سنگین اما با وقار! (بررسی سونی اکسپریا اس‌پی)

sp-cover

ظاهرا جدایی سونی از شریک سابقش یعنی اریکسون، که اتفاقا مهریه خیلی سنگینی را هم بر روی دست این ژاپنی خوش سابقه گذاشت، چندان به مذاقش تلخ نیامده و با آنکه در فکر تجدد فراش هم نیست اما فرزندان بسیاری را پس از این جدایی به بازار عرضه کرده (از کجا؟!) که قصد داریم در این مجال یکی از این تازه متولدین را برای شما معرفی کنیم. سونی Xperia SP نام این مدل جدید است که اگر نام پدر بر پیشانی فرزند هم حک نشده بود، اما می‌شد رگه‌ای از ظاهر پدر را بر چهره وی دید و حدس زد که دست پخت کیست! اینکه چرا نام SP برای این دختر جدید سونی (از کجا فهمیدیم دختره؟!) انتخاب شده خودش جای بسی تامل دارد! شاید ترکیبی از فرزندان بزرگ‌تر یعنی S‌ و P باشد که اتفاقا تا حدودی هم منطقی است! وجود یک نوار شیشه‌ای (همچون اکسپریا اس) و مقداری فلز (عاریه گرفته از بدنه اکسپریا پی) می‌تواند فلسفه نام گذاری این مدل را تا حدی توجیه کند (البته از خودمون در آوردیم‌ها!). در ادامه با آی‌تی‌رسان همراه باشید تا ببینیم که تا چه حد می‌توان به این فرزند جدید سونی علاقه‌مند شد.

شیشه را دوست دارم!

navar

نگران تیتر نشوید زیرا این شیشه با آن شیشه (نوعی مواد مخدر) خیلی متفاوت است! سونی در ابتدای سال ۲۰۱۲، سه محصول اکسپریا اس، یو و پی را با نوارهای شیشه‌ای به بازار عرضه کرد تا بسیاری این نوع خاص از طراحی را یک امضای تابت پای فرزندان جدید این کمپانی بدانند. اما پس از آن‌ها، دیگر خبری از نوارهای شیشه‌ای نشد تا تصور کنیم که سونی دیگر علاقه‌ای به این نوع از محصولات ندارد. ورود SP به شکلی خط بطلان بر این باور بود که البته ظاهر هم در اینجا کمی دستخوش تغییر شده است. نوار شیشه‌ای در پایینی‌ترین قسمت اس‌پی قرار دارد و حتی ممکن است در وهله نخست به آن چندان هم دقیق نشوید! این بار هیچ کدام از کلیدهای اندروید بر روی آن (مانند اکسپریا پی) و یا زیر آن (همچون اکسپریا اس) قرار داده نشده و پهنای نوار کمی هم بیشتر است. حالا چرا ما همه زندگی خودمان را ول کردیم و چسبیدیم به توضیح این نوار شیشه‌ای؟ زیرا چندین ال‌ای‌دی رنگارنگ (سه تا) در بالای آن قرار دارد که با تماشای هر تصویر، رنگ آن را به خود می‌گیرد، با پخش موسیقی برای شما به رقص در می‌آید و با زنگ و پیامک اطلاع می‌دهد که خبری در راه است!

navar-shishe-ee

سطح جلویی گوشی با شیشه یک‌پارچه گوریلا پوشیده شده، کنار بدنه از فلز پرداخت شده است و پشت آن از پلاستیکی مات که به راحتی لک و چربی را جذب نمی‌کند. در سمت راست کلید شاتر دوربین، دکمه یک‌پارچه صدا و قفل نمایشگر (پاور) دیده می‌شود که خوشبختانه سونی همچون اکسپریا زد کلید پاور را با طراحی مشابه در وسط کار گذاشته که عملکرد بسیار مطلوبی دارد.

side-sp

جک استاندارد 3.5 میلی‌متری در بالا و پورت اتصال به کامپیوتر (که شارژر و MHL‌ هم است) در سمت چپ، بدون هیچ‌گونه محافظی به حال خود رها شده‌اند و احتمال حمله هر دزد و راه‌زنی (منظور گرد و غبار) به آن‌ها وجود دارد! ساختار لنز در پشت گوشی به شکلی است که آن را خیلی بزرگ‌ نشان می‌دهد، اما توصیه می‌کنیم فریب نخورید (ما که نخوردیم) زیرا قاب دور آن سبب چنین تصوری می‌شود. کمی پایین‌تر از لنز، تک فلاش LED و در سمت چپ اسپیکر مونو دیده می‌شود و طبق معمول همیشه، سونی با صدا قهر بوده و به داشتن همین تک بلندگو راضی شده است.

برای دسترسی به محل سیم کارت و کارت حافظه جانبی بایستی درب پشتی گوپشی را بردارید، در اینجا شاید بهتر بود سونی یک تابلوی خطر را نصب می‌کرد زیرا باز کردن این درب و به خصوص بستن آن، هم کمی دشوار است و هم اگر اعصاب آرامی نداشته باشید، احتمال آنکه بزنید و سر گوشی را بشکانید بسیار زیاد است! جالب اینجاست که با برداشتن این درب باز هم به باتری دسترسی ندارید و ای‌کاش سونی اسلات سیم کارت و حافظه جانبی را هم در کناره‌ها جای‌گذاری می‌کرد تا کاربران را از انجام این عملیات غیر ممکن نجات دهد!

حال می‌خواهیم یک سوال بپرسیم که اگر جواب درست به آن بدهید، یک میلیون تومان به شما جایزه خواهیم داد (البته جایزه را ده سال بعد می‌دهیم که بتوانید با این پول یک دونه آدامس خرسی بخرید!!). اگر گفتید اکسپریا اس‌پی، در بین محصولات سونی صاحب چه رکوردی است؟! فکر کنید… بزرگ‌ترین نمایشگر؟ خیر! قوی‌ترین سخت‌افزار؟ خیر! برترین دوربین؟ خیر! زیاد به ذهن خودتان فشار نیاورید و اجازه دهید که آدامس خرسی را ما صاحب شویم! پاسخ این است: اکسپریا اس‌پی سنگین وزن‌ترین گوشی تولیدی سونی در رده محصولات جدیدش است! تعجب کردید؟! واقعا هم جای تعجب دارد زیرا اندازه آن (حداقل در ظاهر) از مدل‌هایی چون اکسپریا Z‌ و ZL کوچک‌تر بوده و همگان انتظار دارند که محصولات جدید به سمت سبک شدن پیش بروند، ولی به نظر می‌رسد اس‌پی با وزنی معادل ۱۵۵ گرم این قانون را نا دیده گرفته و با ضخامتی ۱۰ میلی‌متری، دستان بزرگ و قوی را برای داشتنش طلب می‌کند (دیدید گفتیم دختره!).

اینچ بیشتر!

اکسپریا اس‌پی بعد از دو گوشی Z و ZL دارای بزرگ‌ترین صفحه نمایش با ابعاد 4.6 اینچ است تا مدال برنز محصولات سونی موبایل را در این بخش از آن خود کند. البته وضوح تصویر اچ‌دی سبب می‌شود تا چگالی پیکسل در حد عدد ۳۱۹ پایین بیاید اما نگران نباشید زیرا چشمان شما از این بابت ناراحت نخواهند شد. سونی از نسخه دوم موتور براویا برای نمایش تصاویر استفاده کرده و همچون مدلی چون لومیا ۹۲۰، قابلیت کار کردن با دستکش (Glove Mode) را نیز در دل آن کار گذاشته تا در روزهای سرد زمستانی، مجبور به در آوردن دستکش از دستان خود نشوید. البته واقیت این است که قابلیت معروف به دستکش، تنها بدین خاطر ساخته نشده (کشورهای گرمسیر که دستکش لازم ندارند!) و شما می‌توانید در مواردی دیگر که دوست ندارید به صورت مستقیم نمایشگر را لمس کنید (مانند کثیف بودن دست‌ها) نیز از این خاصیت استفاده نمایید و حتی با اجسامی چون خودکار و قلم بر روی نمایشگر ضربه بزنید!

برای آنکه کیفیت نمایشگر گوشی را بتوانید بهتر بسنجید، آن را در کنار اکسپریا اس گذاشته و چند عکس گرفتیم تا خود قضاوت کنید که چگونه عمل می‌کند (گوشی سمت راست اس‌پی هست). البته به این نکته توجه داشته باشید که اکسپریا اس، در مقایسه با گوشی‌های این رده، زاویه دید ضعیفی دارد (مقاله مقایسه نمایشگرهای اچ‌دی را از اینجا بخوانید).

dis1

فرکانس را بالا ببر!

بالا بردن فرکانس هسته در چیپست‌های موبایل، مانند تیونینگ کردن موتور ماشین است! شما از همان موتور دارید استفاده می‌کنید اما به علت برخی تغییرات، قدرت بیشتری را دریافت خواهید کرد. حال سونی که در بعضی از محصولات پیشین خود (نظیر اکسپریا SL) ثابت کرده که تیونر قهاری است، به سراغ اس‌پی آمده و از چیپست Qualcomm MSM8960Pro با هسته‌های Krait قدرتمند که هر کدام فرکانس 1.7 گیگاهرتزی دارند استفاده کرده است. این هسته ها به قدری قوی هستند که با کمی افزایش فرکانس، انتظار روزهای بهتری را از آن داشته باشیم. پس بیایید با هم سری به آزمایشگاه آی‌تی‌رسان بزنیم و از نزدیک قدرت موتور اکسپریا اس‌پی را بسنجیم.

در آزمون نخست به سراغ برنامه بنچمارک پی رفتم که عملکرد گوشی رسما من را در جای خودم میخکوب کرد! زمان محاسبه تنها 187 میلی‌ثانیه، رقمی است که حتی اکسپریا زد نیز بدان دست نیافته بود و این به خاطر فرکانس بالاتر تک هسته در مقایسه با آن دارد.

پس از این مرحله از quadrant professional استفاده کردم که در چهار مرحله مختلف عملکرد گوشی را می‌سنجد. تصاویر زیر نشان می‌دهد که امتیاز Xperia SP در مواجهه با رقبا به چه نحو است (البته دقت داشته باشید که اکثر مدل‌های دیگر چهار هسته‌ای هستند).

cpu

واحد گرافیکی Adreno 320 در مرحله قبلی نشان داد که عملکرد خوبی دارد و به همین خاطر از NenaMark 2 کمک گرفتم که نتیجه عالی بود و عدد 59.9 فریم بر ثانیه را به ثبت رساند!

nena

در آخرین گام نیز اسمارت بنچ که به طور هم زمان عملکرد واحد گرافیکی و پردازنده را مورد امتحان قرار می‌دهد، به خوبی نشان داد که اکسپریا اس‌پی، در بخش سخت‌افزاری نه تنها لیاقت گرفتن عنوان یک گوشی قدرتمند را داراست، بلکه توانایی ایستادن بالای سر بسیاری از غول‌های این روزها در دنیای تلفن همراه را نیز دارد.

smart

عکاسی دوست  دارید؟

doorbin

از آنجایی که در این اواخر سونی علاقه بسیاری به لنزهای ۱۲ و ۱۳ مگاپیکسلی از خودش نشان داده بود، انتظار داشتیم تا با یکی از همین اعداد برای اس‌پی نیز برخورد کنیم. اما سونی غافلگیرمان کرد و عدد ۸ را رو به روی ما گذاشت! از آنجایی هم که برای ما کیفیت مهم‌تر از عدد مگاپیکسل دوربین است، پس خرده چندانی به سازنده نمی‌گیریم و می‌رویم تا در عمل ببینیم که این دوربین چه  می‌کند.

در بخش عکاسی، حالتی به نام Superio Auto وجود دارد که سونی آن را برای گرفتن بهترین عکس‌ها پیشنهاد می‌کند. ظاهرا برای آنکه حق الزحمه‌اش نیز محفوظ بماند، یک مگاپیکسل از کیفیت دوربین را برای خودش برداشته و وضوح عکس شما به ۷ مگاپیکسل کاهش می‌یابد. عملکرد فوکوس در هنگام عکاسی قابل قبول است و خوشبختانه به دلیل حضور کلید اختصاصی شاتر، عکاسی راحت‌تر است. البته وای به حال روزی که بخواهید در تاریکی عکس بگیرید. به قدری نویز به سمت عکس شما هجوم می آورد که ممکن است از ترس جانتان، گوشی را رها کرده و به کنجی پناه ببرید! برای آنکه سخن را بیشتر از این به درازا نکشیم، چندین عکس در شرایط مختلف نوری و محیطی با آن گرفتیم که می‌توانید در ادامه مشاهده نمایید.

PIC1 pic2

در بخش فیلم‌برداری، همان گونه که می‌شود انتظار داشت، با کیفیت فول اچ‌دی و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه ضبط خاطرات فراهم است. در نمونه کلیپ یک دقیقه‌ای که ما گرفتیم، حجم کلیپ بالغ بر ۱۲۵ مگابایت شد. جزئیات به خوبی گرفته می‌شود، عکس العمل فوکوس و سرعت زوم نیز بالاست و فقط در محیط‌های کم نور، نویزهای زیادی به سمت شما حمله می‌آورند که همچون بخش عکاسی، به راحتی نمی‌توانید از شر آن‌ها خلاص شوید!

چه نسخه‌ای بهتر است؟!

منظور ما از این تیتر نسخه دکتر نبود، بلکه اشاره به ورژن اندروید گوشی داریم که در اینجا 4.1.2 است و البته وقتی اکسپریا زد هم با این نسخه عرضه شده، پس چه انتظار دیگری از اس‌پی دارید؟! پوسته هم تقریبا همان چیزی است که در سوپر فون محبوب سونی دیده‌اید و حتی قابلیت دوست داشتنی STAMINA mode نیز برای آن در نظر گرفته شده تا عمر باتری 2370 میلی‌آمپری شما هر چه بیشتر افزوده شود (در حالت استفاده نسبتا زیاد، باتری یک روز را حداقل دوام می‌آورد که می‌توان آن را قابل قبول دانست).

درباره ظاهر اینترفیس، من به این نتیجه رسیدم که سونی از عمد نمی‌خواهد یک چیز متفاوت داشته باشد! حال چرا؟! بسیاری از سازندگان اعتقاد دارند که رابط کاربری اصلی اندروید، خود دارای عملکرد بسیار خوب و منوهای گویایی است و دلیلی بر تغییرات گسترده بر روی آن نمی‌بینند (بالاخره گوگل کلی پول خرجش کرده!). البته این تئوری مورد قبول همگان نیست، وگرنه سامسونگ انقدر با تاچ ویز و اچ‌تی‌سی با سنس خود فخر فروشی نمی‌کردند و از سویی با اقبال کاربران رو به رو نمی‌شدند. اما بایستی به این نکته توجه داشت، کمپانی بزرگی چون سونی، به طور یقین از پس طراحی یک اینترفیس جذاب و متفاوت بر می‌آید اما چرا به سمتش نمی‌رود؟ جدا از بحث همان اعتقاد بر کارا بودن پوسته اصلی اندروید، به مواردی نظیر آپدیت‌ها نیز بایستی اشاره کرد که هرچه شما پوسته‌ای نزدیک‌تر به نسخه  اصلی داشته باشید، ارتقای گوشی‌ها برایتان امری ساده‌تر و سریع‌تر خواهد بود. پس دیگر همه بهانه‌ها جور شد و سونی همان UI خودش را استفاده خواهد کرد که با تعبیه چند تا میانبر و برنامه، به عنوان پوسته اختصاصی به کاربران غالب می‌کند!camera

چیزی کم دارم؟!

کم داشتن کلا واژه مناسبی نیست و از آنجایی که ما اس‌پی را دوست داریم، می‌گوییم که اصلا هم کم ندارد! امکانات ارتباطی در بهترین شرایط خودش قرار دارد، قابلیت‌هایی چون NFC‌ نیز در گوشی بوده و از سویی شبکه نسل چهارم هم به صورت پیش فرض در آن پشتیبانی می‌شود (چقدر هم برای ما مهمه!). همچنین اگر در خانه پلی استیشن ۳ داشته باشید، می‌توانید آن را به طور مستقیم به گوشی متصل کرده و از بازی کردن با آن لذت ببرید.

ps3-and-sp

البته اگر کمی در باطن گوشی دقیق شویم، شاید بتوان به مواردی چون حافظه داخلی ۸ گیگابایت (که تنها 5.8 گیگابایت آن برای کاربر در دسترس است) ایراد گرفت و یا دوربین دوم با وضوح VGA را هم با کیفیت ندانست، اما در کل امکانات اس‌پی را بایستی در حد معقولی قلمداد کرد.

کجای قیمتم؟!

بسیاری اصرار دارند تا اس‌پی را در رده میان قیمت‌ها بدانند و حتی خود سازنده نیز در رده‌بندی‌ها، این مدل را یک میان قیمتی می‌داند. اما آیا این مورد صحیح است؟ اصلا چه تعریفی از یک گوشی میان قیمتی بایستی داشت؟

چیزی که در این بین مشهود است، استفاده از واژه قیمت به عنوان رکن اصلی است. حال باید چه رنجی را برای میانی‌ها در نظر گرفت؟! با توجه به مبلغ حدودی ۴۰۰ یورو برای این گوشی، می‌توان حدس زد که قیمتش بالاتر از 1.600.000 تومان خواهد بود. به نظر شما، این یک گوشی میان قیمت است؟! پس آن موقع حتما مدلی چون اکسپریا تی سونی (با حدود قیمتی 1.200.000 تومان) در رده ارزان قیمت‌ها جای می‌گیرد و گوشی‌های رده پایین‌تری چون اکسپریا سولا (با حدود قیمتی 750.000 تومان) در سری مجانی‌ها قرار خواهند گرفت! (گوشی‌های ارزان‌تری چون اکسپریا تیپو را هم حتما یک پولی به کاربر برای داشتنش اعطا می‌کنند!).

با توجه به این شرایط، بایستی اس‌پی را نزدیک‌تر به گوشی‌های اعیانی این سازنده (نظیر اکسپریا زد) دانست که البته کسب مدال برنز در قدرت و اندازه نمایشگر (پس از Z و ZL)، باعث می‌شود تا چندان هم از این مورد تعجب نکنیم!

اس‌پی با اینکه گوشی سنگین وزنی است و در برابر سوپر فون‌هایی چون اچ‌تی‌سی وان، اس ۴ یا اکسپریا زد نمی‌تواند عرض اندام چندانی بکند، اما بایستی اذعان کرد که مدل با وقاری است، پس می‌توانید با خیال راحت خواستگار آن باشید!

back-sp

خوب‌ها

Big Smile سخت‌افزار قدرتمند
Big Smile طراحی خلاقانه (به خصوص نوار شیشه‌ای)
Big Smile باتری مناسب (حداقل در مقایسه با سایر اکسپریاها!)
Big Smile محل مناسب کلید پاور

بدها

Unhappy وزن زیاد
Unhappy زاویه دید نامناسب نمایشگر
Unhappy کیفیت بد عکس‌ها در نور کم

[box type=”info”]مشخصات

ابعاد: 130.6×67.1×10 میلی‌متر
وزن: 155 گرم
نمایشگر: 4.6 اینچ لمسی با وضوح تصویر 1280×720 پیکسل
سیستم عامل: اندروید نسخه 4.1
پردازنده: Dual-core 1.7 GHz Krait
دوربین: 8 مگاپیکسل با فلاش LED، فیلم‌برداری Full HD با سرعت 30 فریم بر ثانیه
شبکه بی‌سیم: Wi-Fi 802.11 b/g/n
باتری: 2370 میلی‌آمپر[/box]

278 در مورد “سنگین اما با وقار! (بررسی سونی اکسپریا اس‌پی)”

  1. باسلام
    گوشی می خواهید بگیرید فقط سونی بگیرید این سامسونگ و هوآوی و سایر برندها زیاد چیز دلچسبی نیستند و هرچه بودجه بیشتر دارین سونی با رده بالاتر بگیرد واقعا از خرید گوشی های سونی پشیمان نخواهید شد

  2. سلام یه سوال داشتم چطوری میتونم به روز رسانی برنامه های گوش اس پی رو غیر فعال کنم؟ممنون میشم زود جواب بدید

  3. آقای گل کار، اینکه می گن این گوشی خیلی هنگ میکنه درسته؟به نظر شما هواوی g6 بهتره یا این؟؟؟

    1. پیمان گل‌کار

      تا حدی هنگی رو داره (نه خیلی زیاد!)
      این گوشی در کل گزینه بهتری است و برتری G6 در طراحی بهتر اون هست

      1. هواوی جی 6 یه اسباب بازی پلاستیکی بیش نیست 😐 و البته خز ترین برند بازار موبایل همین هواوی هست

  4. من این گوشیو دارم ولی صفحش نسبت به خیلی از گوشیا اکثر گوشیا زرد میزنه.فقط گوشی من اینطوریه یا یه چیز عادی

  5. سلام.خسته نباشید.ببخشیدمیخواستم ببینم بین اکسپریا اس پی واکسپریا وی کدوم رو پیشنهادمیکنید؟واقعاگیج شدم!!!!

  6. سلام من میخوام گوشی بخرم بین این و هواوی جی 700 موندم ولی خب sp بهتره ولی میگن اشکالات زیاد داره و … واقا موندم اگه میشه کمکم کنید ممنون.

  7. با سلام خدمت عمو پیما عزیز م کیفیت دوربین برام خیلی مهمه چون عکاسی میکم حافظه داخلی بالا هم برم مهمه چون برنامه و نرم افزار میریزم اما اهل بازی نیستم لطفا اگر گوشی مناسب میشناسید معرفی کنید زیر 800ت دوربین جلو اگر کیفیت بالایی داشته باشد چ بهتر چرا که خود پیکچرینگ زیاد میکنیم مدل هایی که مد نظر خودمه ایناست ، اما نظر کاربردی شما هم برام خعلی مهمه :
    سونی اس پی با توجه به تصاویری که خودتان گرفتید
    LG L70
    LG L90
    از ال جی میترسم ولی در توضیحاتش نیاز های منو برآورده میکنه فقط نمیدوه چرا بیشون 300 ت فاصله است در ضمن عمر باتری در حال کار با اینترنت و وای فای بسیار بالاست به گفته کاربران 1 روز!!!!!!!!در حالیکه سامسونگ 3-4 ساعت است و این خلاف نیاز من است، لطفا جواب منو امروز بدید که به امید خدا اگر ج دادین امروز از راه دانشگاه با پدرم اقدام به خرید خواهم کرد ، ممنونم

  8. سلام آقا پیمان خسته نباشید.من امروز اکسپریا اس پی خریدم قیمت 655000 ت ولی الان که پشت گوشیمو نگاه کردم زده ساخت چین میخواستم بدونم گوشیم تقلبیه یا اینا همه ساخت چین هستن.اگه نه ، ساخت کجا باید باشه؟ممنون میشم اگه پاسخ بدید…

  9. من حدود یکسال این گوشی رو دارم. به غیر از کیفیت نسبتا کم عکس و مقداری سنگینی واقعا دیگه مشکلی نداره. الان هم به 4.3 اپدیت کردم از نظر باتری عالیه. کیفیت صفحه خیلی خوبه. بازی ها همه راحت اجرا میشن. فیلمبرداری عالیه.

  10. الان 3 روزه که گوشی رو خریدم
    باتری گوشیم در عرض 4-5 ساعت که با گوشی بازی میکنم یا میرم تو اینترنت خالی میشه
    آیا همه ی sp ها اینطورین یا برای من اینطوریه؟

  11. سلام من موبایلم sp را به نسخه ی جدید ارتفا دادم ولی خوب نیست سرعتش پایین امده است و هنگ میکند حالا میخوام میوبایلم را به نسخه ی قبلی و قدیم برگردانم الان 4.3 اندورید است و خوب نیست میخوام به 4.1 برگردد بهتره سرعت بالا امده است

  12. با سلام من میخواستم این گوشیو بخرم
    اما بعضی افراد دیگه خیلی بد ازین گوشی گفتن!
    جز دوربینش و صفحه نمایش مشکلی دیگه نداره ؟
    برنامه و بازی رو خوب پخش میکنه ؟
    ارزش خرید داره؟
    الان قیمتش چنده ؟
    صفحه نمایشش و دوربینش قابل تحمل هست ؟

    1. پیمان گل‌کار

      اگر منظورتون ion هست که کلا دورش رو خط بکشید! گوشی قدیمی‌ای شده اما sp نسبت به قیمتش ارزش خرید خوبی داره

  13. سلام به همه آقا من یه سوال دارم
    اس پی رو رایتل جواب میده؟؟؟؟ آخه تو گزینه تماس Video Call نداره !!!!!!!! با این که 4G هست باید چه کار کنم؟؟؟؟ تو رو خدا جواب بدین
    ادمین تو یه چیز بگووو

  14. یعنی اگه باتری گوشی اس پی خراب بشه گوشی رو باید بندازیم دور؟؟؟؟؟

    یعنی سونی به همچین چیزی فکر نکرده؟؟؟؟

    باتریش خیلی خوبه من از همه چیزش راضی هستم ولی تو هنگ یعنی سونی چی فکر کرده گوشی 800هزار تومنی رو که خراب شد کار بر بندازتش تو آشغالی؟؟؟

      1. سلام
        لازم نیست گوشی رو بندازید دور
        ولی در صورت خراب شدن باتری باید ببرین پیش تعمیرگاه های معتبر
        خیلی راحت تعمیر میشه

    1. پیمان گل‌کار

      گوشی هواوی ظاهر شیک و جنس بدنه عالی در کنار نمایشگر نسبتا بهتری داره
      گوشی سونی قدرت سخت‌افزاری بهتر، باتری برتر و قیمت مناسب‌تری داره

  15. سلام من حدودا 3ماهه گوشی xperia sp خریدم.ازش راضیم فقط چندتا مشکل داره میخواستم راهنماییم کنید که برطرفشون کنم:
    1.کیفیت دوربینش پایینه،هم عکاسی هم فیلمبرداریش.من واقعا دوربین واسم مهمه و اگه میدونستم اینجوریه هیچوقت نمیخریدمش.لطفا بگین چه جوری تنظیمش کنم که خوب شه؟
    2.باز کردن یا حذف کردن عکسا خیلی طول میکشه
    3.وقتی که رو گالری عکس رو باز میکنم رنگش 180 درجه نسبت به چیزی که واقعا هست فرق میکنه و پررنگ تر میشه
    4.چه جوری گوشیم رو آپدیت کنم؟؟
    خواهش میکنم راهنماییم کنید آقای گل کار

    1. پیمان گل‌کار

      واقعیت اینه که دوربین SP در بین تاپ‌های بازار نیست! شما می‌تونید از برنامه‌های دیگر عکاسی استفاده کنید که شاید کمی کیفیت کار رو بهبود بده!
      برای طول کشیدن، دقت کنید که آیا عکس‌ها بر روی مموری کارت ذخیره شدند یا حافظه اصلی گوشی! اگر مموری هست، ممکنه ایراد از اون باشه و با یک نمونه دیگر هم امتحان کنید.

    1. پیمان گل‌کار

      بخشی از رم توسط فایل‌های سیستمی اشغال می‌شه که برخی از گوشی‌ها اون رو نشون نمی‌دهند

  16. سلام این گوشی مشکل وای فای داره .اصلا آنتن دهی وای فای قوی نیست .وقتی میرم تو هال قطع میشه .این چه آبرو ریزی سونی درآورده . هیچ حالت sleep یا energy saving فعال نیس وایییییییییییییییییییییییییییییییی

  17. سلام بین اس پی و اکرو اس کدوم رو بخرم بهتره؟با توجه به اینکه دوربین اکرواس قویه ولی از نظر سی پیو ضعیف تر از اس پی.خیلی ممنون

    1. محمد جهانی

      بستگی به استفاده تون داره! اگه دوربین میخواین، آکرو اس!
      اگر سخت افزار قوی میخواید، اس پی؛ اما دوربین اس پی خیلی خوبه و بیشتر سایت ها ازش تعریف کردن!

    1. حسام.18.گنبد

      سونی اکپریا ع- سونی اکسپریا م-هواوی اسند جی 600- هواوی اسند جی 610-سامسونگ گالکسی اس دو سیم-….این ها بهترین ها با کنترین قیمت ها هستن کمتر از 600 تومن

  18. به نظره من نخرید ، همشون مشکل ledدارن و اصلا هم درست نمیشن ، برید تو نمایندگی های تعمیر ببینید همش sp ‘آوردن واسه تعمیر من که خیلی از خریدش پشیمونم

  19. سلام من جدیدا اس پی خریدم همش از وای فای خارج میشه چیکار کنم؟
    میشه کاری کرد از وای فای خارج نشه؟
    ممنون

  20. سلام
    آقا نوار شیشه ای گوشیم مثل قبلا که اس میومد خاموش روشن نمیشه دیگه ؛ باید چ کار کنم
    اگه کسی میدونه لطفا بهم بگه
    ریست هم کردم ولی مثل اولش نشد 🙁

      1. دستت درد نکنه علی جان ، ولی قبلا رو همین تنظیمات نوار شیشه کار میکرد
        اگه دکمه پشت که off هست بزنم درست میشه ؟

  21. آقای پیمان گلکار میشه یه مقایسه بین وان اس و اکسپریا اس پی تو نظرات انجام بدی یک دنیا ممنون

  22. سلام دوستان من tx خریدم چند روز استفاده کردم معایب زیادی داشت باطریش که خیلی افتضاحه دوربینش ۱۳ هست ولی کیفیت ۸ روهم نداره خلاصه ۴۰۰ ضرر کردم و sp خریدم حداقل از tx بهتره باطریش سرعتش زیبایش خصوصا تاچ قوی داره کسانی که بین این دو مدل گیر کردن spرو بخرن من هر دو رو امتحان کردم

  23. سلام من جند روزه گوشی سونی اکسپریا تیپو خریدم نمیدونم ضبط صداش چطوریه اصلا میشه یا نه لطفا جواب بدید لازم دارم

  24. با سلام امروز خریدم 800.000 هزار تومان .چرا بازار گرمی میکنید .از اردبیل خریدم .دلتون بسوزه

  25. باسلام چرا سوال قبلیمو جواب ندادید . من میخوام از اردبیل به قیمت 850.000 هزارتومان با برنامه بخرم .

  26. سلام میخواستم بدونم اگه روش رم 32 گیگ بندازم هنگ میکنه یا نه و بدون روت میتونم باهاش بازی کنم.

  27. با سلام و خسته نباشید خدمت آقای گل کار عزیز. می خواستم بدونم z ارزش 600 تومان بیشتر نسبت بهspداره؟

    1. پیمان گل‌کار

      بستگی به استفاده شما داره
      اگر خاصیت ضد آب بودن براتون چندان مهم نیست، ارزش نداره!

  28. سلام آقای گل کار عزیز مقاله های که مینویسید فوق العاده خواستم از این بابت ازتون تشکر کنم
    اگه میشه میشه LG Optimus 4X HD رو مورد بررسی تخصصی قرار بدین و در نهایت 4X رو با Xperia SP از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری با هم مقایسه کنید چون قصد دارم بین این دو گوشی یکی رو انتخاب کنم
    خیلی ممنون

    1. سلام ارمان :
      LG Optimus 4X HD من این گوشی رو دارم ازش هم خیلی راضیم ازXperia SP هم بهتره هم از cpu و هم از سخت افزاری دوربینش عالیه فقط یک مشکل داره صداش کمه من خیلی بازی های گرافیک بالا روش نصب کردم مشکلی اصلا نداشت و این گوشی LG خوش دسته

      1. mohamad_h دمت گرم
        خیلی ممنون داداش که جواب منو دادی آقای گل کار بیخیال جواب دادن ما شده:)
        از نظر قدرت گرافیکی و سخت افزاری و بنچمارکها فک کنم SP بهتر باشه اونو دیگه آقای گل کار و دوستان باید زحمتش بکشن و اگه لطف کنن این نقد رو انجام بدن
        خیلی ممنون

  29. سلام از بین xperia sp ، optimus g و note 2 کدوم رو پیشنهاد میکنین؟ لطفا مختصر در مورد هر کدوم توضیحی بدین در ضمن ساپورت خوب تا 2 سال ، جنس بدنه و باتری برام مهمن. ممنون از سایت خوبتون.

    1. پیمان گل‌کار

      اپتیموس جی، باتری خوب، نمایشگر عالی، سخت افزار قوی، پشتیبانی متوسط، طراحی خوب
      اکسپریا اس‌پی، باتری خوب، نمایشگر متوسط، سخت افزار قوی، قیمت عالی، پشتیبانی قابل قبول، طراحی متوسط
      نوت ۲، باتری خوب، نمایشگر مناسب، سخت افزار قوی، پشتیبانی خوب، طراحی متوسط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH