گزارش سالانه امنیت اندروید: اسکن روزانه 400 میلیون گوشی هوشمند توسط گوگل

Malware-Adware-Antivirus-360-Security-screenshot-5زمانیکه افراد به اندروید فکر می‌کنند، ویژگی‌های مثبت زیادی به ذهنشان خطور می‌کند: آزادی انتخاب و گوشی‌های مقرون به صرفه دو ویژگی مهم اندروید هستند. اما نقاط منفی نیز در پلتفرم اندروید دیده می‌شود. یکی از این نقاط منفی، تکه‌تکه بودن پلتفرم اندروید است. موضوع مهم دیگر امنیت است و منتقدان این سیستم عامل همیشه بابت امنیت،‌ آن را مورد سرزنش و مواخذه قرار می‌دهند.

واقعیت این است که این موضوع بیش از حد بزرگ شده و خطر وجود بدافزار و موضوعات امنیتی برای کسانی که اپلیکیشن‌های خود را از منابع مورد اطمینان مانند گوگل پلی دانلود می‌کنند و از منابع سوم شخص اجتناب می‌کنند، بسیار اندک است. گوگل در چند سال گذشته سعی کرده است که تلاش‌ها و اعتبار خود را در زمینه امنیت افزایش دهد. این تلاش‌ها به معرفی اسکن پیوسته اپلیکیشن‌ها برای یافتن بدافزار، پچ‌های امنیتی ماهانه، محافظت بهتر کاربران کروم از وب‌سایت‌های ناامن و بسیاری موارد دیگر منجر شده است.

سال گذشته، گوگل اولین گزارش سالانه امنیت اندروید را منتشر کرد. حالا نسخه دو این گزارش برای سال 2015 منتشر شده است. این گزارش به طور تفصیلی به امنیت پلتفرم اندروید، سرویس‌های امنیتی گوگل برای اندروید، برخی اپلیکیشن‌های احتمالا مخرب (PHA)، همکاری گوگل با متخصصان امنیتی و بسیاری موارد دیگر پرداخته است. مهمترین اطلاعات این گزارش به ترتیب زیر است: اسکن روزانه 400 میلیون دستگاه (6 میلیارد اپلیکیشن در روز) و محافظت از صدها میلیون کاربر کروم از وب‌سایت‌های ناامن. از دستگاه‌هایی که تنها منبع آنها برای اپلیکیشن، گوگل پلی بوده، تنها 0.15 درصد به اپلیکیشن‌های احتمالا مخرب آلوده شده‌اند. این درصد برای کسانی که از منابع سوم شخص برای اپلیکیشن استفاده کرده‌اند، به 0.5 درصد افزایش پیدا می‌کند.

به طور کلی، گوگل احتمال نصب بدافزارها را 40 درصد نسبت به سال 2014 کاهش داده است. گوگل می‌گوید احتمال نصب اپلیکیشن‌هایی که داده‌های کاربران را جمع‌آوری می‌کنند، با 40 درصد کاهش به 0.08 درصد نصب‌ها، جاسوس‌افزارها با 60 درصد کاهش به 0.02 درصد نصب‌ها و دانلود‌کننده‌های خصمانه (اپلیکیشن‌هایی که بدون اجازه بدافزار نصب می‌کنند) با 50 درصد کاهش به 0.01 درصد نصب‌ها رسیده است.

این گزارش نشان از آن دارد که گوگل به طور دائم در حال بهبود امنیت اندروید است و امنیت را به یکی از اولویت‌های خود تبدیل کرده است. گوگل درباره این گزارش می‌گوید:

یکی از مهمترین اهداف انتشار این گزارش، ایجاد بحثی آگاهانه درباره امنیت اندروید است. ما انتظار داریم با انتشار اطلاعات بیشتر به این هدف برسیم. ما قویا معتقدیم که بحث قوی و مبتنی بر داده، باعث می‌شود که بتوانیم امنیت اکوسیستم اندروید را افزایش دهیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH