چرا با آنکه تکنولوژی نمایشگر آی‌فون ۷ قدیمی است، همچنان نمایشگری عالی‌ست؟

آی‌فون یکی از بهترین نمایشگرهای موجود را دارد. این گفته در مورد تمام گوشی‌ها صادق است. ولی آی‌فون ۷ هنوز از تکنولوژی قدیمی ال‌سی‌دی استفاده می‌کند.

گلکسی S7، نوت ۷، نکسوس ۶P و موتو Z، همه از OLED استفاده می‌کنند. البته دلایل خوبی نیز برای این‌کار وجود دارد. ری سونیرا رییس شرکت DisplayMate Technologies می‌گوید: «OLED‌ها باریک‌تر، سبک‌تر و حاشیه کمتری دارند. می‌توان آن‌ها را به صورت منعطف ساخت و به عنوان نمایشگر خمیده استفاده کرد. به‌علاوه، آن‌ها زمان پاسخ بسیار سریع‌تر، زاویه دید بهتر و حالت همیشه روشن نیز دارند.»‌

کمی عجیب به‌نظر می‌رسد که با وجود OLED، درباره نمایشگر ال‌سی‌دی آی‌فون صحبت کنیم. اما همچنان نمایشگر آی‌فون یکی از بهترین نمایشگرهاست. به‌نظر می‌رسد که آی‌فون جدید شبیه دو مدل قبلی باشد، اما نمایشگر یکی از قطعاتی است که بهبود یافته است. سونیرا معتقد است که نمایشگر ای‌فون ۷ و ۷ پلاس در هر مورد نسبت به نمایشگرهای پیشین بهبود دارد و در معیارهای مهمی همچون اوج روشنایی و بیشترین دقت رنگی مطلق، از هر نمایشگر دیگری برتر است.

البته اینها بدین معنا نیست که نمایشگر آی‌فون بهترین نمایشگر است. گلکسی نوت ۷ بهترین نمایشگر OLED را دارد. سونیرا می‌گوید: «هر دو نمایشگرهای خوبی هستند. اما OLED و ال‌سی‌دی مزیت‌ها و معایب ذاتی خود را دارند. بنابراین هیچ‌کدام نمی‌توانند در همه رده‌ها عنوان بهترین را کسب کنند.»

علاوه بر چیزهایی که سونیرا می‌گوید، OLED انرژی را بهینه مصرف می‌کند، چون تنها لازم است پیکسل‌های مورد نظر را روشن کنند. اما ال‌سی‌دی نیاز به نور پس‌زمینه برای روشن‌شدن پیکسل‌ها دارد.

چه چیزهایی نمایشگر آی‌فون ۷ و ۷ پلاس را تبدیل به یکی از بهترین نمایشگرها می‌کند؟ اپل یکی از سه سازنده‌ای است که از بازه رنگی DCI-P3 پشتیبانی می‌کند. بازه رنگی DCI-P3 در تلویزیون‌های ۴K استفاده می‌شود. دو سازنده دیگر ال‌جی و سامسونگ هستند که تلویزیون‌های ۴K نیز می‌سازند. در نمایشگرهای اسمارت‌فون، رنگ‌های دقیق مهم‌تر از تعداد پیکسل است. سونیرا می‌گوید:‌ «از آنجایی که آی‌فون ۷ دارای نمایشگر رتینا است، نیازی به نمایشگر ۴K ندارد. در فاصله معمول، رنگ‌ها واضح نشان داده می‌شوند.»

بر اساس تحقیقات DisplayMate، نمایشگر آی‌فون ۷ بیشترین دقت مطلق رنگی را دارد، به‌گونه‌ای که حتی از مانیتورها و تلویزیون‌های رده‌بالای HDTV نیز بیشتر است.

تنها عیبی که وجود دارد، این است که اپل به حد بالای تکنولوژی ال‌سی‌دی رسیده و دیگر جایی برای بهبود وجود ندارد. ال‌سی‌دی هر چه هم پیشرفت کند، خم نمی‌شود، منعطف نیست و به خوبی OLED نمی‌شود. به همین دلیل است که اپل از سال آینده حداقل در یک مدل، از نمایشگرهای OLED استفاده خواهد کرد. شاید آی‌فون ۷ بهترین تکنولوژی ال‌سی‌دی را داشته باشد، اما دیگر رقیبی جدی برای آن وجود ندارد، چون تقریبا هر سازنده معتبری به سمت نسل بعدی تکنولوژی‌های نمایشگر حرکت کرده است.

1 در مورد “چرا با آنکه تکنولوژی نمایشگر آی‌فون ۷ قدیمی است، همچنان نمایشگری عالی‌ست؟”

  1. تنها دلیلی که اپل هنوز به AMOLED مهاجرت نکرده این هست که سامسونگ عمده ترین تامین کننده این صفحات نمایش هست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH