این دستگاه کوچک ۹۹.۹۹ درصد باکتری‌های آب را نابود می‌کند!

یکی از علل اصلی بیماری‌ها آب آلوده است، برای مقابله با این مشکل مرگبار محققان تلاش کرده‌اند تا یک راه موثر و کم هزینه برای دسترسی به آب تمیز پیدا کنند. در گذشته دستگاه‌های زیادی برای انجام این کار طراحی و تولید شده‌اند در نتیجه کار محققان برای ساخت وسیله‌ای جدید سخت بود، ولی دانشمندان با طراحی و توسعه خودشان یک دستگاه انقلابی در این فرآیند ایجاد خواهند کرد. این وسیله کوچک و مستطیلی شکل قادر به از بین بردن ۹۹.۹۹ باکتری‌های موجود در آب است، اندازه آن تفاوتی با یک تمبر پستی ندارد و کار خود را تنها در ۲۰ دقیقه انجام می‌دهد.

آب پاکیزه توسط این دستگاه بسیار کوچک در دسترس همه قرار می‌گیرد

water-2یک فرآیند تقطیر ساده، آب را در معرض نور خورشید قرار می‌دهد و اشعه‌های ماورای بنفش ساطع شده از خورشید باکتری‌های آن را از بین برده و آب تمیز را در اختیار شما قرار می‌دهد، البته مشکل اصلی این فرآیند مربوط به زمان ۴۸ ساعته جهت تکمیل آن است که باعث جلوگیری از استفاده از این تکنولوژی در ابعاد بزرگ می‌شود. این دستگاه کوچک به جای مهار طیف گسترده‌ای از اشعه‌های خورشید، از آن‌ها برای سرعت بخشیدن به فرآیند موردنظر استفاده می‌کند. رئیس تیم تحقیقاتی، Chong Liu، از دانشگاه استنفورد می‌گوید:

دستگاه ما شبیه یک تیکه شیشه مستطیلی کوچک و مشکی رنگ است، آن را درون آب قرار داده و زیر نور خورشید قرار می‌دهیم و خورشید باقی کارها را انجام می‌دهد.

بسیاری از انرژی خورشید توسط طیف گسترده قابل مشاهده به‌جای اشعه‌های UV بدست می‌آید، تنها ۴ درصد انرژی کسب شده توسط اشعه‌های UV و بیش از ۵۰ درصد آن از نور قابل‌ مشاهده خورشید تامین می‌شود. این دستگاه به علت ترکیب و پوشش خود قادر به استفاده از نور قابل مشاهده خورشید است چراکه پوششی از دی سولفید مولیبدن بر روی آن قرار دارد، این ماده عمدتا به‌عنوان یک روان‌کننده صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. الکترون‌های موجود در این پوشش با جذب نور قابل مشاهده از خورشید وظیفه تولید جرقه آغاز یک فرآیند شیمیایی در آب و سرعت بخشیدن به آن را برعهده دارند. این واکنش شیمیایی یک ماده ضدعفونی‎‌کننده مانند پراکسید اکسیژن تولید می‌کند که باعث نابودی باکتری‌های آب می‌شود. به گفته Liu:

این بسیار هیجان‌انگیز است که تنها با طراحی ماده‌ای چنین عملکرد خوبی را مشاهده نمایید، هدف ما حل مشکلات زیست‌محیطی برای تجربه زندگی بهتر توسط مردم است.

این تکنولوژی به‌دنبال پاکیزگی آب با قیمت کم برای افراد نیازمند است

Dirty-Water-to-Clean-Water-2-768x509بهترین نتیجه این تحقیق قابلیت استفاده از آن برای عموم مردم است چراکه پوشش استفاده شده دی سولفید مولیبدن قیمت کمی دارد و همچنین این دستگاه نیاز به جوشاندن آب را از بین می‌برد، این شیوه تصفیه آب نتیجه تلاش و تحقیقات طولانی مدت دانشمندان است. هنوز برخی از کارها برای این تیم در دانشگاه استنفورد باقی مانده است تا بتوانند آن را به بهترین شکل ممکن اجرایی کنند، این دستگاه برای استفاده عمومی باید آزمایش‌های زیادی را پشت سر بگذارد، در حال حاضر ۳ باکتری شناخته شده که در برابر این تکنولوژی و پوشش از خود مقاومت نشان می‌دهند ولی امید می‌رود که در آینده نزدیک این مشکل حل شود.

من به شخصه یکی از حامیان آب تمیز برای همه هستم و در حالیکه بسیاری از ما به آب پاکیزه دسترسی داریم ولی متاسفانه در حفظ آن تلاش نکرده و بیشتر آن را هدر می‌دهیم. نظر شما در رابطه با این دستگاه چیست؟

اسکرول به بالا
TCH