نگاهی بر مهم‌ترین مشکلات اسمارت‌ فون‌های چینی: همیشه یک جای کار می‌لنگد!

اگر سری در بازار بچرخانید صدها برند متنوع از تلفن‌همراه و تبلت را می‌بیند که اکثرا عبارت Made In China‌ را با خود به یدک می‌کشند، اگرچه برخی از این برندها ادعا اروپایی بودن دارند و دم از فرانسه و اسپانیا می‌زنند اما اگر بخواهید پی سرچشمه را بگیرید حتما به چین خواهید رسید. گذشته از برند ناآشنا و ظاهری عموما دل فریب این محصولات بسیار خوش قیمت هستند و هوای جیب ما را بیش‌تر از تولیدکنندگان مطرح دارند. البته این تصور تنها هنگام خرید صحیح خواهد بود و پس از مدتی متوجه خواهید شد که چشم بادامی‌ها چه کلاه بزرگی را بر سرمان گذاشته‌اند اما چه حیف که پشیمانی مثل نوش دارو پس از مرگ سهراب است! اگر بخواهیم برخی و تنها برخی از کمپانی‌های مطرح چینی که دیگر می‌توانند گلیم خود را از آب بیرون بکشند را فاکتور بگیریم همه (دقیقا بخوانید همه!) اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌های ساخت کشور دوست و نسبتا همسایه‌مان، چین از حداقل یک مشکل رنج می‌برند، البته در این میان هستند برندهایی که به‌جای یک مشکل کلکسیونی از مشکلات را با خود به همراه دارند. در ادامه به مهم‌ترین مشکلات اسمارت‌ فون‌های چینی می‌پردازیم.

هوشمند بودن به چه قیمت:

Letv Le Max Pro (4)

اگر نگاهی به اطرافیان خود بیندازید اکثر کسانی که اسمارت‌فون متفرقه و چینی داشته‌اند یا برای اولین بار بوده است که گوشی هوشمند خریده‌اند و یا از سر مجبوری تن به این خرید داده‌اند. مهم‌ترین نقطه قوت محصولات چینی که حتی کمپانی‌های بزرگی هم‌چون اپل تاکنون نتوانسته‌اند به آن دست پیدا کنند، قیمت آن‌هاست! همین موضوع سبب می‌شود بیش‌تر افرادی که این اسمارت‌فون‌ها را خریداری می‌کنند از اقشار ضعیف جامعه باشند. زمانی که شما یک محصول بی‌نام و نشان را خریداری می‌کنید خود را در چاهی می‌اندازید که بیرون آمدن از آن بسیار دشوار است. گذشته از هزینه‌های تعمیر سرسام آور این محصولات به ظاهر ارزان (آن‌هم در صورت یافت شدن قطعات) در هنگام فروش این محصولات نیز به مشکلات زیادی بر خواهید خورد که شاید مجبور شوید عطای فروش را به لقایش ببخشید.

دوست‌دار جیب، دشمن سلامتی:

china-smartphone-680x453

داشتن علاقه زیاد به اسمارت‌فون یکی از موضوعاتی است که اکثر افراد در دنیای امروز آن را تجربه می‌کنند؛ این موضوع در میان ایرانی‌ها بیش‌تر از سایرین داغ است و سخت می‌توانید یک ایرانی دارای اسمارت‌فون را پیدا کنید که تلفن‌همراه خود را در شعاعی بیش‌تر از یک متری خود نگه دارد. موضوعی که متاسفانه در تولیدات چشم بادامی‌ها کم‌تر از تولیدکنندگان مطرح به آن توجه می‌شود، رعایت استانداردهای سلامتی در ساخت محصول است. یکی از مهم‌ترین معیارهایی که افراد در هنگام خرید یک تلفن‌همراه باید به آن توجه کنند میزان SAR تلفن‌همراه است. اگر نمی‌دانید SAR چیست و چه می‌کند بهتر است نقل قول زیر که از زبان ویکی‌پدیا عنوان شده است را بخوانید:

نرخ جذب ویژه (به انگلیسی: Specific absorption rate) بطور مخفف SAR، آهنگ میزان جذب انرژی توسط بدن است، هنگامی که در معرض پرتوهای رادیویی قرار گیرد.

این میزان برای گوشی‌های موبایل از اهمیت فراوانی برخوردار است. به لطف مقیاس SAR یا همان «نرخ جذب ویژه»، تشخیص میزان ضرررسانی تلفن هوشمند بسیار ساده است. SAR در واقع بیان کننده میزان انرژی الکترومغناطیسی جذب شده توسط بدن انسان از تلفن‌های همراه است که واحد آن «وات بر کیلوگرم» نام دارد. هر چه SAR بالاتر باشد، میزان جذب این انرژی توسط بدن بیشتر است و نشان دهنده خطرناک‌تر بودن آن وسیله برای بدن انسان است.

متاسفانه اکثر تولیدکنندگان نابلد چینی به میزان SAR اسمارت‌فونی که می‌سازند توجه ندارند و خرید این محصولات می‌تواند عوارض جبران ناپذیری را بر روی سلامتی شما داشته باشد.

شاید خبرهایی از آتش گرفتن یک آی‌فون، گلکسی و یا یک اسمارت‌فون از ال‌جی را شنیده باشید و تعجب کنید چرا رخ دادن این موضوع در تولیدات این کمپانی‌ها امری غیر عادی است اما در محصولات چینی چه؟! خب راستش فکر کنم چندان غیر عادی نباشد که یک اسمارت‌فون ساخته 华语華語 در دستان صاحبش آتش بگیرد و او و خاندان و خانه‌مانش را به خاکستر تبدیل کند. بنابراین با خرید یک محصول چینی بی‌نام یک نارنجک ضامن کشیده را به جیب خود دعوت نکنید!

اندرویدی که اندروید نیست:

اسمارت‌فون‌های اندرویدی به دو دسته تقسیم می‌شوند، یکی آن‌هایی که با اندروید خالص (یا بنابر گفته برخی دوستان خام!) عرضه می‌شوند و دیگری آن‌هایی که از رابط‌کاربری انحصاری کمپانی‌ها سود می‌برند که گاها با نام یک سیستم‌عامل جداگانه هم شناخته می‌شوند. مهم‌ترین نکته‌ای که در رابطه با اسمارت‌فون‌های با اندروید خالص وجود دارد، این است که توانایی دریافت به‌روزرسانی به جدیدترین نسخه اندروید را به راحتی هر چه تمام‌تر و بدون نیاز به ویرایش دارند اما در میان تولیدکنندگان چینی کم‌تر شرکتی پیدا می‌شود که جور ارایه به‌روزرسانی حتی آن‌هایی که بسیار مهم هستند را بکشد. بنابراین نسخه پیش‌فرض سیستم‌عاملی که بر روی تلفن‌همراه خود نصب دارید آخرین نسخه‌ای است که دریافت خواهید کرد.

معمولا نسخه نصب شده بر روی یک تلفن‌همراه گم‌نام چینی علاوه بر اینکه قدیمی است، مشکلات نرم‌افزاری زیادی هم دارد؛ بنابراین باید با این سیستم‌ عامل بسوزید و بسازید! هم‌چنین امکان نصب رام‌های کاستوم نیز در بسیاری از این مدل‌ها وجود ندارد زیرا تقریبا هیچ منبع رسمی برای دریافت رام و یا دیگر چیزهای لازم برای تغییر و ویرایش سیستم‌عامل محصولات ناشناخته چینی را نمی‌توانید پیدا کنید و اگر هم منبعی برای این‌گونه تغییرات پیدا کردید، می‌بایست در ابتدا به زبان چینی مسلط شوید!

جنگ اعداد:

arm-chipset-720x340

یکی از راهکارهایی که تولیدکنندگان چینی به وسیله آن بازار گرمی می‌کنند، قدرتمندتر کردن سخت‌افزار بر روی کاغذ است، منظور از روی کاغذ این است که در واقع هیچ‌کدام از این محصولات آنقدر که نشان می‌دهند قدرتمند نیستند و به نوعی با افزایش تعداد هسته‌های CPU قصد فریب کاربران را دارند. البته این جنگ اعداد تنها محدود به CPU نمی‌شود و برای بخش‌هایی مثل دوربین و نمایشگر (البته از نظر اندازه) نیز صدق می‌کند. بنابراین بهتر است به جای آنکه درگیر اعداد شوید، عملکرد دستگاه را مورد سنجش قرار دهید.

البته این مشکلات تنها محدود به برندهای ناشناخته نمی‌شود و برخی از آن‌ها تقریبا در تمام محصولات چینی قابل رویت است، این‌که بگوییم به طور کلی همه اسمارت‌فون‌های چینی غیر استاندارد هستند و یا کیفیت ساخت کمی دارند، درست نیست اما بهتر است هنگام خرید یک اسمارت‌فون چینی کمی بیش‌تر تامل کنید؛ شاید نظرتان تغییر پیدا کرد!

19 در مورد “نگاهی بر مهم‌ترین مشکلات اسمارت‌ فون‌های چینی: همیشه یک جای کار می‌لنگد!”

  1. سلام اقای امید بکتاش

    در مورد نرخ جذب گوشی های چینی باید گفت که از iphone 6 به قبل همه گوشی ها نرخ جذب بالای ۱.۰۰ وات / کیلوگرم داشته اند و تنها در گوشی iphone 6s هست که نرخ جذب به ۰.۴۵ وات / کیلوگرم کاهش یافته است.

    پس این را نمی شود یک عیب گوشی چینی دانست بلکه Apple که از نظر خیلی ها بهترین تولید کننده اسمات فون است (البته به غیر از بنده) هم این مشکل دیده می شود.

    با تشکر از مطلب خوبتون

  2. به نظر من هم شرکت های چینی فراتر از حد انتظار ظاهر شدن و به عقیده من آینده این شرکتها به خصوص شرکت هواوی خیلی روشنتر و با ثبات بهتری ادامه پیدا میکنه

  3. باید بگم این پست گذاشتنش الان دیگه فایده ای نداره الان شرکت های چینی از خیلی شرکت های دیگه بزرگتر شدن مثل شیائومی هواوی اپو ویو .من خودم از سری آنر هواوی استفاده میکنن و خیلی ازش راضیم هم سخت افزار و باتری هم بروزرسانی….بروزرسانیش در حدی خوبه که برای آنر۶ اندروید۶ رو زودتر از سامسونگ برای اس ۶ فرستاد واقعا عالیه…سرعتشم از خیلی گوشی ها که سخت افزار قدرتمندی دارن مثل جی فلکس ۲ /زدتری/نوت۴/اس۵/ و… بیشتره.دوربینشم عالیه میتونید عکسا رو تو پیج ایسنتام ببینید.و اینکه باید نظرمونو راجبه گوشی های چینی عوض کنیم.
    اینستا:@a.r.nouri

  4. سلام
    عزیزان شما اشتباها منظور این مطلب رو که در مورد برنز های بی نام و نشان چینی هست در مورد سایر گوشی های چینی قلمداد کردید
    محصولات شیائومی و هواوی و چند برند دیگر چینی از استاندارد بسیار بالاتری نسبت بیشتر برند های چینی دارند

  5. مهمترین مشکلاتشون :

    ۱- آپدیت نرم افزاری هست (قیمت پایین گوشی برای همینه)
    ۲- فروش این گوشی ها سخت تر از سامسونگ و .. هست .

  6. محمدرضا احمدپور

    سلام آقای بکتاش. نظر شما را در مورد کیفیت پایین اسمارتفون‌های چینی حداقل درباره چند برند مطرح چینی قبول ندارم. مشکلاتی هم که گفتین در همه برندها از جمله سامسونگ مشاهده میشه و به طور یقین از نظر کیفیت ساخت و قدرت سخت افزاری، برندهای کره‌ای و ژاپنی – بخصوص در رده میانی بازار – نه فقط روی کاغذ بلکه در واقعیت هم امتیاز پایین‌تری از هواوی و شیاومی هم قیمت خودشان به دست میارن. کار سختی نیست می‌تونین بررسی‌های انجام شده توی همین سایت را بخونین.

  7. یعنی کلا شروع کردین به تخریب کمپانیهای که الان در بازار جهانی حرفی برای گفتن دارن درضمن اگر اینجوری که هست که شما میگین پس چرا همین هانر ۵ایکس چینی تو امریکا و المان وبسیاری از کشورهای پیشرفته رونمایی و بفروش میرسن بعدشم من چندتا اتش سوزی گوشی دیدم اونم سامسونگ بود بازم دم این هواوی و شیایومی….. گرم اگه اینا نبودن سام و اپل اشغالترین گوشیشونو بالای یه میلیون قالب میکردن

  8. چه مزخرف چه جانبدارانه.شما درخدمت اربابای آمریکایی و کره ایتون باشید ولی نه به قیمت ضایع کردن خودتون.هواوی و بقیه نو ظهورا کاسبیتونو کساد کردن داری عقدتو خالی میکنی.فعلا که همین دوستان کره ایتون سالها مارو تو تحریم گذاشتنو حالا هم که ثابت شده بسیاری از محصولات کره ای که وارد بازار خاورمیانه شدن بخصوص ایران از قطعات استفاده شده مجددا استفاده کردن

  9. حتی یک درصد با این مطلب بی ارزش موافق نیستم، گوشی های چینی این روز ها از پرچمداران مطرح هم پیشی گرفته اند در هر زمینه…

    1. گفته شما با ارزش!

      اگر عملکرد شتابدهنده گرافیکی Mali T880MP4 که روی SOC کایرین ۹۵۵ که بهترین چیپ شرکت هواوی هست رو در مقابل آدرنو ۵۳۰ بذارید اونوقت معنی در هر زمینه پیشی گرفتن رو می فهمید! در بهترین حالت یک سوم ۵۳۰ قدرت داره!

  10. به طور خلاصه؛ نکاتی که شما اشاره کردید:
    این سری خاص قشر ضعیف و آماتور هست.
    تعمیر سخت(خوش تعمیر نیستن)
    هزینه تعمیر بالا
    SAR غیر استاندارد و عدم توجه به سلامت
    احتمال انفجار یا آتش سوزی
    بهره گیری از اندروید خام
    عدم پشتیبانی و دریافت نسخه بروزرسانی
    مشکلات زیاد نرم افزاری
    عدم دریافت رام جدید حتی رام غیر رسمی
    عملکرد سخت افزاری ضعیف

    من همه اینها رو شب عید در یکی از مطالب که عنوان ” چند دلیل که گوشی های فلان برند را بخرید” در قسمت نظرات گفتم و همه مخالفت کردند ولی واقعا الان به درستی اشاره کردید.

    از قدیم گفتن هرچی پول بدی آش میخوری! ارزان تر بودن به چه قیمتی؟

  11. درود.اشتباها فریب رو قریب نوشتید جناب بکتاش البته شرمنده از شما غلظ می گیرم ولی برای هرچه بهتر شدن آی تی رسان این نکات دلم نمیاد نگم 🙂
    پیروز و سربلند باشید تیم آی تی رسان

    1. امید بکتاش

      سلام لطفا روی این جمله بیشتر دقت کنید :
      “اگر بخواهیم برخی و تنها برخی از کمپانی‌های مطرح چینی که دیگر می‌توانند گلیم خود را از آب بیرون بکشند را فاکتور بگیریم …”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH