صحبت‌های جالب دیو هکنس در رابطه با گوشی ماژولار گوگل

Project Ara شاید چندان هم ماژولار نباشد. دیو هکنس که ایده اولیه تولید چنین گوشی را با فن‌بلاکس مطرح کرد، انتقادهای شدیدی را به این پروژه وارد کرده است.

هکنس سه اشکال را به شکل فعلی Project Ara وارد می‌داند. اولین اشکال از نظر او و شاید ما، تعداد محدود ماژول‌ها و مجبورکردن کاربران به استفاده از برخی قطعات تعویض ناپذیر است که با روح طراحی چنین محصولی در تضاد است. او می‌گوید:‌

این بدین معناست که هنوز هم گوشی شما پس از مدتی بلااستفاده می‌شود. چه می‌شود اگر نمایشگر شما بشکند؟ هنوز هم نیاز است که کل اسمارت‌فون خود را تعویض کنید و یا پس از مدتی گوشی شما کند می‌شود و شما مجبورید محصول دیگری را بخرید!

دومین اشکال این پروژه از نظر هکنس، طراحی آن است. از نظر هکنس، طراحی فعلی چندان ماجراجویانه نیست و در حقیقت گامی رو به عقب است و بیشتر به ایده‌های اولیه هکنس شبیه است.

ایراد سوم هکنس، مرتبط با مالکیت گوگل است. ایده اولیه این بود که گوشی ساخته شود که برای کل دنیا کافی باشد. قرار بود که Ara تحت استانداردهای باز ساخته شود و توسعه‌دهندگان بتوانند ماژول‌های خود را توسعه دهند. اما این اتفاق نیفتاده است. الان هر چیزی در زیر چتر گوگل اتفاق می‌افتد. آنها مسئول هستند، پس قوانین را تعیین می‌کنند. آنها می‌توانند که هر زمانی کانکتورها و طراحی را تغییر دهند. در نتیجه، تمام ماژول‌های قبلی بلااستفاده می‌شوند. Ara اکوسیستم قدرتمندی است که نباید در اختیار یک سازمان باشد.

سیستمی مانند این باعث می‌شود که دیگر کمپانی‌ها به‌جای همکاری به رقابت بپردازند. آنها می‌خواهند که گوشی ماژولار خود را با طراحی و کانکتورهای اختصاصی بسازند، در نتیجه ماژول‌ها با یکدیگر سازگار نیستند. توسعه‌دهندگان مجبور می‌شوند که سخت‌افزارهای خود را بگونه‌ای طراحی کنند که با اکوسیستم‌های مختلف سازگار باشد. اگر گوگل واقعا می‌خواهد که گوشی برای کل دنیا بسازد، باید با دیگران همکاری کند.

البته شاید این اشکالات به هر گوشی ماژولار دیگری نیز وارد باشد. نظر شما چیست؟!

4 در مورد “صحبت‌های جالب دیو هکنس در رابطه با گوشی ماژولار گوگل”

  1. پس کی میخواد گوگل این گوشیشو معرفی کنه
    حداقل یه نمونه هایی بیرون بده بعدش معایبش رو برطرف کنه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH