تماشا کنید: نگاه نزدیک آی‌تی‌رسان به سونی اکسپریا XZ

بالاخره انتظارها تمام شد و سونی دیروز از آخرین پرچمدار خود در نمایشگاه IFA رونمایی کرد، دستگاهی از سری X که سونی نام آن را با سری موفق Z ترکیب کرده تا دوباره دل هواداران را بدست آورد. در این نمایشگاه فرصت شد تا نگاه نزدیکی به اکسپریا XZ داشته باشیم، پس با ما و این بررسی کوتاه همراه باشید.

طراحی

Xperia XZ 1بررسی کوتاه خود را با طراحی این دستگاه شروع می‌کنیم. سونی بعد از سال‌ها استفاده از شیشه در پرچمداران خود، یک تصمیم استراتژیک اتخاد کرد و با معرفی سری X در اوایل امسال جنس جدیدی را برای دستگاه‌های خود بکار برد که ما از این تغییر استقبال می‌کنیم. بدنه فلزی حس بهتری را به کاربر منتقل می‌کند و همچنین احتمال جذب اثر انگشت، سر خوردن از دست و شکستن پشت دستگاه را نیز به‌طور محسوسی کاهش می‌دهد (سونی در مدل اکسپریا Z5 معمولی با مات کردن شیشه پشت، مشکل جذب اثر انگشت را حل کرده بود).

Xperia XZ 7

نمایشگر جلوی دستگاه با دقت بالایی به بدنه متصل شده و نمای زیبایی به آن بخشیده است. همانند همیشه در سمت راست دکمه پاور و در زیر آن به ترتیب دکمه‌های تغییر صدا و خوشبختانه شاتر اختصاصی دوربین قرار دارند و در پشت نیز دوربین به همراه فلاش و فوکوس لیزری با ترکیبی متفاوت از آنچه تاکنون از محصولات سونی دیده‌ایم، جای گرفته‌اند.

نمایشگر

Xperia XZ 9

سونی بعد از معرفی اکسپریا Z5 پریمیوم و نشان دادن قدرت خود در تولید نمایشگرهای با تراکم پیکسلی بالا، دوباره به استفاده از رزولوشن فول‌اچ‌دی اعتقاد پیدا کرده و آخرین پرچمدار خود را به صفحه نمایش ۵.۲ اینچی از نوع IPS و رزولوشن فول‌اچ‌دی مجهز کرده است. همانگونه که در بالا گفتیم اتصال این نمایشگر به بدنه بسیار ماهرانه و زیبا انجام شده و شما با مشاهده آن سونی را تحسین خواهید کرد.

Xperia XZ 10

این نمایشگر از کیفیت بالا، روشنایی و زاویه دید مناسبی برخوردار است ولی باید آن را با دستگاه‌های دیگر مقایسه کنیم تا میزان پیشرفت این بخش معلوم شود، فعلا که به نظر ما این نمایشگر از هر نظر عالی محسوب می‌شود.

سخت‌افزار

Xperia XZ 3

سونی سعی کرده در این دستگاه از جدیدترین قطعات استفاده کند، البته می‌توان کمی به این شرکت ژاپنی خرده گرفت. پردازنده ۴ هسته‌ای اسنپدراگون ۸۲۰ که جدیدترین تراشه عرضه شده توسط شرکت کوالکام محسوب می‌شود در این دستگاه استفاده شده، البته باید به این موضوع اشاره کنیم که هنوز اسنپدراگون ۸۲۱ ارایه نشده و فقط ایسوس ذن‌فون ۳ مدل Deluxe در آینده به این پردازنده مجهز می‌شود.

Xperia XZ 4

متاسفانه سونی از ۳ گیگابایت رم در اکسپریا XZ بهره برده که اگرچه کاملا مناسب است ولی با توجه به تولیدات دیگر شرکت‌ها انتظار داشتیم که سونی نیز از ۴ گیگابایت رم استفاده کند. متاسفانه باتری استفاده شده در این دستگاه تنها ۲۹۰۰ میلی‌آمپر ظرفیت دارد که با توجه به وزن ۱۶۱ گرمی و ضخامت ۸.۱ میلی‌متری مقادیری کم است. حافظه داخلی ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی، سنسور اثر انگشت و پورت USB Type-C دیگر مشخصات فنی آن را تشکیل می‌دهند.

دوربین

Xperia XZ 2

به مهم‌ترین بخش اکسپریا XZ یعنی دوربین می‌رسیم. دوربین اصلی رزولوشنی برابر با ۲۳ مگاپیکسل، دریچه دیافراگم f2.0 و اندازه سنسور ۱/۲.۳ اینچ دارد و همچنین در جلوی آن یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی با سنسور بزرگ ۱/۳ اینچی قرار گرفته است. سونی با استفاده از سنسورهای بزرگ، نرم‌افزار لرزشگیر بهتر با امکان جذب لرزش‌ها در ۵ محور، سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز همراه با فوکوس لیزری سعی کرده تا بهترین تصاویر ممکن با این دستگاه ثبت شود.

Xperia XZ 8

نرم‌افزار دوربین تفاوت زیادی با گذشته نکرده ولی همچنان امکانات مناسبی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. در زمان کار کردن با اکسپریا XZ در سالن کنفرانس، از کیفیت تصاویر آن رضایت داشتیم ولی نمی‌توانیم نظر نهایی خود را اعلام کنیم چراکه باید تا عرضه نمونه نهایی و بررسی آن در شرایط مختلف نوری صبر کنیم. برای اطلاع بیشتر از ویژگی‌های آن می‌توانید به مقاله‌ای که دیروز در سایت منتشر شد، مراجعه فرمایید.

برداشت اولیه

Xperia XZ 6

به نظر ما سونی بعد از معرفی اکسپریا Z2 تغییرات زیادی در پرچمداران خود ایجاد نکرده و فقط سعی در رفع مشکلات مدل‌های قبلی را داشته که از نمونه بارز آن می‌توان به پنل پشتی مات اکسپریا Z5 معمولی اشاره کرد، ولی سونی دیروز با معرفی اکسپریا XZ از تلاش جدی خود برای ایجاد یک تغییر اساسی در محصولات جدید خود پرده برداشت. البته کمبودهای در آن حس می‌شود؛ همانند حاشیه زیاد اطراف نمایشگر و وزن تقریبا سنگین آن که تا حدودی قابل چشم‌پوشی هستند.

Xperia XZ 5

این شرکت اصیل ژاپنی با معرفی این گوشی هوشمند امید دارد تا تغییری در بازار یا حداقل در فروش خود ایجاد کند که در صورت اتخاذ سیاست‌ها و تصمیم‌های درست و عرضه آن در تمامی بازارها، این امر امکان‌پذیر است ولی متاسفانه سونی با عدم ارایه سنسور اثر انگشت برای دستگاه‌های عرضه شده در بازار آمریکا دوباره این نکته را به ما گوش‌زد می‌کند که سعی در تغییر سیاست‌های تجاری خود ندارد! شما می‌توانید در ادامه ویدیو نگاه نزدیک آی‌تی‌رسان از اکسپریا XZ را مشاهده کنید:

5 در مورد “تماشا کنید: نگاه نزدیک آی‌تی‌رسان به سونی اکسپریا XZ”

  1. Red Star1, [۰۱.۰۹.۱۶ ۱۸:۵۰]
    بااینکه sony z3 دارم و بین برندها علاقه من به سونی بیشتر از بقیست
    بااین حال انتظارام بیشتر از سونی بود
    ۱-سخت افزار به نسبت قوی تر یعنی اسنپ ۸۲۱ داشتم
    ۲-چیپ گرافیکی بالاتر(البته هنوز نشنیدم که بالاتر از آدرنو ۵۳۰ هست یانه)
    ۳-دوربین بالاتر(۲۵ و به بالا) همون که تو asus zenfone 3 deluxe استفاده کرده که لرزش گیر ۴ محوره داره.
    ۴-باتری بالاتر
    ۵-آندروید ۶.۰.۱
    ۶-رم بالاتر مثلا ۶ گیگ تابتونه نظر بقیه رو به خودش جلب کنه تو بازاری که سامسونگ داره بلامناضعانه میتازه
    ۷-قیمت و وزن کمتر.
    ۸-بیشتر از همه صفحه نمایش full hd آزارم میده.
    میتونست مثه سامسونگ صفحه نمایش qhd hdr بزاره با قابلیت برگشت به hd وfhd.
    متاسفام برای سونی
    دو دستی قبرش کنده.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH