آیپدهای اپل در میان کاربران تجاری محبوبیت بیشتری دارند!

در روزهای اولیه کامپیوتر، ماشین‌های IBM به حدی در شرکت‌ها وجود داشت که برای آن جوک نیز ساخته بودند: هیچ‌کس به دلیل خریدن IBM اخراج نمی‌شود. این روزها شاید بتوان این حرف‌ها را درباره اپل گفت. حتی خود IBM نیز محصولات اپل را تبلیغ می‌کند!

آیفون و آیپد به محصولات محبوب بین شرکت‌ها و صنایع تبدیل شده‌اند. شرکت‌ها از بیمه تا شرکت‌های هواپیمایی در حال رها کردن پی‌سی‌ها بوده و می‌خواهند که کارمندانشان با استفاده از اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها از هر جایی بتوانند کار خود را ادامه دهند. در حالیکه اپل برای غلبه بر کاهش فروش آیفون و مک‌ها در دو فصل گذشته در تلاش بوده و درآمد این شرکت کاهش نشان می‌دهد، اما بازار شرکت‌های تجاری نقطه مثبت و روشنی در چشم‌انداز اپل است. فروش آیپدهای پریمیوم و رده بالا در میان کاربران تجاری بسیار بالا بوده و نیمی از آیپدهای فروخته شده مربوط به کاربران بخش تجاری بوده است. فرنک ژیلت تحلیلگر Forrester می‌گوید:

اپل در بخش تجاری قوی‌تر از بخش کاربران عادی است.

استیو جابز، کاربران تجاری را مسخره می‌کرد و ترجیح می‌داد که محصولاتی بسازد که خودشان، خودشان را بفروشند. مشخص کردن میزان فروش اپل در بخش تجاری دشوار بوده و اپل از رشد خود خبر داده، اما آمار دقیق را اعلام نمی‌کند. در سال مالی گذشته، اپل گفته که ۲۵ میلیارد دلار سرویس و محصولات را به شرکت‌ها و صنایع فروخته است. گرچه این میزان تنها ۱۱ درصد درآمد این شرکت را تشکیل می‌دهد، اما همین میزان هم رشد ۴۰ درصدی نشان می‌دهد. متوسط رشد این بخش، ۲۸ درصد بوده است.

سخت‌افزار و نرم‌افزار واحد و به هم پیوسته، ویژگی‌های امنیتی پیشرفته و رابط کاربرای خلاقانه از دلایلی است که موجب شده شرکت‌ها به سوی اپل روی بیاورند. یکی از دلایلی که فروش آیفون و آیپد را افزایش داده، نبود تکنولوژی‌های امنیتی و استاندارد نبودن، محصولاتی است که از سیستم عامل اندروید گوگل بهره می‌برند، در حالیه این محصولات ارزان‌تر بوده و بین کاربران محبوبیت بیشتری دارند.

برای بریتیش ایرویز با بیش از ۴۰ اپلیکیشن برای آیپد، استفاده از تبلت باعث شده که انبوه کاغذهایی که برنامه پروازها، راهنمایی مسافران و مسائل مربوط به هواپیماها در آن نگه داشته میشده، حذف شود. یکی از این اپلیکیشن‌ها به کارمندان اجازه می‌دهد تا زمانی که پروازها کنسل شده یا وضعیت جوی مناسب نیست، پرواز را تغییر داده و مسافران را به پروازهای دیگر هدایت کند. این هواپیمایی تا بحال از ۱۷ هزار آیپد استفاده کرده و قصد دارد تا بخش بیشتری از کارهای خود را دیجیتالی کند. ابیگیل کامبر مسئول بخش تجربه کاربری می‌گوید:

ما می‌توانیم به مشتریان هر جا که باشند، دسترسی داشته باشیم. این تکنولوژیی بسیار خلاقانه است. کاری که تیم ما انجام می‌دهد تمام کارهای پشت پرده را حذف کرده است.

اپل می‌گوید که بر ساخت محصولاتی متمرکز است که برای همه کاربران عالی باشد. سوزان پرسکات از اپل می‌گوید:

ما به ساخت محصولاتی متعهد هستیم که زندگی افراد را بهتر کند و آنها را قادر به انجام کارهایی بکند که حتی تصور هم نمی‌توان کرد. هدف ما در بخش تجاری نیز همین است. آنها را قادر سازیم که کارهای زیادی با موبایل خود انجام دهند و تجارت خود را مدرن کرده و آن را دگرگون کنند.

البته این رویکرد اپل بیمناکی را درون اپل بوجود آورده است. ژیلت می‌گوید:

اپل به خوبی می‌داند که محصولاتش در محیط کار نیز استفاده می‌شوند و تنها در خانه بکار نمی‌رود اما آنها شدیدا بر روی بهتر کردن دنیا برای کاربران عادی کار می‌کنند. آنها می‌ترسند که اگر بیش از حد بر روی کاربران تجاری تمرکز کنند، تجربه کاربری را بدتر کنند.

اپل بوت‌کمپ‌های سه‌روزه برای شرکت‌ها برگزار می‌کند تا به آنها کمک کند که اپلیکیشن‌های مورد نظر خود را بسازند. اما این رویکرد را نمی‌توان به هزاران مشتری تجاری تعمیم دارد، بخصوص آنهایی که در ایلات متحده نیستند. بنابراین اپل به همکاری با شرکت‌هایی که با بخش تجاری رابطه خوبی دارند، روی آورده است.

Samsung-and-IBM-ITResan-Hamed-Feshki

IBM رقیب دیرینه اپل، اکنون یکی از بزرگترین مشتریان این شرکت است. در قالب یک برنامه دوساله، IBM خود را به یک شرکت سرویس تبدیل کرده و بیش از ۱۰۰ اپلیکیشن برای ۲ هزار شرکت بخش تجاری توسعه داده است. این تلاش‌ها باعث شده که IBM، از این بخش درآمد ۵۰۰ میلیون دلاری داشته باشد. محمود نقشینه، مدیر عمومی رابطه با اپل IBM می‌گوید که محصولات اپل برای شرکت‌هایی که فرایند پیچیده دارند، بسیار مناسب است. استراتژی IBM، توسعه اپلکیشن‌ها برای یک بخش خاص و سپس عمومی کردن آن برای دیگر شرکتهاست. به عنوان مثال، شرکت بیمه Amica Mutual Insurance از اپلیکیشن‌های IBM استفاده کرده تا اطلاعات را جمع‌آوری کنند، عکس بگیرند، اظهارات را ثبت کنند و به فایل‌های افراد دسترسی داشته باشند. این شرکت در آینده تمام کارهای خود را با آیپد انجام خواهد داد.

اپل همچنین قراردادهایی با Cisco Systems دارد تا نرم‌افزارهایی توسعه دهد که اولویت را به موبایل‌ها و اپلیکیشن‌ها بدهد. این نرم‌افزار در حال تست بوده و ماه آینده عرضه می‌شود. سه ماه پیش نیز اپل با SAP قراردادی بست تا ساختن اپلیکیشن برای نرم‌افزارهای اداری و تجاری SAP را آسان‌تر کند. SAP برخی از اپلیکیشن‌ها را خود می‌سازد و ابزارهایی نیز در اختیار شرکت‌ها قرار داده تا خود شرکت‌ها نیز اپلیکیشن‌های سازگار با نرم‌افزارهای SAP بسازند.

برخی از شرکت‌ها نیز خود دست به کار شده‌اند. Lowe’s که یک فروشگاه زنجیره‌ای است، تا به‌حال ۵ اپلیکیشن توسعه داده است. یکی از این اپلیکیشن‌ها به کارمندان اجازه می‌دهد تا بررسی‌های ۳۶۰ درجه از محصولات تولید کنند، انبار را چک کنند و مشتریان را به محل دقیق محصولات هدایت کنند. اپلیکیشن دیگر طرح یک فرش را پیدا کرده و محاسبه می‌کند که مشتری چه مساحتی را می‌خواهد بپوشاند. اپلیکیشن دیگر برای پرداخت پول مشتریان است. اریک هنسون مدیر بخش تجربه دیجیتال Lowe’s می‌گوید:

نرم‌افزارهایی که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای استفاده می‌شود، کاربرپسند نیستند. آنها تکنولوژی بسیار قدیمی دارند. همکاران ما این حق را دارند که همان تجربه‌ای را داشته باشند که مشتریان دارند.

وان بکر، محقق موسسه تحقیقاتی گارتنر که بر روی استفاده موبایل در تجارت کار می‌کند، می‌گوید که بخش تجاری در حال بررسی تاثیر موبایل بر دگرگونی تجارت است. او می‌گوید:

برای بسیاری از شرکت‌ها، استفاده از موبایل به ایمیل، تماس و تقویم خلاصه می‌شود.

این برای اپل فرصت‌هایی خلق می‌کند. آقای ژیلت می‌گوید:

تیم کوک رویکردی عملگرایانه در پیش گرفته،‌ بدون اینکه فرهنگ اپل را تغییر دهد. آنها می‌گویند ما به محصولات یکپارچه خود وفاداریم، در آن بسیار خوب عمل می‌کنیم و می‌خواهیم با دیگران کار کنیم تا نقطه قوت اپل را در محل کار نیز پیاده کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH