10 کاری که اپل برای باز پس گیری جایگاه از دسته رفته‌اش نیاز دارد!

Apple-Wallpaper-Macintosh-by-MelissaReneePohl

اپل با سیاستی که سال گذشته انتخاب کرده بود و شاید هنوز از همان سیاست برای سال 2013 استفاده می‌کند، به راحتی بازی را به سایر رقبای کره‌ای و ژاپنی‌اش واگذار نمود. بسیاری از تحلیلگران بازار پرفروش اسمارت فون‌ها بر این عقیده‌اند که اپل با سیاست و تصمیمات غلط تیم کوک (مدیر عامل فعلی اپل) به زودی به سرنوشتی همانند نوکیا گرفتار می‌شود و پافشاری اپل به تولید محصولات iOS نیز بر این احتمال غریب الوقوع دامن می‌زند. در این مطلب شما را ده راه کار پیشنهادی تحلیل‌گران و فعالان بازار اسمارت فون پیرامون اپل آشنا خواهیم ساخت، پس شما را به خواندن بقیه مطلب دعوت می‌کنیم.

ساخت یک آی‌فون ارزان قیمت؟!

حال که برند اپل در بازار اسمارت فون‌ها در حال کمرنگ شدن است و جایگاه خود را در رنج گران قیمت بازار SmartPhoneها از دست داده، بهترین راه فعلی برای اپل، ساخت یک نسخه ارزان قیمت‌تر از اپل است تا بتواند با شروعی دوباره برندهای دیگر را باز هم به وحشت و اضطراب دچار نماید. اسمارت فون آی او اسی در حدود 200 تا 300 دلار (800 تا 1.500 هزار تومان) می‌تواند اپل را به روزهای اوج خودش نزدیک نماید، اگرچه که شاید تولید چنین اسمارت فونی، اپل را در باتلاق کره‌ای‌ها بیشتر غرق کند و اپل را از لیست تولیدکنندگان دیوایس همراه حذف نماید. حال که بازار پرتلاطم اسمارت فون‌ها به دست اکثرتولیدکنندگان اشباع شده و بسیاری از شرکت‌ها با معرفی محصولات جدید خود می‌خواهند که به جایی برسند، ممکن است که اپل چوبش را بخورد و یکی از با ارزش‌ترین‌های بازار به جایگاهی نه درخور شانش سقوط نماید.

ساخت یک آی‌فون غول پیکر؟!

همانطور که می‌دانید امسال اکثر سوپرفون سازها نیز، یک فبلت همانند نوت سامسونگ به بازار اسمارت فون‌ها معرفی نمودند تا با نوت سامسونگ در این بخش از بازار به جدال و مبارزه بپردازند. فبلت‌ها بیشتر به درد طراحان و عاشقان اسمارت فون‌های بزرگ می‌خورد و اگر اپل بتواند این نیاز را برای کاربرانش ارضا نماید، به راحتی می‌تواند جایگاه گذشته‌اش را باز پس گیرد و در بازار فبلت‌ها نیز حرفی برای گفتن داشته باشد چرا که فبلت‌ها توجه خیل عظیمی از اسمارت فون دوستان را بر روی خودشان متمرکز نموده‌اند.

توجه بیشتر اپل به تبلیغات؟!

حتما می‌دانید که سامسونگ هر ساله با معرفی یک نسل جدید کهکشانی‌ها، تبلیغ عظیم و گسترده‌ای برای جذب اسمارت فون دوستان به سوی خود دارد و این در حالی است که اپل از تبلیغات عظیم روی برگردانده و فکر می‌کند که باز هم طرفداران متعصب خودش را در فروشگاه‌های الکترونیکی خواهد دید، گرچه آمار انتشار یافته بر برتری نسل سوم کهکشانی‌ها بر نسل پنجم آی‌فون افسانه‌ای دلالت دارند. امیدواریم که اگر اپل به فکر معرفی سری S نسل پنجم آی‌فون افتاده است، تبلیغات گسترده‌ای را برای آن انجام دهد چرا که این امر می‌تواند نوید بخش استقبال بیشتر مردم از 5S اپل باشد.

اپل خود کفا: این بار در موتور جستجوگر؟!

هنگام معرفی نسل پنجم آی‌فون حتما به خاطر دارید که اپل با حذف نقشه‌های گوگل از اسمارت فون‌های خودش خواهان توجه بیشتر کاربران اپل به نقشه‌های ساخته شده این شرکت بود اما متاسفانه یا خوشبختانه نتوانست در زمینه نقشه آنلاین به رقیبی جدی برای گوگل تبدیل شود، اما امیدواریم که نقشه‌های اپل در نسل بعدی iOS اصلاح شوند و اپل نیز همانند سایر رقبایش، از این راه منبع درآمدی بدست آورد. حال اگر اپل بتواند در زمینه موتور جستجوگر نیز خود کفا شود، این امر نوید آینده بهتری برای سیری اپل خواهد بود و هم موتور جستجوگرش به یک منبع اقتصادی عظیم و گسترده و لایتناهی برای اپل تبدیل خواهد شد.

اپل می‌بایست هرچه سریعتر Orchestra را استخدام نماید؟!

اگر از کاربران آی او اس اپل باشید، حتما می‌دانید که یکی از برترین نرم‌افزارهای موجود برای iOS اپل و ایمیل رسانی نرم‌افزار Sparrow است که متاسفانه سهام این نرم‌افزار به طور کامل توسط گوگل از صاحبش خریداری شد. اما یک نرم‌افزار دیگر نیز در زمینه ایمیل رسانی وجود دارد که Mailbox نامیده می‌شود و اپل می‌تواند با پیش دستی هوشمندانه‌ای، Orchestra (سازنده‌اش) را استخدام نموده و سپس با تغییراتی اندک در رابط کاربری این نرم‌افزار، آن را به صورت یک برنامه پیش فرض در iOS جای دهد و اگر این کار را هرچه سریع‌تر انجام ندهد، گوگل به فکر استخدام Orchestra خواهد افتاد و این عمل سبب نیازمندی بیشتر اپل به گوگل می‌شود.

اپل استیو جابز را به فراموشی بسپار؟!

حتما با سیاست‌های خودخواهانه اپل در هنگام مدیریت استیوجابز خدا بیامرز آشنا هستید و می‌دانید که اپل تحت فرمان این شخص، بالا و پایین زیادی را تجربه کرد. ذهنیت افسردگی که کمپانی اپل را در برگرفته بود، توانست که فروش اپل در اواخر دوران مدیریت استیوجابز را با کندی مواجه سازد، گرچه بازهم نسبت به وضعیت الان اپل، در مرتبه بالاتری قرارگرفته بود. ولی هنگام مدیریت تیم کوک خدا نیامرز! او با شعار اینکه اپل نیاز به فراموشی بعضی از اصول قدیمی استیو جابز دارد به میدان آمد. خدا را شکر باز هم او نتوانست به تنهایی اصول و عقایدش را به طور کامل پیاده سازد. تمام این مطالب برای این بود که به شما بفهمانیم اپل آن‌قدرها هم در زمان استیو جابز خوب نبود و الان نیز همانند نوکیا با تصمیم گیری‌های غلط و اشتباهش، خود را به لبه پرتگاه نزدیک می‌نماید تا برعکس بقیه در جهت عکس رشد داشته باشد و کاری کند که برند اپل به یک برند بی کیفیت و بدون محصول خوب تبدیل شود. با تمام این تفاسیر به نظر می‌رسد که تیم کوک آنقدرها هم نتوانسته عقاید دیکتاتوری استیو جابز را از ذهن سرمایه گذاران و کارکنان اپل پاک سازد، ولی امیدواریم که این اتفاق هرچه زودتر جامه عمل به خود بپوشاند و تیم کوک نیز از اپل اخراج شود. پس همه باهم دعا کنیم!!

اپل برروی iWATCH خود وقت بگذار؟!

حتما شما نیز با ساعت احتمالی اپل آشنا هستید و میدانید که اگر ساعت مچی هوشمند اپل بتواند با استقبال خوب گجت دوستان مواجه شود میتواند کارنامه پرتجدید و اشتباه اپل را سبک تر نماید چراکه اپل میتواند مقداری از ضررهایش را نسبت به قبل تولید سری کهکشانی های سامسونگ را جبران سازد.اپل باید برروی ساعت مچی خود وقت بسیاری را صرف نماید تا بتواند او بازهم خلاقیت و نوآوری خود را به سایر رقبایش نشان دهد.برای اینکار میتواند اینبار کمی از خلاقیت های محصولات دیگر رقبا را با نوآوری ها مختص سیبی خود تلفیق سازد و آن وقت اپل میتواند انتظار فروش خوبی را از ساعت های هوشمندش داشته باشد  چراکه رقبای فعال در این زمینه خلاقیت های بسیار جالب خود را در محصولات اخیر خود به طور تمام و کمال به نمایش گذاشته اند.

اپل جان دلبندم، چرا می‌خواهی تلویزیون بسازی؟!

یکی از شایعات دیرینه پیرامون کمپانی اپل، احتمال کشیده شدن به صنعت تلویزیون سازی است و این عکس العمل‌ها ممکن است که از توجه اپل بر روی محصولات تولیدی خود بکاهد و کیفیت را فدای کمیت نماید، کاری که اپل در انجام آن استعدادی شگرف دارد و نسل پنجم آی‌فون نیز گواه این ادعاست. به گفته یکی از روزنامه نگاران Legendary journalist Hunter آقای تامپسون می‌گوید: تجارت و صنعت ساخت تلویزیون به یک تجارت بی رحم و ظالم و کم درآمد تبدیل شده است که تازه کارها و کمپانی‌های کم تجربه‌تر را بسیار سریع از وجود خود پاک نموده و در عوض  باتجربه‌ها را با سرعت بالایی به اوج می‌رساند. پس چرا اپل قصد تولید یک تلویزیون هوشمند را دارد؟! به نظر می‌رسد که این عمل بتواند زمزمه رشد اپل را همانند ساخت آی‌پد بعد از چند سال به اوج خودش رساند. اپل با ورود به این عرصه قصد ساخت یک اکو سیستم بسیار قدرتمند را همانند صنعت تبلت سازی خودش دارد تا بتواند پول بسیاری را از صنعت پر هزینه و بی رحم تلویزیون سازی به جیب خود بزند. به نظر شما شکل و شمایل آن به چه صورت است و چه ویژگی‌هایی را تلویزیون هوشمند اپل با خود یدک می‌کشد؟!

تیم کوک در راه خداحافظی با اپل؟!

سیاست های غلط تیم کوک، گویا خود به غیبت‌های بیشتر پیرامون این برند بسیار معروف دامن زده است چرا که یکی از کارکنان بخش مالی یاهو درباره تیم کوک چنین گفته است: از زمانی که سکان هدایت کشتی شکسته اپل به دست تیم کوک افتاده است، اپل بازار پر فروش گذشته‌اش را به راحتی از دست داده و نیمی از محصولات تولیدی اپل ما را درباره آینده آن نگران می‌سازد و بررسی‌های به‌دست آمده نشان می‌دهد که بازار پرتقاضای اپل دارد کم کم به فراموشی سپرده می‌شود. با این حال به شخصه امیدوارم فردی لایق‌تر اپل را از این آشفتگی خارج سازد و این کمپانی را به روزهای اوجش بازگرداند.

نیاز مجدد اپل به نوآوری؟!

اپل با ارایه پر سرعت محصولات و گجت‌های خودش نوآوری همیشگی را از دست داده و به نظر می‌رسد حضور شرکت‌هایی همانند مایکروسافت، گوگل، سامسونگ و.. به انجام چنین کاری کمک شایانی کرده باشند. اپل با ارایه محصولات قدرتمندی همچون: سری مک بوک و فناوری سیری شکست ناپذیر سبب شگفت زدگی بسیاری شد اما دیری نپایید که قافله را به رقبایش واگذار کرد و خود را از چشم‌ها طرد نمود زیرا امروزه سری مک بوک آن‌قدرها هم خارق العاده نیست و رقبای قدرتمندی چون: سونی، سامسونگ، ایسوس و… توانسته‌اند کانون توجه را از اپل دورساخته و بر خود معطوف سازند. فناوری سیری نیز امروزه با حضور رقیب قدرتمندی همچون S-voice سامسونگ حرف زیادی برای گفتن ندارد و نقص‌هایش را به طور کامل آشکار ساخته است.
در پایان تنها باید ابراز امیدواری کنیم که اپل نوآوری از دست رفته‌اش را بازیابد.

1 در مورد “10 کاری که اپل برای باز پس گیری جایگاه از دسته رفته‌اش نیاز دارد!”

  1. به نظر من اپل نباید از یک سری محصولش چند مدل دیگر بسازد مثلا با ساخت آیپد مینی به آمار شگفت انگیز فروش آیپد اصلی صدمه وارد کرد.اپل باید بهترین گزینه را انتخاب کند تا همه به سمت آن بیاید. استیو جابز تو کتابش گفته : مردم نمیدانند چه میخواهند و ما باید به آنها نشان دهیم. کاری که تیم کوک در حال انجام آن است ولی به شکل برعکس،تلویزیون و ساعت اپل در صورتی موفق خواهند بود که انقلاب ایجاد …
    سیاست های استیو جابز امروز به چشم میاید …
    شعاری که من واقعا قبولش دارم Think Different

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH