پروژه DeepMind گوگل صدای انسان را تا حد زیادی شبیه‌سازی کرد!

واحد DeepMind گوگل که در حال کار بر روی ساخت کامپیوترهای فوق هوشمند است، سیستمی ساخته که می‌تواند صدای انسان را ۵۰ درصد بهتر از تکنولوژی‌های فعلی تقلید کند.

DeepMind که در بریتانیا مستقر است، سال گذشته توسط گوگل با قیمت ۴۰۰ میلیون دلار خریداری شد. این شرکت گفته که سیستم WaveNet با یادگرفتن از موج صدای انسان، می‌تواند صدای وی را شبیه‌سازی کند. در تستی که روز جمعه انجام شد، شنوندگان به صدای ساخته شده توسط WaveNet در زبان‌های انگلیسی آمریکایی و چینی گوش دادند. صدای ایجاد شده بسیار طبیعی‌تر از صداهایی است که سایر بخش‌های گوگل با استفاده از روش‌های دیگر تولید می‌کنند، اما هنوز هم کاملا شبیه صدای انسان نیست.

صداهایی که توسط کامپیوتر تولید می‌شود، معمولا با ثبت صدای انسان و از کنار هم قرار دادن مجموعه زیادی از صدا‌های ثبت‌شده ایجاد می‌شود. نتیجه تا حدی هوشمند و شبیه صدای انسان است، اما کاملا طبیعی نیست. مهم‌ترین عیب این روش، این است که صدای تولید شده، قابل تصحیح نیست. دیگر سیستم‌ها صداها را به طور کامل الکترونیکی ایجاد می‌کنند، یعنی با استفاده از قوانین زبانی و ترکیبات زبانی، صدا ایجاد می‌کنند. صداهای ایجاد شده توسط این روش را می‌توان تصحیح کرد، اما شباهت کمتری از روش اول به صدای انسان دارد.

WaveNet نوعی از هوش مصنوعی با نام شبکه‌های عصبی است. شبکه‌های عصبی نیاز به داده‌های بسیار زیاد برای یادگیری دارند.

WaveNet فواید تجاری آنی برای گوگل نخواهد داشت، چون نیاز به محاسبات سنگین دارد. در این مورد، سیستم هر ثانیه ۱۶ هزار بار آموزش داده شده است. برای هر نمونه نیز باید باید با توجه به نمونه‌های پیشین، صدای تشکیل شده تشخیص دهد. حتی محققان DeepMind گفته‌اند که این کار چالش‌برانگیز خواهد بود.

با این حال، کمپانی‌های بی‌شماری توجه زیادی به کارهای DeepMind دارند. صحبت روش مهمی برای ارتباط انسان با موبایل‌های خود می‌شود. گوگل چندی پیش اعلام کرد که ۲۰ درصد جستجوها در گوگل پلی با استفاده از صدا انجام می‌شود. آمازون، اپل، مایکروسافت و آلفابت سرمایه‌گذاری زیادی بر روی دستیاران شخصی دارند که بیشتر از طریق صوت با کاربران ارتباط برقرار می‌کنند.

اگرچه محققان تلاش‌های زیادی برای اینکه کامپیوترها بتوانند زبان انسان را بفهمند، داشته‌اند، اما توانایی کامپیوترها در حرف‌زدن مشابه انسان‌ها، هنوز پیش‌پا افتاده و ضعیف است.

با این حال WaveNet کودتای دیگری برای DeepMind است که بیشتر با AlphaGo شناخته می‌شود. AlphaGo توانست چندین بار پیاپی قهرمان جهان در بازی استراتژیک گو را شکست دهد. اما هنوز گوگل آشکار نمی‌کند که چگونه این شرکت به اهداف اقتصادی گوگل کمک می‌کند. گوگل چندی پیش گفت که توانسته با کمک DeepMind، مصرف انرژی در مرکز داده‌هایش را ۴۰ درصد کاهش دهد. با این کار خرید این شرکت بریتانیایی، تصمیمی معقول بنظر می‌رسد. گوگل می‌گوید: «DeepMind به گوگل کمک می‌کند تا بهبودهای اساسی در سرویس‌هایی همچون یوتیوب، گوگل پلی و محصولات تبلیغاتی داشته باشد.»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH