمریکا (267 فروشگاه) در مقابل هزاران باجه اپراتورهای تلفن، باعث می‌شود که همچنان تعداد زیادی از مشتریان، آیفون را از اپراتورها خریداری کنند، بخصوص کسانی که در نواحی غیرشهری زندگی می‌کنند. آقای داوسون می‌گوید:

مردم دوست دارند که محصول‌ها را بطور شخصی ببینند و زمانی که شما به فروشگاه یک اپراتور میٰ‌روید، چه دلیلی دارد که همانجا خرید نکنید؟!

1 در مورد “فروشگاه‌های اپل سهم کمتری از فروش آیفون را به خود اختصاص داده‌اند”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH