مقایسه گلکسی A5 2016 با اکسپریا M5؛ پرچم‌داران میان‌رده!

میان‌رده‌ها به دسته‌ای از اسمارت‌فون‌ها گفته می‌شود که مشخصات سخت‌افزاری ضعیف‌تر و به طبع قیمت بسیار نازل‌تری را از بالارده‌ها دارند. این دسته از محصولات بیش‌تر برای کاربرانی مناسب است که دوست دارند با پرداخت مبلغی مناسب محصولی را داشته باشند که به خوبی جوابگوی کارهای روزمره‌شان باشد. در ادامه قرار است مقایسه‌ای داشته باشیم میان دو محصول پرطرفدار بازار میان‌رده‌ها که هر کدام نقاط ضعف و قوت خود را دارند. در ابتدای مقایسه، معارفه‌ای کوتاه را از این دو محصول خواهیم داشت و پس از آن این دو اسمارت‌فون را در چند بخش به مقایسه خواهیم نشاند.

گلکسی A5 2016

galaxy A5 2016 14

سری A گلکسی را می‌توان آغاز راه تغییر سامسونگ دانست. این خانواده اولین بار با گلکسی آلفا آغاز به‌کار کرد و پس از آن شاهد رونمایی از چندین دستگاه از خانواده A بودیم که همگی به بدنه‌ای فلزی/شیشه‌ای مجهز شده بودند. A5 2016 از جمله مدل‌هایی است که در این خانواده معرفی شده است، این اسمارت‌فون نسخه به‌روز شده گلکسی A5 است که سامسونگ در سال ۲۰۱۵ آن را معرفی کرده بود، خوشبختانه تغییرات در این ورژن نسبت به نسخه اصلی به قدری زیاد بود که بتوانیم آن را یک ارتقا ارزشمند بنامیم.

سونی M5

first-M5

سونی روزهای سختی را می‌گذراند، حضور این برند در دنیای اسمارت‌فون‌ها از ابتدای شکل‌گیری فراز و نشیب‌های زیادی را دارد. اکثر اسمارت‌فون‌های معرفی شده توسط سونی مشخصات قابل قبولی را دارند و سیاست‌های این کمپانی به گونه‌ای است که بیش‌تر اسمارت‌فون‌های تازه معرفی شده از جانب سونی لقب پرچم‌داری را با خود به همراه داشته باشند. M5 جز معدود مدل‌هایی است که سونی برای تصاحب بازار میان‌رده‌ها آن را معرفی کرده است. این محصول هم‌چون سایر اسمارت‌فون‌های ساخته سونی کیفیت ساخت بالایی دارد و با توجه به مشخصات سخت افزاری از قیمت قابل قبولی برخوردار است.

طراحی و کیفیت ساخت

m5a5

اگر این مقایسه پیش از معرفی گلکسی آلفا و گلکسی S6 و اجرای پروژه موسوم به صفر سامسونگ انجام می‌گرفت محصول ساخته سونی برنده بلامنازع این بخش بود، اما تغییر سیاست‌های سامسونگ و اجرای تغییراتی در طراحی و هم‌چنین متریال مورد استفاده موجب شده هر دو محصول از نظر طراحی در سطحی تقریبا برابر قرار بگیرند. هرچند انتخاب طراحی زیبا تا حد زیادی به سلیقه افراد بستگی دارد اما با به مقایسه گذاشتن معیارها می‌توان نتیجه گرفت کدام‌یک از این دو کمپانی در بخش طراحی موفق‌تر ظاهر شده است. استفاده از فریم فلزی در گلکسی A5 2106 موجب شده تا حس داشتن کالایی لوکس و با کیفیت بالا به کاربر منتقل شود در صورتی که اکسپریا M5‌ با استفاده از فریم پلاستیکی آنطور که باید نمی‌تواند حس داشتن کالایی رده بالا را به کاربر منتقل کند. هرچند پلاستیک به‌کار رفته در این اسمارت‌فون فلزی مانند است و در نگاه اول به نظر می‌رسد این فریم از جنس کروم و یا حتی استیل ساخته شده باشد اما در واقع این متریال تنها یک پلاستیک گول‌زننده است.

هر دو اسمارت‌فون در بخش جلویی حاشیه‌های دور نمایشگر نسبتا زیادی دارند اما این حاشیه دور خصوصا از بخش بالایی و پایینی نمایشگر در اکسپریا M5 آزار دهنده‌تر است. در محصول ساخته سامسونگ استفاده از کلید سخت‌افزاری هوم موجب شده بخش زیرین استفاده‌ای کاربردی داشته باشد و دیگر مانند اکسپریا M5 یک حاشیه زاید نباشد. در بخش پشتی نیز با توجه به استفاده از شیشه در هر دو اسمارت‌فون، نمی‌تواند برتری مطلق را به یکی از آن‌ها اعطا کرد. هر دو مدل استعداد عجیبی در جذب اثر انگشت در بخش پشتی را دارند و اگر از نسخه‌ای غیر از سفید این دو رقیب استفاده کنید، این موضوع می‌تواند به شدت آزار دهنده باشد. بیرون‌زدگی دوربین در گلکسی A5 به نسبت اکسپریا M5 بسیار بیش‌تر است و همین امر موجب کاهش زیبایی و افزایش خظر از دست دادن دوربین در این محصول کره‌ای شده است.

گلکسی A5 با ابعاد ۷.۳×۷۱×۱۴۴.۸ میلی‌متر و اکسپریا M5 با ابعاد ۷.۶×۷۲×۱۴۵ میلی‌متر ساخته شده‌اند. همان‌طور که مشخص است هر دو محصول از ضخامت کمی برخوردار هستند اما برتری عددی در این بخش به گلکسی A5 2016 تعلق دارد.

برنده بخش طراحی: گلکسی A5 2016

نمایشگر

a5m5-2

امولد بهتر است یا ips ؟! شاید بحث کردن در رابطه با این موضوع همان‌قدر سخت باشد که بگوییم علم بهتر است یا ثروت! گلکسی A5 2016 هم‌چون اکثر اسمارت‌فون‌های تولیدی توسط این کمپانی به نمایشگری با پنل سوپر امولد مجهز است و در طرف مقابل اکسپریا M5 از نمایشگر iPS بهره می‌برد. هر دو اسمارت‌فون به رزولوشن فول اچ‌دی مزین شده‌اند اما گلکسی A5 نمایشگری بزرگ‌تر از اکسپریا M5 دارد و همین موضوع باعث شده چگالی پیکسلی در رقیب ژاپنی بیش‌تر از گلکسی A5 2016 باشد.

هر دو اسمارت‌فون از نمایشگر قابل قبولی برخوردار هستند اما استفاده از پنل امولد موجب شده رنگ مشکی در گلکسی A5 2016 بهتر به نمایش گذاشته شود و دیگر رنگ‌ها نیز زنده‌تر به‌نظر برسند. اکسپریا M5 نیز به لطف استفاده از فناوری‌هایی هم‌چون Mobile Bravia و Vivid Mode نوعی اشباع در نمایش رنگ‌هایش به وجود آمده که البته از طبیعی بودن تصویر کاسته شده است، در مجموع عملکرد نمایشگر گلکسی A5 در نمایش رنگ‌ها بهتر از اکسپریا M5 است.

گلکسی A5 2016 با چگالی پیکسلی ۴۲۴ پیکسل در هر اینچ به نسبت اکسپریا M5 با چگالی ۴۴۱ پیکسل در هر اینچ از نظر تئوری ضعیف‌تر به نظر می‌رسد اما این فاصله به قدری کم است که تقریبا می‌توان این موضوع را نادیده گرفت. هم‌چنین میزان نور حداقلی و حداکثری نمایشگر مورد استفاده در گلکسی A5 2016 به اکسپریا M5 برتری دارد که موجب شده این اسمارت‌فون در تاریکی شب و تابش تور مستقیم آفتاب عملکرد قابل قبول‌تری به نسبت رقیبش داشته باشد.

برنده بخش نمایشگر: گلکسی A5 2016

سخت افزار

میان‌رده‌ها به‌خوبی نشان‌گر این موضوع هستند که برای کسب یک تجربه خوب از داشتن اسمارت‌فون همیشه نیازی به مشخصات سخت‌افزاری فوق‌العاده نخواهید داشت. دو اسمارت‌فون مورد بحث از دو پردازنده کاملا متفاوت بهره می‌برند که این موضوع موجب شده با دو محصول متفاوت از نظر قدرت پردازشی مواجه شویم. سامسونگ برای نسخه ۲۰۱۶ گلکسی A5 از چیپست اسنپدراگون ۶۱۵ بهره برده است (این اسمارت‌فون یک نسخه مجهز به اگزینوس ۷۵۸۰ نیز دارد که در ایران چندان یافت نمی‌شود) و اکسپریا M5 سونی این بار دل را به تایوانی‌ها سپرده و از یک چیپست مدیاتک با شماره ۶۷۹۵ بهره برده است.

اگر بخواهیم از نظر تعداد هسته‌ها و هم‌چنین فرکانس کاری این دو پردازنده به آن‌ها نگاه کنیم برتری مطلق به اکسپریا M5 خواهد رسید که مجهز به هشت هسته Cortex-A53 با فرکانس ۲ گیگاهرتز است. در سمت مقابل محصول سامسونگ از پردازنده‌ای ۸ هسته‌ای بهره می‌گیرد که چهار هسته Cortex-A53  با فرکانس ۱.۶ گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A53 با فرکانس ۱.۲ گیگاهرتز دارد.

هرچند بنچمارک‌ها را نمی‌توان معیار خوبی برای سنجش عملکرد پردازنده‌ها دانست اما برای جامع‌تر شدن مقایسه این دو اسمارت‌فون را در این بخش نیز به مقایسه خواهیم نشاند. امتیاز کسب شده توسط گلکسی A5 2016 و اکسپریا M5 در بنچمارک‌ها به صورت زیر است:

AnTuTu

Galaxy A5: 35638

Xperia M5: 37753

Basemark OS II

Galaxy A5: 763

Xperia M5: ۸۸۰

benchmarkPi

Galaxy A5: ۱۹۲

Xperia M5: ۱۷۷

همان‌طور که از نتایج مشخص است پردازنده به‌کار رفته در اکسپریا M5 یک سر و گردن از گلکسی A5 بالاتر است و در عمل نیز تقریبا می‌توان همین نتیجه را گرفت، بنابراین چیست Helio X10‌ مدیاتک توانسته به خوبی پاسخ‌گوی اعتماد سونی باشد و در مجموع می‌توانیم انتظار عملکرد خوبی را از اکسپریا M5 داشته باشیم. این برتری در بخش رم نیز قابل مشاهده است و اکسپریا M5 با رم ۳ گیگابایتی خود به گلکسی A5 2016 با دو گیگابایت رم برتری دارد.

برنده بخش سخت‌افزار: اکسپریا M5

نرم‌افزار

a5m5-3

به لطف متن‌باز بودن اندروید هر دو این اسمارت‌فون‌ها به نسخه‌ای از این سیستم‌ عامل محبوب مجهز شده‌اند که مطابق میل سازندگان تغییر پیدا کرده است. هرچند میزان دخالت سونی در اندروید بسیار کم‌تر از سامسونگ است. طراحی آیکون‌ها در تاچ‌ویز سامسونگ به مراتب یک‌دست‌تر صورت گرفته و هماهنگی بیش‌تری میان اجزا مختلف رابط‌‌کاربری با یکدیگر وجود دارد هرچند به علت افرایش ویژگی‌های اکثرا بیهوده این رابط کاربری کمی سنگین به نظر می‌رسد و درصد بالایی از رم را اشغال میکند. در مقابل رابط‌کاربری سونی بسیار ساده‌تر طراحی شده و نوعی ناهماهنگی میان اجزا مختلف آن وجود دارد. این موضوع باعث شده نتوانیم برتری را به یکی از این مدل‌ها اعطا کنیم شاید یک رابط‌کاربری میان این دو بتواند برای تمام کاربران یک رابط‌کاربری ایده‌آل باشد!

برنده بخش نرم‌افزار: N/A

دوربین

m5a5-4

استفاده از سنسور ۲۱.۲ مگاپیکسلی برای دوربین اصلی، پشتیبانی از ضبط تصاویر به صورت ۲K، دروبین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی و صد البته استفاده از نرم‌افزار پیشرفته دوربین توسط سون  موجب شده اکسپریا M5 در جایگاهی بالاتر از گلکسی A5 2016 قرار بگیرد. تصاویر ثبت شده توسط اکسپریا M5 بسیار واضح هستند و رنگ‌ها در آن به خوبی به ثبت رسیده است. گلکسی A5 2016 از سنسور اصلی ۱۳ مگاپیکسلی و دوربین سلفی ۵ مگاپیکسلی بهره می‌گیرد. البته به لطف استفاده از گشودگی دیافراگم F 1/9 در این سنسور تصاویر ثبت شده توسط دوربین اصلی در سطح قابل قبولی هستند اما سنسور سلفی ضعیف موجب شد این اسمارت‌فون میدان را به اکسپریا M5 واگذار کند.

برنده بخش دوربین: اکسپریا M5

باتری

هرچند هیچ اسمارت‌فونی وجود ندارد که بتوان باتری آن را امیدوارکننده دانست اما در میان این باتری‌های نه چندان دلچسب کنونی نیز می‌توان تعداد معدوی مدل را پیدا کرد که مجهز به باتری امیدوارکننده هستند. اکسپریا M5 به لطف استفاده از یک باتری ۲۶۰۰ میلی آمپری می‌تواند تا ۴۹۵ ساعت در حالت ۲G و ۵۰۴ ساعت در حالت ۳G، در استند بای باقی بماند. زمان مکالمه نیز در حالت ۲G حدود ۱۱ ساعت و ۵۰ دقیقه و در حالت ۳G حدود ۱۲ ساعت و ۱۱ دقیقه است.

در سمت مقابل این مقایسه محصول خوش قامت سامسونگ ایستاده است که مجهز به یک باتری ۲۹۰۰ میلی‌آمپری شده است، این باتری توانایی ۲۰ ساعت مکالمه، ۱۲ ساعت تماشای فیلم و هم‌چنین ۱۲ ساعت وب‌گردی را دارد. هرچند دو اسمارت‌فون در بخش باتری شانه به شانه یکدیگر حرکت می‌کنند اما انتخاب برنده کار چندان سختی نیست.

برنده بخش باتری: گلکسی A5 2016

جمع‌بندی

هر دو اسمارت‌فون اکسپریا M5 و گلکسی A5 2016 در این رده قیمتی می‌توانند بهترین انتخاب‌هایی باشد که می‌توانید داشته باشید، همان‌طور که در مقایسه مشخص شد هر کدام از این دو اسمارت‌فون در بخش‌هایی به یکدیگر برتری دارند بنابراین برای به مجموع رسیدن می‌بایست برتری‌ها را در بخش مورد نظر خود در نظر بگیرید. این دو اسمارت‌فون هر کدام ویژگی‌های منحصر به فردی نیز دارند به عنوان مثال گلکسی A5 2016 به سنسور اثر انگشت مجهز است در حالی که اکسپریا M5 فاقد این سنسور است و در عوض به‌گونه‌ای طراحی شده است تا در برابر نفوذ آب مقاوم باشد.

30 در مورد “مقایسه گلکسی A5 2016 با اکسپریا M5؛ پرچم‌داران میان‌رده!”

  1. معلومههههههه کهa5بهتره ..دوربینشم حرف نداره خدایی باتریش ک فوق الاده اس حالا ک اپدیت کردیم خیلی بهتر شده..??

  2. سلام … انتخاب شما بین گوشى هاى a3 2016 , a5 2016 , S5 , htc one a9 , huawei p8 , huawei honer 7 چیست( با توجه به قیمت هر کدام) ( لطفا با ذکر دلیل بگین چرا این گوشى بهتر از بقیه هست ) و اگر پیشنهاد دیگه اى دارین مطرح کنید

  3. سلام دوستان من چند وقته آ۵ گرفتم فارق از هرگونه طرفداری بخدا عالیه میخواستم بخاطر دوربین ام۵ سونی بگیرم که فروشنده ده تا گوشی واسم آورد گفت اینارو ببین همه واسه باطری آوردن باطریشم توسط کاربر عوض نمیشه پیداهم نمیشه
    از نظر تصویر کیفیت دوربین باطری واقعا عالیه…
    اندرویدشم آپدیت شد۶.۱. امیدوارم بهترین انتخابو کنید.

  4. سلام
    ایا راسته که m5 خود به خود خاموش میشه مشکل انتن دهی داره؟و در اجرا کردن دوربین مکث میکنه؟
    شما خودتون بین m5 وa5 کدوم انتخاب میکنید؟

  5. ناموسا حاشیه پایین تو این عکس که من میبینم خیلی کمه بالا هم دوربین هست پس همون جور برا حسگر اثر انگشت ای ۵ دلیل اوردین اینم دلیلش برا حاشیه بالا ام ۵

  6. من هیچ کدومشون رو از نزدیک تاحالا باهاشون کار نکردم اما از تصاویری که تو این مطلب قرار گرفته من از بین این دوتا M5 رو انتخاب میکنم

  7. ممنون اقای بکتاش.
    برسی هارو خوندم.از لحاظ دوربین بنظرتون p8یاg8هواوی؟ سنسور اثرانگشت وقابلیتارو کار ندارم دوربین کدوم بنظرتون کدومه تو عکاسی و ایا جی۸هم مثل پی۸ حالت نقاشی نور که همون باز نگه داشتن شاتره رو داره؟
    یه سوال دیگه تا حدود یک ملیون گوشی با قابلیت فیلم برداری اسلوموشن مدلی هست؟
    ممنون از پاسخ

  8. خیلی ممنون اقا امید.یه سوال داشتم من همونجور که گفتم دوربین مهمه برام چون از لحاظ سخت افزار تا حدودی همه برنامه های اجتماعی و برخی بازی هارو ساپورت میکنن که برام خیلی مهم نیست.تا رنج ۹۰۰تومن چه گوشی از نظرتون دوربینش خوبه.دوربین سلفیشم مثل m5 و c5 خوب باشه که چه بهتر…
    ممنون
    از لحاظ سخت افزاری میگین سمت شات ایکس نرم یا دوربین؟

    1. امید بکتاش

      سلام شات ایکس از نظر طراحی و هم چنین سخت افزار مناسب نیست به علاوه به نسبت مشخصات قیمت بالایی داره من بهتون همون هواوی p8 رو پیشنهاد میکنم که بررسیشو میتونید از آی تی رسان بخونید.

  9. سلام آقا امید ممنون از مقایسه زیباتون.یه راهنمایی و کمک هم از شما وهم از تموم دوستانی که با دو گوشی سونی m۵ و c۵ و هواوی shotxکارکردن میخام.
    کیفیت دوربین واسم مهمه برای همین کیفیت. دوربین کدوم مدل واقن بهتره کسایی که باهر سه گزینه کار کردن یا دیدن بگن.
    بعده دوربین کلن کدوم گوشی بهتریه؟از لحاظ برنامه موزیک بازی تاحدودی شبیه همه و مشکلی ازین بابت ندارم.دوربینو بگین اول هردوش جلو و عقب.بدش باطریو کیفیت صفحه؟راستی z۳رو تو لیست بیارم بنظرتون ؟ممنون….لطفا از روی تعصب به برند خاصی پاسخ ندین. ازهمه ممنون.

    1. امید بکتاش

      سلام متاسفانه تجربه کارکردن با اکسپریا c4 رو نداشتم اما در مورد شات ایکس بهتره بگم سراغش نرید تو این قیمت هم هواوی p8 انتخاب بسیار خوبی و بعد از اون اکسپریا z3 که البته در تصویربرداری شب مشکل نویز تصویر رو داره. M5 هم از نظر کیفیت ساخت با دو گوشی که گفتم قابل مقایسه نیست. موفق باشید

    2. سلام دوست عزیز بنده به شخصه تجربه کار با سونی C5 رو نداشتم ولی با سونی C4 رو داشتم یه مدل پایینتر هست بی نظیره باید به جرأت بگم در رنج میان رده بی نظیر هستن

    1. امید بکتاش

      با تشکر از دقتتون ظاهرا در آپلود تصاویر یه مشکل کوچولو پیش اومده که تصویر اشتباه آپلود شده بود. اصلاح شد!

      1. علی سهرابی

        این بررسی اصلا مثل بقیه بررسی های ایتی رسان باکیقیت نبود و البته عکس ها رو هم از اینترنت گرفته بودید وخودتون اون عکس ها رو نگرفته بودید

        1. امید بکتاش

          دوست عزیز این مقایسه هست و بررسی نیست! البته بررسی این دوتا گوشی قبلا توسط ای تی رسان منتشر شده. با تشکر

        2. علی سهرابی

          والا
          مقایسه s6و s7
          هم مقایسه بود توسط استاد گلکار
          اما این کجا و ان کجا

  10. سلام اقای بکتاش.من هواوی جی۸ دارم.خودم راضی هستم.کیفیت عکس ها و فیلم هایی که میگیره خیلی خوبه!! هنگ نمیکنه و خیلی روونه! اسپیکر خیلی خوبی داره و بازی های سنگین را راحت اجرا می کنه.
    من خودم راضی هستم. با این حال می خواستم بپرسم شما از بین جی۸ و آ۵۲۰۱۶ و ام۵ کدام را برتر می دانید.

  11. من چون کلا از امولد خوشم نمیاد به ام۵ رای میدم.
    آی پی اس رنگهاش خیلیییی بهترن به نظرم. طبیعی و عالی

    1. سامسونگ زیر رم۳ به درد نمیخوره.
      ۵۰۰ مگ رمش آزاده سه تا برنامه کمی سنگین مثل مرورگر باز کنی بیینشون بخوای جا به جا کنی از اول لانچ میکنه.
      خیلی رو مخه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH