برای عکاسی از غروب‌ خورشید چه تنظیماتی را باید اعمال کرد؟!

عکاسی از غروب آفتاب موضوع مورد علاقه‌ای است که در هر فصل از سال می‌توان از آن‌ بهره‌مند شد. رنگ‌های غنی، نورپردازی دراماتیک و اشکال قوی که بدین وسیله ثبت می‌شود، می‌توانند تصاویری بسیار زیبا را با اندکی صبر و برنامه‌ریزی صحیح شما بوجود آورند.

با این حال، ممکن است که دوربین شما عکس رنگ‌پریده‌ای را از غروب آفتابی ثبت کند که با چشم غیر مسلح می‌توان آن را نظاره کرد. به بیان بهتر،‌ احتمال دارد که تصاویر از شدت رنگ لازم برخوردار نباشند و یا ترکیب‌ بندی عناصر پاسخ‌گوی نیاز شما نباشد.

بنابراین در این مطلب راهنمای کاملی را درباره ثبت بهترین تصویر از یک غروب آفتاب تماشایی در اختیار شما قرار می‌دهیم. با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

۱نکاتی که باید پیش از شروع رعایت کنید

در راهنمای پیش رو، ما از تنظیمات مربوط به توازن سفیدی و کنترل‌‌های دیگر مربوط به تصویر استفاده کرده‌ایم، اما لازم است که شما تنظیمات ایزو دوربین‌تان را هم بررسی نمایید. در حالتی که از ۳پایه استفاده می‌کنید هیچ‌وقت از قابلیت خودکار ایزو استفاده نکنید، چرا که نیازی به ایزوی بالا برای این‌گونه تصویربرداری ندارید و کیفیت بد عکس شما را اذیت خواهد کرد.

در حالتی که به شکل دستی عکاسی می‌کنید، ایزوی خودکار می‌تواند از آسیب به کیفیت عکس جلوگیری کند، زیرا سطح نور و سرعت شاتر ممکن است با سرعت بیشتری نسبت به آنچه که انتظار دارید تغییر پیدا کند.

۱۱

تلاش نخست

شرایط موجود به سرعت تغییر می‌کنند، بنابراین بهتر است که در ابتدای کار چند عکس سریع از منظره کنونی ثبت کنید. در ایجا ما لنز زوم خود را روی وسیع‌ترین فاصله کانونی آن قرار داده‌ایم و به اندازه کافی به سوژه فانوس دریایی نزدیک شده‌ایم. نتیجه این کار منجر به ثبت یک چشم‌انداز شگرف شده‌ است. در این حالت دوربین را به سمت بالا کج کرد‌ه‌ایم، ولی خورشیدی که در پس‌زمینه قرار دارد بسیار کوچک افتاده‌ است.

۲تغییر فاصله کانونی

با کمی دورتر شدن از سوژه و استفاده از فاصله کانونی طولانی‌تر تصویر بهتری را به ثبت رساندیم. فانوس دریایی در همان اندازه قبلی خود قرار گرفته و دید آن سر راست‌تر شده‌ است، چون که در این حالت به دوربین شیب نداده‌ایم. اکنون فضای کمتری از آسمان در پس‌زمینه به چشم می‌آید طوری که باعث شده تا خورشید بزرگتر دیده‌شده و قاب تصویر با رنگ درخشان نارنجی پرمایه شود.

۳دستکاری توازن سفیدی

در صورتی که توازن سفیدی را در حالت خودکار بگذارید، دوربین شما ممکن است برای تصحیح رنگ ناخواسته موجود در تصویر تلاش زیادی کند و با این کار تن‌های ضعیف یا تحریف‌شده‌ای را ایجاد نماید. برای ثبت رنگ‌های واقعی در تصویر، از تنظیمات مربوط به توازن سفیدی برای نور مستقیم خورشید استفاده کنید.

با ساخت رنگ‌های گرم‌تر در مناظر خود می‌توانید تغییر ساده‌ای را روی توازن سفیدی دوربین در آب‌و‌هوای ابری یا آفتابی ایجاد کنید. اما در شرایط خاص عکس‌برداری متوجه خواهید شد که این‌گونه تنظیمات کلی برای تمام صحنه شما مناسب نخواهدبود و هنگامی که از غروب یا طلوع آفتاب عکس می‌گیرید ممکن است گرمای لازم در نواحی مختلف تصویر درست به نظر نرسد.

رایج‌ترین موقعیت، زمانی است که با وجود بخش عمده‌ای از آسمان در تصویر، دور از مناطقی قرار گرفته که طلوع یا غروب خورشید شدیدترین رنگ خود را دارند. در این حالت وضوح بیشتری بدست می‌آید. آسمان آبی اینچنینی مانند یک بازتابنده غول‌آسا عمل می‌کند و سایه‌هایی را با نور آبی سرد ایجاد می‌نماید. هنگامی که نور خورشید در آسمان کمتر دیده‌ می‌شود، احتمال دارد که پیش‌زمینه بیشتری در سایه قرار بگیرد.

در این وضعیت، اگر توازن سفیدی را در حالت آفتابی یا ابری قرار بدهید تا طلوع یا غروب خورشید بهتر ثبت شود، نواحی سایه‌دار با رنگ آبی عمیق‌تری دیده خواهندشد؛ اما در صورت استفاده از تنظیماتی مانند بخش مربوط به سایه‌ها، این نواحی گرم‌تر ثبت می‌شوند و آسمان پس‌زمینه نیز مملو از گرمای نارنجی رنگ خواهدشد.

۴استفاده از کنترل‌ها یا سبک‌های مختلف عکاسی

نکته بعدی رجوع به بخش سبک‌های تصویری است. تنظیمات استاندارد، رنگ‌ها را با دقت بیشتری بازتولید می‌کند، اما تعویض این بخش در حالت Vivid اشباع رنگ را بهبود می‌دهد و بر شدت آن می‌افزاید. بهتر است ذخیره‌سازی فایل را در حالت RAW به جای JPEG قرار دهید. این موجب می‌شود تا دامنه وسیع‌تری برای تغییر در توازن سفیدی برای شما فراهم گردد.

۵مخفی‌کردن آفتاب

تنظیمات نوردهی ممکن است در مواجه با غروب آفتاب به مشکلاتی برخورد کند، بنابراین پس از بررسی تصویر به نمایش در آمده در LCD، اقدام به عکاسی کنید. اگر هنوز خورشید در مکان بسیار بالایی از آسمان قرار گرفته، ممکن است تاثیر بسیار زیادی را بر نحوه ثبت تصویر بگذارد، بنابراین بهتر است که آن را در پشت شی دیگری، مانند فانوس دریایی تصویر فوق پنهان کنید. در این حالت هنوز هم رنگ‌های غنی غروب آقتاب در تصویر دیده می‌شوند، اما بدون تابش خیره‌کننده خواهندبود.

۶عکاسی از آفتاب

در صورتی که سوژه دلخواه شما عکس‌برداری از آفتاب است، باید صبر کنید تا به افق نزدیک‌تر شده و از شدت نور آن کاسته‌ شود. در این حالت هنوز هم لازم است تا توجه بیشتری به نوردهی کنید. در شرایط دشواری مانند تصویر فوق، سیستم اندازه‌گیری شما ممکن است واکنش غیر منتظر‌ه‌ای را نشان دهد، بنابراین برای تنظیم نمودن میزان نوردهی خود را آماده کنید.

۷حالات سنجش نور

سعی کنید از نورسنجی تمرکز بر مرکز (centre-weighted) استفاده کنید. بدین وسیله با پیچیدگی کمتری نسبت به حالت ماتریسی مواجه می‌شوید و با سهولت بیشتری تحت تاثیر مناطق بسیار روشن قرار می‌گیرید، اما این دقیقا همان چیزی است که ما برای عکاسی از غروب آفتاب به آن احتیاج داریم. در این حالت، رنگ آسمان اهمیت زیادی دارد و اشیای پیش‌زمینه می‌بایست سایه‌نما به نظر بیایند. به منظور ثبت قسمت خاصی از آسمان در تصویر از نورسنجی نقطه‌ای بهره‌مند شوید.

۸محاسبه زمان و مکان ثبت غروب آفتاب

نکته اصلی که برای عکاسی از غروب آفتاب وجود دارد، این است که آن را در جای صحیح و زمان مناسبی شکار کنید. در صورتی که به گوشی‌هوشمند دسترسی دارید، می‌توانید از برنامه‌هایی استفاده نمایید که به شما درباره زمان غروب آفتاب، میزان زاویه و همچنین محل و تاریخ آن اطلاعاتی را ارایه می‌کنند. پیشنهاد ما نصب و به کارگیری اپلیکیشن LightTrac است که برای هردو سیستم‌عامل اندروید و آی‌او‌اس عرضه شده‌ است.

2 در مورد “برای عکاسی از غروب‌ خورشید چه تنظیماتی را باید اعمال کرد؟!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH