گزارش مالی آلفابت: درآمد نجومی گوگل و رشد درآمدهای غیرتبلیغاتی

فیسبوک اخیرا گزارش مالی خود برای سه‌ماهه دوم سال ۲۰۱۶ را منتشر کرد و سرمایه‌گذاران بسیاری خوشحال شدند. اما فیسبوک تنها شرکتی نیست که سرمایه‌گذاران را خوشحال می‌کند. آلفابت نیز امروز با انتشار گزارش مالی خود برای سه‌ماهه دوم ۲۰۱۶، موجی از شادی در میان سهام‌داران ایجاد کرد و باعث شد که  سهام گوگل ۵ درصد افزایش پیدا کند.

این برای سومین فصل پیاپی است که آلفابت گزارش مالی خود را منتشر می‌کند. بر اساس این گزارش، درآمد گوگل در فصل دوم سال ۲۰۱۶، با افزایش ۲۱ درصدی نسبت به سال قبل به ۲۱.۵ میلیارد دلار رسیده است. سود خالص گوگل در این بازه، ۵.۹۷ میلیارد بوده که رشد ۲۸ درصدی نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد. نکته مهم در درآمد گوگل این است که درآمد این کمپانی از بخش‌های غیر تبلیغاتی، مانند فروش سخت‌افزار و گوگل پلی، رشدی ۳۳ درصدی نسبت به قبل دارد. این بخش‌ها در مجموع درآمد ۲.۱۷ میلیارد دلاری نصیب گوگل کرده‌اند. این مقدار درآمد تقریبا ۱۱ درصد درآمد گوگل را تشکیل می‌دهد، که میزان کمی بنظر می‌رسد، اما گوگل به خوبی توانسته نشان دهد که بالاخره راه‌هایی برای درآمدزایی بجز تبلیغات را یافته است.

اما آلفابت فقط از گوگل تشکیل نشده و قسمت‌های ریسکی که مون‌شات نامیده می‌شوند، نیز وجود دارند.در این بخش شاهد درآمد ۱۸۴ میلیون دلاری هستیم که نسبت به سال گذشته با ۷۴ میلیون دلار، رشد خوبی را نشان می‌دهد. اما در مون‌شات، ضرر و زیان نیز زیاد شده و از ۶۶۰ میلیون دلار پارسال به ۸۵۹ میلیون دلار در امسال رسیده است.

زمانی که آلفابت نتایج مالی خود را برای سه‌ماهه اول ۲۰۱۶ منتشر کرد، باعث شد که سهامش ۶ درصد سقوط کند. اما این بار فرق می‌کند. با انتشار نتایج مالی، سهام گوگل با افزایش ۵ درصدی به ۸۱۰ دلار رسید که بیشترین میزان در تاریخ گوگل است. رشد درآمد و حاشیه سود مستحکم گوگل زمانی که تعداد کارمندان را در نظر بگیریم، جالبتر نیز می‌شود. تعداد کارمندان گوگل نسبت به سال گذشته، ۱۰ هزار نفر افزایش یافته است.

ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل، معتقد است که موبایل هسته اصلی رشد مالی گوگل را تشکیل می‌دهد و یادگیری ماشین تکامل مدل تجارت گوگل را در ۱۰ سال آینده رقم می‌زند. هوش مصنوعی اکنون نیز اثر خود را بر درآمد گوگل نشان می‌دهد. Deep Mind توانسته تا ۴۰ درصد مصرف برق گوگل را کاهش دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH