نگاهی به مک‌بوک ۲۰۱۶: کارآمد و اصیل!

معرفی مک‌بوک ۱۲ اینچی در سال گذشته (که تنها یک مک‌بوک محسوب می‌شد، نه مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو) برخی از بهترین عناصر طراحی اپل را به نمایش درآورد. این لپ‌تاپ زیبا، بسیار باریک و سبک وزن است که با یک صفحه‌نمایش رتینا و نوع جدیدی از ترک‌پد همراه شده‌ است.

در حال حاضر سری جدیدی از این محصول وجود دارد که جایگزین مک‌بوک قبلی شده‌ است. در واقع دو مورد جدید وجود دارد که درباره آن صدق می‌کند: یکی از آن‌ها طراحی زیبا و دلربای آن است و دیگری موضوعاتی است که در تضاد با آن قرار می‌گیرند. نتیجه این است که با طراحی مشابه لپ‌تاپ قبلی، عملکرد بهتری را شاهد هستیم. با این حال اگر تردید دارید که کدامیک از لپ‌تاپ‌های اپل بهترین ویژگی‌ها را برای شما ارایه می‌کند، می‌توان گفت که این لپ‌تاپ شامل آن‌‌ها نمی‌شود.

۵

برای یک مدل از آن پردازنده دو هسته‌ای اینتل Core m3 با فرکانس ۱.۱GHz، فضای ذخیره‌سازی ۲۵۶GB و ۸GB‌ حافظه رم با قیمت ۱۲۹۹ دلار در نظر گرفته ‌شده‌ است. (نوع دیگر آن از پردازنده اینتل Core m5 با سرعت  ۱.۲GHz و فضای ذخیره‌سازی بیشتری بهره می‌برد و با قیمت ۱۵۹۹ دلار عرضه می‌شود.) اپل همیشه قادر بوده تا بخش حرفه‌ای بازار را از آن خود کند، اما با توجه به قیمت اولیه آن هنوز هم نسبت به خیلی از لپ‌تاپ‌های استاندارد دیگر گران است.

در نگاه اول این لپ‌تاپ شما را شگفت‌زده خواهد کرد!

۲توصیف زیبایی شاهکار این محصول بدون دیدن علایق شخصی دشوار است. زمانی که لپ‌تاپ را باز می‌کنید دستگاه شما را یاد آی‌پد می‌اندازد و با لوگوی انعکاسی اپل مواجه می‌شوید.

مانند سایر لپ‌تاپ‌های اپل، بدنه مک‌بوک با آلومینیوم مستحکم پوشیده شده‌ است. وزن آن تنها کمی بیشتر از ۲ پوند (در حدود ۹۰۷ گرم) است و باریکی آن به ۱۳.۱mm می‌رسد، که از مک‌بوک ایر نازک‌تر است. این لپ‌تاپ باریک‌ترین محصول بازار نیست اما باریک‌ترین لپ‌تاپ اپل محسوب می‌شود. علاوه بر این، این محصول بسیار چشم‌نواز است. صفحه‌نمایش ۱۲ اینچی رتینا (با رزولوشن ۲۳۰۴ در ۱۴۴۰)، قابلیتی است که مک‌بوک ایر از آن بی‌بهره است.
۳

این محصول به همراه ترک‌پد لمسی ساخته‌شده است، که یکی‌دیگر از شاهکارهای مهندسی را رونمایی می‌کند: این ترک‌پد عملکرد فیزیکی ندارد اما هنگام لمس آن، حس کلیک کردن را القا می‌کند. شما می‌توانید کارهای مختلفی را با آن انجام دهید، مثلا به سرعت روی یک کلمه در متن کلیک کنید تا معنی آن را ببینید، یا با استفاده از ترک‌پد سندی را امضا کنید. علاوه بر این، برای کیبورد کامل آن دکمه‌های بزرگ‌تری نسبت به مک‌بوک‌های قبلی در نظر گرفته‌ شده‌است، اما کلیدها عمق و فضای کمتری دارند.

با وجود قدرت افزایش‌یافته، مک‌بوک جدید ۱ ساعت عمر باتری بیشتری را نسبت به مدل سال گذشته به همراه دارد. در تست‌های انجام‌شده، با خاموش‌کردن تمامی تنظیمات مربوط به صرفه‌جویی انرژی، روشنایی ۶۵ درصدی صفحه و با اجرای مداوم صفحات وب، این محصول تا ۱۰ ساعت دوام آورده‌است. اما در استفاده معمول از آن (و نه بطور مداوم) عمر یک روزه را شاهد هستیم.

هنوز هم یک پورت USB type-c برای آن تعبیه شده‌ است

۴

برای این مدل تنها یک پورت USB type-c طراحی شده‌ است. USB نوع C یک تکنولوژی اثبات‌شده محسوب می‌گردد که نرخ سرعت انتفال بالاتر و شارژ سریعتری را ارایه می‌کند. این درگاه به‌غیر از شارژ کردن لپ‌تاپ یا گوشی شما (که نمی‌توان هردو را همزمان انجام داد!)، برای استفاده‌های دیگر نیاز به آداپتور دارد.

مک‌بوک ۱۲ اینچی برای کارهایی همچون ویرایش ویدیو به اندازه کافی قدرتمند است ولی همچنان برای انجام کار ساده‌‌ انتقال ویدیو از یک SD card پیچیدگی‌هایی وجود دارد. این موضوع باعث می‌شود که نیاز به ذخیره‌سازی ابری برای برخی از سرویس‌های کلی بیشتر به چشم بیاید، اما مانند مهاجرت از فلاپی‌دیسک‌ها، گاهی تغییر در این زمینه به آرامی صورت می‌گیرد.

برای دوستداران اپل، آنهایی که به طراحی خاص و زیبایی اهمیت می‌دهند، با دردسر وجود فقط یک پورت برای آن کنار می‌آیند و کسانی که قیمت برایشان اهمیت زیادی ندارد، در حالت کلی مک‌بوک جدید یک خرید بادوام برای آن‌ها خواهد بود.

گاهی اوقات زمانی که محصول جدیدی را خریداری می‌کنیم، مواردی پیش می‌آید که امکانات دستگاه را به توانایی‌های آن ترجیح می‌دهیم، که این مورد نیز جز آن دسته قرار می‌گیرد. اما باید دید که باتوجه به نیاز بیشتر مردم چه سرنوشتی برای این محصول رقم خواهد خورد.

نکات مثبت

  • باریکی و وزن فوق‌العاده کم
  • صفحه‌نمایش زیبای رتینا
  • بهبود عملکرد

نکات منفی

  • دکمه‌های کیبورد کوتاه و کم فاصله
  • تنها یک پورت USB Type-C
  • قدرت کمتر در مقایسه با سایر مک‌بوک‌ها

1 در مورد “نگاهی به مک‌بوک ۲۰۱۶: کارآمد و اصیل!”

  1. اریا محمدی

    نکات منفی
    دکمه‌های کیبورد کوتاه و کم فاصله
    تنها یک پورت USB Type-C
    قدرت کمتر در مقایسه با سایر مک‌بوک‌ها
    ————————————–
    این نکات منفی رو باید ندید گرفت
    ۱-تاثیری نمی ذارد که فاصلشون از هم کم باشد
    ۲-می تونه یکم مشکل ساز باشه
    ۳-قدرتش در مقابل قیمتش تقریبا خوبه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH