آشنایی با ۹ گذرگاه اسرارآمیز تاریخی مخفی در کوچه و خیابان‌های دنیا

در میان موضوعات مختلف تاریخی، مکان‌های اسرار‌آمیز برای همه جذابیت خاصی دارند؛ اما این مکان‌ها صرف نظر از جنبه سرگرمی که برای ما دارند، با اهداف خاصی به صورت مخفی در دل کوچه‌ها و معابر ساخته شده‌اند. در بیشتر موارد، فراهم کردن امکان پنهان شدن و فرار از خطر برای کسی مد نظر بوده است، در حالی که گاهی هم اهداف شومی در پشت پرده این مکان‌های مخفی وجود داشته‌اند. برای این که با ۹ اتاق و راهروی تاریخی اسرار‌آمیز آشنا شوید، ادامه مطلب را بخوانید:

۱

در مصر باستان چند تمدن تاریخی مرموز وجود دارد که با آثار تاریخی عظیم خود تکنولوژی امروز ما را به چالش کشیده‌اند. در طول قرن‌ها پژوهشگران، کاشفان و غارتگران بسیاری برای دسترسی به اسرار اهرام باستانی Giza Plateau تلاش نموده‌اند، اما به نظر می‌رسد که طراحان این آثار، چنین روزهایی را پیش‌بینی کرده بودند، چرا که بسیاری از مومیایی‌ها همچنان کشف نشده و ناشناخته باقی مانده‌اند. در این اهرام، اتاق‌هایی ساخته شده‌اند که در آنها مومیایی‌هایی وجود دارند و توجه افرادی را که وارد هرم می‌شوند، به سمت خود جلب می‌کنند؛ در حالی که مومیایی فرعون در مکان دیگری نگهداری می‌شود اما با تکنولوژی امروزی اتاق‌هایی مخفی زیر معابر اصلی اهرام کشف شده‌اند که مومیایی‌های اصلی در آنجا قرار دارند.

۲

در دوران ملکه الیزابت اول، انجام آیین‌های کاتولیک‌ برای بسیاری از مردم مجازات زندان و مرگ به همراه داشت؛ برخی از کاتولیک‌های شجاع در کوچه و خیابان پرسه می‌زدند تا مومنان وفادار را بشناسند و مراسم مذهبی را در خانه‌های آنها برگزار نمایند؛ در حالی که ماموران ملکه هم در پی کشیش‌های کاتولیک بودند تا در حین انجام مراسم آنها را دستگیر کنند؛ در نتیجه بسیاری از خانه‌ها به اتاق‌هایی مخفی به نام “چاله کشیش” مجهز می‌شدند. چاله کشیش، کوچک و تنگ بود و به روش ماهرانه‌ای برای پنهان کردن کشیش هنگام هجوم ماموران و بازرسی از منزل، طراحی شده بود. این بازرسی‌ها برای چند روز یا چند هفته ادامه می‌یافت و معمولا از معماران با تجربه هم کمک گرفته می‌شد؛ در نتیجه بسیاری از کشیش‌ها یافته می‌شدند یا تا پایان بازرسی به دلیل خفگی یا گرسنگی از دنیا می‌رفتند.

۳

حتی قبل از دوران آزار و اذیت کاتولیک‌ها، مجهز شدن خانه‌ها و معابر بریتانیا به اتاق‌های مخفی، غیر معمول نبود. این اتاق‌ها با هدف پنهان شدن سریع در هنگام خطر ساخته می‌شدند. بسیاری از این اتاق‌های مخفی و همینطور چاله‌های کشیش، در زمان جنگ داخلی انگلستان که “پرنس ادوارد” در حال فرار بود به کمک او آمدند؛ او به خانه‌های مجهز به این اتاق‌ها پناه می‌برد و اغلب تا چند روز در این مکان‌های تنگ و تاریک پنهان می‌شد. هنوز هم می‌توانید اتاق‌های مخفی و چاله‌های کشیش را در بسیاری از خانه‌های تاریخی انگلستان مشاهده کنید.

۴

از مخوف‌ترین اتاق‌ها و معابر مخفی ‌آنهایی بودند که توسط H.H. Holmes، اولین قاتل سریالی آمریکا مورد استفاده قرار گرفتند. در اواخر سال‌ ۱۸۰۰ میلادی، هولمز (Herman Webster Mudgett) در شیکاگو یک ساختمان با شکوه ساخت. بخشی از پول این پروژه از طریق معاملات نادرست، تقلب در بیمه و قتل‌های گاه به گاه به دست آمده بود. بالاترین طبقه این ساختمان سه طبقه، معماری عجیب و پیچیده‌ای داشت: راه‌پله‌های مخفی، درهای تله‌ای که فقط از خارج قابل باز شدن بودند و درهایی که از طریق آنها هولمز می‌توانست هنگامی که مهمانانش به خواب می‌رفتند، وارد اتاق‌ها شود. هر کارگر فقط برای مدت کوتاهی در ساخت این پروژه به کار گرفته می‌شد تا هیچکس به اسرار هولمز پی نبرد. هولمز در این ساختمان که به “قلعه مرگ” معروف شد صدها قربانی را به قتل رساند و اجساد آنها را از طریق کانال‌های مخفی به داخل کوره‌های زیر زمینی می‌انداخت تا اثری از جنایاتش باقی نماند. قلعه مرگ در سال ۱۸۹۵ تخریب شد و هم‌اکنون در مکان آن اداره پست شیکاگو قرار دارد.

۵

در دوران محدودیت‌های آمریکا در اوایل قرن بیستم، تجارت مشروبات الکلی، قمار و فحشا به صورت مخفیانه انجام می‌شدند و در سراسر کشور فروشگاه‌های غیر قانونی مشروبات الکلی، مکان‌هایی را تدارک دیدند که در آن مشتریان به صرف الکل و پرداختن به سرگرمی‌های غیر قانونی مورد علاقه خود بپردازند. ابتکار به کار رفته در برخی از این اماکن غیر قانونی واقعا شگفت‌انگیز بود. میخانه و قمارخانه به صورت هوشمندانه‌ای پنهان می‌شدند و همه چیز قانونی به نظر می‌آمد. ورودی این مکان‌ها به شکل دیوار سفید یکپارچه و ستون‌های بتونی و کاملا غیر قابل تشخیص بود؛ البته بسیاری از این مکان‌ها کشف و صاحبان آنها راهی زندان شدند؛ یا با حیله‌گری و دادن رشوه، جان سالم به در بردند.

۶

هنگام جنگ جهانی اول، درماندگی همراه با امیدواری باعث می‌شد تا گروه بزرگی از اسیران جنگی به فکر فرار بیفتند؛ اما در قلعه Colditz آلمان، تعدادی از سربازان انگلیسی و فرانسوی اسیر، یک نقشه ماهرانه را طراحی کردند. آنها برای پنهان کردن نقشه خود، زیر شیروانی قلعه، با استفاده از کرکره‌های چوبی و گل یک سقف کاذب و اتاق مخفی ساختند که اصلا معلوم نبود ممکن است پنهان کننده رازی باشد. در این اتاق مخفی، یک گیرنده رادیو وجود داشت و یک هواپیمای بدون موتور، که البته هیچ وقت به پرواز در نیامد و قبل از اجرای برنامه فرار، جنگ به پایان رسید.

۷

در سال ۲۰۰۶ یک تونل پیچیده کشف شد که از Tijuana در مکزیک به Otay Mesa در کالیفرنیا راه داشت و از آن برای قاچاق ماری جوانا به ایالات متحده استفاده می‌شد. البته این اولین و آخرین باری نبود که این روش به کار برده می‌شد اما این راه مخفی بسیار استادانه ساخته شده بود و مهارت و ابتکار سازندگان آن شگفت‌انگیز بود؛ همچنین ساخت این تونل حتما نیاز به زمان زیادی داشته است.

۸

در اوایل سال ۲۰۰۸ داستان وحشتناکی در مورد یک جزیره در سواحل نرماندی، رسانه‌های نیوجرسی را تکان داد. در این جزیره یک مرکز نگهداری از کودکان وجود داشت و در آن، اتاق‌های زیر زمینی مخفی کشف شده بود که احتمالا در سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰ برای شکنجه و آزار کودکان مورد استفاده قرار می‌گرفتند. در حفاری انجام شده از این اتاق‌ها، بقایای اجساد کودکان و ابزار‌های شکنجه یافت شد.

۹

همه داستان‌های مربوط به راهروها و اتاق‌های مخفی به مرگ و شکنجه مربوط نمی‌شوند و بعضی از آنها فقط عجیب هستند. در سال ۲۰۰۲ یک دانشجوی مهندسی به نام Stanislas Gosse، با هدف سرقت کتاب‌های گران قیمت مربوط به قرن هشتم میلادی از کتابخانه صومعه Mont Sainte-Odile، از یک راه مخفی چند صد ساله که فقط عده انگشت شماری از وجود آن باخبر بودند، استفاده کرد. در این صومعه یک راهروی مخفی وجود داشت که به یک درب مخفی شده پشت قفسه‌های کتاب می‌رسید. سرقت Stanislas Gosse به دلیل وجود دوربین‌های امنیتی در کتابخانه کشف شد.

اسکرول به بالا
TCH