6 قانون که برای عکاسی با گوشی هوشمند باید بدانید!

1برحسب اینکه شما از دوربین DSLR یا یک گوشی هوشمند برای عکاسی استفاده می‌کنید، قوانین اولیه‌ای موجود است که برای گرفتن عکس‌های عالی می‌توانید از آن‌ها پیروی نمایید.
با گوشی‌های هوشمند امروزی، شما دوربینی در اختیار دارید که قادر به عکس‌برداری فوق‌العاده شفاف با آن  هستید، اما لازم است تا بدانید چگونه شرایط مناسب را (از نظر فوکوس، روشنایی، کنتراست و غیره) پیدا کنید تا یک عکس خوب ثبت کنید.
در اینجا 6 راهنمایی برای کمک به دانش افراد تازه‌کار در این زمینه قرار داده‌ایم.

فوکوس صحیح

2یک عکس حرفه‌ای، درصورتی که فوکوس روی آن اعمال نشده‌ باشد، حرفه‌ای نخواهد بود.
در حالی که خیلی از دوربین‌ها مجهز به فوکوس خودکار هستند، شما ممکن است احتیاج به فوکوس ثانویه روی هدف خود داشته‌باشید و از این قابلیت برای دوربین خود اطمینان حاصل کنید. بنابراین بدین وسیله فوکوس روی سطوحی که دارای کنتراست و جزئیات مناسبی هستند، آسان‌تر خواهدبود.
برخی از دوربین‌ها دارای فوکوس دو مرحله‌‌ای هستند که به شما در ثبت تصویر درست کمک می‌نماید.
زمانی که روی شی فوکوس انجام می‌دهید، “قانون یک سوم” را به خاطر داشته‌باشید که اصولا به این معنی است که سه کادر عمودی و افقی را روی قاب تصویر در نظر بگیرید، سپس اشیای مورد نظر را در امتداد خطوط افقی قرار دهید.
فراموش نکنید که دوربین را ثابت نگه‌دارید! تکان خوردن باعث می‌شود تا فوکوس تصویر به هم بریزد و تصاویر تار شوند.

اجتناب از دید ‌”تار شده”3

اگر که تاکنون سعی کرده‌اید در شب عکس زیبایی را ثبت نمایید، این احتمال وجود داشته که تصویر تاریک و “تارشده” ذخیره شود. هیچکس دوست ندارد که تصاویر گرفته‌شده بی‌رنگ و بدون بعد به نظر بیایند.
این اتفاق به این دلیل رخ می‌دهد که دوربین تنظیم درستی را برای میزان نوردهی نداشته و یا روشنایی در یک سطح قرار گرفته و به عمق نمی‌رود.
بیشتر گوشی‌های هوشمند این اجازه را به کاربر می‌دهند تا به طور دستی نوردهی کم را جبران کند و تصاویر کنتراست مناسبی داشته‌باشند.
برای فلاش زدن، راه‌حل این نیست که از آن به عنوان تنها منبع نور استفاده شود. در این حالت می‌بایست منبعی از نور محیط نیز موجود باشد تا سرعت شاتر خیلی کند نشود.
اگر فلاش تنها منبع نوری بود، گزینه اصلی شما این است که آن را روی یک سطح بازتابنده قرار دهید، در غیر این صورت نمی‌توانید مانع تصویربرداری بی‌روح شوید.

راه‌اندازی صحیح

4
پیکسل‌ها در سنسور دوربین‌ اسمارت‌فون‌ها سفت و سخت در کنارهم قرار گرفته‌اند که موجب می‌شود از قابلیت ثبت جزئیات توسط آن‌ها کاسته شود و بدین معنی خواهدبود که آن‌ها با “نویز” همراه خواهندشد.
شما می‌توانید با پیروی از قواعد زیر یک صحنه مناسب را برای عکاسی بوسیله گوشی‌های هوشمند ایجاد کنید:

اجتناب از شرایط کم‌نور
دوری از نور پس‌زمینه
نور پایین اجازه نمی‌دهد تا سوژه خود را در جلو و مرکز قرار دهید.

علاوه بر این شما باید شرایطی را فراهم کنید تا از حرکت شی خودداری شود و می‌بایست هنگام عکاسی از افراد، نقطه کانونی را روی تصویر چهره آن‌ها قرار دهید.

مسائل مربوط به روشنایی

5

ممکن است مایل باشید تا روشنایی تصاویر دارای عمق باشند و از آن برای جلب توجه کردن رنگ‌ها استفاده نمایید. به کارگیری نور نقطه‌ای یک روش عکاسی قدیمی برای تاکید بر رنگ خاصی است که در محیط بیرونی عکس قرار گرفته‌ است.
علاوه بر این ممکن است دوست داشته‌ باشید تا رنگ نور واضح باشد و تاثیر آن را روی تمام تصویر ببینید.
برای مثال نورهای گرم در طیف نارنجی تا زرد تمایل دارند تا با اشیایی که از رنگ گرم استفاده می‌کنند، در تعامل باشند. مخصوصا اگر که نیاز دارید تا آن‌‌ها در پس‌زمینه “سرد” قرار بگیرند، این حالت بیشتر به چشم می‌آید.

تصویربرداری لحظه‌ای

6

عکاسان از مزایای تصویربرداری لحظه‌ای آگاه هستند و می‌دانند که آماده‌سازی صحیح و صبر، کلید گرفتن یک عکس کامل و درست است.
هنگام کار با گوشی‌هوشمند، مطمین شوید که از یک نرم‌افزار رایج برای دوربین استفاده‌ می‌کنید و تنظیمات آن را در حالت مناسبی قرار داده‌اید.
می‌توانید فلاش دوربین را به طور پیش‌فرض روی خاموش قرار دهید، مقدار جبران نوردهی (exposure compensation) را صفر کنید و توازن سفیدی را به حالت خودکار ببرید. بعد از انجام این کارها همه‌چیز برای چشم داشتن روی لحظه‌های حیاتی آماده‌ است.

دید منحصر به فرد خود را ایجاد کنید

7

به عنوان پیشرفت در مهارت استفاده از گوشی‌هوشمند، برای توسعه عکاسی خود به این مورد نیاز خواهید داشت تا برندی را برای خود ایجاد نمایید و عکس‌های‌تان را با دیگران متمایز کنید.
ایجاد یک شخصیت بدین معنی است که به طور مداوم از یک روش خاصی برای ترکیب‌‌بندی تصاویر بهره‌مند شوید یا از بازتاب‌ها در مسیر‌های مهیج خود استفاده نمایید.
در نهایت ممکن است که بخواهید تا داستانی را برای تصاویر خود بسازید (که در آن تصاویر احساسات را قوی‌تر بروز دهند یا بیننده را برای تفکر روی موضوعی حرکت دهند یا او را به چالش بکشانند).
از تجربه کار با تنظیمات گوشی‌های هوشمند نترسید و از افکت‌های مختلف برای ایجاد نوردهی‌‌های بالاتر از حد معمول یا پایین‌تر از آن استفاده کنید تا به شما در ساخت یک سبک مخصوص کمک کند.

1 در مورد “6 قانون که برای عکاسی با گوشی هوشمند باید بدانید!”

  1. سلام.آقای مروتی.من هوا وی جی8 را خریدم.دو برنامه
    Google play store و Google play service روی گوشی نص به.از پلی است ور که استفاده می کنم.
    ولی گوگل پلی سرویس را نتوانستم پیدا کنم.
    شما چه راهی را برای اینکه پیداش کنم پیشنهاد می کنید. چون مطمئن هستم که گوگل پلی سرویس نص به ولی پیداش نمی کنم برای استفاده.خیلی ناراحتم.
    با تشکر از راهنمایی شما.خسته نباشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH