شیشه‌ای از جنس طلا! (بررسی گوشی سونی Xperia Z)

xperia-z-cover

اگر کمی به عقب بازگردیم و از زمان ورود تلفن‌های همراه به بازار تا به امروز را نگاه کنیم، همیشه تعدادی از گوشی‌ها به عنوان پرچم‌داران این عرصه در زمان خود شناخته شده‌اند. زمانی که نوکیا با 6600 خود توانست انقلابی در گوشی‌های هوشمند به پا کند. اپل با نو آوری خودش در ساخت آی‌فون زمینه ساز عصری جدید در دنیای تلفن همراه شد و سامسونگ با گلکسی اس نشان داد که تا چه حد می‌توان تکامل را در یک رده از گوشی‌ها به پیش راند. اما سونی در این سال‌ها چه کرد؟ شاید قبل از اتحاد با اریکسون، مدلی همچون Z5 شهرت مناسبی داشت و یا بعدا با محصولاتی همچون P910 W810 ،Arc S و یا حتی Xperia T و TX، جرقه‌هایی از یک تولید کننده تمام عیار را به نمایش گذاشت اما هیچ‌کدام از این‌ها برای ایجاد یک انقلاب خونین! کافی نبودند. پس چاره چه بود؟ ادامه دادن با همان روند گذشته، حرکت در سایه و انتظار برای رسیدن روزهای شاید خوش آینده؛ یا جمع کردن توان و به کار گرفتن دانش در تولید یک جرقه که این بار تبدیل به شعله‌ای شود که همگان در نور آن بتوانند چهره مصمم سونی را ببینند؟
ظاهرا سونی راه دوم را برگزید، معرفی یک سوپر گوشی به نام Xperia Z همان جرقه‌ای است که بسیاری انتظارش را می‌کشیدند و حال با ورود رسمی آن به بازار، بایستی منتظر ماند و دید که آیا این شعله خواهد توانست علاوه بر گرما بخشیدن به بازار سونی، محصولات سایر رقبا را به آتش بکشد؟!
اگر دوست دارید که در جریان چند و چون این قضیه قرار بگیرید، با آی‌تی‌رسان همگام شوید زیرا قصد داریم تا داستان این قهرمان تازه وارد یعنی سونی اکسپریا زد را از نزدیک برایتان تعریف کنیم.

زیبایی یعنی چه؟
همیشه بحث بر سر ظاهر یک چیز، اول از همه به سلیقه افراد باز می‌گردد و اگر قرار بود که تمام انسان‌ها یک سلیقه داشته باشند، نه چیز زشت به وجود می‌آمد و نه محصول زیبا خلق می‌شد. اما باید قبول کرد که یک تلفن همراه مانند تابلوی نقاشی نیست و سازنده همیشه با یک سری از محدودیت‌ها رو به رو است، به خصوص وقتی که قرار باشد شما یک قهرمان انقلابی را به کارزار بفرستید! به غیر از این‌ها، سونی در ساخت Xperia Z که ما از این به بعد آن را Z صدا می‌کنیم، یک محدودیت بزرگ دیگر نیز داشت، اگر گفتید چه؟!
بسیاری از سازندگان خود را در برخی از عرصه‌ها یکه‌تاز بازار می‌دانند، یکی از ساخت بهترین نمایشگر می‌گوید و دیگری بر داشتن قوی‌ترین سخت‌افزار بر خود می‌بالد. اما چیزی که سونی در این چند وقت اخیر به خوبی ثابت کرده، اصرار بر ساخت دستگاه‌هایی محکم است که قابلیت ضد آب و ضربه بودن داشته باشند. ساخت مدل‌هایی چون اکسپریا اکتیو، آکرو اس و Go به خوبی موید این قضیه است. اگر نگاهی به این سه مدل بیندازید، متوجه منظور من در یک محدودیت بزرگ برای سازنده خواهید شد. گوشی‌های این بخش به طور معمول ضخیم‌تر، سنگین‌تر و ناچار به رعایت استانداردهایی خاص هستند. پس اگر شما Z را دیدید و از چهره‌اش خوشتان آمد، دو بار به سونی بابت ساخت چنین شاهکاری تبریک بگویید، زیرا پشتیبانی از استاندارد IP57 به تنهایی سبب می‌شود که این قهرمان تا عمق ۱ متری آب به راحتی نفس بکشد و در مقابل گرد و غبار نیز مقاوم باشد. با تمام این تفاسیر، ضخامت گوشی تنها 7.9 میلی‌متر بوده و وزنش به 146 گرم می‌رسد (اگر این محصول تنها یک سازنده داشت، حتما باهاش یک عکس یادگاری می‌انداختم!).
شاهکار سونی در ساخت به همین جا ختم نمی‌شود زیرا این کمپانی به خوبی ذائقه بسیاری از مشتریان در دوری جستن و یا حداقل غر زدن! درباره محصولات پلاستیکی را شناخته و به سراغ ساختاری از جنس شیشه رفته است. شیشه بسیار مستحکم که دور تا دور Z را همچون یک جلیقه ضد گلوله در بر گرفته تا از نا مهربانی‌های زمان دورش نگاه دارد! نکته جالب درباره این شیشه‌ها، سازنده آنان است که بخش پشتی توسط کمپانی مشهور Gorilla ساخته شده اما بخش جلویی یک سازنده نه چندان مشهوربه نام Dragontrail دارد که محصولش وظیفه محافظت از مهم‌ترین قسمت دستگاه یعنی نمایشگر ۵ اینچی را بر عهده گرفته است (البته گفته می‌شود که این شیشه تا چند برابر مستحکم‌تر از گوریلا است).

back-z البته قرار نیست که ما کلا از Z تعریف کنیم و احتمالا در این قسمت سونی یک چیز مهم را فراموش کرده و زیادی در نام Z غرق شده و حالت Zzz (خواب) را به خود گرفته زیرا به قدری اثر انگشت، لک و چربی بر روی این سطوح شیشه‌ای باقی می‌ماند که اگر آدم وسواسی باشید، هزینه روزانه استفاده از دستمال کاغذی جهت تمیز کردن گوشیتان، از مبلغ پرداختی برای مکالمه‌تان پیشی می‌گیرد! به شخصه این بخش را تاریک‌ترین قسمت وجودی قهرمان خود می‌دانم که کمی سبب آزردگی خاطرم شد (چه حساس شدم‌ها!). بخش پشتی گوشی کمی عجیب و غریب است! جایی که لنز دوربین خیلی مظلومانه و کوچک دیده می‌شود و در مقابل نوشته‌های درشتی در پایین موبایل، سعی در زشت کردن Z داشته‌اند! نمی‌دانم چرا سونی این متن‌های غیر ضروری را در پایین قهرمان ما آورده و درست مانند گلادیاتوری که می‌خواسته به او یادآوری کند هرکاری کنی باز مال من هستی! این نوشته‌ها از ظاهر جذاب گوشی کاسته است. در نوار پایینی Z بارکد آن درج شده که برخلاف بخش پشتی چندان آزار دهنده نیست.
در کل ساختار مستطیلی و تمام شیشه‌ای گوشی زیباست و سونی با وجود تمام محدودیت‌هایی که داشته، به خوبی توانسته تا از پس این کار دشوار بر بیاید (اگرچه برخی جاها نظیر اون نوشته‌های عجیب و غریب خود زنی کرده است!).
در ویدیوی زیر، گوشی را به صورت کوتاه برای شما بررسی کرده‌ایم

کلیدها در کجا هستند؟
نحوه قرار گیری کلیدها از آن بخش‌هایی است که شاید بسیاری چندان به آن توجه نکنند. اما وقتی شما یک تلفن همراه با نمایشگر ۵ اینچی دارید و بخواهید خیلی اوقات با یک دست خودتان با آن کار کنید، جای‌گیری کلیدها نقشی حیاتی می‌یابند. فکر می‌کنید مهم‌ترین کلید بر روی یک گوشی کدام است؟ دکمه شاتر دوربین؟! این دیگر چه جوابی بود! Z اصلا چنین کلیدی ندارد (غصه خوردید؟!). اصلی‌ترین را باید کلید قفل/پاور دانست که برای هر بار کار کردن با گوشی مجبور به لمس آن هستید. ظاهرا سونی هم این کلید را خیلی دوست داشته زیرا بیش از حد معمول آن را بزرگ طراحی کرده و حتی از لنز دوربین نیز بیشتر می‌درخشد! این دکمه در سمت راست و تقریبا میانه‌های گوشی کار گذاشته شده که نشان از هوشمندی سونی در این بخش دارد زیرا به راحتی و با هر دستی قادر به رسیدن به آن هستید (به طور معمول این کلید در بالا یا گوشه‌ها کار گذاشته می‌شود که کار دسترسی به آن را سخت می‌کند). نکته جالب در اینجا استفاده از کلیدهای یکپارچه کم و زیاد کردن صدا در زیر دکمه پاور است و با آنکه کاری عرف نیست، اما به شخصه آن را پسندیدم. واکنش پذیری نیز در حد بسیار مناسبی قرار دارد و کلید پاور نه آن قدر حساس است که با هر لمسی به کار بیفتد و نه آن قدر سفت که برای فشردنش مجبور به کلاس ایروبیک رفتن شوید!

port2

پورت‌ها را می‌بینید؟!
همان طوری که بالاتر گفتم، قهرمان داستان ما ضد آب است و هر کاری که بکنید، نمی‌توانید سرش را زیر آب کنید! به همین منظور یک لباس غواصی کامل به تن کرده و از همه پورت‌ها به خوبی محافظت می‌شود. گوشی دارای چهار درگاه میکرو یو اس بی (که همان MHL‌ نیز است)، ورودی کارت حافظه جانبی (که در کمال تعجب یک کارت حافظه ۲ گیگابایتی در آن قرار دارد)، پورت استاندارد 3.5 میلی‌متری و ورودی میکرو سیم‌کارت است. نکته عجیب در این بین، استفاده از دو آیکون هدفون و کارت حافظه میکرو بر روی درپوش‌ها و در مقابل خالی گذاشتن دو تای دیگر است (شاید سونی آیکون کم آورده!). همین امر سبب می‌شود که در وهله اول استفاده از گوشی، بیشتر از همه به دنبال محل جای‌گذاری سیم کارت بگردید زیرا نسبت به بقیه مخفیانه‌تر کار شده است! در زیر ورودی کارت حافظه، دو حفره کنار همدیگر می‌بینید که همچون چشمان Z به شما می‌نگرند! البته وظیفه این نقاط اتصال برای استفاده از داک ویژه گوشی است که بایستی به صورت مجزا خریداری نمایید.

port1 تا اینجا همه چیز در طراحی خوب بود، اما از آنجایی که قهرمان ما نمی‌خواست خیلی هم بی‌نقص باشد، محل جای‌گیری اسپیکرها را در مکانی گذاشت که در همان لحظه برخورد، دهن من از تعجب باز ماند! حالا چرا؟ برای آنکه خروجی صدا درست در جایی قرار دارد که امکان حضور دست در آن قسمت بیشتر است. به خصوص اگر شما راست دست باشید، این مشکل را کاملا حس خواهید کرد و احتمالا اخم کوچکی نیز برای این بی‌دقتی سونی بر پیشانی خود می‌اندازید و می‌پرسید: واقعا چرا؟! البته چون سونی زبان فارسی نمی‌فهمد ما به‌جایش جواب می‌دهیم و می‌گوییم: دلیل اصلی به همان محدودیت باز می‌گردد که وقتی شما یک گوشی ضد آب می‌سازید، هر جایی اسپیکر را نمی‌توانید تعبیه کنید. ضمن آنکه به طور معمول بازی در حالت افقی گوشی انجام می‌شود و فیلم را نیز بایستی بدین صورت ببینید، پس در این مواقع بلندگو در بالای گوشی قرار گرفته و حداقل دست شما در این زمان بر روی آن نیست!
البته تمام این‌ها را از قول سونی نگفتیم که بخواهیم نمره قبول به سازنده بدهیم، اما حداقل می‌شود با کمی اغماض، آن را تبرئه کرد.

آیا فول اچ‌دی یعنی همه چی؟
اگر بخواهم صادقانه بگویم، هنگامی که برای نخستین بار گوشی را روشن کردم و به دست گرفتم، از تماشای کیفیت آن به وجد نیامدم! شاید تاثیر واژه فول اچ‌دی آنقدر بود که فکر می‌کردم حال که سونی برای نخستین بار یک گوشی با این وضوح تصویر تولید می‌کند و از طرفی موتور براویا را نیز به نسخه دوم ارتقا داده، بایستی چیزی شگفت انگیز را ببینم که اشک را از دیدگانم جاری سازد! اما دریغ از حتی یک قطره! کیفیت نمایشگر خوب است، تصویر شفاف و بسیار شارپ نشان داده می‌شود اما واقعا آن چیزی نیست که حداقل از عنوان فول اچ‌دی انتظار دارید. در واقع زمانی که یک گوشی همچون نکسوس 4 را برای نخستین بار در دست گرفتم و یا گلکسی اس ۳ را روشن کردم، نمایشگر آن‌ها من را خیلی بیشتر تحت تاثیر قرار داد. البته باید در این بین یک واقعیت را بپذیریم و آن عدم نیاز گوشی‌ها به نمایشگر فول اچ‌دی است. یک بحثی که در دنیای نمایشگرها به تازگی مطرح شده، حتی عدم نیاز تلویزیون‌هایی ۵۵ اینچی و بزرگ‌تر به کیفیت اولترا اچ‌دی (۴ برابر فول اچ‌دی) است زیرا بسیاری اعتقاد دارند چشم انسان قادر به تشخیص این مقدار پیکسل نیست. با یک ضرب و تقسیم ساده می‌توانیم بفهمیم که در اینجا چگالی پیکسل ۴۴۱ در هر اینچ می‌رسد و بیشتر از آنکه مورد نیاز باشد، تنها عنوانی دهن پر کن برای نشان دادن قدرت سازنده و به رخ کشاندن آن به رقباست که سبب می‌شود سایرین نیز به خاطر کم نیاوردن، روی به سمت تولید چنین نمایشگرهایی بیاورند، موردی که به شخصه اعتقاد دارم تاثیر خاصی بر کیفیتی که بیننده بر روی این نمایشگر کوچک می‌بیند، نخواهد داشت.
خب، بهتر است که از بحث اصلی خودمان و Z‌ دوست داشتنی دور نشویم و ببینیم نمایشگر قهرمان ما چه عملکردی دارد. به همین خاطر کمی گوشی را کج و کوله کردم تا زاویه دید را بهتر ببینم و متوجه شدم که همچنان همان آش است و همان کاسه و انگار سونی پای خود را در یک کفش کرده که این قسمت یعنی نمایش از کناره‌ها را بهبود نبخشد! البته هستند کاربرانی که این بخش را نکته مثبتی نیز قلمداد می‌کنند اما واقعیت این نیست! اگرچه، آن قدرها هم نباید به آن بها داد چون بعید است کسی به گوشی خودش از کناره‌ها نگاه کند! (مگر آنکه بخواهد بقیه او را خل صدا کنند!) اما در مشاهده کردن‌های چند نفری، این موضوع اهمیت می‌یابد (مگه با مویایل فوتبال می‌بینید؟!)
در هر صورت برای آنکه از چند و چون ماجرا و ارتقایی که این نمایشگر ۵ اینچی نسبت به نسل قبلی خود برخوردار شده با خبر شوید، آن را در کنار یک اکسپریا اس گذاشته و با تصاویر یکسان نمایشگر و حداکثر نور، مشغول به عکاسی از چهره خندان آن‌ها شدم تا شما خودتان انتخاب کنید که به Z چه عنوانی را در این بخش اعطا کنیم!

dis4 dis2 dis3 dis1

چند هسته می‌خواهید؟
سونی با آغاز سال ۲۰۱۲، نخستین گوشی دو هسته‌ای خودش را عرضه کرد و تا پایان سال هیچ گوشی‌ای که بیشتر از این تعداد هسته در چیپست خودش داشته باشد را روانه بازار ننمود تا این تصور برای برخی پیش بیاید که این کمپانی شاید کمی خرافاتی باشد و به عدد دو به نشانه پیروزی اعتقاد راسخ دارد! اما استفاده از چیپست قدرتمند کوالکام موسوم به S4 Pro تمام این گمان‌ها را نقش بر آب کرد و نشان داد که سال ۲۰۱۳ برای سونی، پر از هسته خواهد بود! این چیپست چهار هسته‌ای از واحد گرافیکی پر توانی چون Adreno 320 نیز بهره می‌گیرد تا جمع خوبان در قلب تپنده Z تکمیل شود.
برای آنکه کمی بیشتر با توانایی‌های Z آشنا شوید، آن را وارد آزمون‌های دشوار خودمان کردیم تا ببینید چه نتیجه‌ای در قیاس با ابر قدرتان بازار می‌گیرد.

در آزمون نخست به سراغ بنچمارک پی رفتم. برنامه‌ای که علیرغم سادگی، نتایج بسیار خوب و دقیقی را ارایه می‌دهد. محاسبه این عدد تنها در ۲۶۶ میلی‌ثانیه، سبب شد ابتدا در جا خشکمان بزند! و سپس اعلام کنیم که Z به عنوان برترین گوشی تا به امروز در این آزمون شناخته می‌شود (مدال طلای آزمایشگاه آی‌تی‌رسان را بر گردنش آویختیم که البته چون طلا خیلی گران بود، به آن رنگ طلایی زدیم!).

مرحله بعدی مربوط به آزمون دوست داشتنی Quadrant Professional بود تا در چهار مرحله مختلف، توانایی گوشی را در مواجهه با رقبا به چالش بکشد. نمودارهای زیر، نتایج همین چالش است.
برای آنکه عملکرد Adreno 320 را به صورت جداگانه بسنجیم، از NenaMark 2 استفاده کردیم. ثبت عدد 59.9 فریم بر ثانیه، هیچ حرف و حدیثی در قدرت واحد گرافیکی باقی نگذاشت.

cpu-xperia-z graphik-xperia-z io-xperia-z Memory-Xperia-Z

آزمون آخر را به اسمارت بنچ اختصاص دادیم تا به صورت هم‌زمان کار واحد گرافیکی و پردازنده را در کنار یکدیگر بسنجد. نتیجه این آزمون نشان داد که Z را باید قهرمان طلایی خود بنامیم که به خوبی از پس سرافراز کردن سازنده‌اش بر خواهد آمد.

smart-bench-xperia-z

آیا عدد مگاپیکسل مهم است؟
در جواب تیتر این بخش باید گفت عدد مگاپیکسل مهم است اما عامل اصلی نیست! خیلی از فاکتورهای مختلف در گرفتن عکس بهتر دخیل هستند که بحث درباره آن خود به یک مقاله جداگانه نیاز دارد. اما اگر بخواهیم دوربین ۱۳ مگاپیکسلی Z را مورد سنجش قرار دهیم، بهترین راه گرفتن تست‌های عملی از آن است.

xperia-z-camera منوی دوربین گزینه‌های بسیار کامل و خوبی را در پیش روی شما قرار می‌دهد و یکی از نکات جالب در این بین، تشویق Z به گرفتن عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی است! در واقع گزینه‌ای وجود دارد به نام Superior auto mode که در آن همه‌چیز به صورت اتوماتیک تنظیم می‌شود و حال اگر بخواهید یک مگاپیکسل بالاتر بروید، توسط Z جریمه شده و مجبور می‌شوید که یک سری از گزینه‌های عکاسی را به صورت دستی تنظیم کنید (احتمالا گوشی خیلی خرافاتی هست و به هر طریقی می‌خواهد مانع از رو به رو شدن با نحسی ۱۳ شود!).
از نکاتی که به نظر من سونی با عدم رعایت آن، یکی از مزیت‌های خودش بر رقبا را به راحتی از دست داده، استفاده نکردن از کلید اختصاصی شاتر است. البته خود کلید به تنهایی مهم نیست بلکه اثر فیزیکی آن که بر کارکرد گوشی می‌گذارد اهمیت دارد! حالا این حرفی که زدم یعنی چه؟! از شما می‌پرسم، آیا می‌توانید با گلکسی اس ۳ خود در استخر شیرجه بزنید و یا با اکسپریا TX در زیر امواج خروشان فیلم و عکس بگیرید؟! به طور حتم خیر زیرا اگر این کار را بکنید، بایستی گوشی خودتان را پس از آن به سطل آشغال بیندازید! ولی Z این توانایی را دارد که همراه شما شنا کنید، اما از آنجایی که نمایشگر لمسی در زیر آب کار نخواهد کرد، پس عملا کار عکاسی و فیلم‌برداری تعطیل شده و فقط باید به نمایشگر نگاه کنید! مگر آنکه قبل از داخل شدن به درون آب کلید را بزنید و خلاصه با کلی دنگ و فنگ و آزمون و خطا، یک چیزی را بگیرید که سر و ته درست و حسابی ندارد! در واقع سونی خیلی راحت می‌توانست با استفاده از یک کلید فیزیکی و ارایه راهکاری همچون غیر فعال سازی کامل نمایشگر لمسی در مواقع دلخواه، کاری کند که همه دارندگان سایر گوشی‌ها به شما حسودی کنند!
در ویدیوی زیر گوشی را برای لحظاتی در زیر آب قرار دادیم تا از نزدیک ببینید که گوشی چقدر در زیر آب پایدار و قابل اطمینان عمل می‌کند.

در پایین چند تصویر از هنر نمایی Z را می‌بینید که البته به درخواست دوستان و با کلی کلنجار رفتن با گوشی، یک‌بار هم که Z حواسش نبود سرش را در زیر آب کرده و یک عکس زیر آبی گرفتیم!

در محیط باز عملکرد دوربین بسیار خوب و رضایت‌بخش است
در محیط باز عملکرد دوربین بسیار خوب و رضایت‌بخش است
فوکوس عملکرد سریعی دارد و البته گاهی اوقات برای شناساندن اجسام، مجبور هستید از فوکوس لمسی استفاده کنید
فوکوس عملکرد سریعی دارد و البته گاهی اوقات برای شناساندن اجسام، مجبور هستید از فوکوس لمسی استفاده کنید
با اینکه تعادل با نور سفید به خوبی برقرار شده اما تصویر جلویی کمی تیره به نظر می‌رسد
با اینکه تعادل با نور سفید به خوبی برقرار شده اما تصویر جلویی کمی تیره به نظر می‌رسد
در تاریکی مطلق مقدار نویز کمی بالاست و گوشه‌های تصویر نیز تیره‌تر به نظر می‌رسند
در تاریکی مطلق مقدار نویز کمی بالاست و گوشه‌های تصویر نیز تیره‌تر به نظر می‌رسند
این هم تصویری که گوشی در زیر آب گرفته و فقط کاشی‌های ته حوض قابل مشاهده است (حوضش ماهی نداشت!).
این هم تصویری که گوشی در زیر آب گرفته و فقط کاشی‌های ته حوض قابل مشاهده است (حوضش ماهی نداشت!).

بخش فیلم‌بردای، قابلیت ضبط تصاویر به صورت فول اچ‌دی و حداکثر سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه را دارد، موردی که البته در مورد گوشی‌های پیشرفته بازار چیزی طبیعی است. فقط در این بین یک نکته را نبایستی فراموش کنید و آن مشاهده تصاویر با همان وضوح تصویر بر روی نمایشگر خود گوشی است که تا پیش از این بر روی اکثریت مدل‌ها امکان پذیر نبود (به دلیل وضوح تصویر پایین‌تر نمایشگر).
یکی دیگر از نکات متمایز کننده دوربین، توانایی فیلم‌برداری با قابلیت HDR است که یک بازه روشنایی بیشتری را برای دوربین فراهم می‌آورد. به کمک این امکان جدید شما می‌توانید تا جزئیات بیشتر را تصویر برداری کرده و در نور کم نیز فیلم بهتری بگیرید. اگرچه در محیط‌های نسبتا تاریک، امکان بالا رفتن میزان نویز وجود دارد اما در کل HDR امکانی است که از داشتنش بر Z می‌بالید!
در نمونه کلیپ یک دقیقه‌ای که با گوشی گرفتم، حجم آن در حدود ۱۲۷ مگابایت شد و جزئیات خوب به همراه ضبط صدای قوی، همگی نشان از یک دوربین فیلم‌برداری قابل اعتماد برای کاربر داشت. البته سونی یک حرکت عجیب هم در هنگام فیلم‌برداری انجام داده و آن توانایی گرفتن عکس به صورت هم زمان است. این مورد اصلا عجیب نیست و در واقع خیلی هم کاربردی است اما اگر نگاهی به وضوح تصویر عکس انداخته شده بیندازید آن موقع واژه عجیب معنا پیدا می‌کند! شما فقط قادر هستید با کیفیت ۱ مگاپیکسل عکس بیندازید (یعنی حتی نصف همان کیفیت فیلمی که می‌گیرید) و مشخص نیست هدف سونی از گذاشتن چنین توانایی‌ای چه بوده، اما هرچه بوده، کار بیهوده‌ای بوده!

با گوشی فیلم ببینم؟
به طور حتم یک گوشی ۵ اینچی با وضوح تصویر فول اچ‌دی و موتور براویا آن هم نسخه ۲، گزینه ایده‌آلی برای تماشای فیلم و کلیپ است اما اگر همان فیلم را در یک تبلت ۱۰ اینچی، سپس در مانیتور ۱۶ اینچی و آخر در یک تلویزیون ۵۵ اینچی ببینید، متوجه خواهید شد که آن قدرها هم که فکر می‌کردید دیدن فیلم در گوشی لذت بخش نیست! البته این‌ها را نگفتم که شما را نا امید کنم زیرا حداقل Z در بین تلفن‌های همراه، یک گزینه خیلی خوب به حساب می‌آید.
برای بررسی وضعیت نمایش تصاویر فول اچ‌دی، ابتدا یک انیمیشن بر روی گوشی ریختم و سریع کاسه تخمه را آوردم، چراغ‌ها را خاموش کردم و مشغول تماشا شدم. در ابتدا کیفیت عالی بود و هیچ‌گونه افت فریمی مشاهده نمی‌شد اما هر چی صبر کردم خبری از صدا نشد که نشد! یک فیلم دیگر امتحان کردم و باز همان داستان تکرار شد! تصمیم گرفتم از یک مدیا پلیر دیگر استفاده کنم و به همین خاطر Rock Player و Vita Player را نصب کردم اما آن‌ها هم رضایت به پخش ندادند و خلاصه من هم زدم کاسه تخمه‌ها را شکستم و نشستم پای همان لپ‌تاپ خودم به فیلم دیدن!
حال شاید بپرسید که چرا گوشی این گونه کرد؟ دلیل اصلی به فرمت کلیپ باز می‌گشت که mkv بود و ظاهرا مدیا پلیر خود گوشی انطباق خوبی با آن ندارد. البته به صورت خودکار به شما پیشنهاد تبدیل کردن به mp4 در ابتدای کپی داده می‌شود اما یک بار که من این کار را کردم، به قدری کیفیت کلیپ پایین آمد که احساس کردم دارم فیلم آپاراتی می‌بینم! البته بهتر است خیلی نگران این موضوع نشوید زیرا احتمالا با نصب یک پک خوب کدک این مشکل برطرف خواهد شد زیرا Z آنقدر قدرت دارد تا از این بابت کوچک‌ترین نگرانی به خود راه ندهید.
آپدیت: بر روی گوشی Mx Player را هم نصب کردیم و برای اطمینان تمام کدک‌های مربوط به پردازنده را هم ریختیم، اما همچنان مشکل صدا برای کلیپ‌های فول اچ‌دی با فرمت mkv باقی ماند!

ویدیوی زیر را هم برای نشان دادن توانایی نشان دادن فیلم گوشی برای شما گرفتیم.

به توان Z اطمینان کنیم؟
قضاوت در این باره کمی دشوار است! باتری توانی ۲۳۳۰ میلی‌آمپری دارد که اگر بخواهم صادقانه بگویم، برای یک گوشی با نمایشگر ۵ اینچی فول اچ‌دی، اصلا رقم امیدوار کننده‌ای نیست. اما بهتر است چندان هم نا امید نباشید زیرا در طول مدتی که گوشی در اختیارم بود، با یک کارکرد معمولی تا دو روز و در یک استفاده نسبتا سنگین، از یک صبح تا شب می‌شود بر روی توان آن حساب باز کرد.
در این بین سونی دست به یک عمل هوشمندانه هم زده است که اضافه کردن قابلیتی به نام Stamina mode است. به کمک این برنامه شما قادر هستید تا کاری کنید که به محض خاموش شدن نمایشگر، تمام برنامه‌های در حال اجرا نیز بسته شوند و این یعنی افزوده شدن توان بیشتر برای باتری! از آنجایی که Stamina mode بیشتر یک قابلیت نرم‌افزاری است، پس می‌توان انتظار داشت که بر روی گوشی‌های جدید سونی و حتی مدل‌هایی که آپدیت می‌شوند نیز آن را ببینیم.

xpera-z-back

بخرم یا نخرم؟
قیمتی که سونی برای بازار خاورمیانه در نظر گرفته، ۲۵۰۰ درهم امارات است که با قیمت ارز فعلی (یعنی همان لحظه‌ای که من دارم مطلب را می‌نویسم و با لحظه خواندن شما بسیار متفاوت است!) چیزی بیشتر از 2.5 میلیون تومان بایستی بابت خرید این گوشی بپردازید (کی می‌گفت ارز مبادله‌ای می‌دهند؟!). با تمام این تفاسیر باید جیب پر پولی داشته باشید که به سراغ Z بروید زیرا سونی گفته: Z را به کسی می‌دم که کس باشه! پیرهن تنش اطلس باشه!
پس اگر شما پیراهن اطلسی به تن دارید، بایستی بدانید صاحب محصولی خواهید شد که شاید ظاهری شیشه‌ای داشته باشد، اما کارایی آن به اندازه طلا برای شما خواهد ارزید و از داشتن Z هیچ‌گاه پشیمان نخواهید شد.

Big Smile لبخند
طراحی محکم و شیشه‌ای
ضد آب و ضد ضربه
عملکرد عالی سخت‌افزاری
نمایشگر فول اچ‌دی

Unhappy اشک
ضعف نمایشگر در نگاه از زاویه‌ها
باقی ماندن اثر انگشت و کثیفی بر روی گوشی

[box type=”info”]
ابعاد: 139×71×7.9 میلی‌متر
وزن: 146 گرم
نمایشگر: 5 اینچ لمسی با وضوح تصویر 1920×1080 پیکسل
سیستم عامل: اندروید نسخه 4.1
پردازنده: Quad-core 1.5 GHz Krait
دوربین: 13 مگاپیکسل با فلاش LED، فیلم‌برداری HD Full با سرعت 30 فریم بر ثانیه
شبکه بی‌سیم: Wi-Fi 802.11 b/g/n
باتری: 2330 میلی‌آمپر[/box]

289 در مورد “شیشه‌ای از جنس طلا! (بررسی گوشی سونی Xperia Z)”

  1. باسلام.من این گوشی رو خیلی وقت هست که دارمش.اما از وقتی که اندرویدش را ارتقا دادم به ۵.۱.۱نابود شد.مصرف شارژ رفت بالا و بسیار بسیار داغ میکنه…
    حیف…

  2. سلام،با تشکر از مطلب خوبتون،میخواستم بگم که در قسمت تنظیمات دوربین،میشه از دکمه های کم و زیاد کردن صدا برای عکسبرداری استفاده کرد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH