مایکروسافت: هوش مصنوعی مهم‌ترین تکنولوژی روی زمین است

هوش مصنوعی شاید زبان امروزه دنیای تکنولوژی باشد، دیو کاپلین از مایکروسافت معتقد است که هوش مصنوعی اثر بزرگی بر روی جامعه خواهد داشت. او می‌گوید که هوش مصنوعی «همه چیز را تغییر می‌دهد.»

دیو کاپلین که چند روز پیش در یک کنفرانس هوش مصنوعی در لندن شرکت می‌کرد، هوش مصنوعی را مهم‌ترین تکنولوژی خواند که هر کسی در حال کار بر روی آن است. او می‌گوید:

این تکنولوژی چگونگی ارتباط ما با تکنولوژی را تغییر می‌دهد. این تکنولوژی ارتباط ما با یکدیگر را نیز تغییر می‌دهد. حتی من معتقدم که تصور ما از انسان بودن را هم تغییر دهد.

هوش مصنوعی اصطلاح گسترده‌ای است که طیف زیادی از تکنولوژی‌ها را در بر می‌گیرد، اما شاید مهم‌ترین مثال‌های آن، اپل سیری و مایکروسافت کورتانا باشد. اما افق هوش مصنوعی گسترده‌تر است و تکنولوژی‌هایی همچون پردازش طبیعی زبان و توانایی یادیگری ماشین باشد که این خود نیز کاربردهای زیادی از جمله شخصی‌سازی محصول، جلوگیری از حملات سایبری، تحقیقات پزشکی و حتی پیشگویی پیش‌بینی آینده را دارد. اگر این پس‌زمینه گسترده را در نظر بگیریم، صحبت‌های آقای کاپلین چندان هم بیهوده نیست. البته او کمی احتیاط هم می‌کند. او می‌گوید:

ما باید ببینیم که آیا افراد درستی روی این مسئله کار می‌کنند یا نه؟ این افراد و شرکت‌ها، چه تعصباتی ممکن است پیدا کنند؟ اینها چیزهایی است که نمی‌دانیم. این جدید است. ما در حال ورود به سرزمین‌های ناشناخته هستیم. ما باید آماده مواجهه با این‌ها باشیم. ما باید بفهمیم که این تکنولوژی وجود دارد.

البته این هشدارها پر بی‌راه هم نیست. مایکروسافت اخیرا با معرفی چت‌بات تای، شروع به آزمایش هوش مصنوعی کرد. اما این چت‌بات گفته‌های توهین‌‌آمیز را سرلوحه کارش قرار داده بود! مایکروسافت از این موضوع عذرخواهی کرد و این کار را به گروه‌هایی نسبت داد که از ضعف چت‌بات استفاده کردند. کاپلین می‌گوید:‌

ما در چرخه بی‌پایان حرف‌های بی‌هدف درباره انسان‌ها و ماشین‌ها گیر افتاده‌ایم. ما آگاه هستیم که کامپیوترها می‌توانند در شطرنج ما را شکست دهند. حالا حتی می‌توانند در باز گو ما را شکست دهند. آنها شغل‌های ما را خواهند دزدید. صبر کنید! تکنولوژی آنچه را که ما انجام می‌دهیم، تقویت می‌کند. تکنولوژی به ما کمک می‌کند تا توانایی‌هایمان را افزایش دهیم.

اگر هوش مصنوعی واقعا چنین تاثیر عظیمی داشته باشد، موضوعات بسیاری برای بحث وجود دارد و وقت نیز بسیار کم است. همانطور که کاپلین اشاره می‌کند، همه در حال کار بر روی این تکنولوژی هستند. او می‌گوید:

این فقط مایکروسافت، گوگل و فیسبوک نیستند که روی هوش مصنوعی کار می‌کنند. همه در این تکنولوژی دخیلند، چون همه چیز را تغییر می‌دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH