مانعی شناور برای جمع‌آوری زباله‌های اقیانوسی

زباله‌های رهاشده و یا موجود در طبیعت یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که بسیاری از کشورها و فعالان محیط‌زیست با آن دست‌ و پنجه نرم می‌کنند. هرچند شاید بتوان زباله‌های موجود در کوه‌ها، جنگل‌ها و دشت‌ها را به‌سادگی جمع‌آوری کرده و این محیط‌ها را از زباله نجات دهیم اما تاکنون درباره زباله‌های شناور دریاها و اقیانوس‌ها که علاوه بر ظاهر زشت، مشکلات زیست‌محیطی نیز به بار آورده‌اند، فکر کرده‌اید؟ جمع‌آوری زباله‌های شناور در اقیانوس‌ها، دریاها و حتی دریاچه‌ها کار بسیار دشواری است چراکه حرکت امواج زباله‌ها را مدام جابه‌جا می‌کند و از این‌طرف به آن‌طرف می‌برد؛ اما یکی از موسسه‌های فعال محیط‌زیست در کشور هلند خلاقیت جالبی برای این مشکل به کار گرفته است.

این شرکت نمونه‌ اولیه‌ای از یک مانع شناور پلاستیکی طراحی و به آب انداخته است. این مانع در آب شناور بوده و وظیفه آن به دام انداختن زباله‌هایی همچون بطری‌های پلاستیکی، کیسه‌های پلاستیکی، تورهای ماهیگیری و… است. این مانع در حدود ۱۰۰ متر طول داشته و قرار است بیش از ۳۶ مایل از سطح اقیانوس‌ها را فرابگیرد و تا عمق بیش از دو هزار متر از سطح اقیانوس فرو رود.

این مانع قرار است به‌صورت V شکل به طول یک کیلومتر در وسط اقیانوس آرام نصب شود و زباله‌ها و پلاستیک‌هایی که درون آن گیر می‌کنند را به سمت نوک V هل داده تا در این قسمت زباله‌ها تفکیک شوند.

این ایده جذاب هنوز به مرحله اجرا درنیامده است چراکه مطالعات اخیر نشان می‌دهد هزینه‌ای معادل ۳۰۰ میلیون پوند روی دست کشورها می‌گذارد اما در عوض قادر خواهد بود طی ۱۰ سال نیمی از زباله‌های موجود در سطح آب‌ها را پاک‌سازی و جمع‌آوری کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH