چرا تلفن‌های هوشمند دچار آتش گرفتگی می‌شوند؟

پایان تابستان سال ۲۰۱۶ با انفجارهای مختلف گلکسی نوت ۷ سامسونگ، گرمای بیشتری را نسبت به هر سال نصیب طرفداران این شرکت کره‌ای و مسئولان آن کرد. اما واقعا چه چیزی باعث می‌شود که تلفن‌های هوشمند دچار آتش گرفتگی شوند؟ آیا هر گجتی امکان آتش گرفتگی یا انفجار را داراست؟ مطمئنا می‌دانید که خطرناک‌ترین قسمت تلفن‌های هوشمند، باتری آنها است. با این وجود، در این مطلب می‌خواهیم به عمق ماجرا وارد شویم و ببینیم که چه نکاتی را برای امنیت بیشتر خود و دیوایس‌ها باید رعایت کنیم؟

آیا باتری تلفن‌های هوشمند امکان آتش گرفتگی را دارا هستند؟

باتری تلفن‌های هوشمندی که در دستان ماست و از آنها استفاده می‌کنیم و همچنین بر روی بسیاری از دیوایس‌ها قرار گرفته است، شامل مواد ضد‌حریق هستند. این باتری‌ها لیتیومی بوده و به دو دسته لیتیوم-یونی و لیتیوم-پلیمری تقسیم می‌شوند. تمامی این باتری‌ها دارای دو قطب کاتد و آند هستند. فعالیت و به مرور زمان، کم شدن این مواد تشکیل دهنده باتری‌ها باعث می‌شود تا انرژی برای دستگاه، تأمین شده و آن را روشن نگه دارد. اما از طرف دیگر، این فعل و انفعالات باعث اکسیده شدن باتری‌ها می‌شود.

در تمامی باتری‌ها، قطب مثبت و منفی توسط یک پوسته از یکدیگر جدا شده‌اند. اگر این دو قطب یکدیگر را لمس کرده و باهم برخورد کنند، فعل و انفعالات شیمیایی رخ می‌دهد و در باطری‌های لیتیومی، این عمل با سرعت زیادی روی می‌دهد. این موضوع را نمی‌توان یک انفجار به حساب آورد، اما می‌توان واژه آتش گرفتگی را به آن نسبت داد. خوشبختانه داخل باتری‌ها از مواد سوختنی پر نشده تا شدت این اتفاق بیشتر و بیشتر شود، اما این آتش گرفتگی می‌تواند تمامی اجسامی که در فاصله کمتر از نیم متری باتری قرار گرفته‌اند را تحت تأثیر قرار داده و به آنها صدمه وارد کند.

باتری‌ها از سه لایه تشکیل شده‌اند. کاتد، پوسته و آند. این سه لایه به نحوی پیچیده شده‌اند که دو قطب کاتد و آند هیچوقت با یکدیگر برخورد نداشته باشند. زمانی قضیه بغرنج می‌شود که پوسته جدا کننده این دو قطب، به صورت کاملا مناسب قرار نگرفته باشد یا در هنگام تولید، با مشکل مواجه باشد. دقیقا همان معضلی که برای گلکسی نوت ۷ پیش آمد. زمانی که این کار به درستی انجام نپذیرد، دو قطب کاتد و آند با یکدیگر برخورد کرده و سبب آتش گرفتگی می‌شود.

تمامی باتری‌های لیتیومی دارای یک مدار کنترل دما هستند. زمانی که دمای باتری به میزان مشخصی برسد، عملیات شارژ توسط این مدار قطع می‌شود. حرارت بالا سبب می‌شود تا پوسته جداکننده دو قطب کاتد و آند از بین برود و به محض برخورد آنها، باتری آتش می‌گیرد.

آیا تلفن‌های هوشمند آتش می‌گیرند؟

گجت‌های هوشمند ما، جز وسایل کم خطر به حساب می‌آیند، اما نباید فراموش کنیم که یک قطعه خطرناک در داخل آنها قرار می‌گیرد. اما آتش گرفتن تلفن‌های هوشمند از جمله اتفاقاتی است که میان یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دیوایسی که در طول یک سال به فروش می‌رسد، امکان دارد که برای ۱۰ عدد از آنها روی دهد. پس احتمال اینکه یک تلفن هوشمند تا مرز آتش گرفتگی پیش برود بسیار پایین و کم است.

پس آیا خطر در کمین ماست؟ مطمئنا نه! اما احتمال انجام این اتفاق وجود دارد. اگرچه تمامی کنترل‌های کیفیت باتری‌ها ضمن تولید تلفن‌های هوشمند انجام می‌پذیرد.

اگر تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند مشاهده کنند که یک سری از باطری‌های قرار گرفته در محصولات با مشکل مواجه هستند، سریعا دستور بازپس‌گیری آنها صادر می‌شود. همانطور که سامسونگ روند تولید گلکسی نوت ۷ را قطع و اطلاعیه بازگشت کلیه دیوایس‌های فروخته شده را صادر کرد.

در هر صورت، به نظر می‌رسد که ما نیز باید کمی بیشتر به گجت‌های خود توجه کنیم و حواس خود را بیشتر به باتری تلفن‌های هوشمندمان بدهیم. باید همواره اطمینان حاصل کنیم که دمای باتری دستگاه نباید بالاتر از ۶۰ درجه برود. اگر باتری گجت‌ها شروع به تغییر شکل کرد، حتما در اولین فرصت آنها را تعویض کنیم. کاری که هیچوقت نباید انجام دهیم، این است که سطح باتری‌ها را اجسام نوک تیز سوراخ کنیم یا سعی کنیم جسمی را به داخل آنها فرو کنیم!

در مواردی مانند گلکسی نوت ۷ که سازنده آن از خریداران درخواست کرد تا آنها را بازگشت دهند، ما نیز نباید از این محصولات استفاده کنیم و در این صورت باید آنها را سریعا بازگشت دهیم تا سبب ایجاد مشکلات بیشتر نشوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH