چگونه می‌توانیم ذهن خود را برای یک رژیم غذایی سالم آماده کنیم؟!

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی نامناسب تنها در مدت کوتاهی نتایج موثری خواهند داشت و کسانی که از آن‌ پیروی می‌کنند، اغلب با ناامیدی از عملی شدن آن، این رژیم‌ها را به پایان می‌رسانند. خانواده‌هایی که به دنبال روشی برای کاهش کالری دریافتی خود هستند نیز ممکن است به سختی راه‌حل مناسبی را به منظور فراهم کردن شرایط تغذیه‌ای مناسب برای اعضای خانواده خود پیدا کنند.

مواردی که در ادامه به آن می‌پردازیم، نمی‌بایست آن را به عنوان یک راهنمای رژیم غذایی در نظر گرفت، چرا که بیشتر فهرستی از تفکرات مهم در مورد چگونگی کاهش کالری مصرفی را در اختیار می‌گذارد. همچنین به مواردی درباره تغذیه سالم اشاره می‌کنیم که بر اساس پژوهش‌های در حال انجام در زمینه علم “gastrophysics” (ترکیبی از علوم خوراک‌شناسی و روان‌‌فیزیک) هستند.

فریب‌دادن مغز

روش‌های آسان کمی وجود دارند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها تاثیر عمیقی را بر احساس سیری و بی‌نیازی خود از غذا ایجاد کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از ظروف کوچکتر منجر به فریب دادن مغز ما خواهد شد تا باور کنیم که در حال خوردن غذای بیشتری هستیم. این مورد یک پدیده روانشناختی است و می‌تواند بهترین روش برای کاهش میل به غذا باشد.

اگر شما یک ماده غذایی را به دو بخش یکسان تقسیم کرده و هرکدام را روی یک بشقاب کوچک و بزرگ قرار دهید، قسمتی که روی بشقاب بزرگتر است طبیعتا کوچکتر به نظر می‌آید و بالعکس. در واقع مغز ما نمی‌تواند این موضوع را به خوبی درک کند و حتی زمانی که می‌دانیم آن‌ها کاملا شبیه هم هستند باز هم فریب می‌خورد.

علاوه بر این می‌دانیم که سرو غذا در یک کاسه به جای بشقاب می‌تواند احساسی را القا کند که غذای بیشتر و پر حجم‌تری درون آن است. باز هم این موضوع به دلیل عدم تشخیص صحیح مغز ماست. مطالعات جدید اثبات می‌کند که وزن قاشق و چنگال و ظروف تاثیر قابل توجهی را بر درک ما از وعده‌های غذایی خواهدگذاشت. استفاده از بشقاب‌ها و قاشق‌های سنگین‌تر احساس سیری بیشتری را به ما می‌دهد.

بنابراین چرا ما از روش‌های گفته‌شده دوری می‌کنیم؟! دلیل آن این است که خوردن غذای کم در کاسه‌ها و به وسیله قاشق و چنگال دشوار است.

خوردن غذا را سخت‌تر کنید

۱این موضوع ممکن است خنده‌دار به نظر بیاید، اما تحقیقات نشان می‌دهد که اگر ما با دستی که بر آن تسلط نداریم شروع به خوردن غذا کنیم، مقدار کمتری از آن را مصرف خواهیم کرد، اما با این روش هیچ لذتی از خوردن غذا نخواهیم برد. بنابراین به جای آن، سعی کنید با به کارگیری روش‌های خلاقانه مانند استفاده از قاشق‌های چوبی ژاپنی برای خوردن سوپ یا چاپستیک برای غذاهای دیگر از لذت بیشتری بهره‌مند شوید. در واقع با این روش از قرار دادن حجم زیاد غذا در دهان جلوگیری خواهید کرد.

عدم مشاهده تلویزیون

موارد گفته‌شده در بالا تنها به حواس ذهنی ما مربوط می‌شوند و به نظر می‌رسد که برای مقدار و نحوه غذا خوردن ما عوامل دیگری نیز تاثیرگذاری باشند. مطالعات نشان می‌دهد زمانی که ما درگیر فعالیت‌های دیگری مثل مشاهده تلویزیون هستیم تا ۳۰ درصد غذای بیشتری را مصرف می‌کنیم.

حواس‌پرتی‌های اینچنینی به یک روال عادی در زمان غذا خوردن ما تبدیل شده‌ است. در واقع اکثر افرادی که از میز غذاخوری یا محل آشپزخانه برای خوردن غذا استفاده نمی‌کنند، ترجیح می‌دهند این کار را در جلوی تلویزیون یا به همراه کار کردن با گوشی خود انجام دهند.

۲بنابراین توصیه ما بر این است که زمان صرف غذا تلویزیون را خاموش کنید و گوشی خود را در اتاق دیگری قرار دهید و برای اینکه از خوردن غذا لذت کاملی ببرید از میز غذاخوری استفاده نمایید.

تمام حواس خود را صرف غذا خوردن کنید

در آزمایش‌های انجام شده روی افراد مختلف مشخص شد که استفاده از ظروف طرح‌دار و رنگی یا دارای اشکال عجیب می‌تواند توجه بیشتری از آن‌ها را درگیر غذا خوردن کند. با این حال وقتی که تمام حواس ما از جمله بینایی و بویایی متوجه این موضوع می‌شوند، تاثیرگذاری عمیق‌تری را مشاهده خواهیم‌ کرد. در واقع نکته اصلی در این رابطه این است که به ظروفی که با آن غذا میل می‌کنید توجه درست و دقیق‌تری را داشته‌ باشید.

به کارگیری این نکته پیش از مشغول شدن به خوردن غذا در منزل به سادگی قابل انجام است. بسیاری از دانشمندان بر این باورند که تا ۹۰ درصد چیزی که از طعم یک ماده غذایی درک می‌کنیم بستگی به حس بویایی ما دارد.

نگه‌داشتن کاسه گرم در دست نیز باعث می‌شود تا گیرنده‌های بویایی ما بیشتر تحریک شوند و به درک حس ما از عطر و طعم غذا کمک کنند. جالب است بدانید که ما در هنگام خوردن سیب به نسبت اینکه از پوره آن استفاده کنیم کالری کمتری را مصرف می‌کنیم. همچنین این نکته برای خوردن پوره میوه به جای آب ‌میوه نیز صادق است، چرا که ما احساس بیشتری را هنگام خوردن پوره درک می‌کنیم و تاثیر آن با مصرف میوه کامل نیز بیشتر خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH