بررسی سونی اکسپریا XA Ultra: بزرگ اما کم حاشیه!

کمپانی سونی با معرفی سری جدیدی از اکسپریاها که با پسوند X شناخته می‌شوند، سعی در بوجود آوردن یک تفاوت و نوآوری نسبت به نسل‌های پیشین سری Z داشته است. یکی از تازه‌ترین تولیدات سری X این کمپانی، گوشی میان رده XA Ultra است که در ماه مه سال ۲۰۱۶ به بازار عرضه گردید و در کنار هم نامان خود مانند اکسپریا X ،XA و X پرفورمنس قرار گرفت.

ابتدا نگاهی به مشخصات فنی این محصول سونی بر روی کاغذ می‌اندازیم:

  • بدنه پلاستیکی از جنس پلی‌کربنات، ابعاد ۱۶۴ میلی‌متر در ۷۹ میلی‌متر در ۸.۴ میلی‌متر، وزن ۲۰۲ گرم
  • صفحه نمایش ۶ اینچ با رزولوشن فول‌اچ‌دی، تراکم پیکسلی ۳۶۷ پیکسل در هر اینچ، پنل IPS LCD، نسبت صفحه نمایش به بدنه ۷۶.۶ درصد، قابلیت نمایش ۱۶ میلیون رنگ
  • دوربین اصلی ۲۱.۵ مگاپیکسلی، گشودگی دیافراگم F/2.2، اندازه سنسور ۱/۲.۴ اینچ، همراه با فلاش LED، فیلمبرداری با رزولوشن فول‌اچ‌دی و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه، دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسل، گشودگی دیافراگم F/2.0، اندازه سنسور ۱/۲.۶ اینچ، قابلیت فوکوس خودکار، لرزشگیر اپتیکال، فیلمبرداری با رزولوشن فول‌اچ‌دی، همراه با یک فلاش LED
  • پردازنده ۸ هسته‌ای بر روی چیپست مدیاتک مدل Helio P10، پردازنده گرافیکی Mali-T860MP2، حافظه رم ۳ گیگابایت، حافظه داخلی ۱۶ گیگابایت به همراه پشتیبانی از کارت حافظه میکرو SD
  • باتری لیتیوم یون، ظرفیت ۲۸۰۰ میلی‌آمپر، غیر قابل تعویض
  • اندروید نسخه ۶.۰.۱، موجود در رنگ‌های مشکی، طلایی و سفید، پشتیبانی از NFC، رادیو و بلوتوث نسخه ۴.۱

طراحی و ساخت: بزرگ و سنگین وزن

زبان طراحی گوشی‌های سونی که مانند گذشته یک خط صاف را دنبال می‌کرد، در سری X تقریبا با یک تحول در این زمینه روبه‌رو شد. اکسپریا XA Ultra شباهت زیادی از نظر طراحی به برادر کوچک‌ترش یعنی XA دارد. بدنه‌ای پلاستیکی از جنس پلی کربنات در کنار بخش شیشه‌ای جلویی گوشی، تقریبا همان چیزی است که در XA هم شاهدش بودیم.

xperia-xa-ultra-1

هنگامی که از نمای رو‌به‌رو یه این گوشی نگاه می‌کنیم، اولین چیزی که به سرعت به چشم می‌آید، جای‌ گرفتن نمایشگر در دل این دستگاه است که با کمترین حاشیه ممکن این عمل صورت گرفته است. بالای صفحه نمایش، بلندگو، فلاش دوربین سلفی، لنز بزرگ دوربین سلفی، نام برند سونی و سنسورها حضور دارند. هیچ چیز دیگری بر روی این بخش از این فبلت یافت نمی‌شود. شیشه‌ ۲.۵D استفاده شده، زیبایی این قسمت از XA Ultra را در کنار صفحه نمایش بی‌حاشیه، دو چندان کرده است. حاشیه پایینی گوشی خالی از هرگونه نوشته و یا دکمه‌ای است و می‌توان گفت وجودش تقریبا بی فایده است. لبه‌های کناری XA Ultra از یک فریم فلزی محکم و ضخیم تشکیل شده که کلید‌های پاور، شاتر دوربین و کنترل صدا بر روی آن حضور دارند. محل قرار گیری این کلیدها همه در سمت راست گوشی و با فاصله تقریبا کمی از هم بوده و همین موضوع باعث می‌گردد با وجود ابعاد نسبتا بزرگ این فبلت، بتوانید با یک انگشت به همه دکمه‌ها دسترسی داشته باشید. لبه سمت چپ دستگاه تنها از محفظه قرارگیری سیمکارت و کارت حافظه میکرو SD تشکیل شده است. ورودی پورت USB، اسپیکر و میکروفون هم در لبه پایینی حضور دارند. بخش بالایی تنها از یک ورودی هدفون و میکروفون دوم ساخته شده است.

به قاب پشتی که می‌رسیم، تنها دوربین در کنار فلاش LED و نام اکسپریا هستند که خودشان را نشان می‌دهند. جنس دکمه‌های استفاده شده بر روی این گوشی از کیفیت مناسبی برخوردار بوده و خیلی نرم و روان عمل می‌کنند. قاب پشتی این فبلت از همان طراحی ساده و یک‌نواخت همیشگی سونی بهره برده است. با وجود ابعاد بزرگ و همچنین وزن نسبتا بالا، این مدل از اکسپریا با این طراحی صاف و تخت در بخش پشتی، کمی کاربر را با مشکل جاسازی در دست مواجه می‌کند که این موضوع با وجود ضخامت زیاد بیشتر خودش را نشان می‌دهد. خوشبخانه حداقل چهارگوشه‌ اکسپریا XA Ultra به طور گرد و زاویه‌دار طراحی شده که نکته مثبتی در بخش طراحی‌اش محسوب می‌گردد. علاوه بر این‌ها متریال قاب پشتی به صورتی‌ است که هنگام در دست گرفتن گوشی احساس سر خوردن از دست را خواهید داشت. همچنین با وجود پلاستیکی بودن قاب پشتی شاهد جذب شدن اثرانگشت بر روی این قسمت از دستگاه هستیم.

xperia-xa-ultra-2به طور کل کمپانی سونی برای بخش طراحی این فبلت تمام تلاشش را به کار برده تا هم از نظر زیبایی و هم از نظر راحتی بهترین عملکرد را داشته باشد. می‌توان گفت در این مورد تقریبا موفق بوده اما در بعضی قسمت‌ها می‌توانست بهتر عمل کند.


صفحه نمایش: بزرگ اما کم حاشیه

صفحه نمایش این فبلت ۶ اینچ اندازه دارد که با رزولوشن فول‌اچ‌دی، ۳۶۷ پیکسل در هر اینچ را به نمایش می‌گذارد. این میزان از تراکم پیکسلی با توجه به اندازه بزرگ نمایشگر مناسب بوده و کیفیت قابل قبولی را ارایه می‌دهد. این نمایشگر از فناوری پنل IPS LCD نیز بهره برده که قابلیت نمایش ۱۶ میلیون رنگ را دارد. شیشه ۲.۵D، در کنار حاشیه بی‌نهایت کم صفحه نمایش اکسپریا XA Ultra، یک ترکیب فوق‌العاده زیبا را در این بخش ساخته است.xperia-xa-ultra-9

روشنایی این نمایشگر می‌تواند تا ۵۳۰ نیت بالا و تا ۶.۷ نیت به پایین برود که عملکردی مناسب در این زمینه محسوب می‌گردد. کیفیت رنگ‌های خروجی بسیار مناسب بوده و خبری از اغراق در رنگ‌ها هم نیست. البته عملکرد این نمایشگر با تغییر زاویه دید آن‌چنان مناسب نبوده و با تغییرات رنگ مواجه می‌شویم. در بخش نرم‌افزاری صفحه نمایش این فبلت هم تنظیمات متفاوتی برای شخصی سازی‌ در نمایش رنگ‌های به نمایش گذاشته شده وجود دارد. در منوی تنظیمات هنگامی که وارد بخش شخصی سازی نمایشگر می‌شوید، ۲ مود مختلف را مشاهده می‌کنید. اولین مود Bravia Engine 2 نام دارد که با فعال کردن آن، نویز موجود در تصاویر و ویدیوها کاهش یافته و شارپنس در آن‌ها به حداکثر مقدار خودش می‌رسد. دومین مود با اسم Super Vivid قرار دارد که با روشن کردن آن رنگ‌ها گرم‌تر و با غلظت بالا به نمایش گذاشته می‌شوند. البته این موضوع را باید بدانید که این مود‌های موجود در تنظیمات صفحه نمایش تنها در زمان‌هایی که از برنامه‌ گالری پیش‌فرض گوشی استفاده می‌کنید، عمل‌ می‌کنند. بخش دیگری هم برای تنظیم کردن میزان غلظت رنگ‌ها در اکسپریا موجود بوده که با انجام تنظیمات دلخواه می‌توانید به ترکیب رنگی مورد پسندتان برسید.

در تصاویر زیر می‌توانید عملکرد نمایشگر این فبلت را در کنار هواوی میت ۸ مشاهده کنید. در تصویر سمت چپ میت و سمت راست اکسپریا قرار دارد.

xperia-xa-ultra-17 xperia-xa-ultra-18 xperia-xa-ultra-19

همچنین در تصویر زیر می‌توانید عملکرد نمایشگر اکسپریا XA Ultra را در زیر نور آفتاب مشاهده کنید.

xperia-xa-ultra-15


سخت‌افزار: قدرتمند برای یک میان‌رده

سونی بر روی این فبلت از پردازنده Helio P10 که بر روی چیپست Mediatek MT6755 سوار شده، بهره برده است. این پردازنده که از ۸ هسته تشکیل شده، قادر است تا ۴ هسته را با سرعت ۲.۰ گیگاهرتز و ۴ تای دیگر را با سرعت ۱.۰ گیگاهرتز برای پردازش، فعال کند. همچنین Mali-T860MP2 هم حضور دارد تا به پردازش بخش گرافیکی دستگاه بپردازد. در کنار این مشخصات، ۳ گیگابایت رم هم به چشم می‌خورد تا مدیریت برنامه‌ها را به انجام برساند. این فبلت فقط با ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی موجود بوده که البته به لطف وجود درگاه حافظه مشکلی را در ذخیره سازی اطلاعات برای کاربر ایجاد نخواهد کرد. توسط این درگاه شما قادر خواهید بود تا حجم ۲۵۶ گیگابایت از کارت حافظه استفاده کنید. در طی مدتی که با گوشی کار کردیم، شاهد هیچ لگ و کندی در بخش‌های مختلف دستگاه نبودیم و همه چیز خیلی روان و سریع اجرا و بارگذاری می‌شد. البته نباید انتظار اجرای بازی‌های سنگین و گرافیکی را از این فبلت داشته باشیم چرا که این مدل بعنوان یک میان‌رده به بازار عرضه شده است. در ادامه می‌توانید نتایج بنچمارک‌های بدست آمده توسط این هندست را مشاهده کنید.

AnTuTu
AnTuTu
GeekBench
GeekBench
Bonsai
Bonsai

نرم‌افزار: ساده و کاربردی

مانند سایر گوشی‌های تازه معرفی شده توسط سونی، اکسپریا XA Ultra از همان رابط کاربری ساده که شباهت زیادی به اندروید خام دارد، بهره برده است. این رابط کاربری در کنار ششمین نسخه سیستم‌عامل اندروید تجربه کاری بسیار خوبی را به کاربر ارایه خواهد کرد.

xperia-xa-ultra-14 سونی سعی دارد تا هرچه بیشتر رابط خود را به اندروید خام نزدیک کند، چرا که با این عمل رابط سبک‌تر شده و کاربری بهتری خواهد داشت. البته نزدیک شدن این رابط کاربری به اندروید خام از نظر ساده‌تر شدن قابلیت‌ها به درستی انجام گرفته اما در بخش حجم و سبکی، عملکرد خوبی ندارد؛ به طوری‌ که تقریبا نیمی از حافظه داخلی توسط این رابط نرم‌افزاری پر شده است. طراحی منو‌ها، تنظیمات، قسمت شماره‌گیری و بخش‌های مختلف زیادی از این رابط به اندروید خام شبیه است. تنها تفاوت فاحشی که در این بخش به چشم می‌آید، طراحی گرافیکی آیکون‌هاست.

xperia-xa-ultra-30

امکانات مختلفی در این رابط موجود بوده که می‌تواند برای کاربران مفید باشند. شما می‌توانید به راحتی تم گوشی را تعویض کنید و یا تم‌های جدید را از مارکت دانلود کنید. خوشبختانه با وجود صفحه نمایش ۶ اینچی، قابلیتی برای کوچک کردن محیط صفحه برای کار کردن با یک دست، در بخش نرم‌افزاری موجود بوده و می‌تواند کمک زیادی به کاربر بکند. به طور کل عملکرد این فبلت را در بخش نرم‌افزار مناسب ارزیابی می‌کنیم، اما با وجود صفحه نمایش بزرگ امکانات و قابلیت‌های نرم‌افزاری بیشتری می‌توانستد روی این فبلت قرار بگیرند اما کمپانی سونی به همین تعداد بسنده کرده است.

xperia-xa-ultra-31


دوربین: سلفی پر قدرت‌تر از همیشه

همیشه محصولاتی که بر محور دوربین سلفی بوده‌اند، با استقبال زیاد کاربران مواجه شده‌اند؛ چرا که با گذشت زمان، استفاده از دوربین‌های سلفی موبایل رو به افزایش بوده است.

xperia-xa-ultra-3سونی هنگام معرفی این فبلت ۶ اینچی مانور‌های زیادی بر روی بخش دوربین، مخصوصا سلفی انجام داد. دوربین اصلی این دستگاه از ۲۱.۵ مگاپیکسل رزولوشن و گشودگی دیافراگم F/2.2 بهره برده است. اندازه سنسور این لنز ۱/۲.۴ اینچ بوده و متاسفانه خبری هم از لرزشگیر اپتیکال در این بخش نیست. درکنار این لنز یک فلاش LED قرار گرفته که می‌تواند در شرایط نوری نامناسب به کمک بیاید. عکاسی پانوراما، HDR و فوکوس لمسی را می‌توان از دیگر قابلیت‌های این فبلت دانست. همچنین این دوربین قادر است با رزولوشن فول‌اچ‌‌دی و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه، به ضبط فیلم بپردازد. متاسفانه خبری از فیلمبرداری با رزولوشن بالاتر و صحنه آهسته هم در این گوشی نیست. به دوربین سلفی که می‌رسیم اوج قدرت نمایی این فبلت نمایان می‌شود. یک لنز ۱۶ مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.0 که قابلیت فوکوس خودکار داشته و از لرزشگیر اپتیکال هم بهره برده است. همچنین در کنار این لنز یک فلاش LED هم یافت می‌شود که در شرایط نوری نامناسب، بی‌نهایت کاربردی خواهد بود.

xperia-xa-ultra-8در بخش نرم‌افزاری دوربین شاهد سه بخش عکاسی دستی، اتوماتیک و فیلمبرداری هستیم. در قسمت عکاسی دستی تنظیمات زیادی برای تصویربرداری یافت نمی‌شود، تنها میزان گرمی نور و تنظیم ایزو به چشم می‌خورند. خوشبختانه کلید شاتر سخت‌‌افزاری برای عکاسی وجود داشته و در دو مرحله برای فوکوس و ثبت تصاویر استفاده می‌شود.xperia-xa-ultra-32

عکس‌های ثبت شده توسط هر دو دوربین اصلی و سلفی شباهت زیادی به هم دارند. جزییات به خوبی نمایش داده شده و خبری از نویز در تصاویر نیست. فلاش دوربین سلفی بسیار کاربردی بوده و دیگر هیچ مشکلی با انداختن عکس در هنگام شب و محیط‌های تاریک نخواهید داشت. در بخش دوربین سلفی هم شما توانایی عکاسی HDR را خواهید داشت. می‌توانید در تصاویر زیر کیفیت دوربین این فبلت را بررسی کنید.

xperia-xa-ultra-23 xperia-xa-ultra-24 xperia-xa-ultra-25 xperia-xa-ultra-26 xperia-xa-ultra-27 xperia-xa-ultra-28 xperia-xa-ultra-29


پخش چند رسانه‌ای: بزرگ و سرگرم‌کننده

یکی از فاکتور‌های اساسی ما در بخش مالتی‌مدیا، بزرگ بودن صفحه نمایش در هندست است. خوشبختانه اکسپریا XA Ultra در این زمینه بسیار خوب عمل کرده و از یک نمایشگر ۶ اینچی بهره برده است. بدون شک تماشای فیلم‌ و کلیپ‌ها بر روی این فبلت با این اندازه از نمایشگر و همچنین قابلیت‌هایی مانند حالت Vivid در تنظیمات، بسیار لذت بخش‌ خواهد بود. برنامه ویدیو پلیر، تنظیمات خاصی ندارد و در ابتدا از شما می‌خواهد که با تلویزیون و سایر دستگاه‌های هوشمند سینک شوید که به‌راحتی می‌توانید فیلم‌ها را بین دستگاه‌های خود به اشتراک بگذارید. قابلیت افزودن زیرنویس فارسی به فیلم‌ها نیز موجود است.

xperia-xa-ultra-12اسپیکر استفاده شده در این فبلت از نوع مونو بوده و در لبه پایینی آن قرار دارد. حجم و بلندی صدای این بلندگو بسیار بالا بوده اما متاسفانه کیفیت آن‌چنان خوبی از صدا را ارایه نمی‌دهد. در موزیک پلیر تنظیمات مختلفی برای شخصی سازی صدا یافت می‌گردد که توسط آن می‌توانید به کیفیت دلخواه خود برسید (فقط روی کاغذ!). البته این قابلیت برای زمانی که از هدفون استفاده می‌کنید، تعبیه شده است. کیفیت خروجی صدا در هدفون هم عملکرد مناسبی دارد.


باتری: نه‌چندان قدرتمند

باتری استفاده شده در این فبلت از نوع لیتیوم یون با ظرفیت ۲۷۰۰ میلی‌آمپر بوده و با وجود این ظرفیت از باتری و نمایشگر ۶ اینچی، عملکرد مناسبی ندارد. به طوری‌که با کار کرد معمولی در طول روز دو بار باید آن را شارژ کنید. متاسفانه خبری از شارژ سریع هم در این گوشی نیست. در تصویر زیر می‌توانید نگاهی به نتیجه تست‌های باتری این مدل بیندازید.

XA-ULTRA


سایر امکانات: کمی کوتاهی!

در این قسمت آن‌چنان شاهد قابلیت‌های هیجان انگیزی نیستیم. پشتیبانی از رادیو، NFC و نسخه ۴.۱ بلوتوث را می‌توان از امکانات این هندست برشمرد. عدم وجود حسگر اثرانگشت و یا گواهی‌های ضد آب را نمی‌توان بعنوان یک ایراد به حساب آورد، چرا که با یک میان رده در بازار رو‌به‌رو هستیم و انتظار آن‌چنان زیادی از آن نداریم.xperia-xa-ultra-16


قیمت گذاری: ارزش خرید نه‌چندان بالا

شما می‌توانید با مبلغی در حدود ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ناقابل این فبلت را خریداری کنید. با این قیمت شما توانایی خریداری پرچمداران سال گذشته را نیز خواهید داشت که همین موضوع باعث می‌شود ارزش خرید اکسپریا XA Ultra کمی کاهش پیدا کند.


سخن پایانی

در آخر این گوشی را به علاقه‌مندان صفحه‌ نمایش‌های بزرگ و  مالتی مدیا، پیشنهاد می‌کنم. همچنین دوربین سلفی فوق‌العاده پرقدرت این گوشی برای علاقه مندان در این زمینه بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود. حاشیه‌های کم صفحه نمایش و جای‌گیری آن داخل قاب فبلت چشم‌انداز زیبایی را به طراحی کلی دستگاه بخشیده است. شاید اگر قیمت گذاری برای این دستگاه کمی پایین‌تر بود جز یکی از وسوسه‌‌انگیزترین‌ فبلت‌های بازار محسوب می‌شد.

xperia-xa-ultra-10

5 در مورد “بررسی سونی اکسپریا XA Ultra: بزرگ اما کم حاشیه!”

  1. ببخشید می خواستم ببینم این گوشی برای خرید بهتره یا huawei p10 lite؟ لطفا راهنماییم کنین ممنون

  2. امیرحسین110

    سلام.ببخشید اینجا میگم مقاله ای ارسال کردم به ایمیل Itresan پاسخی دریافت نکردم.یعنی تایید نشده ؟ :((

  3. به نظر من گوشی خوبیه ولی باید باتری قویتری براش قرار میداد سونی.با این قیمت هم پردازنده ضعیفی داره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH