آیا اپل توسط رقبایش تهی شده است؟!

برای هر کار، اپلیکیشنی وجود دارد. این شاید یکی از معروف‌ترین شعارهای دنیای تکنولوژی و حتی کل دنیای تجارت باشد. همانطور که می‌دانید این شعار متعلق به اپل است. در سال ۲۰۰۹ بود که اپل با معرفی آیفون ۳G، اپ استور خود را جز تبلیغات قرار داد. اپ استور یکسال پیش ایجاد شده بود. هدف اصلی اپ استور این بود که کاری که انتظار ندارید گوشی شما برای شما انجام دهد و یا آیفون نمی‌تواند انجام دهد،‌ شما به راحتی بتوانید با دانلود یک اپلیکیشن از اپ استور انجام دهید.

در سالیان بعد، اپ استور دستخوش تغییراتی شد. یکی از چالش‌هایی که اپل با آن مواجه بود، اپلیکیشن‌هایی بود که برای این شرکت تهدید کننده بودند. به عنوان مثال می‌توان از اسکایپ نام برد که زمانی کلا ممنوع بود و یا مدت زمانی طولانی در حال بررسی بود. به مرور زمان این مشکلات مرتفع شد و الان تقریبا به ازای هر اپلیکیشن از پیش نصب ‌شده، یک اپلیکیشن معادل وجود دارد.

App-for-that

در بسیاری از موارد، این اپلیکیشن‌ها تهدیدی برای اپل نبودند و ارزش آیفون و اکوسیستم آن را بالا می‌بردند. اما این بازبودن است که اجازه داده تقریبا ۲ میلیون اپلیکیشن در این اکوسیستم رشد کنند، در عین حال به رقبای اپل مانند گوگل،‌ مایکروسافت، آمازون و فیسبوک اجازه داده است با تعداد زیادی اپلیکیشن رقبای بسیاری برای اپلکیشن‌های اپل عرضه کنند و حتی بسیاری از توانایی‌های ذاتی آیفون را نیز انجام دهند.

مایکروسافت ۸۲، گوگل ۷۲ و آمازون و فیسبوک هر کدام ۲۲ اپلیکیشن در اپ استور دارند! بسیاری از این اپلیکیشن‌ها، همان کارهایی را انجام می‌دهند که اپلیکیشن‌های اپل انجام می‌دهند. مرورگر، مدیریت عکس، فضای ابری، نوت‌برداری، محتواهایی مانند موسیقی و فیلم و پلیرهای آنها، برخی از کارهایی است که این اپلیکیشن‌ها انجام می‌دهند.

ریسک بزرگ اینجاست که ممکن است این کمپانی‌ها به حدی کارهای آیفون را انجام دهند که کاربران این کمپانی‌ها را بخش اصلی تجربه کاربری خود بدانند و نه اپل را. زمانی که کاربر زمان زیادی از وقت خود را در اپلیکیشن‌های شرکت‌های دیگر سپری کند، از نظر او،‌ آیفون فقط سخت‌افزاری است برای نگهداری اپلیکیشن‌های دیگران. اینجاست که تغییر سخت‌افزار نیز به راحتی امکان‌پذیر است. چه فرقی دارد که شما از جیمیل خود در گوشی اندرویدی استفاده کنید یا در آیفون؟ آیا تفاوتی است بین اسکایپ در گوشی اندرویدی و آیفون؟

اینجاست که تجمیع سرسختانه سرویس، سخت‌افزار و نرم‌افزار اپل، جای خود را به تجمیع سخت‌افزار دیگران و نرم‌افزار دیگر شرکت‌ها می‌دهد (لازم به یادآوری نیست که اپل سخت‌افزار آیفون را نیز تولید نمی‌کند). به همین دلیل است که اپل عزمی جدی برای ورود به بازار محتوا مانند موسیقی و اخبار را دارد. اپل می‌خواهد که کاربران از سخت‌افزار و سرویس‌های خودش استفاده کنند/

نکته جالب در کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل این بود که فرصت‌های بیشتری برای توسعه‌دهندگان ایجاد کرد تا به لایه‌های عمیق‌تر iOS دست پیدا کنند. از طرف دیگر، جنبه‌های دیگری مانند نقشه، Siri و iMessage را به روی آنها باز کرد. اپلیکیشن‌های دیگر اکنون می‌توانند به لایه‌هایی از iOS دست یابند که قبلا فقط اپل و تعداد محدودی از شرکای این شرکت دسترسی داشتند.

این کار استراتژی اپل برای افزایش توجه به آیفون است. اگر اپلیکیشن‌های سوم شخص از نقشه، Siri و iMessage استفاده کنند، نه تنها کاربران از این سرویس‌ها بیشتر استفاده می‌کنند، بلکه آنها را بهبود نیز می‌بخشند. بنابراین دیگر نیازی به رقابت با بسیاری از اپلیکیشن‌ها نیست.

اپل در حال ایجاد تعادل بین باز کردن آغوش به روی رقابت و آوردن رقابت به زمین بازی خود است تا ضرر کمتری را متحمل شود. شاهد این مدعا این است که دو سرویس موسیقی و ناوبری، شامل بازکردن Siri به روی دیگر اپلیکیشن‌ها نمی‌شوند. کیست که نداند که اپل، سرمایه‌گذاری سنگینی بر روی موسیقی و ناوبری داشته است. اپل قصد دارد که Siri را به روی حوزه‌های دیگری باز کند، اما بدون هیچ شکی، موسیقی و ناوبری در ته لیست برای اضافه‌شدن هستند.

اگر همه این موارد را در نظر بگیریم، مشخص می‌شود که سرویس‌ها، کارکردی دوگانه برای اپل دارند. از یک طرف این سرویس‌ها برای اپل، درآمد بیشتری ایجاد می‌کنند. از طرف دیگر، این ریسک وجود دارد که اپل توسط رقبایش تهی شود. اپل نیاز دارد که موقعیت خود را تثبیت کند تا بتواند رقابت را دفع کند و تجربه‌ای منحصربفرد بوجود آورد که رقبا از ایجاد آن ناتوان باشند. تغییراتی که اپل در کنفرانس توسعه‌دهندگان خود اعلام کرد، گامی در این جهت است. البته این جنگ مداوم است و فشار رقبای اپل هر روز بیشتر می‌شود و اگر اپل قادر نباشد تغییرات معناداری در طول زمان ایجاد کند، سیب این شرکت هر روز بیشتر از پیش خورده می‌شود.

1 در مورد “آیا اپل توسط رقبایش تهی شده است؟!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH