بررسی تخصصی ال‌جی G5: یک پرچم‌دار دو چشم!

ال‌جی در گذشته‌های نه‌چندان دور علاوه بر لوازم خانگی، سری نیز به بازار تلفن‌های همراه زده بود اما با وجود محصولات نوکیا و سونی اریکسون هیچ‌گاه نتوانست آن‌گونه که باید و شاید خودش را نشان دهد. پس از کنار رفتن این دو کمپانی و روی کار آمدن سیستم عامل اندروید، ال‌جی نیز تصمیم گرفت تا به صورت جدی‌تری وارد بازار اسمارت فون‌ها شود. شاید بتوان نخستین حرکت حساب شده ال‌جی در این بازار را معرفی G2 دانست. محصولی که با تکیه بر سخت‌افزار قدرتمند، شارژدهی فوق‌العاده و طراحی متفاوت راهی بازار شد. پس از آن شاهد G3 با نمایشگر انقلابی‌اش بودیم و سپس G4 با بدنه چرمی عرضه شد تا رقیبی جدی برای کهکشانی‌های سامسونگ و آی‌فون‌های اپل باشد. حالا این کمپانی خلاق تصمیم گرفته تا با حفظ قابلیت‌های اصلی محصولاتش، نواقص گذشته را نیز برطرف سازد و دوباره دست به انقلابی در دنیای اسمارت فون‌ها بزند و به همین دلیل از G5 پرده برداشته است. اگر می‌خواهید بدانید که G5 ال‌جی با طراحی ماژولار و دوربین دوگانه‌اش چه چیزی در چنته دارد، با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

ال‌جی بی‌وفا می‌شود!

ال‌جی پس از معرفی G2 دکمه‌های پاور و تنظیم صدا را به پشت دستگاه انتقال داد و با این ‌کارش صدای بسیاری از کاربران را درآورد. البته آن‌قدرها هم که فکرش را می‌کنید مورد عجیب و غریبی نیست و بالاخره مردم از دیرباز به محل قرارگیری این کلیدها عادت کرده‌اند و اینکه به یک‌باره جای‌شان را عوض کنید، ممکن است به مذاق خیلی‌ها خوش نیاید. اما ال‌جی گوشش به این حرف‌ها بدهکار نبود و از کارش دفاع کرد و تمامی پرچمدارانش را با چنین طراحی خاصی روانه بازار نمود. این سبک از طراحی به نوعی به یک امضا برای کمپانی ال‌جی تبدیل شده بود و حتی در این اواخر میان‌رده‌های ال‌جی را نیز با همین طراحی در بازار می‌دیدیم. اصرار ال‌جی بر این سبک، موجب شده تا کاربران نیز به آن عادت کنند و اتفاقا به شخصه محل قرارگیری این کلید‌ها را می‌پسندیدم چرا که هنگام مکالمه، همیشه دم دست بودند. حالا و در G5، ال‌جی سبکی که چند سال برای جا انداختنش زحمت کشیده بود را زیر پا گذاشته و در G5 کلیدهای یکپارچه صدا را دوباره به کناره‌های دستگاه انتقال داده است! بسیاری معتقدند که وجود دوربین دوگانه، سنسور اثر انگشت و یا حتی بدنه ماژولار موجب شده تا ال‌جی دست به چنین کاری بزند اما هرچه فکرش را می‌کنم هیچ‌ دلیل وجود ندارد که شما سنت‌های‌تان را زیر پا بگذارید! کمپانی خلاقی همچون ال‌جی می‌توانست فکری هم برای این قسمت بکند و قال قضیه را بکند. با همه این‌ها اما کلید پاور همچنان سر جایش مانده و در پشت دستگاه و درست در زیر دوربین‌های اصلی جا خوش کرده است.

LG G5 Review (19)

چهار گوشه دستگاه نسبت به نسل‌های قبلی گردتر شده و حالا محصول ال‌جی خیلی راحت‌تر در دست جای می‌گیرد و به نوعی خوش دست‌تر از گذشته است. البته اطراف دستگاه کمی تیز بوده و ممکن است صدای برخی را درآورد. در نگاه از روبه‌رو حاشیه‌های بالا و پایین دستگاه کمی در ذوق‌تان خواهد زد. بخصوص اگر پیش‌تر از پرچمداران این کمپانی استفاده کرده باشید. به‌طور کلی G5 از لحاظ ابعاد نسبت به گذشته کمی بزرگ‌تر شده و این در حالی است که نمایشگر دستگاه در مقایسه با G4 دو دهم اینچ کوچک‌تر نیز شده است.

LG G5 Review (27)

ال‌جی G5 نخستین پرچمدار این کمپانی است که از بدنه فلزی سود می‌برد. البته پس از رونمایی از این مدل، برخی معتقد بودند که بدنه دستگاه پلاستیکی است اما خود ال‌جی به صورت رسمی اعلام کرد که پرچمدار جدیدش از فلز ساخته شده است. هنگام در دست گرفتن دستگاه حس یک کالای رده بالا و با کیفیت به شما منتقل خواهد شد اما مسلما همچون پرچمداران فلزی اچ‌تی‌سی آن ابهت خاصی که دنبالش می‌گردید را ندارد. با اینکه ظاهر یک محصول تا حد زیادی به سلیقه افراد وابسته است اما G5 از آن دسته محصولاتی است که مخاطبان را به دو دسته تقسیم کرده است. هرکس G5 را می‌بیند یا قلپش به تپش می‌افتد و یک دل نه صد دل عاشقش می‌شود و یا آن‌قدر از آن متنفر می‌شود که حتی با داشتن جهیزیه کامل نیز به خواستگاریش نخواهد رفت! به شخصه ظاهر G4 را بیشتر می‌پسندیدم اما خب هرچه که باشد دیگر خبری از پوسیدگی و از فرم افتادن بدنه چرمی G4 در G5 نیست و حداقل حالا هرکسی که پرچمدار جدید ال‌جی را می‌خرد، نگران شکل و قیافه آن پس از یک ماه استفاده نخواهد شد!

LG G5 Review (16)

در بخش زیرین دستگاه شاهد پورت USB Type-C هستیم و تنها اسپیکر آن نیز در همین قسمت جا خوش کرده است. بالای دستگاه نیز میزبان جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون است. سمت چپ همانطور که کلی به آن خرده گرفتیم این‌بار و برخلاف گذشته کلیدهای یکپارچه صدا را در خود جای داده است و علاوه بر آن شاهد یک کلید هم سطح با بدنه در بخش پایینی نیز هستیم که با استفاده از آن می‌توانید بخش زیرین نمایشگر دستگاه را جدا کنید و به باتری دسترسی داشته باشید. سمت راست نیز تنها یک شیار کوچک وجود دارد که مخصوص سیم‌کارت و کارت حافظه دستگاه است و می‌بایست برای روشن شدن چشم‌تان به جمال آن از یک سوزن مخصوص استفاده کنید.

اگر دستگاه را به پشت برگردانیم نخستین چیزی که خود نمایی می‌کند دوربین دوگانه و نسبتا عریض دستگاه است که کمی از بدنه بیرون زده و با رنگی متمایز در بخش بالایی به چشم می‌آید. در زیر این دکمه نیز کلید پاور که حالا سنسور اثر انگشت را در خود جای داده، دیده می‌شود و اگر کمی پایین‌تر بیایید، G5 حک شده بر بدنه دستگاه را خواهید دید. بدنه دستگاه علی‌رغم کیفیت بالایش آن‌طور که فکرش را می‌کنید، مقاوم نیست. در مدت زمانی که این مدل برای بررسی در اختیار ما بود، با اینکه خیلی هم هوایش را داشتیم اما بخش زیرین آن کمی فرورفتگی پیدا کرد. با توجه به این مقاومت نه‌چندان بالا، بدنه ماژولار و بیرون زدگی دوربین، ظاهرا پرچم‌دار ال‌جی خیلی لوس بار آمده و می‌بایست همچون شاهزاده‌ها و در پر قو از آن استقبال کنید چرا که کسی نمی‌داند در صورت برخورد با زمین چه بلایی بر سر دوربین و یا بخش ماژولار آن می‌آید!

بیرون زدن دوربین از بدنه اصلی نیز موجب شده تا دستگاه صاف و تخت بر روی سطوح مختلف قرار نگیرد و در واقع کمی شیب‌دار دراز بکشد که خب ممکن است برای برخی‌ افراد آزاردهنده باشد اما به شخصه مشکلی با این قضیه نداشتم و آن‌قدر هم مشکل ساز نیست که بشود بابت آن به ال‌جی خرده گرفت.

LG G5 Review (18)

خلاقیت در جعبه دستگاه نیز دیده می‌شود! تصاویر قرار گرفته بر روی جعبه به نوعی است که با بیرون آوردن آن از جلدش، یاد و خاطره ماژولار بودن دستگاه زنده می‌شود.


ال‌جی با احتیاط گام برمی‌دارد

ال‌جی G3 نخستین اسمارت فون دنیا با نمایشگر QHD بود. با اینکه میزان چگالی پیکسلی دستگاه سر به فلک کشید و بسیاری را شگفت‌زده کرد اما مشکلات خاص خودش را هم داشت. به‌عنوان مثال میزان نور نمایشگر اصلا در حد و اندازه‌های یک پرچم‌دار نبود و در زیر نور آفتاب مشکل ساز می‌شد و یا اینکه خیلی بی‌خود و بی‌جهت نمایشگر داغ می‌شد و حتی اجازه نمی‌داد که میزان نورش را به ۱۰۰ درصد برسانید. در G4 این مشکلات تا حدی مرتفع شد و حالا در G5 به بهترین حالت خودش رسیده است. طبق ادعای ال‌جی، میزان نور نمایشگر پرچمدار ماژولار این کمپانی از ۸۰۰nit نیز بیشتر شده و این یعنی G5 عاشق طبیعت و محیط‌های باز است. بالاخره با احتیاط گام برداشتن و آرام آرام نواقص را برطرف کردن بهتر از آن است که به یک‌باره دست به کارهای عجیب و غریب بزنید و برای بستن دهان مردم، اعداد و ارقام مربوط به بخش نمایشگر را بالا ببرید (اصلا کسی نفهمید که منظورمون با سونی بود!). با همه این‌ها سنسور تشخیص نور محیط محصولی که در اختیار ما بود، کمی گیج می‌زد و گاهی اوقات در زیر تابش مستقیم نور آفتاب نیز تشخصی نمی‌داد که باید میزان نور را تا انتها بالا ببرد و می‌بایست این‌کار را خودمان و به صورت دستی انجام می‌دادیم. البته به نظر نمی‌رسد که این مشکل عمومیت داشته باشد و شاید حتی با یک آپدیت ساده حل شود.

G5 ال‌جی برخلاف سایر پرچمداران این کمپانی از یک نمایشگر ۵.۳ اینچی سود می‌برد. این نمایشگر QHD به فناوری IPS LCD مجهز شده و توسط گوریلا گلس ۴ محافظت می‌شود. ال‌جی از یک قابلیت خاص با نام Always-on display بهره گرفته که توسطش نمایشگر دستگاه همیشه روشن خواهد ماند و در هنگام قفل بودن نمایشگر، ساعت و برخی اعلانات را به نمایش می‌گذارد. البته این حرکت نو و جدیدی نیست و پیش‌تر در لومیاهای نوکیا تحت عنوان Glance شاهدش بودیم (حتی قبل‌تر از آن نیز در محصولات فنلاندی‌ها دیده شده بود!) با این‌ حال ظاهرا هر دو کمپانی صاحب نام کره‌ای به صورت خودجوش تصمیم گرفته‌اند تا از این قابلیت استفاده کنند چرا گه گلکسی S7 سامسونگ نیز از آن بهره می‌برد. اما خب این ویژگی بر خلاف تصورات مردم (با توجه به پنل به‌کار رفته در این دو مدل) در محصول ال‌جی هم کارآمد‌تر است و هم بهینه‌تر چرا که اعلانات بیشتری را نشان می‌دهد و از طرفی میزان شارژ مصرفی آن نیز کم‌تر (در حدود ۰.۸ درصد از باتری برای هر ساعت) است.

LG G5 Review (3)

هنگام کار با ال‌جی G5 از نمایشگر و نوع نمایش رنگ‌های آن لذت خواهید برد. رنگ‌ها کمی اشباع شده به نظر می‌رسند و همین مسئله موجب شده تا شاهد رنگ‌های طبیعی نباشیم اما خب همین اشباع شدن است که شما را مجذوب می‌کند. رنگ سفید برخلاف پرچم‌داران سابق ال‌جی در G5 کمی متمایل به آبی است که آن را از حالت نرمال خودش خارج می‌کند اما عمق رنگ مشکی در حد قابل قبولی قرار دارد. نمایشگر لمسی دستگاه نیز خیلی سریع و در کسری از ثانیه به تماس دست شما پاسخ می‌دهد و حتی یک‌بار به صورت اتفاقی با دستان خیس نیز توانستیم با آن ارتباط برقرار کنیم که در نوع خود جالب است. البته میزان رفلکس نمایشگر کمی بالاست و همین امر موجب شده تا گاهی اوقات همچون آینه عمل کند و رسما خودتان و محیط اطراف‌تان را در نمایشگر ببینید. برای آنکه کمی هم از مسائل تئوری فاصله بگیریم، تصمیم گرفتیم تا نمایشگر دستگاه‌ را با پرچم‌داران اچ‌تی‌سی و سامسونگ مقایسه کنیم. در این مقایسه خاص هر ۳ مدل یک تصویر مشابه را به نمایش می‌گذارند و میزان نورشان نیز تا انتها بالاست (از راست به چپ: ال‌جی G5، اچ‌تی‌سی ۱۰، سامسونگ گلکسی S7).

۳ Flagship 2016 ITResan (3) ۳ Flagship 2016 ITResan (2) ۳ Flagship 2016 ITResan (1) ۳ Flagship 2016 ITResan (4)


ال‌جی به جمع مدعیان باز می‌گردد

در چند سال اخیر عادت کرده بودیم تا پرچم‌داران ال‌جی را از لحاظ سخت افزاری یک رده پایین‌تر از سایرین قرار دهیم. G3 ال‌جی با چیپست اسنپدراگون ۸۰۱ راهی بازار شد و G4 نیز از اسنپدراگون ۸۰۸ بهره گرفت، در حالی‌که در آن زمان چیپست‌های قدرتمندتری نیز از کوالکام در دسترس بود. حالا و در G5، این کمپانی تصمیم گرفته تا به جمع مدعیان بازگردد و به همین دلیل از قدرتمندترین چیپست کوالکام یعنی اسنپدراگون ۸۲۰ بهره گرفته است. این چیپ به ۴ هسته قدرتمند Kryo مجهز است که دوتای آن‌ها با فرکانس کاری ۲.۵ گیگاهرتزی و دوتای دیگر با فرکانس ۱.۵ گیگاهرتز مشغول فعالیت هستند. آدرنو ۵۳۰ نیز عهده‌دار کارهای گرافیکی است و اگر به این مجموعه سخت‌افزاری قدرتمند، ۴ گیگابایت رم را نیز اضافه کنید، در می‌یابید که G5 قدرتمندترین محصول ساخته شده توسط ال‌جی است. برای آنکه عیار این اسمارت فون را بسنجیم آن‌را وارد آزمایشگاه خودمان کردیم.

در مرحله نخست از بنچمارک Pi بهره‌گرفتیم و G5 توانست محاسبه این عدد را در ۱۰۹ میلی ثانیه انجام دهد که خب چیزی جز این هم انتظار نمی‌رفت.

LG G5 Review (26)

در مرحله بعدی به سراغ AnTuTu‌ رفتیم. بنچمارک معتبری که علی‌رغم نام عجیب و غریبش عملکرد خوبی دارد و تمام بخش‌های یک محصول را می‌سنجد. پس از کش و قوس‌های فراوان اسمارت فون ماژولار ال‌جی توانست تا امتیاز ۱۲۸۶۱۷ را از آن خود کند تا بالاخره ال‌جی را در جمع مدعیان ببینیم.

LG G5 Review (25)

در مرحله آخر نیز از Bonsai بهره گرفتیم تا واحد گرافیکی را به تنهایی بسنجیم که می‌توانید حاصل کار G5 را ببینید و با رقبا مقایسه کنید.

این محصول به لطف تدابیر امنیتی کوالکام دیگر همچون اسمارت فون‌های مجهز به اسنپدراگون ۸۱۰ کوره آجر پزی نمی‌شود. البته این دلیل نمی‌شود که با یک کولر گازی روبه‌رو باشید. به طور کلی G5 در فعالیت‌های سنگین و خصوصا هنگامی که بازی می‌کنید، دمایش بالا می‌رود اما آن‌قدری نیست که بشود به آن خرده گرفت و از آن به‌عنوان بخاری نفتی و یا کوره آجر پزی یاد کرد. اگر از جمله علاقه‌مندان به دنیای گیم هستید، بدانید که G5 برای شما ساخته شده است چرا که داغ نمی‌شود، نمایشگر بزرگ و با کیفیت دارد و قدرت سخت افزاریش با زبان بی‌زبانی فریاد می‌زند که “با من بازی کنید.”


ال‌جی دو چشم می‌شود

بدون شک یکی از نقاط قوت پرچمداران ال‌جی، دوربین آن‌هاست. جایی که این محصولات همیشه حرف‌های زیادی را برای گفتن داشته‌اند. حالا و در G5، این کمپانی تصمیم گرفته تا دست به یک حرکت انقلابی دیگر بزند و از دو دوربین در پشت دستگاه بهره بگیرد. البته پیش‌تر نیز در پرچم‌داران اچ‌تی‌سی شاهد دوربین‌های دوگانه بوده‌ایم. با این حال با توجه به پرچم‌داران تازه متولد شده‌ای همچون هواوی P9 و با توجه به شایعاتی که در رابطه با آی‌فون بعدی اپل به گوش می‌رسد، ظاهرا دیگر دوربین دوگانه یک ویژگی خاص نیست و هر کسی از راه می‌رسد، می‌خواهد چنین ویژگی‌ را در پرچمدارش قرار دهد. اما خب هر گردی گردو نیست و نباید انتظار داشته باشید که دوربین‌های دوگانه همگی یک کار خاص را انجام دهند و هر کمپانی بسته به نیاز کاربرانش ویژگی‌های خاصی را برای آن در نظر می‌گیرد. حالا G5 در بخش پشتی خود شاهد یک دوربین اصلی ۱۶ مگاپیکسلی با گشادگی دیافراگم F/1.8‌ و یک دوربین ۸ مگاپیکسلی با F/2.4 است. علاوه بر این‌ها تفاوت این دو دوربین در میدان دید آن‌هاست. دوربین اصلی میدان دیدی ۸۵ درجه‌ای دارد، در حالی‌که دوربین دوم با میدان دید ۱۳۵ درجه‌ای تصمیم دارد تا کاری کند که بتوانید بدون آنکه از جای خود تکان بخورید، فضای بیشتری را در تصویر پوشش دهید. این دو دوربین کاملا مستقل از یکدیگر عمل‌ می‌کنند و این نشان می‌دهد که استفاده از دوربین دوم تنها برای آن است که محیط بیشتری را پوشش دهید و تصاویر گرفته شده با آن کیفیت بالایی ندارند. ناگفته نماند که گوشه‌های تصویر نیز کمی محدب به نظر می‌رسند. رابط کاربری دستگاه برای این منظور کاملا بهینه شده و از بخش بالا و مرکز می‌توانید مشخص کنید که قصد دارید با کدام دوربین مشغول عکاسی شوید. برای درک بهتر موضوع می‌توانید نگاهی به تصویر زیر بیندازید.

[baslider name=”slider1″]

دوربین اصلی دستگاه دقیقا همان چیزی است که پیش‌تر در G4 استفاده شده بود. این دوربین به لطف لنز بزرگش می‌تواند میزان نور بیشتری را جذب کند و در نتیجه عاشق محیط‌های تاریک است. برای این منظور لرزش‌گیر اپتیکال ۳ فازی دستگاه نیز به کمک دوربین می‌آید و موجب می‌شود تا لنز مدت زمان بیشتری باز بماند و همین امر نور بیشتری را روانه لنز می‌کند. به همه این‌ها فوکوس لیزری و فلاش LED را نیز اضافه کنید. در ادامه می‌توانید تصاویری که با این دوربین گرفته شده را مشاهده کنید و حتی آن‌ها را با پرچمداران سایر کمپانی‌ها مقایسه کنید.

LG G5 Review (5)

LG G5 Review (9)

LG G5 Review (10)

LG G5 Review (11)

LG G5 Review (12)

LG G5 Review (6)
زیر نور اتاق
LG G5 Review (7)
در تاریکی مطلق با فلاش

۳ Flagship 2016 ITResan (14)

۳ Flagship 2016 ITResan (13)

همان‌طور که گفتیم، دوربین همان چیزی است که در G4 دیده بودیم و بنابراین رابط کاربری دوربین دستگاه نیز شباهت زیادی به رابط کاربری پرچم‌دار پا به سن گذاشته ال‌جی دارد. وقتی که برای نخستین بار وارد دوربین این مدل دوست داشتنی می‌شوید، همه چیز خیلی خوب، منظم و ساده در اختیار شماست. در سمت راست کلید شاتر دوربین و گزینه‌ای برای فیلم‌برداری، نمایش آخرین عکس‌های گرفته شده با دوربین و کلید بازگشت به منو به چشم می‌خورد و در سمت چپ نیز شاهد چند گزینه کاربردی هستیم که شامل تنظیمات، انتخاب حالت دوربین از میان سه گزینه Auto ،Sample و  Manual، تنظیم فلاش، گزینه Mode، سویچ میان دوربین جلو و عقب و در نهایت گزینه‌ای برای تنظیمات مختلف دوربین می‌شود.

حالت Sample در واقع تمام آیکون‌های موجود در نمایشگر را بر می‌دارد و تنها با لمس صفحه می‌توانید عکس بیندازید و قادر به انجام هیچ کار دیگری نیستید! حالت Auto نیز گزینه‌هایی همچون فعال کردن HDR، تنظیم نسبت تصویر، عکس برداری با صدا، شمارش معکوس و کادر Grid را در خود گنجانده که همگی کاربردی هستند.

اما بخش جالب داستان استفاده از حالت Manual یا تنظیمات دستی است که دوربین G5 را همچون یک دوربین SLR در اختیار شما قرار می‌دهد. با انتخاب این گزینه می‌توانید میزان سرعت شاتر، اکسپوژر، میزان سفیدی و ISO را به دلخواه خود تغییر دهید. حتی امکان تنظیم دستی فوکوس نیز در دلش گنجانده شده که آن را خواستنی‌تر می‌کند. جالب است بدانید که در مرکز صفحه، خط بالانس دوربین به چشم می‌خورد تا بتوانید کادرتان را صاف در نظر بگیرید. تمامی این تنظیمات نیز در بالای صفحه به نمایش در می‌آید و مدام در حال تغییر است.

LG G5 Review (35)

در سمت چپ رابط کاربری در صورتی که گزینه Mode‌ را انتخاب کنید، حالت‌های عکاسی متفاوتی در اختیارتان قرار می‌گیرد. به‌عنوان مثال می‌توانید به صورت پانوراما عکاسی کنید و یا از حالت Multi-View استفاده کنید و تصاویر گرفته شده با هر ۳ دوربین را در یک تصویر متفاوت بگنجانید. اما جالب‌ترین بخش استفاده از Popout است. در این حالت تصویر ثبت شده توسط دوربین دوم (در بخش پشتی) به‌عنوان بک‌گراند قرار گرفته و تصویر گرفته شده با دوربین اصلی (۱۶ مگاپیکسلی) در وسط صفحه به نمایش در می‌آید. شما می‌توانید در این حالت از افکت نیز استفاده کنید و به‌عنوان مثال بک‌گراند تصویر را تار کنید. حتی امکان استفاد از اشکال هندسی متفاوت برای نمایش تصویر اصلی نیز هست و با ترکیب این ویژگی‌ها می‌توانید تصاویر متفاوت و خاصی را ثبت کنید که اسمارت فون‌های دیگر از آن بی‌بهره‌اند.

LG G5 Review (36)

در بخش تنظیمات دوربین گزینه‌های زیادی در اختیار شماست و دسترسی زیادی به قابلیت‌های دوربین دارید. به‌عنوان مثال می‌توانید از میان نسبت تصاویر ۱۶ به ۹، ۴ به ۳ و یا ۱ به ۱ یکی را برگزینید و یا اینکه از حالت HDR بهره بگیرید. استفاده از تایمر و یا عکاسی با گفتن یک کلمه خاص (مثلا ال‌جی) نیز دیگر در اکثر محصولات امروزی دیده می‌شود.

LG G5 Review (33)

ال‌جی ۱۰ فیلتر خاص نیز برای شما در نظر گرفته که استفاده از آن‌ها رنگ و بویی تازه را به تصاویر و ویدیوهای گرفته شده با G5 می‌دهد.

LG G5 Review (34)

در رابط کاربری دوربین بخشی نیز برای استفاده و به اشتراک گذاری سریع تصاویر در نظر گرفته شده تا به‌عنوان مثال بتوانید خیلی راحت و بدون دردسر تصویر گرفته شده را از طریق بلوتوث برای دوست خود ارسال کنید.

LG G5 Review (37)

از دیگر قابلیت‌های دوربین G5 می‌توان به توانایی عکس‌برداری با فرمت Raw اشاره داشت. در این حالت دستگاه پردازشی را بر روی تصاویر انجام نمی‌دهد و همان چیزی که در لنز ثبت شده را به نمایش می‌گذارد، بنابراین به‌راحتی می‌توانید آن‌را به دلخواه خود ویرایش کنید. این قابلیت پیش‌تر در برخی مدل‌های اندرویدی و ویندوزفونی دیده شده بود. ناگفته نماند که با نگه داشتن کلید شاتر در رابط کاربری دوربین، می‌توانید تا ۳۰ عکس پشت سر هم در مدت زمانی کوتاه (حدودا ۵ ثانیه) به ثبت برسانید که در گالری به صورت یک ویدیو عکس‌ها پشت سر هم به نمایش در آمده و تصویری جالب را خلق می‌کند. البته تمامی عکس‌ها به صورت تک به تک نیز قابل دسترسی هستند و می‌توانید بهترین را از میان آنها برگزینید.

G5 ال‌جی به یک دوربین ۸ مگاپیکسلی سلفی مجهز شده است. گشادگی دیافراگم آن نیز F/2.2 است و همچنین توانایی فیلم‌برداری به صورت فول‌اچ‌دی و با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه را نیز داراست. شما می‌توانید با بالا آوردن دست خود و جمع کردن آن بدون آنکه حتی نمایشگر را لمس کنید، مشغول عکاسی به صورت سلفی شوید که در نوع خود جالب است. البته اگر دوبار پشت سر هم این کار را انجام دهید، می‌توانید ۴ عکس سلفی را پشت سرهم به ثبت رسانید. ناگفته نماند که با استفاده از گزینه‌ای که برای این قسمت قرار گرفته می‌توانید چین و چروک را به صورت زنده از روی صورت خود بردارید که در واقع نوعی اعتماد به نفس کاذب‌ را به شما خواهد داد!

با اینکه دوربین سلفی G5 فاقد فلاش است اما به‌صورت نرم‌افزاری می‌توانید از نمایشگر دستگاه به عنوان فلاش استفاده کنید. در این حالت تصویر کوچک شده، اطراف آن یک رنگ روشن به نمایش در آمده و میزان نور نمایشگر تا انتها بالا می‌رود. نتیجه این می‌شود که نور نمایشگر دستگاه صورت و اطرافتان را روشن خواهد کرد و در نتیجه عکس سلفی شما در محیطی با نور کافی به ثبت خواهد رسید. البته انتظار ثبت یک تصویر زیبا و بدون افت کیفیت را در این حالت نداشته باشید.

LG G5 Review (8)
سلفی

G5 ال‌جی توانایی فیلم‌برداری به صورت ۴K را نیز داراست. بر خلاف G4 و درست مشابه آنچه پیش‌تر در V10 دیده‌ بودیم؛ در حالت فیلم‌برداری نیز می‌توانید به صورت دستی برخی تنظیمات خاص همچون میزان ISO و اکسپوژر را تغییر دهید که در نوع خود فوق‌العاده است. این دوربین همچنین توانایی ثبت تصاویر به صورت فول اچ‌دی و با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه را نیز داراست. همچون اکثر محصولات امروزی می‌توانید به صورت اسلوموشن با این گوشی فیلم‌برداری کنید. در تست‌های ما جزئیات ثبت شده هنگام فیلم برداری در نوع خود عالی بود و صدا نیز به صورت کاملا شفاف و واضح ضبط شده بود و از این لحاظ هیچ عیب و ایرادی به G5 وارد نیست.  مورد جالب دیگر اینکه می‌توانید با فعال و غیر فعال کردن لرزش‌گیر تصویر قدرت آن‌را از نزدیک حس کنید!


ال‌جی همچون گذشته یکی از بهترین‌هاست

در بخش پخش چند رسانه‌ای، ما همیشه ۳ فاکتور مهم را در نظر می‌گیریم. یکی از آن‌ها نمایشگر است که خب G5 یک نمونه بزرگ و خیلی خوبش را در اختیار شما قرار می‌دهد. فاکتور دوم اسپیکر است که این‌بار ال‌جی آن‌را به بخش زیرین دستگاه انتقال داده و البته همچون گذشته از استفاده از دو اسپیکر خودداری کرده است. به شخصه بهترین محل برای اسپیکر (و یا اسپیکرهای) دستگاه را در جلو و بالا و پایین نمایشگر می‌دانم. در این بخش‌ها صدا به صورت واضح به گوش شما می‌رسد و هنگام در دست گرفتن دستگاه نیز چیزی اسپیکر را نمی‌پوشاند. حالا و در G5 با اینکه نسبت به G4 که اسپیکر در پشت قرار داشت، شاهد یک پیشرفت خیلی خوب هستیم اما همچنان هنگامی که گوشی را به صورت افقی در دست بگیرید، دستان‌تان روی اسپیکر را می‌پوشاند و خودتان کاری می‌کنید تا صدا به گوش‌تان نرسد. بلندی صدا در این مدل بسیار خوب است و حتی به‌راحتی می‌توان آن را با محصولات صاحب نامی همچون اچ‌تی‌سی ۱۰ نیز مقایسه کرد اما از لحاظ کیفیت همچنان محصولات ال‌جی جای کار دارند. حتی اگر بخواهید صدا را به صورت خصوصی گوش دهید، یک هدفون بسیار با کیفیت همراه با دستگاه عرضه می‌شود که جوابگوی نیازهای شما خواهد بود.

LG G5 Review (29)

فاکتور سوم در این بخش پلیر دستگاه است که بدون شک ال‌جی یکی از بهترین کمپانی‌ها در این زمینه است. پلیر دستگاه انواع کدک‌های صوتی و تصویری را پشتیبانی کرده و حتی در نمایش زیرنویس نیز خیلی خوب عمل می‌کند. علاوه بر این‌ها تنظیمات خاصی نیز برای آن در نظر گرفته شده است. به‌عنوان مثال می‌توانید با کشیدن انگشت خود در سمت راست و یا چپ صفحه، میزان نور و یا بلندی صدا را تغییر دهید. یکی از قابلیت‌هایی که به شخصه خیلی دوستش دارم در تنظیمات پلیر نهفته است و توسط آن می‌توانید میزان نور پلیر در لحظه ورود را مشخص کنید. در این حالت نور نمایشگر در پلیر دستگاه، تنظیمات جداگانه‌ای نسبت به سایر بخش‌های رابط کاربری خواهد داشت. برای درک بهتر موضوع، تصور کنید که می‌توانید مشخص کنید که هنگام ورود به پلیر، میزان نور بر روی ۱۰۰ درصد قرار گیرد و در این حالت حتی اگر نور نمایشگر را بر روی حداقل میزان ممکن قرار داده باشید به محض اجرای یک فایل ویدیویی نور به صورت اتوماتیک تا انتها بالا می‌رود که در نوع خود جالب است. حتی اگر از این پلیر راضی نبودید (که خیلی بعید هست!) باز هم می‌توانید از میان انبوهی از پلیرهای موجود برای سیستم عامل اندروید یکی را برگزینید و بر روی دستگاه نصب کنید.

LG G5 Review (24)


ال‌جی عاشق کودکان می‌شود!

ال‌جی G5 به اندروید ۶.۰.۱ مارشملو مجهز است و از رابط کاربری خاص این کمپانی موسوم به Optimus UX 5.0 بهره می‌برد. این رابط نسبت به آنچه پیش‌تر در G4 دیده بودیم، تغییرات ریز و درشت زیادی را به خود دیده است. در لحظه نخست که دستگاه را روشن می‌کنید، خبری از اپ دراور یا همان کشوی برنامه‌ها نیست و همه چیز بر روی صفحه اصلی پخش و پلاست! درست همانند چیزی که در رابط هواوی و یا آی‌فون‌های اپل می‌بینیم. اما پس از آنکه دستگاه خود را آپدیت کنید، اپ دراور به رابط کاربری باز می‌گردد و از سردرگمی نجات می‌یابید. در رابط کاربری G5 از رنگ‌های بسیار زیاد و شادی استفاده شده و همین امر موجب می‌شود تا برخی آن‌را یک رابط کاربری کودکانه و کارتونی بنامند که خب البته پر بی‌راه هم نمی‌گویند! هنگام تپ کردن بر روی فولدرها، محتویات فولدر به‌صورت پاپ آپ ظاهر می‌شود. منوی نوتیفیکیشن‌ها نیز نسبت به گذشته تغییراتی را به خود دیده و رنگ‌هایش هماهنگ با بدنه شده است. با اینکه همه چیز خیلی خوب در اختیار شماست و هنگام کار با دستگاه سردرگم نمی‌شوید اما راستش را بخواهید به شخصه رابط کاربری G4 را بیشتر می‌پسندیدم.

در این رابط همچنان امکان تنظیم ارتفاع کیبورد در اختیار شماست و می‌توانید متناسب با اندازه انگشتان خود کیبورد را تنظیم کنید که همین امر سرعت تایپ شما را بالا می‌برد. به طور کلی در رابط کاربری دستگاه، رنگ سفید غالب است و بخش تنظیمات و حتی منوی نوتیفیکیشن‌ها نیز بیش از پیش به اندروید خام نزدیک شده‌اند.

۳ Flagship 2016 ITResan (1)

LG G5 Review (38)


ال‌جی به سنسور اثر انگشت مجهز می‌شود

با اینکه پیش‌تر در V10 شاهد سنسور تشخیص اثر انگشت بودیم اما این، نخستین باری است که پرچمدارهای سری G ال‌جی به این سنسور مجهز می‌شوند. این سنسور که در بخش پشتی و در زیر دوربین دستگاه جای خوش کرده عملکرد بسیار خوب و قابل قبولی از خود نشان می‌دهد و تقریبا اگر ۱۰ بار شانس خود را امتحان کنید، شاید یک‌بار قادر به بازکردن قفل دستگاه نباشید که در نوع خود فوق‌العاده است. این سنسور می‌تواند ۵ انگشت شما را به صورت همزمان شناسایی کند؛ یعنی اینکه شما می‌توانید ۵ اثر انگشت متفاوت را در حافظه آن بگنجانید تا دستگاه با ۵ انگشت مختلف باز شود. جالب است بدانید که بر خلاف اکثر پرچمداران امروزی، نیازی به فشردن دکمه پاور و سپس استفاده از سنسور اثر انگشت نیست و برای باز کردن قفل دستگاه همان قرار دادن انگشت بر روی سنسور کافی است.

محصولات ال‌جی به قابلیت منحصر به فردی با نام Knock Code مجهز هستند که توسط آن می‌توانید از یک الگو خاص برای بازکردن قفل نمایشگر استفاده کنید که حالا و با روی کار آمدن سنسور اثر انگشت تقریبا بدون استفاده می‌شود.

یکی از ویژگی‌های پرچمداران ال‌جی بهره‌گیری از اینفرارد است. در نتیجه به‌راحتی هر چه تمام‌تر می‌توانید کنترل لوازم دیجیتالی اطراف خودتان را بر عهده بگیرید و به‌عنوان مثال تلویزیون را روشن و خاموش کنید و یا میزان باد اسپیلت خانه را تنظیم کنید. قابلیتی ویژه که در حال حاضر اکثر کمپانی‌ها به آن توجه نمی‌کنند!

مسلما یکی از قابلیت‌های خاص پرچمدار جدید ال‌جی که مانور زیادی نیز بر روی آن داده شده، ماژولار بودن آن است. شما می‌توانید از ماژول‌های خاصی که ال‌جی از آن با نام “دوستان” یاد می‌کند، استفاده کنید و قابلیت‌های خاص و ویژه‌ای به دستگاه خود بیفزایید. به‌عنوان مثال با استفاده از ماژول کم پلاس می‌توانید در کنار افزایش حجم باتری دستگاه، از دکمه‌های اختصاصی برای زوم و یا شاتر دوربین نیز بهره‌مند شوید. متاسفانه ال‌جی این ماژول‌ها را برای بررسی در اختیار ما قرار نداد و بنابراین نمی‌توانیم نظر خاصی در رابطه با آن‌ها بدهیم.

G5 ال‌جی تنها در یک نسخه ۳۲ گیگابایتی راهی بازار می‌شود که البته از طریق کارت حافظه می‌توانید تا ۲۵۶ گیگابایت دیگر نیز به آن بیفزایید. البته از این میزان کمی بیش‌تر از ۲۰ گیگابایت آن در اختیار شماست و باقی آن‌را خود گوشی نوش جان کرده است.

از دیگر قابلیت‌های این مدل می‌توان به USB Type-C، نسخه ۴.۲ بلوتوث، ارایه در چهار رنگ متفاوت، پشتیبانی از GPS و همچنین انواع شبکه‌های مخابراتی اشاره داشت. با همه این‌ها ای کاش این مدل در برابر آب و گرد و غبار نیز مقاوم بود تا به یک محصول همه چیز تمام تبدیل شود.

LG G5 Review (21)


ال‌جی همچنان به باتری قابل تعویض ایمان دارد

همیشه یکی از ویژگی‌های محصولات ال‌جی، باتری قابل تعویض‌شان بوده است. پرچمداران و به‌طور کلی محصولات این کمپانی را می‌توانید به راحتی باز کنید و باتری آن‌ها را تعویض کنید. حالا در G5 با اینکه بدنه دستگاه فلزی است اما همچنان باتری توسط کاربر قابل تعویض است. شما با فشردن دکمه قرار گرفته در سمت چپ و پایین بدنه، می‌توانید بخش زیرین نمایشگر را از آن جدا کنید تا همراه با آن باتری دستگاه هم جدا شود. البته جداسازی باتری از بخش زیرین نمایشگر ظاهرا از شکستن شاخ غول هم سخت‌تر است. در واقع برای جداکردن باتری به نیروی زیادی نیاز دارید و مشخص نیست که در دراز مدت این بخش همچون روز اول بماند و یا اینکه کار دست‌تان بدهد و رسما گوشی را بدون استفاده کند. این باتری یک نمونه ۲۸۰۰ میلی آمپری است و در یک استفاده معمولی تا یک روز با شما خواهد بود. نکته جالب در رابطه با باتری این دستگاه، سرعت شارژ شدن آن است که می‌توانید تا در حدود ۸۰ درصد آن‌را در نیم ساعت شارژ کنید. البته برای آن ۲۰ درصد باقی‌مانده هم نیم‌ساعت کنار بگذارید تا رسما فول‌ شارژ کردن G5 به بیش از یک ساعت زمان نیاز داشته باشد.

با توجه به اینکه این محصول به پورت USB Type-C مجهز است و چنین ویژگی‌‌ای به تازگی در میان گجت‌ها باب شده، شما می‌بایست همیشه و در همه جا کابل دستگاه را همراه با خود ببرید؛ چرا که در هر خانه‌ای چنین کابلی پیدا نمی‌شود. ناگفته نماند که این مدل از شارژ به ‌صورت بی‌سیم پشتیبانی نمی‌کند و شما نمی‌توانید از شارژرهای بی‌سیم استاندارد موجود در بازار برای شارژ کردن آن استفاده کنید.

LG G5 Review (15)


ال‌جی همچنان خوش قیمت است

بدون شک G5 یکی از خاص‌ترین پرچمداران بازار است. چرا که طراحی آن به‌ صورت ماژولار است، سخت افزارش قدرتمند است، به دو دوربین در بخش پشتی مجهز شده و حتی با وجود فلزی بودن، همچنان به باتری دستگاه دسترسی دارید. این مدل با تمام ویژگی‌های خاصش همراه با برخی لوازم جانبی و ماژول کم پلاس با گارانتی مدیاپردازش در حدود ۲ میلیون تومان جیب شما را می‌زند. البته با توجه به تازه وارد بودن و قیمت رقبای این مدل، ظاهرا باید G5‌ را یک پرچم‌دار خوش قیمت بنامیم.

LG G5 Review (17)

35 در مورد “بررسی تخصصی ال‌جی G5: یک پرچم‌دار دو چشم!”

  1. سلام اقای مسکینی
    من میخوام این گوشی رو بخرم ولی این قسمت پایینش که جدا میشه دو دلم کرده
    جوری نیست که یه بچه حین بازی قسمت پایینش رو در بیاره
    یه جوری که یه دفه دل و روده بیفته بیرون؟

    1. مجتبی مسکینی

      سلام
      خیر از این لحاظ مشکلی نیست چون برای دسترسی به اون قسمت باید دکمه اختصاصی اون رو فشار بدین و بعد خارج کنید
      البته در حال حاضر این گوشی ارزش خرید چندانی نداره و گزینه‌های خیلی بهتری در این رنج هست

      1. ممنون از پاسخ گویی شما
        تا رنج ۱ میلیون و ۲۰۰ یا ۳۰۰ چی پیشنهاد میدین؟
        ملاک دوربین و باطری

        1. مجتبی مسکینی

          گوشی‌های خوبی در این رنج هستند اما شاید بهترین گزینه برای خرید P9 هواوی باشه

    1. مجتبی مسکینی

      بین دو مدلی که اشاره کردین، بله Mi 5 قیمت کمتری داره و ارزش خریدش به مراتب بالاتر از G5 هست

  2. سلام
    بررسیتون عالی بود
    آقای مسکینی من میخوام شیائومی می۵ ۶۴g بخرم بنظرتون خوبه یا lg g5 تکسیم Tmobile چون قیمتش پایینتره واس همون اپراتوری گفتم
    mi5 واقعا فیلمبرداری اسوموشن داره(۱۲۰f)ثانیه چون اصلا تو بررسیا ندیدم بهش اشاره بشه؟
    ببخشید اگ طولانی شد ممنون میشم جواب بدید.

    1. مجتبی مسکینی

      سلام
      ممنون
      بین دو مدلی که گفتیم شیائومی Mi 5 محصول بهتری هست و ارزش خرید بالاتری نسبت به G5 داره
      بله می‌تونید با این گوشی اسلوموشن بگیرید اما به طور کلی کیفیت فیلم‌برداریش راضی‌کننده نیست و نسبت به رقبا ضعیف‌تره

      1. خیلی ممنون از راهنماییتون من بین این دوتا مونده بودم دوستم g5 خریده بود اپراتوری قیمتش خوب بود منو دودل کرد ولی با راهنمایی شما mi5 میخرم بازم ممنون.

  3. سلام
    این مشکل سایه ک میگن تو تصویر میندازه چیه داستانش ؟
    دردسر ساز نمیشه ؟
    من میخام بخرم لطفن راهنمایی کنید
    باطریشم ی توضیح بدید ک میگن ضعیفه

  4. واقعا عالی بررسی می کنید ومطالبتون ادم رو خسته نمیکنه و جالبه میخواستم بگم لطف کنین بررسی a5 2017و a7رو هم منتشر کنید.

    با تشکر از سایت خوبتون

  5. تو کنگره موبایل MWC 2016 گوشی G5 به عنوان بهترین گوشی موبایل جدید انتخاب شد ؛
    بعید میدونم تا آخر سال ۲۰۱۶ گوشی دیگه ای رو دستش بیاد .

  6. لطفا هرکی اطلاعات داره راهنمایی کنه بگه کدوم بخرم وی۱۰ یاجی۵. برام دوربین مهمه الان گلکسی اس۵ دارم ولی دوربینش که تعریف میکردن به دلم ننشست واز دوربین جی۳ ضعیفتر. منم تصمیم گرفتم الجی بخرم

    1. مجتبی مسکینی

      تفاوت چندانی با هم ندارن! می‌تونید بررسی هر دو رو در سایت بخونید و تصمیم بگیرید اما G5 با دوربین دوگانه آپشن‌های بیشتری رو در اختیارتون می‌ذاره

    2. خب معلومه که بین g5 و v10 باید همون G5 رو انتخاب کرد. دوربینش که واقعا عالیه هرچند که از لحاظ استحکام بدنه V10 خیلی سرتره اما اینو یادتون نره که وی ۱۰ پلاستیکیه. در ضمن جی۵ با پردازنده ی فوق العاده ای که داره خیلی بهتر میتونه تا چند سال آینده جواب نیازهای شما رو بده و حتی اینکه خیلی بیشتر توسط ال جی پشتیبانی میشه

  7. متاسفانه همه میگن که این گوشی طراحیش خوب نیس اما باید بگم که وقتی از نزدیک ببینیدش نظرتون واقعا عوض میشه. به نظرم زیاد خوشعکس نیس. درست بلعکس G4 که فک کنم خوش عکس بود اما از نزدیک خیلی هم اونجوری تاپ نبود

  8. باسلام و خسته نباشید
    آقای مسکینی اگه بخوایم دوربین دوگانه رو به عنوان مزییت در نظر نگریم و فقط کیفیت عکس ها رو معیار قرار بدیم،از بین اس ۷ و جی ۵ کدوم دوربین بهتری دارن؟؟آخه شما به دوربین جی ۵ نمره ۱۰ دادید و به اس ۷ نمره ۹.۵ ولی چیزی که تو عکسا مشخصه دوربین اس ۷ عکسهای بهتری گرفته
    ممنون میشم بگید کدوم گوشی دوربین بهتری داره

    1. مجتبی مسکینی

      سلام
      این نمرات با توجه به قابلیت ها و امکانات دوربین گوشی ها و به صورت کلی داده شده و شما باید ببینید که از دوربین یه گوشی چه انتظاری دارید و بعد مدل برتر رو انتخاب کنید! به عنوان مثلا دوربین اس ۷ در محیط های کم نور و تاریک تصاویر بهتری رو ثبت میکنه اگه چنین چیزی برای شما اهمیت داره خب مسلما اس ۷ بهتر هست و یا دوربین جی ۵ تنظیمات دستی فوق العاده ای رو داره که در حالت عکاسی و فیلم برداری کاربردی هست
      شاد باشید

  9. تنها نکته منفی که داره :

    اینکه طراحیش ای کاش بهتر بود . ال جی سابق واقعا طراحی های بی نظیری داشت.

  10. بررسی خوبی بود?
    اون عکسه که G4 و G5 بغل هم بودن واقعا دردناک بود!(منظور چرم به فنا رفته ی G4 بود..?)
    این برنامه دوربین ش هم واقعا یکی از کامل ترین ها تو اندرویده✌
    ولی خب با اینکه طرفدار الجی و ریسک پذیری هاش هستم اما نمیدونم چرا نمیتونم با G5 ارتباط برقرار کنم.

  11. شما مثل اینکه فیلمی با کیفیت ۴k رو با Z5 premium ندیدید که میگید فقط داره با اعداد بازی میکنه :))
    من خودم Galaxy s6 دارم ولی کیفیت Z5 premium واقعا یه چیز دیگست
    کمی واقع بینانه نظر بدیم 🙂

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH