پلی استیشن ۴ در مقابل پلی استیشن ۴ پرو؛ چه چیز تغییر کرده است؟

ps4_7000_03-1200x800

پس از انتظاری طولانی، بالاخره سونی از نسل جدید کنسول خود با نام PS4 Pro رونمایی کرد (که قبلا با نام Neo شناخته می‌شد). پلی استیشن ۴ پرو در کنار خروجی ۴K از نرخ پخش با دینامیک بالا و اجزای داخلی ارتقا یافته بهره می‌برد که به گیمرها در اجرای روان‌تر و با جزئیات بیشتر بازی‌ها کمک می‌کند. اما برای این منظور، توسعه دهندگان باید علاوه بر ساخت بازی‌هایی بر پایه نسخه اولیه PS4، نسخه‌ای را هم برای PS4 پرو تولید کنند که مصرف انرژی و کیفیتی بالاتری دارد.

کنسول جدید ژاپنی همچنین می‌تواند علاوه بر اجرای بازی‌های با جزئیات بالا در حد ۴K/HDR، محتوای اولترا HD را هم از سرویس‌هایی مانند نت‌فلیکس استریم کند. اما این کنسول با PS4 موجود در بازار چه تفاوتی دارد؟

ظاهر

ps4-pro-vs-ps4-970-80

در نگاه اول بارزترین تفاوت بین این دو کنسول، ظاهر آن‌هاست. مدل پرو یک لایه اضافه‌تر دارد. بدنه PS4 اصلی دو لایه دارد که با درایو دیسک و دو پورت USB از هم جدا شده‌اند.

ابعاد نسخه پرو هم نسبت به نسخه اولیه تفاوت دارد، ابعاد PS4 برابر ۲۷۵.۱ در ۳۰۵.۱ در ۵۳.۱ میلی‌متر است اما PS4 پرو ابعادی معادل ۲۹۵ در ۳۲۷ در ۵۵ میلی‌متر دارد. وزن این دستگاه هم نسبت به PS4 حدود نیم کیلو سنگین‌تر است.

ارتباطات

در بخش اتصالات، PS4 پرو تقریبا مشابه با PS4 است اما یک درگاه USB 3 اضافه‌تر دارد که در صورت استفاده از هدست پلی استیشن VR به کمک می‌آید. علاوه بر هدست واقعیت مجازی سونی، ممکن است دوربین جدید پلی استیشن ۴ هم از پورت USB به جای کابل AUX استفاده کند. البته PS4 پرو هم از AUX پشتیبانی می‌کند.

ps4-pro-vs-ps4-rear-650-80

بر خلاف نسخه اسلیم PS4، پلی استیشن ۴ پرو مانند نسخه اصلی PS4 از یک خروجی صدای اپتیکال در پشت دستگاه بهره می‌برد.

تفاوت دیگر پورت‌های این دو کنسول مربوط به درگاه HDMI است که در PS4 از پورت HDMI 1.4 استفاده شده ولی مدل پرو مجهز به درگاه HDMI 2.0 است که به دستگاه امکان ارائه خروجی با کیفیت ۴K یا بیشتر می‌دهد که البته PS4 پرو تا رزولوشن ۴K را پشتیبانی می‌کند.

درایو نوری

نکته منفی کنسول جدید ژاپنی‌ها اینجاست، متاسفانه PS4 پرو از Ultra HD Blu-ray Player پشتیبانی نمی‌کند و تنها دیسک‌های فول اچ‌دی Blu-ray بر روی آن قابل اجراست. در این بخش تفاوتی بین دو کنسول قبلی و جدید وجود ندارد.

تصمیم سونی مبنی بر حذف درایو Ultra HD Blu-ray از کنسول جدید کمی غیر منطقی است. در واقع می‌توان گفت که یکی از ویژگی‌های بسیار عالی که با PS3 به کنسول‌های سونی اضافه شد،‌ پشتیبانی از Blu-ray بود. اما شاید سونی درایو Ultra HD Blu-ray را برای کنسول دیگری که در آینده معرفی خواهد شد نگه داشته است. اما با در نظر گرفتن این که رقیب دیرینه پلی استیشن در نسخه جدید خود، یا همان Xbox One S به بالاترین سطح داریو مجهز است، انتظار داشتیم سونی هم برای گرم‌تر کردن بازار رقابت از هیچ تلاشی دریغ نکند.

سخت افزار

هر دو کنسول به پردازنده هشت هسته‌ای Jaguar X86-64 ساخت AMD مجهزند و AMD رسما اعلام کرده که پردازنده به کار رفته در PS4 پرو سریع‌تر از پردازنده موجود در PS4 است. اما سونی هنوز جزئیاتی از تفویت سرعت کلاک آن‌ها اعلام نکرده است.

اما در بخش پردازشگر گرافیکی وافعا شاهد یک جهش بودیم و از ۱.۸۴ ترافلاپس در PS4 به ۴.۲ ترافلاپس در PS4 پرو رسیدیم. البته این تغییر چشمگیر به دلیل پشتیبانی کنسول جدید از کیفیت ۴K است.

فناوری وای‌فای مدل پرو هم به نسخه ۸۰۲.۱۱ac ارتقا پیدا کرده، همچنین بلوتوث هم از نسخه ۲.۱ که در PS4 استفاده شده بود به نسخه ۴.۰ در پرو آپدیت شده که البته هر دو این تغییرات را در نسخه اسلیم دیده بودیم.

حافظه رم به کار رفته در نسخه پرو با نسخه استاندارد PS4 برابر است و نسخه پرو با هارد دیسک یک ترابایتی عرضه می‌شود، در حالی که PS4 نسخه‌ای ۵۰۰ گیگابایتی هم دارد.

عملکرد

و اما بزرگ‌ترین تفاوت…

دلیل اصلی سونی برای ساخت نسخه پرو این بوده که بتواند رزولوشن FHD که PS4 ارائه می‌کند را به رزولوشن ۴K برساند. در بخش استریم آنلاین هم این کنسول می‌تواند از سرویس‌هایی مانند نت‌فلیکس محتوای آنلاین را با حداکثر کیفیت موجود در این سرویس‌ها پخش کند اما کمبود درایو Ultra HD Blu-ray باعث می‌شود که نتوان از طریق درایو نوری دستگاه محتوای ۴K را پخش کرد.

تفاوت در اجرای بازی‌ها هم به توسعه دهندگان بستگی دارد که چگونه از حداکثر توان PS4 بهره ببرند و بازی‌های با کیفیت‌تر و با جزئیات بیشتر را تولید کنند.

برای مثال EuroGamer گزارش داده که نسخه پرو “The Last of Us” دو نوع دارد، یکی با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه که مخصوص رزولوشن ۴K است و دیگری با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه که برای رزولوشن‌های پایین‌تر در نظر گرفته شده است.

در نهایت بهره گیری از قدرت بالای سخت افزار PS4 پرو به خود توسعه دهندگان و توانایی آن‌ها بستگی دارد که چگونه محتوا را برای به‌کار گیری این توان پردازشی و فناوری‌های متناسب با رزولوشن ۴K به کار بگیرند.

ps4-vs-ps3-graphics-comparison-650-80

PS4 پرو آن‌قدر قدرتمند نیست که بتواند یک بازی را با کیفیت ۴K و با نهایت قدرت و جزئیات، هنگامی که همه اجزای گرافیکی محتوا در آخرین سطح خود قرار دارند، اجرا کند. اما تا کنون خروجی قابل قبولی از آن مشاهده شده است.

گرچه پشتیبانی از HDR ویژگی جدید است که با PS4 پرو به خانواده کنسول‌های سونی پا گذاشته، اما این ویزگی قرار است از طریق یک به روز رسانی firmware برای PS4 اسلیم هم عرضه شود.

نتیجه گیری

ps4-pro-hero-1-650-80

بی‌شک PS4 پرو یک گام اساسی رو به جلو بوده است اما رسیدن به گیمینگ ۴K واقعی راه دشواری دارد.

تفاوت عمده نسخه استاندارد PS4 با نسخه پرو در ظاهر دستگاه است که یک لایه اضافه دارد و همچنین پشتیبانی از ۴K و HDR. اما سخت افزار هم بهبودهایی داشته است؛ GPU بسیار قوی‌تر شده و سرعت کلاک CPU هم افزایش پیدا کرده است.

اما آیا ارزش این را دارد که PS4 خود را به PS4 پرو ارتقا دهید؟ اول از همه باید به این نکته توجه داشته باشید که آیا تلویزیون شما هم از کیفیت ۴K پشتیبانی می‌کند و اگر چنین نیست آیا می‌توانید تلویزیون خود را هم به یک تلویزیون با رزولوشن ۴K ارتقا دهید؟

اگر گیمر حرفه‌ای هستید و وسوسه شدید تا با نهایت کیفیت ممکن بازی‌ها را امتحان کنید و امکان هزینه بیشتر را دارید، انتخاب PS4 پرو می‌تواند تجربه جالبی در اختیارتان بگذارد.

گفته شده که کنسول جدید ژاپنی‌ها در ماه نوامبر به بازارها عرضه می‌شود.

2 در مورد “پلی استیشن ۴ در مقابل پلی استیشن ۴ پرو؛ چه چیز تغییر کرده است؟”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH