سامسونگ استفاده از باتری‌های خودش را در گلکسی نوت ۷ متوقف کرد!

فراخوانی گلکسی نوت ۷ توسط سامسونگ، توجهات را به سمت بخش باتری این شرکت معطوف کرده است. سامسونگ SDI روز دوشنبه اعلام کرده که تولیدکننده باتری‌های گلکسی نوت ۷ است. حال سامسونگ تصمیم گرفته که استفاده از باتری‌های سامسونگ SDI را در گلکسی نوت ۷ متوقف کند. سامسونگ SDI از اظهار نظر در مورد اثر این فراخوانی بر تجارتش خودداری کرده است.

شرکت هنگ‌کنگی Amperex Technology Ltd که بخشی از شرکت ژاپنی TDK Corp است، دیگر تولید‌کننده باتری‌های سامسونگ است. یکی از مسئولان Amperex روز دوشنبه اعلام کرد که این شرکت وظیفه تولید باتری‌ نوت‌هایی که در چین به فروش می‌رسند را بر عهده دارد. گرچه سامسونگ تست‌های کیفیت بیشتری انجام داد، اما گلکسی نوت ۷ را یک سپتامبر در چین معرفی کرد. ۶۵ درصد باتری‌های نوت ۷ از سامسونگ SDI و ۳۵ درصد نیز از Amperex Technology تکنولوژی تامین می‌شود. در همین حال، سهام سامسونگ SDI به سقوط خود ادامه می‌دهد و روز دوشنبه ۲.۸ درصد افت داشت. بر خلاف این روند، سهام سامسونگ ۰.۶ درصد افزایش یافت.

سامسونگ الکترونیک در یکی از بزرگترین فراخوانی‌های تاریخ اسمارت‌فون، حدود ۲.۵ میلیون نوت ۷ را فراخوانی کرده که تحلیلگران معتقدند چیزی حدود یک میلیارد دلار هزینه در بر خواهد داشت. سامسونگ از اظهار نظر در مورد اثرات مالی این فراخوانی خودداری کرده است. سامسونگ می‌گوید که به دنبال منبع سومی برای تولید باتری‌های لیتیوم-یون است. این فراخوانی در حالی صورت می‌گیرد که اپل، رقیب سرسخت سامسونگ، امروز نسخه جدید آیفون را رونمایی می‌کند. سامسونگ SDI یکی از تولیدکنندگان اپل برای سال ۲۰۱۶ نیز هست. این شرکت در مورد اینکه آیا امسال نیز برای اپل باتری تولید می‌کند یا نه، اظهارنظر نمی‌کند. سخنگوی اپل می‌گوید: «ما از باتری که در گلکسی نوت ۷ وجود دارد، استفاده نمی‌کنیم. همه محصولات ما بالاترین کیفیت را دارد و از این نقص تاثیر نمی‌پذیرند.»

سامسونگ باتری‌های خود را در چئونان کره جنوبی و تیانجین چین تولید کرده و در ویتنام از طریق بخش چینی شرکت کره‌ای ITM Semiconductor آنها را بسته‌بندی می‌کند. سامسونگ SDI تولید باتری‌های لیتیوم-یون را از سال ۲۰۰۰ آغاز کرد و اکنون یکی از بزرگترین تولیدکنندگان باتری در دنیاست. کوه دانگ‌جین رییس بخش موبایل سامسونگ روز جمعه به خبرنگاران گفت که آتش گرفتن نوت ۷ ناشی از نقص در باتری بوده و خود فبلت هیچ مشکلی ندارد. سامسونگ نیز مانند دیگر سازندگان اسمارت‌فون، از باتری‌های لیتیومی به دلیل وزن کم و عمر بیشتر استفاده می‌کند. باتری‌های لیتیوم‌-یون در لپ‌تاپ‌ها و هواپیماها نیز استفاده می‌شود و دارای بخش‌هایی است که انرژی تولید می‌کنند. به این بخش‌ها، سلول گفته می‌شود.

در گلکسی نوت ۷، نقص یکی از سلول‌ها باعث می‌شد که الکترودهای مثبت و منفی به یکدیگر نزدیک شوند که غیرطبیعی است. آقای کوه می‌گوید: «اشکال کوچکی در پروسه تولید باتری وجود داشت. استانداردهای کنترل کیفیت ممکن است کافی نبوده باشد.»

البته یکی دیگر از تحلیلگران معتقد است که سازگاری باتری و چیپ گوشی نیز ممکن است زمانی که باتری سریع شارژ شود، مشکل ایجاد کرده باشد. دیگر تحلیلگران نیز معتقدند که تکنولوژی شارژ سریع باعث آتش‌گرفتن گلکسی نوت ۷ شده است. اوپو با شعار «پنج دقیقه شارژ کن، دو ساعت صحبت کن» به پررشدترین برند چینی اسمارت‌فون تبدیل شد. دیگر برندها نیز به تکنولوژی‌های شارژ سریع روی آورده‌اند، اما این تکنولوژی‌ها به دلیل استفاده از ولتاژ بالا، احتمال ایجاد مشکلات باتری را بالا می‌برند.

این فراخوانی ممکن است به سود خالص سامسونگ در نیمه دوم سال صدمه بزند، نیمه دوم سال به دلیل آغاز فصل مدرسه و کریسمس یکی از مهمترین دوره‌ها برای شرکت‌های تکنولوژیک است. C.W. Chung تحلیلگر Nomura معتقد است که سامسونگ ممکن است در فصل سوم و چهارم در مجموع یک میلیارد دلار ضرر کند. آقای چانگ می‌گوید که خود فراخوانی به تنهایی ۴۰۰ میلیون دلار هزینه در بر خواهد داشت. پتر یو تحلیلگر BNP Paribas معتقد است که سامسونگ فرصت خوبی برای گسترش خود را از دست داد. پپتر یو می‌گوید: «اما در حالت کلی سامسونگ آسیب نمی‌بیند. سامسونگ ممکن است چند میلیون گوشی کمتر بفروشد، اما با فراخوانی برند خود را از دست نمی‌دهد و این چیزی است که در طولانی مدت مهم است.»

در ماه جولای، سامسونگ پر سودترین فصل خود در دو سال گذشته را به دلیل فروش گلکسی S7 اعلام کرد.

سامسونگ اولین شرکتی نیست که با مشکلات امنیت باتری مواجه می‌شود. اوایل امسال، اپل آداپتورهای خود را به دلیل ایجاد شوک غیرمنتظره در بازارهای اروپا و جهانی فراخوانی کرد. در سال ۲۰۱۳، رسانه‌های چینی گزارش دادند که یک زن زمانی که در حال تماس با آی‌فون در حال شارژ خود با شارژری به‌غیر از شارژ اپل بوده، دچار برق گرفتگی شده و جان داده است. در سال ۲۰۰۷، نوکیا پس از گزارش‌هایی مبتنی بر بر داغ شدن بیش از حد باتری، گوشی‌های خود را فراخوانی کرد.

1 در مورد “سامسونگ استفاده از باتری‌های خودش را در گلکسی نوت ۷ متوقف کرد!”

  1. اگر یک باتری قابل تعویض داشت .

    کافی بود سامسونگ به خریداران نوت ۷ یک باتری امن بده و نیازی به اینهمه خسارت فراخوانی و … نبود !

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH