تیم کوک به معرفی دو رده جدید از محصولات اپل در آینده اشاره کرد

بی‌شک آیفون مهم‌ترین و محبوب‌ترین محصول شرکت اپل است که از معرفی اولین نسل آن تا به حال تقریبا ۹ سال می‌گذرد. اپل و نوآوری‌هایش همیشه زبا‌ن‌زد بوده‌اند، اما همه ما کنجکاویم که بدانیم این شرکت برای آینده و محصولات جدید خود چه برنامه‌ای دارد و یا اصلا رده جدیدی به تولیدات این شرکت اضافه خواهد شد یا خیر؟!

به دلایل مشخص، اپل هیچگاه به طور واضح و کامل اطلاعاتی از آن چه که در آزمایشگاه‌های تحقیق و توسعه خود مشغول کار کردن روی آن است نمی‌دهد، اما مدیران این شرکت گاهی اوقات به ابزارهایی که تمایل دارند در آینده معرفی نمایند اشاره‌هایی می‌کنند؛ برای مثال تیم کوک، مدیر عامل فعلی این شرکت در سال ۲۰۱۳ در سخنان خود به این نکته اشاره کرد که مچ دست یک مکان جالب برای پردازش کامپیوتری است و یک سال پس از آن شاهد معرفی اپل واچ، ساعت هوشمند این شرکت، بودیم.

در مصاحبه جدید با تیم کوک، او به دو محصول بزرگ بعدی شرکتش اشاره کرد که قصد داریم کمی موشکافانه آن‌ها را برای‌تان بررسی کنیم:

واقعیت افزوده

واقعیت افزوده (AR) را به نوعی می‌توان پسر عموی واقعیت مجازی دانست. به این معنی که لایه‌هایی از تصاویر دیجیتال را بر روی دنیای واقعی قرار داده و با ترکیب این‌ها یک دنیای جدید را به شما عرضه می‌کند. اگر پوکمون گو را بازی و یا از لنزهای اسنپچت استفاده کرده باشید، در واقع شما واقعیت افزوده را تجربه کرده‌اید. اما برنامه اپل برای این حوزه چیست؟!

Pokemon-Go-teaser-840x473

پاسخ این سوال را می‌توانیم از جواب تیم کوک به پرسشی درباره پدیده پوکمون گو و این که چگونه بر نقشه اپل برای واقعیت افزوده تاثیر می‌گذارد، بیابیم. تیم کوک اینطور پاسخ می‌دهد:

… همچنین پوکمون گو نشان داد که واقعیت افزوده چقدر می‌تواند عظیم باشد، ما بر روی این مورد سرمایه گذاری کرده و همچنان به این سرمایه گذاری خود ادامه می‌دهیم. ما در جایگاه بالایی در واقعیت افزوده قرار داریم. فکر می‌کنیم چیزهای زیادی برای مصرف کنندگان و همین‌طور فرصت‌های بزرگی برای تجارت دارد. بنابراین ما در حال سرمایه گذاری روی آن هستیم و شما را از یک موضوع مطمئن می‌کنیم که محصولات ما به خوبی با توسعه دهندگان تولیداتی مانند پوکمون گو تعامل دارند.

آن‌گونه که از سخنان کوک برداشت می‌شود، محصولات فعلی اپل از پس اجرای اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده فعلی مانند پوکمون گو بر می‌آیند (که البته این بخش از سخنان او چندان هم عجیب و جدید نبود، زیرا بسیاری از افرادی که پوکمون گو بازی می‌کنند از دارندگان آیفون هستند)،‌ در همین حال اپل در حال سرمایه گذاری بر روی انواع جدید واقعیت مجازی برای آینده است.

همانطور که فایننشال تایمز در یکی از مطالب امسال خود اشاره کرده بود، در حال حاضر اپل تیمی دارد که در حال تحقیق بر روی واقعیت افزوده و واقعیت مجازی هستند. نتایج این تحقیقات می‌تواند منجر به چیزی شود که حدس زدن آن چندان هم سخت نیست، عینک‌های واقعیت افزوده که البته رقبای بزرگ اپل مانند مایکروسافت و گوگل و حتی استارت‌آپ‌های کوچک مانند Ultra secretive و Magic Leap هم در حال کار بر روی عینک‌های واقعیت افزوده اختصاصی خود هستند و شاخص‌ترین آن‌ها تا به امروز هدست هولولنز مایکروسافت است.

هولولنز مایکروسافت
هولولنز مایکروسافت

مطمئنا تحقیقات اپل بر روی واقعیت افزوده و واقعیت مجازی و پس از آن تولید محصولی در این حوزه چند سال طول خواهد کشید، اما از یک چیز مطمئن هستیم و آن توجه ویژه و سرمایه گذاری جدی اپل در این حوزه است.

خودروها و حمل و نقل

بهار امسال اپل با سرمایه گذاری ۱ میلیارد دلاری خود در سرویس چینی Didi Chuxing که به Uber چین معروف است، همه را شگفت زده کرد. برای اپل که معمولا در حال سرمایه گذاری و یا تصاحب شرکت‌های کوچک‌تر و استارت‌آپ‌ها با چند میلیون دلار است، این سرمایه گذاری میلیارد دلاری واقعا عجیب بود.

tim-cook-ceo-of-apple

مدیر عامل اپل در رابطه با این سرمایه گذاری این طور توضیح می‌دهد:

ما دایما به دنبال پیدا کردن استعدادها و فکرهای درخشان در خارج از اپل هستیم و به طور میانگین در هر سه یا چهار هفته کمپانی‌هایی را خریداری می‌کنیم. ما به این کار خود ادامه می‌دهیم و معتقدیم که تا به حال انتخاب‌های بسیار خوبی داشتهایم. درباره سرمایه گذاری در Didi باید بگویم همانطور که می‌دانید این یک سرمایه گذاری غیر معمولی بود، ما در تاریخ اپل زیاد دست به چنین اقدامی نزدیم اما این کار بی‌سابقه هم نبوده است. پیش از این هم در ARM ،Akamai و چند کمپانی دیگر سرمایه گذاری کرده‌ایم. ما درباره Didi به این دیدگاه رسیدیم که: ۱) این یک سرمایه گذاری سودآور است. ۲) استراتژی‌هایی وجود دارند که با سرمایه گذاری ما این کمپانی در طول زمان می‌تواند بر همه آن‌ها تمرکز کند. ۳) معتقدیم که می‌توان درباره تجارت و بازار چین و حتی فراتر از آن از تیم فوق‌العاده Didi چیزهای زیادی یاد بگیریم.

بنابراین با این دیدگاه می‌توان احتمال تاسیس یک سرویس مانند Uber و Didi از سوی اپل را منتفی دانست. سرمایه گذاری در این سرویس خودرو چینی، بینش کاملی از حمل و نقل در دنیا به اپل خواهد داد که به او در توسعه خودرو خودش (که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۱ معرفی شود) کمک بسیاری می‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH