همکاری سونی با Qnovo برای افزایش شارژدهی باتری‌ها

سونی اعلام کرده که با شرکت فعال در زمینه شارژ باتری‌ها و مستقر در کالیفرنیا یعنی Qnovo، همکاری خواهد کرد تا قابلیت شارژ تطبیقی این شرکت را در گوشی‌های هوشمند فعلی و آینده اکسپریا مورد استفاده قرار دهد. در حال حاضر Qnovo با بهره‌گیری از شیوه‌های مختلف، ولتاژ و جریان ورودی را با دقت مناسبی برای عدم آسیب رسیدن به سلول‌های لیتیومی باتری، بهینه‌سازی می‌کند. هم‌اکنون تمامی تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند (و تمامی دستگاه‌هایی که به شارژ شدن نیاز دارند) از یک مکانیزم کنترلی استفاده می‌کنند تا آسیبی متوجه باتری‌ها نشود، این مکانیزم شاید پیچیده باشد ولی به بیان ساده‌تر، در طی یک دوره زمانی استفاده از باتری، اجزای داخلی آن شروع به شکستن می‌کنند (یا ارتباط آن‌ها قطع می‌شود)، بدین ترتیب شارژدهی آن‌ها با کاهش روبرو می‌شود و با همان میزان شارژ قبلی، مدت زمان امکان استفاده از دستگاه کاهش می‌یابد.

همانگونه که همگی می‌دانیم یکی از دشمنان اصلی باتری‌ها دمای بالاست که با ایجاد ضرر برای سلول‌های باتری، به روند تخریب آن‌ها نیز سرعت می‌بخشد و نهایتا در صورت عدم کنترل دما، باتری منفجر خواهد شد. به علت وجود این خطرات، گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های قابل شارژ از یک عایق حرارتی در مدار شارژ خود بهره می‌برند که تا حدی در روند کنترل دما تاثیرگذار هستند. اگر از زمان مدرسه به یاد داشته باشید، می‌دانید که لیتیوم یک فلز با قابلیت انفجار سریع است و با مقداری حرارت‌دهی، به راحتی منفجر می‌شود.

qnovo

امروزه تلفن‌های همراه از صفحه نمایش‌های بزرگتر، چیپ‌ست‌های قدرتمندتر، رم و سنسورهای بیشتری نسبت به قبل بهره می‌برند که همگی باعث افزایش مصرف باتری توسط دستگاه‌ها می‌شوند و ما برای مقابله با این مشکل از نرم‌افزارها و بهینه‌سازی‌های پیچیده، باتری با ظرفیت بالا و تکنولوژی‌های شارژ سریع استفاده می‌کنیم. فناوری شارژ سریع کوالکام، شارژ سریع OnePlus به نام Dash Charge و بسیاری تکنولوژی‌های دیگر، روند شارژ شدن باتری دستگاه‌های ما را کوتاه می‌کنند و اگر مانند گذشته از شارژ ۵۰۰ میلی‌آمپری و ۵ ولت در دستگاه‌های خود بهره می‌بردیم، باید گوشی‌های پرچمدار امسال را جهت تکمیل شارژشان از شب تا صبح به پریز برق متصل می‌کردیم.

یکی از مضرات استفاده از تکنولوژی شارژ سریع مرتبط با دمای تولیدی بالا توسط آن‌ها در زمان شارژ شدن دستگاه موردنظر است، بدین صورت که با افزایش ذخیره انرژی در باتری دمای آن افزایش می‌یابد و در پی آن، باتری نیز سریع‌تر خراب می‌شود. برخی فناوری‌های شارژ سریع برای کاهش فرسایش باتری از یک مدیریت شارژ هوشمند استفاده می‌کنند، همانند شارژ سریع OnePlus که در زمان شارژ شدن و انجام همزمان بازی دستگاه خنک باقی می‌ماند. راه‌حل Qnovo از پتنت ثبت شده توسط خود این شرکت یعنی تکنولوژی Adaptive Pulse Modultaion استفاده می‌کند که از طریق تزریق بسته‌های شارژ، میزان سلامت سلول‌های باتری را اندازه‌گیری کرده و میزان جریان انطباقی را نیز اصلاح می‌کند. نرم‌افزار موجود بر روی دستگاه نیز با ارزیابی شرایط هر سلول، بهترین شیوه شارژ را برای کاهش آسیب‌ به سلول‌ها و به حداکثر رساندن کارایی آن، تنظیم و اعمال می‌کند.

quick-charge-3-0-available-chips-840x471

همکاری سونی با این شرکت چندین مزیت برای مشتریان به همراه دارد، در مرحله اول استفاده از تکنولوژی شارژ سریع Qnovo در دستگاه‌های تازه معرفی شده اکسپریا XZ و X کامپکت باعث افزایش کارایی باتری می‌شود. با این حال دلیل اصلی سونی برای انجام این همکاری مربوط به میزان نگهداری گوشی‌های هوشمند توسط کاربران است که براساس تشخیص این شرکت ژاپنی خریداران تمایل زیادی به تعویض دستگاه‌های خود بعد از دو سال ندارند، مدتی بعد از آن تخریب باتری شروع می‌شود که کاربران با مشکلات فراوانی روبرو می‌گردند، در نتیجه سونی تلاش می‌کند تا یکی از نگرانی‌های اساسی آن‌ها را رفع کند.

برخی از تکنیک‌های استفاده شده در دستگاه‌های مجهز به این تکنولوژی، رفتار کاربر را متوجه می‌شوند و با یادگیری مدت زمان شارژ شدن دستگاه و جدایی آن از پریز برق، از ایجاد فرسایش یا شکست سلول‌ها جلوگیری می‌کنند (برای مثال شارژ در طول شب). کاملا معلوم است که سونی تغییرات بازار را درک کرده و متوجه تجدیدنظر کاربران در رابطه با پرداخت صدها دلار برای خرید گجت‌های جدید در هر دو سال شده است و همچنین تحقیقات انجام شده توسط فلوئنت و EMarketer نشان می‌دهد که تقریبا نیمی از مشتریان آمریکایی حداقل ۳ سال تمایلی به تعویض دستگاه خود ندارند، در یک بررسی توسط Gallup مشخص شد که نیمی از افراد تا زمانی که دستگاه قدیمیشان کار می‌کند (البته عدم امکان اجرای اپلیکیشن‌های جدید، نوعی از کارافتادگی محسوب می‌شود)، مایل به تعویض یا خرید مدل تازه‌ای نیستند. طبیعتا سونی علاقه دارد تا مشتریان دستگاه‌های جدیدی را خریداری کنند، اما پذیرفتن آن برای بسیاری از مردم یک کار غیرمنطقی محسوب می‌شود. در نهایت بیاید امیدوار باشیم تا زمانی که باتری مدل‌های جدید سونی سالم هستند، این شرکت از آن‌ها پشتیبانی نرم‌افزاری کند.

Xperia XZ 10

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH