بررسی تبلت ایسوس ZenPad 3.0 8: یک مربع جذاب!

در دورانی هستیم که گجت‌ها بیش از پیش در جیب و کیف هر فردی دیده می‌شود! در روزگاری که بسیاری به دنبال اسمارت فون‌های ۵.۵ اینچی به بالا هستند؛ شاید خرید تبلت دیگر آن‌چنان از لحاظ منطقی با عقل جور در نیاید.

با اینکه به شخصه معتقدم تبلت بیشتر یک وسیله بازی و سرگرمی است تا گجتی به درد بخور و کار راه انداز، اما خب باید پذیرفت که درصدی از مردم پس از خرید تبلت، از آن استفاده مفید نیز می‌کنند. روزی روزگاری تبلت های ۷ اینچ در بازار سلطان بودند و هرکسی دوست داشت یکی از آن‌ها را داشته باشد.

از وقتی که کمپانی‌های تولید کننده موبایل به سوی تولید اسمارت فون های ۶ اینچی روی آورده‌اند، دیگر تبلت‌های ۷ اینچی آن ارزش قدیم را نداشته و آرام آرام در حال رخت بستن از بازارهای جهانی هستند؛ اما خب کمپانی‌های تولید کننده تبلت‌ها، هنوز از تولید این گجت دست نکشیده و هر از گاهی سایز آن را بزرگ‌تر نیز می‌کنند.

کمپانی ایسوس را باید یکی از پیشگامان تولید تبلت دانست. این شرکت یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان تبلت در دنیا بوده و برای هر مدل بودجه‌ای نیز محصولی تولید کرده است. قصد داریم تا در این مطلب یکی از تازه‌ترین محصولات این کمپانی یعنی تبلت ZenPad 3.0 8 را برای شما بررسی نماییم.

طراحی و کیفیت ساخت: زیبا و مربعی!

خب وقتی اسم تبلت می‌آید، باید بدانیم که با گجت کوچک و خوش دست روبرو نیستیم! حال اگر سایز نمایشگر آن ۷ نباشد و این عدد به ۸ هم برسد که دیگر همه چیز مشخص می‌شود.

این محصول ایسوس همانند اکثر تبلت های این کمپانی، از طراحی خوب و زیبایی بهره می‌برد. بدنه چرمی و فلزی، ضخامت مناسب و وزن کم آن همگی نشان از یک تبلت خوش دست، البته در رنج خودش را می‌دهد. این محصول بر روی قاب پشتی خود از چرم استفاده کرده که لمس آن برای اولین بار باعث رضایت کاربر خواهد شد.

ایسوس ذن‌پد ۳.۰ با ابعاد ۲۰۵.۴ در ۱۳۶.۴ و ضخامت ۷.۵ میلی‌متر و همچنین وزن ۳۲۰ گرمی‌اش، وارد بازارهای جهانی شده است که نشان از قد و قواره بزرگ آن می‌دهد؛ اما بگذارید ظاهر این تبلت را کمی به چالش بکشیم.

در قسمت جلویی با یک تبلت کاملا سیاه و مشکی روبرو هستیم که جلای خاصی دارد. در نگاه ابتدایی اولین چیزی که بسیار جلب توجه می‌کند، حاشیه‌های بسیار زیاد بالا و پایین نمایشگر است. البته حاشیه‌های دو طرف نمایشگر نیز آن‌چنان کم نیستند که در بزرگ شدن بیش از حد P008 نقش به‌سزایی دارند. نسبت این تبلت ۴:۳ است و در دسته محصولات با نمایشگر واید قرار ندارد.

Down-P008 Up-P008

اصولا تبلت های تولیدی ایسوس حاشیه‌های زیادی دور نمایشگر خود دارند و هنوز محققین برای این طراحی دلیل خاصی نیافته‌اند! (فکر کنم باید از خودشون بپرسم)

در قسمت بالایی، اسپیکر مکالمه و کمی پایین‌تر لنز دوربین دوم دیده می‌شود. در قسمت زیر نمایشگر نیز بازهم فضای مربوط به اسپیکر و البته لوگوی ایسوس حضور دارد. در واقع ایسوس با قرار دادن اسپیکرها در قسمت جلویی تبلت، یکی از بهترین تصمیم‌های خود در طراحی این محصول را گرفته است.

Front-up

سمت راست این تبلت دکمه‌های افزایش و کاهش صدا و کمی پایین‌تر نیز دکمه پاور حضور دارد.

Key

در قسمت بالایی سمت چپ پوششی وجود دارد که با برداشتن آن فضای مخصوص سیم کارت و رم میکرو اس‌دی دیده می‌شود.

pORT

به پشت تبلت می‌رویم، همان‌طور که گفتم ابتدا پوشش خاص آن حتما شما را خوشحال می‌کند. در قسمت بالا سمت چپ لنز دوربین مشخص است که البته کمی از بدنه بیرون زده است. متاسفانه ایسوس علاقه‌ای به قرار دادن فلش LED در کنار این دوربین نداشته است. البته برای این کار دلیلی دارد که بعدا به آن اشاره می کنیم.

Camera

در وسط قاب نیز لوگوی نقره‌ای رنگ ایسوس به تنهایی حضور دارد.

Logo

با توجه به سایز این دستگاه، طبیعی است که برای کار با آن مجبور هستید از دو دست خود استفاده کنید. البته پهنای ذن‌پد۳.۰ کاری می‌کند که اگر دستان کوچکی داشته باشید، حتی نتوانید آن را با یک دست نیز بگیرید!

البته طبیعی است کسی که به سراغ یک تبلت ۸ اینچی می‌رود، حتما فکر این مسائل را نیز کرده است؛ به طور کلی، این تبلت در حوزه طراحی از ظاهر خوب و شیکی بهره جسته و وزن پایین آن نیز یکی از فاکتورهای مثبتش به حساب می‌آید.

نمایشگر: بی نظیر

ایسوس برای این محصول از یک نمایشگر ۸ اینچی از نوع IPS استفاده کرده است؛ اما اگر بشنوید که ایسوس برای این تبلت از چه وضوحی بهره برده است، حتما متعجب خواهید شد.

وضوح در نظر گرفته شده برای این تبلت ۸ اینچی ۱۵۳۸ در ۲۰۴۸ پیکسل یا همان ۲K است. این نمایشگر با کیفیتی بی نظیر تصویری را برای کاربر به نمایش می‌گذارد که شاید تاکنون در تبلت‌هایی با این سایز دیده نشده باشید. زاویه دید این نمایشگر برابر ۱۷۸ درجه بوده و ایسوس با بهره گیری از فناوری +ASUS Tru2Life سعی در ایجاد تجربه‌ای جدید داشته است.

چگالی پیکسلی P008 نیز برابر ۳۲۰ پیکسل در هر اینچ است.

از دیدگاه کمپانی ایسوس، فناوری نمایشگر این تبلت، دقیقا شبیه به همان چیزی است که این روزها بر روی تلویزیون‌های با کیفیت و گران قیمت بازار قرار داده می‌شود. در واقع با بهره گیری از فناوری نام برده شده، هر پیکسل به طور مجزا برای نشان دادن کنتراست و روشنایی مناسب بهینه سازی شده است. در فناوری +Tru2Life با سیستم برآورد حرکت و جبران آن موسوم به الگوریتم MEMC ویدئوهایی بدون هرگونه لرزش و تاری نمایش داده می‌شود.

display

در واقع بهره گیری از سه فناوری Tru2Life ،TruVivid و فیلتر Bluelight نمایشگر تبلت جدید ایسوس را کاملا از رقبا جدا می‌سازد. نمایشگر تبلت پیش روی ما با پشتیبانی از ۱۰ لمس همزمان، از فناوری ضد اثر انگشت نیز بهره‌مند است.

به لطف نور مناسب نمایشگر و فناوری‌های به کار برده شده، استفاده از این محصول در زیر نور آفتاب نیز شما را اذیت نخواهد کرد. البته به دلیل بزرگ بودن نمایشگر، آثار انگشتان شما کاملا بر روی صفحه باقی مانده و این موضوع قطعا شما را اذیت خواهد کرد.

Sun-Display

با هم تصاویری از نمایشگر این تبلت غول پیکر را می‌بینیم:

Display-001 Display-002 Display-003 Display-004 Display-005 Display006

سخت افزار: عجیب و قدرتمند

اینکه تبلت‌ها از چه سخت افزاری استفاده می‌کنند گاهی اوقات بسیار مهم است. خب این گجت‌ها همانطور که گفتیم بیشتر اوقات برای سرگرمی و تفریح مورد استفاده قرار می‌گیرند و طبیعتا باید از سرعت و کارایی بالایی برخوردار باشند.

ایسوس سعی کرده تا این محصول زیبایش را به پردازنده‌های کوالکام مجهز کند. این تبلت غول پیکر به یک پردازنده قدرتمند ۱۶ هسته‌ای به نام MSM8956 مجهز شده است. این چیپست ۶۴ بیتی با حداکثر فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز می‌تواند برای خود یک غول قدرتمند باشد. رابط گرافیکی در نظر گرفته شده برای تبلت ایسوس نیز Aderno 510 است که در نوع خود به راحتی می‌تواند از پس فرامین گرافیکی بر آید.

حال این پردازنده را در کنار ۴ گیگابایت رم از نوع LPDDR3 و ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی قابل افزایش با رم میکرو SD کنار هم بگذارید. طبیعی است که نقص زیادی دیده نشده و این تبلت را می‌توان یار و همراه مطمئنی برای همه سنین دانست.

در هنگام کار با این محصول و باز کردن برنامه‌های متعدد هیچ لگ زدن یا هنگی مشاهده نمی‌شود که البته با حضور ۴ گیگابایت رم این اتفاق کاملا طبیعی به نظر می‌رسد. بنابراین می‌توان به شما تضمین داد که این پردازنده از تمامی بازی‌های تولید شده تاکنون به راحتی پشتیبانی کرده و شما را تنها نمی‌گذارد.

اما بگذارید تا کمی هم به بنچمارک‌های ثبت شده این محصول نگاهی بی‌اندازیم:

در ابتدا به سراغ AnTuTu معروف خودمان میرویم تا ببینیم نظر او با نظر ما چقدر تفاوت دارد:

این برنامه به ما عدد ۵۳۵۱۷ را نشان داد. یعنی امتیازی بین HTC One M9 و Google Nexus 6!

 ANTUTU

ببینیم بنچمارک خلاصه و مفید pi برایمان چه آورده است:

Pi

عدد ۱۵۱ عالی نیست، اما خب در دسته بندی بدها نیز قرار نمی‌گیرد و در کل قابل قبول است.

تا در آزمایشگاه هستیم، بد نیست نظر Bonsai را هم بپرسیم:

Bonsai

رابط کاربری: شلوغ و پر انرژی

ایسوس برای خودش رابط کاربری خاصی دارد و سال‌هاست که با همین فرمان جلو می‌رود. نام این رابط کاربری ZenUI است.

یکی از مهم‌ترین مشکلات رابط کاربری ایسوس، سنگین بودن آن به صورت پیش‌فرض و وجود برنامه‌های خاصی از ایسوس بود که متأسفانه امکان حذف آن‌ها وجود نداشت. در واقع حذف که نمی‌شد هیچ؛ هر از گاهی نیمی از حجم اینترنت شما بابت آپدیت‌های این برنامه‌ها نیز مصرف می‌شد. شاید جالب باشد برایتان که وقتی گجت خریداری شده ایسوس را برای اولین بار روشن می‌کنید، آن قدر برنامه دارد که حس می‌کنید محصولی دست دوم را خریده‌اید!

در این نسخه مثل اینکه ایسوس کمی کوتاه آمده و تعداد این برنامه‌ها را به ۱۱ عدد کاهش داده است. خب این خودش غنیمت است.

بر خلاف اکثر رابط کاربری‌هایی که دیگر در آن‌ها خبری از آیکون نرم افزار نبوده و همه چیز بر روی صفحه اصلی نمایان است، در اینجا هنوز رنگ و روی اندروید واقعی دیده می‌شود. البته این رابط کاربری به هیچ وجه شباهتی به اندروید خام ندارد و کاملا اختصاصی شده است.

UI

از برنامه‌های پیش‌فرض مختص ایسوس بر روی این محصول می‌توان به Amazon Kindle، My Asus، Mini Movie، Share Link، Splendid، ZenCircle، ZenPad Care و Asus Mobile Manager اشاره کرد. البته در این میان آیکون‌هایی چون Do It Later، Audio Wizard، Messenger، Photo Collage و … نیز قطعا توجه شما را به خود جلب می‌کند.

البته این کمپانی در حرکتی جالب برخی برنامه‌های مورد نیاز مثل اینستاگرام، مسنجر فیس بوک و پافین را نیز برای کاربران نصب کرده است تا خدایی نکرده دست به دامان بازار معروف یا پلی استور نشوید!

تبلت ایسوس P008 با اندروید ۶.۰۱.۱ وارد بازارهای جهانی شده است و با توجه به آپدیت‌های مناسب این کمپانی و البته قدرتمند بودن این گجت، احتمال اینکه این تبلت به زودی به نسخه جدید اندروید به روز رسانی شود، بسیار زیاد است. بنابراین امید برای دریافت اندروید نوقا اصلا بیهوده نیست.

در قسمت تنظیمات، وجود منوی Kids Mode که برای بازی و بهره گیری کودکان از تبلت ایجاد شده است، می‌تواند برای شما بسیار مفید و کارا باشد.

Kids-Mode

ثبت اسکرین شات با نگه داشتن دکمه مجازی recent app نیز از دیگر قابلیت‌های نرم افزاری مفید این رابط کاربری است.

دوربین: کار راه انداز 

اینکه با یک تبلت ۸ اینچی بخواهیم عکس برداری یا فیلم برداری کنیم، کمی غیر منطقی است. در واقع هیچ کس تبلتی با این سایز را بدین منظور خریداری نمی‌کند!

فرض کنید کسی با یک تبلت بزرگ در حال ثبت عکس و فیلم است! خب واقعا خنده دار است، نه؟ اما ایسوس بالاخره دوربینی برای تبلتش گذاشته که البته آن‌چنان هم ضعیف و بد نیست.

تبلت P008 با یک دوربین ۸ مگاپیکسلی در قسمت پشتی عرضه شده است. این دوربین می‌تواند با وضوح Full HD به راحتی برای شما به ثبت فیلم بپردازد. جالب است که با همین لنز ۸ مگاپیکسلی ساده، ایسوس اکثر قابلیت‌های نرم افزاری دوربین نظیر حالت اسلو موشن، تایم لپس، پانوراما، حالت تصویر برداری در شب، نور پایین و … را بر روی آن قرار داده است.

Camera-UI

ایسوس از فناوری PixelMaster در دوربین خود بهره مند بوده و معتقد است که لنز به کار گرفته می‌تواند تا ۴۰۰ درصد بهتر در محیط‌های کم نور، بدون نیاز به فلش تصویر برداری کند. شاید عدم قرار دادن یک فلش LED ساده در این بخش، همین موضوع باشد.

پیش از آنکه به سراغ تصاویر ثبت شده برویم، باید بگویم که دوربین دوم این تبلت نیز ۲ مگاپیکسل قدرت دارد که خب قطعا عدد بسیار پایینی به شمار می‌رود! اما همین دوربین نیز از قابلیت‌های جالبی در ثبت تصاویر سلفی برخوردار بوده و البته با وضوح HD نیز می‌تواند به ثبت فیلم‌های مورد نظر شما بپردازد.

Camera-UI2

شاید قدرتی که در بخش‌های دیگر این تبلت وجود دارد در دوربین نباشد، اما خب وجود یک دوربین ۸ مگاپیکسلی می‌تواند کار شما را به راحتی راه بی‌اندازد.

با هم نمونه تصاویر ثبت شده با دوربین P008 را می‌بینیم:

Camera-Sample-1 Camera-Sample-2 Sample-3 sample-4 selfie-P008

صدا و سرگرمی: مناسب از تمام جهات 

این بخش اصلا نیازی به توضیح ندارد. چرا؟ خب واضح است. برای اینکه یک تبلت ۸ اینچی در اختیار شماست که از وضوح ۲K برخوردار است. خب این یعنی چه؟ یعنی اینکه اگر بخواهید فیلم یا سریال ببینید؛ با این سایز نمایشگر و این وضوح آیا می‌شود مشکلی برای این دستگاه زیبا بر شمرد؟ خیر.

اما خب؛ بدون ایراد که نمی شود جلو رفت! پلیر پیش‌فرض این تبلت واقعا بی مصرف است. پس سعی کنید همانند همیشه قبل از شروع لذت بردن از یک فیلم، پلیر خوبی نصب کنید.

اما هنوز به صدا نرسیده‌ایم؛ ایسوس در حرکتی جالب توجه، اسپیکرهای Zenpad 3 را به جلو آورده و به جای یک اسپیکر از دو عدد اسپیکر نیز استفاده نموده است. این دو اسپیکر با حالت استریوی خود چنان صدای جذابی را برای شما فراهم می‌آورد که قطعا صدا را کم می‌کنید.

ایسوس با بهره گیری از دو اسپیکر ویژه همراه با فناوری DTS HD و فناوری ویژه خود یعنی Sonic Master در کنار پشتیبانی از aptX صدایی بی‌نظیر و فراگیر را برای شما فراهم کرده است. ایسوس با ایجاد صدای ۷.۱ کاناله قطعا شما را سورپرایز می‌کند.

Speaker

صدای Hi-Definition می‌تواند لذتی بسیار شیرین را در هنگام دیدن فیلم و یا بازی فراهم سازد. البته اگر دوست ندارید از اسپیکرها استفاده کنید و به سراغ هدفون می‌روید، بازهم ایرادی ندارد، ایسوس از صدای DTS در هدفون‌ها نیز بهره برده است.

اگر به دنبال بازی کردن هستید که باز هم همان توضیحات را باید برای‌تان تکرار کنیم؛ و اضافه نماییم که با ۴ گیگابایت رم و پردازنده‌ای قدرتمند، می‌توانید مدت زیادی را با این محصول بازی کنید.

باتری: متوسط!

اما به مرحله مهم این بررسی می‌رسیم! باتری، بله باتری. حوزه‌ای که به راحتی نمی‌توان از کنارش گذشت.

خب یک تبلت با این وضوح و این پردازنده و این قدرت، قطعا نیاز به یک باتری توانمند هم دارد. ایسوس برای ZenPad 3.0 خود از یک نمونه ۴۶۵۰ میلی آمپری بهره برده است. به گفته ایسوس این باتری می‌تواند تا ۱۱ ساعت به صورت مفید در کنار کاربر باشد.

خب این در حالت تئوری عدد بالایی است؛ اما باید پذیرفت که در حالت عملی رسیدن به عدد با روشن بودن وای فای، فعال بودن سیم کارت و… امری سخت و دشوار است.

سایر امکانات

این تبلت غول پیکر همانند اکثر تولیدات ایسوس از سیم کارت و مکالمه هم پشتیبانی می‌کند که بسیار مفید است. حال اگر بدانید که این تبلت شبکه ۴G را هم ساپورت می‌کند که دیگر خیلی عالی می‌شود. البته حتما می‌دانید که کسی با یک گجت ۸ اینچی در خیابان به مکالمه نمی‌پردازد. (قطعا باید به فکر یک هدست بلوتوث باشید)

در کنار پشتیبانی از سیم کارت، ذن‌پد ۳.۰  هم دارای بلوتوث بوده و هم از وای‌فای پشتیبانی می‌کند. وجود GPS و پورت جدید USB Type-C را نیز می‌توان از دیگر امکانات این محصول دانست. این تبلت در رنگ مشکی به بازارهای جهانی عرضه شده است.

Display-6

قیمت، کلام آخر

این تبلت با قیمت تقریبی ۹۵۰ هزار تومان می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب کسانی باشد که برای خرید تبلت عزمشان را جزم کرده‌اند. محصولی زیبا، با وضوحی مناسب و پردازنده‌ای قدرتمند. البته بازهم تکرار می‌کنیم که سایز این محصول را حتما پیش از خرید یک‌بار امتحان کنید!

2 در مورد “بررسی تبلت ایسوس ZenPad 3.0 8: یک مربع جذاب!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH