فروش اسمارت‌فون‌های سامسونگ برای سه سال پیاپی در چین در حال کاهش است

سامسونگ بزرگترین سازنده گوشی‌های هوشمند در دنیاست و از کمپانی‌هایی همچون اپل، سونی و ال‌جی در رده بالاتری قرار گرفته است. اما این شرکت در بازار چین با مشکلات زیادی روبرو است و فروش آن در حال کاهش است. حتی موفقیت گلکسی S7 و S7 edge که سود سامسونگ را افزایش داده‌اند، در این روند تاثیری نداشته است. در حالیکه سامسونگ به راحتی رتبه اول خود را در سطح جهان حفظ می‌کند،‌ اما بالا ماندن در بازار چین به دلیل رقابت شدید، بسیار سخت است.

سامسونگ در چند سال گذشته در بین برندهای برتر گوشی‌های هوشمند چین نبوده است، اما گزارش‌های جدید حاکی از آن است که این شرکت به طور روزافزون در حال واگذاری زمین بازی به رقبای محلی است. بر اساس این گزارش که روز یکشنبه منتشر شده است، این شرکت رتبه پنجم بازار چین را به خود اختصاص داده است. گزارش جدید که گزارش پایداری ۲۰۱۶ نامیده می‌شود، به بررسی وضعیت سامسونگ در موضوعات اقتصادی، محیط‌زیستی و اجتماعی می‌پردازد. این گزارش می‌گوید که فروش در سه سال گذشته به ترتیب ۱۸،‌ ۱۶ و ۱۵ درصد کاهش یافته است. سامسونگ نه تنها سهم بازار خود را از دست داده است بلکه درآمد این شرکت در چین از ۲۸.۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ به ۲۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ رسیده است. اگر این درآمد را با درآمد سال ۲۰۱۳ در چین مقایسه کنیم (۳۴ میلیارد دلار) اوضاع بدتر نیز می‌شود.

سامسونگ در سال ۲۰۱۳ رتبه اول بازار چین در گوشی‌های هوشمند را داشت، اما با افزایش رقابت و ورود تولیدکنندگان دیگر، نتوانست جایگاه خود را حفظ کند. برندهای محلی همچون هواوی، اوپو، ویوو و شیائومی توانستند با ارایه گوشی‌های هوشمند با قیمت مناسب و در برخی موارد با کیفیت بهتر از سامسونگ، بازار را در اختیار بگیرند.

سامسونگ البته در گوشی‌های میان‌رده تا بالارده عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. این شرکت همچنان سعی می‌کند که با معرفی گوشی‌هایی با قیمت و امکانات مناسب بخشی از سهم از دست رفته خود را بدست آورد. گوشی‌های رده C سامسونگ نیز این هدف را دنبال ‌می‌کنند. به عنوان مثال، گوشی C4 با اسنپدراگون ۶۱۷،‌ رم ۴ گیگابایتی، ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی، دوربین ۱۶ مگاپیکسلی و بدنه فلزی از گوشی‌هایی است که سامسونگ برای این بازار معرفی کرده است. اما قیمت این گوشی‌، هنوز هم از گوشی‌های پریمیوم برندهایی همچون هواوی، شیائومی و اوپو بیشتر است.

Samsung_logo-8

سامسونگ اگر می‌خواهد در گود رقابت باقی بماند، باید استراتژی خود را در بازار چین تغییر دهد. یکی از مهترین دلایلی که کاربران چینی به برندهایی همچون هواوی روی آورده‌اند،‌ قیمت است. کاربران چینی از امکانات و ویژگی‌های گوشی‌هایی همچون گلکسی و آیفون خوششان می‌آید، اما قیمت،‌ مانع از خرید آنها می‌شود. یکی از تحلیلگران می‌گوید:

برخی از خریداران مایل به آپگرید گوشی خود هستند، اما زمانی که به قیمت آیفون یا گلکسی S7 نگاه می‌کنند، از خرید منصرف می‌شوند. آنها می‌توانند ویژگی‌هایی را که می‌خواهند در محصولات ارزان‌تر، پیدا کنند. به علاوه برندهای چینی توانسته‌اند تصورات مردم در رابطه با خودشان را تغییر دهند و حتی هواوی اخیرا گوشی پریمیوم نیز ارایه کرده است. کاربران همیشه نسبت به برندهای جدید، ذهنی باز دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH