گوشی‌های مجهز به اندروید نوقا در صورت وجود بدافزار راه‌اندازی نمی‌شوند

گوگل در حال تلاش برای افزایش امنیت اندروید است و در همین راستا دستور جدیدی در فرآیند راه‌اندازی اندروید نوقا برای چک کردن بدافزار ایجاد کرده است. تا اندروید مارشملو چک‌ کردن بدافزار قسمتی از فرآیند راه‌اندازی بود و در اندروید مارشملو، در صورت وجود بدافزار به شما هشدار داده می‌شد ولی فرآیند راه‌اندازی متوقف نمی‌شد، حال گوگل این فرآیند را در اندروید نوقا وارد مرحله جدیدی کرده است.

در وبلاگ یکی از توسعه‌دهندگان گفته شده که در اندروید نوقا، این فرآیند بسیار سخت‌گیرانه‌تر اعمال خواهد شد و ماجرا فقط به یک هشدار ساده ختم نمی‌شود. خوشبختانه در صورتی که دستگاه شما به بدافزار آلوده شده باشد راه‌اندازی نخواهد شد و یا با محدودیت (همانند Safe mode) قادر به استفاده از آن خواهید بود، ولی قسمت بد ماجرا این است که اگر مشکلی در اطلاعات شما توسط نرم‌افزاری غیر مخرب ایجاد شود، گوشی شما راه‌اندازی نخواهد شد.

اندروید از زمان مارشملو در رابطه با وجود بدافزار در سیستم هشدار می‌داد، اما با ورود گوشی‌های مجهز به اندروید ۷ به بازار، کسب تاییدیه برای را‌ه‌اندازی شدیدا اعمال می‌شود و بدین معناست که در صورت وجود مشکل در تصویر بوت (boot image) یا تایید بخشی از آن، دستگاه راه‌اندازی نخواهد شد و یا با محدودیت قادر به استفاده از آن خواهید بود. این چک کردن سفت و سخت در زمانی که تغییری در اطلاعات شما توسط نرم‌افزارهای غیر مخرب ایجاد شود، مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. این تغییر در اطلاعات قبلا کمتر مورد توجه قرار می‌گرفت.

با توجه به اینکه وجود مشکل در اطلاعات همیشه مرتبط با بدافزارها نیست، حتی وجود خطایی در حد بایت مانع راه‌اندازی دستگاه شما خواهد شد، گوگل در اندروید نوقا برای مقابله با این مشکل کدهای جدیدی به آن اضافه کرده است.

ما تغییراتی در تاییدیه dm اندروید ۷ ایجاد کردیم و در آن یک روش جدید بنام جایگذاری بیت را مورد استفاده قرار دادیم که به ما اجازه می‌دهد نه تنها اطلاعات گم شده را از یک قطعه ۴ کیلوبایتی کامل، بلکه توسط چند قطعه متوالی بازیابی کنیم، که با انجام آن فضای سربار مورد نیاز برای رسیدن به قابلیت رفع خطا قابل استفاده در مقایسه با پیاده‌سازی ساده، به طرز محسوسی کاهش می‌یابد.

به نظر می‌رسد این تغییر برای اکثر مردم مفید باشد و حداقل بعد از اولین راه‌اندازی مجدد گوشی خود، دستگاه و اطلاعاتشان ایمن باشند.

با این حال، روش فوق می‌تواند برای کسانی که مایل به استفاده از سیستم عامل سفارشی هستند، ایجاد مشکل کند، چون گوگل می‌گوید تمام دستگاه‌ها با بوت‌لودر قفل شده از این تکنیک بهره خواهند برد و تا زمانیکه بوت‌لودر گوشی شما قفل باشد (امکان باز کردن این قفل توسط تولیدکننده و یا با اجازه آن)، استفاده از رام سفارشی در دستگاه مجهز به اندروید نوقا بسیار سخت خواهد بود.

Android-7.0-Nougat-statue-copy-840x470

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH