Kantar Worldpanel: رقابت اپل و سامسونگ تمام شده است

آیا هنوز هم به رقابت اپل و سامسونگ فکر می‌کنید؟! خب دیگر لازم نیست فکر کنید! هواوی تا سال ۲۰۲۰ به دومین تولیدکننده بزرگ اسمارت‌فون در دنیا تبدیل می‌شود و گوگل نیز قصد دارد به طور جدی وارد بازار گوشی‌های هوشمند شود. با این روند، سامسونگ و اپل باید به فکر مسائل بزرگ‌تر و رقبای جدیدتری باشند.

بنابر آمار موسسه تحقیقاتی Kantar Worldpanel، سامسونگ ۳۷ درصد و اپل ۲۹ درصد فروش اسمارت‌فون‌ها در بازار ایالات متحده را به خود اختصاص داده‌اند. اگر آمار را دقیق‌تر بررسی کنیم، رقابت نزدیک‌تری را بین این دو شاهد هستیم. گلکسی S7 و S7 Edge، تقریبا ۱۶ درصد بازار و آیفون ۶S و ۶S Plus، تقریبا ۱۴.۵ درصد بازار را به خود اختصاص داده‌اند. ۵ درصد کسانی که گوشی‌های سامسونگ را می‌خرند، از مشتریان قبلی اپل هستند و ۱۴ درصد کسانی که اپل می‌خرند از مشتریان سابق سامسونگ بوده‌اند. اما در مورد هر دو شرکت، بیشتر فروش ناشی از مشتریان قبلی بوده است. ۸۸ درصد مشتریان فعلی اپل گفته‌اند که باز هم گوشی‌های اپل را می‌خرند. ۸۶ درصد مشتریان سامسونگ نیز به این شرکت وفادارند.

این دو شرکت در بازار بریتانیا رقابت نزدیک‌تری دارند و از هر جهار گوشی خریداری شده، سه گوشی متعلق به این دو شرکت است. در سه ماه منتهی به ماه مه، آیفون ۶s و ۵s، پرفروشترین گوشی‌ها در این بازار بوده‌اند.

در هر دو بازار ایالات متحده و بریتانیا، ۱۰ گوشی اول متعلق به سامسونگ و اپل است و برندهای دیگر در رده‌های بعدی ظهور پیدا می‌کنند. رشد فروش اسمارت‌فون در این دو بازار یا ثابت بوده و یا در حال کاهش است و بییشتر خرید مربوط به کسانی است که گوشی خود را آپگرید می‌کنند.

سامسونگ در گذشته رتبه نخست بازار چین که بزرگترین بازار اسمارت فون دنیاست را از آن خود کرده بود. سپس سر و کله شیائومی و پس از آن اپل هم پیدا شد. در حال حاضر، اپل و هواوی برای کسب رتبه اول در مناطق شهری با یکدیگر می‌جنگند. سهم سامسونگ از ۳۴ درصد در دو سال پیش به ۹ درصد کاهش یافته است.

بر خلاف بازارهای غربی که وفاداری مشتری بالا است و کمتر کاربری به برند دیگری مهاجرت می‌کند، در چین وفاداری مشتری پایین است. برای برند اول، هواوی، تنها ۱۹ درصد گفته‌اند که بار دیگر هواوی می‌خرند و ۲۴ درصد کسانی که هواوی خریده‌اند، از سامسونگ به این برند مهاجرت کرد‌ه‌اند. برای اپل، ۲۵ درصد خریداران از سامسونگ بوده‌اند و ۴۵ درصد نیز قبلا آیفون داشته‌اند. شیائومی نتوانسته مانند دو برند دیگر مشتریان زیادی از سامسونگ جلب کند و تنها ۹ درصد کسانیکه گوشی‌های شیائومی را خریداری می‌کنند، قبلا گوشی‌های سامسونگ را داشته‌اند. اما وفاداری مشتریان به این برند چندان بد نیست و ۴۵ درصد قبلا از گوشی‌های همین کمپانی استفاده کرده‌اند.

بازارهای در حال توسعه در حال کندشدن هستند، اما بازار هند رشد دو رقمی دارد. در این بازار، Micromax و شیائومی رقیبان سرسخت سامسونگ هستند، اما این کمپانی همچنان رتبه اول فروش اسمارت‌فون را به خود اختصاص داده است. اپل در حال برنامه‌ریزی برای حضور سنگین در سه تا پنج سال آینده است. هواوی نیز که دریافته که بازار ایالات متحده رشد کافی برای اول شدن را فراهم می‌کند، با بازسازی خود قصد تمرکز بر بازار هند را دارد.

با وجود وفاداری مشتری بالا، رشد کند در بازار کشورهای در حال توسعه و تسلط برندهای چینی بر بازار چین، اپل و سامسونگ نباید نگران یکدیگر باشند و باید بیشتر نگران رقبای دیگر و تغییر صحنه بازار باشند. در این چشم‌انداز، باید دید که بازارهای آمریکای لاتین و هند، چگونه اوضاع برندهای بزرگ را تغییر می‌دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH