SoftBank شرکت ARM را به مبلغ ۳۲ میلیارد دلار می‌خرد

غول اقتصادی ژاپنی SoftBank قصد دارد ARM را به مبلغ ۳۲ میلیارد دلار بخرد. ARM بزرگترین طراح چیپست‌های موبایل است و دفتر آن در شهر کمبریج انگلستان است. SoftBank امید دارد با این خرید خود را به عنوان رهبر در دنیای اینترنت اشیا معرفی کند.

ARM حدود ۲۵ سال پیش تشکیل شده و اکنون چهار هزار کارمند دارد. خرید این شرکت، بزرگترین خرید تکنولوژیکی در تاریخ اروپا است. ارزش سهام ARM پس از اعلام این خرید، ۴۵ درصد بالا رفته است. این خرید تنها چند هفته پس از رفراندوم برگزیت و موافقت آن، اتفاق افتاده است. برگزیت سوال‌های بسیاری درباره جذاب بودن انگلستان پس از برگزیت، برای سرمایه‌گذاری مطرح کرده است. ARM اما برخلاف دیگر شرکت‌های بریتانیایی، تقریبا از برگزیت مصون ماند، چون در بخش چیپست تقریبا هیچ رقیبی ندارد و دوم اینکه درآمدش به دلار آمریکاست. فیلیپ هاموند، وزیر اقتصاد کابینه جدید انگلستان می‌گوید:

این خرید بزرگترین سرمایه‌گذاری یک شرکت آسیایی در انگلستان است. این معامله تضمین می‌کند که نعداد کارمندان این شرکت در انگلستان در پنج سال آینده دوبرابر می‌شود و این شرکت را تبدیل به پدیده جهانی می‌کند.

BN-OP171_0622so_P_20160622043722

SoftBank تقریبا سه دهه پیش به عنوان توزیع‌کننده نرم‌افزار شروع به کار کرد، اما از آن زمان دگرگونی‌های فراوانی داشته است. رییس این شرکت، ماسایوشی سان، SoftBank را تبدیل به یک غول مخابراتی و رسانه‌ای کرده که اکنون ۶۸ میلیارد دلار ارزش دارد و دارایی‌‌های این شرکت از اپراتور Sprint در آمریکا تا یاهو ژاپن را شامل می‌شود. اما این شرکت بیشتر به دلیل مالکیت ۵۱ درصدی سوپرسل (سازنده کلش آو کلنز) شهرت داشت، که البته سهم خودش را به یک شرکت چینی فروخت.

تکنولوژی ARM در دهه ۱۹۸۰ میلادی زمانی که بخشی از شرکت Acorn بود، توسعه یافت. این شرکت بعدها از Acorn جدا شد و سرمایه‌گذاری زیادی از طرف اپل دریافت کرد. تکنولوژی این شرکت در محصول نیوتون اپل بکار رفته بود. ARM لایسنس تکنولوژی خود را به شرکت‌های سخت‌افزاری مانند اپل و سامسونگ می‌فروشد و از این راه درآمد کسب می‌کند. ARM چون صرفا کار طراحی چیپست‌ها را بر عهده دارد، همیشه حاشیه سود بالایی دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH